
Memulakan kerjaya sebagai pramugari ketika usianya 21 tahun, Bette Nash, 86 dinobatkan sebagai pramugari paling lama berkhidmat di dunia oleh Guinness World Records.
Berkerja di syarikat penerbangan antarabangsa, American Airlines, Bette telah berkhidmat di syarikat tersebut selama 65 tahun.

Memetik laporan media antarabangsa, sebagai pramugari ‘senior’, Nash boleh memilih laluan penerbangannya dan sebahagian besar karier dia melakukan penerbangan ulang alik New York-Washington-Boston.
Ini bagi membolehkan dia pulang setiap malam untuk menjaga anak lelakinya yang kurang upaya.
Menceritakan permulaan kerjaya, Nash berkata, ketika itu penumpang membeli insurans hayat daripada mesin layan diri sebelum menaiki pesawat.
Katanya lagi, syarikat penerbangan akan turut ‘memeriksanya’ di rumah untuk memastikan dia tidak tinggal bersama lelaki kerana pramugari perlu berstatus bujang.
Syarikat penerbangan itu juga menimbang berat badannya sebelum memulakan syif dan boleh menggantungnya jika berat badannya bertambah, ujar Nash lagi.
“Anda perlu mempunyai ketinggian tertentu dan mempunyai berat tertentu. Dulu ngeri.
“Jika berat anda bertambah beberapa kilogram, anda perlu terus menimbang diri dan kemudian jika ia kekal seperti itu, mereka akan ‘memotong’ gaji anda,” katanya.
Sumber: Astro Awani
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR.
Berlibur dan download
sekarang!
Kuantan, Seremban & Subang Jaya Bakal Bertukar Status Bandaraya Menjelang 2020

Tahun 2020 bakal memberi perkhabaran gembira buat tiga buah bandar di Malaysia kerana bakal diiktiraf sebagai Bandaraya baru. Tiga bandar dijangka bakal berstatus Bandaraya adalah Kuantan, Seremban dan Subang Jaya.
Ikuti perkongsian daripada sumber facebook saudara Zulkifli Marzuki
Bagaiamana Pemilihan Sesebuah Bandaraya
Dewan atau Bandaraya merupakan hierarki tertinggi bagi sesebuah Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Buat masa ini terdapat 14 buah bandar atau PBT yang diiktiraf berstatus Bandaraya di Malaysia iaitu Kuala Lumpur, Shah Alam, Petaling Jaya, Georgetown, Johor Bahru, Ipoh, Melaka, Kuching, Kota Kinabalu, Alor Setar, Miri, Kuala Terengganu, Iskandar Puteri dan terkini Seberang Perai.
Penentuan status Bandaraya ini tertakluk kepada beberapa syarat, pekeliling dan juga Akta yang membentuk sesebuah PBT seperti Akta Kerajaan Tempatan (Akta 171) di Semenanjung, Akta Ibukota Persekutuan (DBKL) dan Ordinans (Sabah & Sarawak). Pemberian status Bandaraya ini juga berdasarkan penilaian dan syor KPKT di peringkat Persekutuan dan SUK Negeri sebelum dibawa untuk kelulusan Kabinet sebelum watikah pengisytiharan ditandatangani oleh DYMM Agong.
Berdasarkan Pekeliling yang ditetapkan oleh KPKT, terdapat 11 kriteria untuk melayakkan sesebuah PBT dinaiktaraf sebagai Bandaraya.
- Meliputi pusat pentadbiran negeri;
- Jumlah penduduk tidak kurang 500,000;
- Jumlah hasil tahunan melebihi RM100 juta daripada sumber kewangan secara ‘fiscal sustainable’ dan seimbang;
- Berupaya menyediakan perkhidmatan pada tahap tinggi termasuk hasil kutipan hasil, kelulusan pembangunan, penguatkuasa dan lain-lain fungsi PBT serta mempunyai organisasi yang mantap serta kakitangan yang berkebolehan menjalankan tugas dengan cekap dan berkesan;
- Penekanan kepada pembangunan bandar secara ‘sustainable development’ dan usaha-usaha menangani isu perbandaran. Indikator bandar mampan seperti ditekankan dalam ‘Malaysia Urban-Rural National Indicators Network for Sustainable Development’ (MurniNets) akan diambilkira;
- Pembentukan imej dan identiti sesuai dengan fungsi bandar dan budaya nasional yang melambangkan sejarah termasuklah memelihara bangunan warisan;
- Mempunyai pusat perindustrian, institusi kewangan dan kemudahan menjalankan perniagaan dan perdagangan bagi menarik pelabur, termasuklah perhotelan bagi menggalakkan pelancong dan urusan perniagaan dengan tumpuan kepada sektor perkhidmatan dan aktiviti ekonomi yang mempunyai nilai tambah;
- Mempunyai instituti pendidikan yang lengkap termasuklah universiti dan kolej, maktab, muzium dan perpustakaan awam;
- Pusat aktiviti kebudayaan, acara sukan dan riadah serta konvensyen di peringkat kebangsaan dan antarabangsa;
- Mempunyai kemudahan infra dan utiliti yang cukup termasuklah taman awam yang mesra OKU, kemudahan pengangkutan awam, sistem pengurusan lalulintas dan rangkaian jalanraya yang cekap serta perkhidmatan ICT; dan
- Mendapat pengiktirafan tertentu di peringkat kebangsaan atau antarabangsa sejajar sebagai status sebuah bandaraya.
- (Walau begitu, terdapat sesetengah bandaraya tidak menggunakan kriteria ibu negeri dan beberapa kriteria lain atas faktor-faktor tertentu).
Tiga (3) buah bandar yang dijangka berstatus Bandaraya pada tahun hadapan adalah:
Majlis Bandaraya Kuantan (MBK)
Merupakan ibu negeri Pahang selepas pusat pentadbiran negeri berpindah dari Kuala Lipis pada tahun 1976. Mempunyai penduduk yang diunjurkan berjumlah 517,200 pada tahun 2015 dan 590,621 pada tahun 2020 (RTD Kuantan 2035 Pengubahan). Kuantan sebenarnya dari awal telahpun memenuhi kriteria sebagai Bandaraya namun cadangan tersebut ditangguhkan oleh Kerajaan Negeri bagi melihat secara teliti kesediaan infrastruktur dan kemudahan serta implikasi terhadap kos sara hidup penduduk. Walau bagaimanapun berdasarkan maklumat, Kuantan telahpun mendapat kelulusan kabinet dan hanya menunggu masa untuk diisytiharkan sebagai sebuah Bandaraya. Mungkin secara kebetulan, watikah yang akan ditandatangani oleh DYMM Agong yang juga berasal dari Negeri Pahang akan memberi lebih makna kepada pengisytiharan ini nanti.
Majlis Bandaraya Seremban (MBS)
Cadangan menaiktaraf Majlis Perbandaran Seremban kepada Bandaraya seperti yang diketahui sepatutnya pada Januari 2019 namun ditangguhkan sehingga awal 2020 bagi tujuan pemindahan pejabat ke bangunan baharu serta bagi tujuan penstrukturan semula pentadbiran sedia ada yang akan bergabung dengan Majlis Perbandaran Nilai. Penubuhan Bandaraya ini akan menjadikan keseluruhan daerah Seremban di bawah satu Pihak Berkuasa Tempatan. Penggabungan ini dijangka akan memberi kelebihan kepada usaha Kerajaan Negeri merancakkan pembangunan Malaysian Vision Valley (MVV) sehingga tahun 2045.
Majlis Bandaraya Subang Jaya (MBSJ)
Subang Jaya pula dijangka diisytiharkan sebagai Bandaraya pada tahun 2020 dan diikuti oleh Klang. Kertas kerja berkaitan cadangan naik taraf ini sebenarnya telah diteliti dan diulas pada tahun 2016 termasuklah cadangan naik taraf Majlis Perbandaran Kuala Selangor dan Kuala Langat. Sebagai sebuah bandar yang mempunyai penduduk terpadat di Malaysia berdasarkan banci penduduk 2010 walaupun hanya berkeluasan 16,187.68 hektar, Subang Jaya sememangnya mempunyai pelbagai kemudahan dan infrastruktur yang mencukupi dan layak untuk diiktiraf serta bersedia menggalas tanggungjawab sebagai sebuah PBT berstatus Bandaraya selaras dengan keperluan kualiti perkhidmatan yang perlukan oleh penduduk di dalamnya dan seiring dengan perancangan Draf Rancangan Tempatan Subang Jaya 2035 yang menunggu proses seterusnya sebelum diwartakan.
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR.
Berlibur dan download
sekarang!
Program Webinar ‘Nak Bercuti? Pusing Selangor Dulu’ Berjaya Kumpul 50 Penggiat Industri Pelancongan

Inisiatif kolabarasi julung kali dengan pihak Pejabat Tourism Malaysia Bahagian Domestik, Tourism Selangor mengekalkan fokus mereka dalam usaha promosi pelancongan domestik secara atas talian.
Jika pada 22 Jun lalu, sesi Webinar “Nak Bercuti? Pusing Selangor Dulu” telah dilaksanakan bersama pegawai pihak Tourism Malaysia Wilayah Selatan serta penggiat industri pelancongan bertempat di selatan tanah air; terbaharu, pada 13 Julai pula telah diadakan sesi Webinar juga dengan tema yang sama bersama pihak Tourism Malaysia Wilayah Tengah dengan diketuai oleh Pengarah nya; Tuan Mohd Izal Bin Mohd Nor.
Aplikasi ‘Zoom’ untuk sesi tersebut dilihat meriah dengan penglibatan seramai hampir 50 orang yang terdiri dari penggiat industri pelancongan bertempat di Negeri Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Negeri Sembilan, serta tenaga pengajar dan pelajar dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Puncak Alam. Mereka tidak melepaskan peluang mengikuti perkembangan semasa industri pelancongan Negeri Selangor pada sesi tersebut.
Penganjuran sesi Webinar bersiri ini adalah bagi menggantikan program dan aktiviti promosi secara fizikal seperti Pameran Pelancongan, Program Jelajah dan lawatan produk pelancongan yang sebelum ini dijadualkan tetapi tidak dapat dilaksanakan akibat penularan wabak Covid-19 di Negara ini.
Tuan Azrul Shah Mohamad, Pengurus Besar Tourism Selangor dalam satu kenyataan berkata, “Saya melihat kepentingan bagi mengekalkan hubungan baik serta sinergi antara pihak Tourism Selangor dan pihak Pejabat Tourism Malaysia Domestik bagi melipat-ganda usaha untuk membangunkan semula industri yang sangat terkesan dengan pandemik global, Covid-19”.
“Sesi Webinar pada hari ini adalah amat signifikan dalam mengemaskini maklumat dan informasi berkenaan keadaan industri pelancongan di Negeri Selangor serta produk-produk pelancongan di Negeri ini secara terus kepada wakil agensi pelancongan, khususnya yang bertempat di Negeri Selangor, Kuala Lumpur dan Negeri Sembilan”, tambah Tuan Azrul Shah.
Sesi webinar tersebut dijalankan dalam format perbentangan dan taklimat produk pelancongan, sesi ‘Business to Business (B2B) dan juga beberapa aktiviti sampingan yang menarik seperti tanyangan video promosi pelancongan dan sesi cabutan bertuah yang tentunya mengujakan.
Orang awam yang ingin menzahirkan sokongan terhadap Kempen “Nak Bercuti? Pusing Selangor Dulu!” boleh berbuat demikian dengan meletakkan tandapagar #PusingSelangorDulu di hantaran laman media sosial mereka; khususnya yang mengiringi seleksi gambar atau video pengalaman mereka melancong ke Negeri Selangor.
Dalam pada situasi semasa Negara yang meletakkan kebanyakan Negeri dalam tempoh penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP); pihak Tourism Selangor baru-baru ini turut memperkenalkan tandapagar #ImagineNowExperienceSoon di laman media sosial rasmi mereka.
Ianya bertujuan menggalakkan orang awam bagi mengambil inspirasi dari hantaran dan perkongsian pihak Tourism Selangor mengenai produk-produk pelancongan menarik di Negeri ini; dan hanya merancang percutian ke tempat-tempat berikut setelah tempoh PKP tamat kelak. Namun, adalah harus diingatkan, setiap pelancong di Negeri Selangor perlu mematuhi garis panduan atau SOP yang telah ditetapkan oleh pihak Majlis Keselamatan Negara demi kesejahteraan bersama.
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR.
Berlibur dan download
sekarang!
10 KAPAL PELAYARAN TERBESAR DUNIA

Pelayaran telah menjadi sebahagian besar daripada industri pelancongan. pada 2011 sahaja ia menyumbang USD29.4 bilion dengan lebih daripada 19 juta penumpang di seluruh dunia. Pertumbuhan pesat industri telah menyaksikan sembilan atau lebih kapal baru yang dibina untuk pelanggan Amerika Utara ditambah setiap tahun sejak tahun 2001, serta yang lain bagi pelanggan Eropah.

Pengalaman belayar ke destinasi jauh merupakan sebab utama tarikan industri ini.Kapal pelayaran besar ini seperti hotel, malah lengkap dengan taman tema, kolam mandi, restoran, dan sebagainya. Ada yang setinggi bangunan 7 tingkat. Berikut adalah 10 kapal pelayaran terbesar dunia sehingga 2017…
1. Harmony of the Seas

| Nama | Harmony of the Seas |
| Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
| Pengendali | Royal Caribbean International |
| Pelabuhan didaftarkan | Nassau, |
| Perjalanan | Caribbean |
| Mula ditempah | 27 Disember 2012 |
| Pembina | STX France SA |
| Kos | US$1.35 bilion (2015) |
| Mula dilepas ke laut | 9 May 2014 |
| Dilancarkan | 19 June 2015 (terapung) |
| Diperolehi | 12 May 2016 |
| Pelayaran pertama | 29 May 2016 |
| Mula digunakan | 15 May 2016 |
| Status: | Dalam perkhidmatan |
| Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Oasis-class |
| Berat | Sekitar 132,000 tan |
| Panjang | 362.12 meter |
| Lebar | 66 m |
| Draf kedalaman | 9.322 m |
| Kedalaman minimum diperlukan | 22.6 m |
| Jumlah Tingkat | 18; 16 dek penumpang |
| Krew | 2,300 |
| Enjin |
|
| Janaan kipas |
|
| Kelajuan |
|
| Kapasiti |
|
2. Allure of the Seas

| Nama | Allure of the Seas |
| Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
| Pengendali | Royal Caribbean International |
| Pelabuhan didaftarkan | Nassau, |
| Perjalanan | Caribbean |
| Mula ditempah | 31 Mac 2007 |
| Pembina | STX Europe Turku Shipyard, Finland |
| Kos | US$1.2 bilion (2006) |
| Mula dilepas ke laut | 2 Disember 2008 |
| Dilancarkan | 20 November 2009 |
| Pelayaran pertama | 1 Disember 2010 |
| Status: | Dalam perkhidmatan |
| Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Oasis-class |
| Berat | Sekitar 100,000 tan |
| Panjang | 362 meter |
| Lebar | 47 m |
| Draf kedalaman | 9.322 m |
| Kedalaman minimum diperlukan | 22.5 m |
| Jumlah Tingkat | 16 dek penumpang |
| Krew | 2,384 |
| Enjin |
|
| Janaan kipas |
|
| Kelajuan |
|
| Kapasiti |
|
3. Oasis of the Seas

| Nama | Oasis of the Seas |
| Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
| Pengendali | Royal Caribbean International |
| Pelabuhan didaftarkan | Nassau, |
| Perjalanan | Caribbean |
| Mula ditempah | Februari 2006 |
| Pembina | STX Europe Turku Shipyard, Finland |
| Kos | US$1.4 bilion (2006) |
| Mula dilepas ke laut | 12 November 2007 |
| Dilancarkan | 21 November 2008 |
| Pelayaran pertama | 5 Disember 2009 |
| Status: | Dalam perkhidmatan |
| Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Oasis-class |
| Berat | Sekitar 100,000 tan |
| Panjang | 361.6 meter |
| Lebar | 60.5 m |
| Draf kedalaman | 9.322 m |
| Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
| Jumlah Tingkat | 16 dek penumpang |
| Krew | 2,394 |
| Enjin |
|
| Janaan kipas |
|
Kelajuan | 22.6 knots |
| Kapasiti | 5,400 penumpang |
4. Quantum of the Seas

| Nama | Quantum of the Seas |
| Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
| Pengendali | Royal Caribbean International |
| Pelabuhan didaftarkan | Nassau, |
| Mula ditempah | 11 Februari 2011 |
| Pembina | Meyer Werft, Papenburg, Germany |
| Kos | US$935 juta |
| Mula dilepas ke laut | 2 Ogos 2013 |
| Dilancarkan | 9 Ogos 2014 |
| Pelayaran pertama | 2 November 2014 |
| Status: | Dalam perkhidmatan |
| Jenis dan kelas | Kapal layar Quantum-class |
| Berat | Sekitar 168,666 tan |
| Panjang | 347.08 meter |
| Lebar | 49.47 m |
| Draf kedalaman | 8.8 m |
| Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
| Jumlah Tingkat | 18, 16 dek penumpang |
| Enjin |
|
| Janaan kipas |
|
Kelajuan | 22 knot (41km/h) |
| Kapasiti | 4,905 penumpang maksimum |
5. Anthem of the Seas

| Nama | Anthem of the Seas |
| Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
| Pengendali | Royal Caribbean International |
| Pelabuhan didaftarkan | Nassau, |
| Pembina | Meyer Werft, Papenburg, Germany |
| Kos | US$940 juta |
| Mula dilepas ke laut | 20 November 2013 |
| Dilancarkan | 20 Februari 2015 |
| Pelayaran pertama | 22 April 2015 |
| Status: | Dalam perkhidmatan |
| Penaja | Emma Wilby |
| Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Quantum-class |
| Berat | Sekitar 168,666 tan |
| Panjang | 348 meter |
| Lebar | 49.4 m |
| Draf kedalaman | 8.8 m |
| Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
| Jumlah Tingkat | 18, 16 dek penumpang |
| Enjin |
|
| Janaan kipas |
|
Kelajuan | 22 knot (41km/h) |
| Kapasiti | 4,905 penumpang maksimum |
6. Ovation of the Seas

| Nama | Oviation of the Seas |
| Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
| Pengendali | Royal Caribbean International |
| Pelabuhan didaftarkan | Nassau, |
| Pembina | Meyer Werft, Papenburg, Germany |
| Ditempah | 13 September 2013 |
| Siap | 8 April 2016 |
| Mula dilepas ke laut | 5 Mac 2015 |
| Dilancarkan | 18 Februari 2016 |
| Pelayaran pertama | 14 April 2016 |
| Status: | Dalam perkhidmatan |
| Penaja | Emma Wilby |
| Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Quantum-class |
| Berat | Sekitar 168,666 tan |
| Panjang | 348 meter |
| Lebar | 48.9 m |
| Draf kedalaman | 8.5 m |
| Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
| Jumlah Tingkat | 18, 16 dek penumpang |
| Enjin |
|
| Janaan kipas |
|
| Kelajuan | 22 knot (41km/h) |
| Kapasiti | 4,905 penumpang maksimum |
7. Norwegian Joy

| Nama | Norwegian Joy |
| Pemilik | Breakaway Four |
| Pengendali | Norwegian Cruise Line |
| Pembina | Meyer Werft, Papenburg, Germany |
| Ditempah | 17 Oktober 2012 |
| Mula dilepas ke laut | 14 Ogos 2013 |
| Dilancarkan | 4 Mac 2017 |
| Pelayaran pertama | 27 April 2017 |
| Status: | Dalam perkhidmatan |
| Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Breakaway-class |
| Berat | Sekitar 167,725 tan |
| Panjang | 333.46 meter |
| Lebar | 41.4 m |
| Draf kedalaman | 8.722 m |
| Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
| Jumlah Tingkat | 20 dek penumpang |
| Enjin |
|
| Janaan kipas |
|
| Kelajuan | 25 knots (46 km/h) maksimum |
| Kapasiti | 3,883 penumpang |
| Krew | 1700 |
8. Norwegian Escape

| Nama | Norwegian Escape |
| Pemilik | Norwegian Cruise Line |
| Pengendali | Norwegian Cruise Line |
| Pembina | Meyer Werft, Papenburg, Germany |
| Kos | USD1.4 bilion (termasuk Norwegian Joy) |
| Mula dilepas ke laut | 19 September 2014 |
| Dilancarkan | 15 Ogos 2015 |
| Pelayaran pertama | 9 November 2015 |
| Status: | Dalam perkhidmatan |
| Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Breakaway-class |
| Berat | Sekitar 165,300 tan |
| Panjang | 325.9 meter |
| Lebar | 46.5 m |
| Draf kedalaman | 8.622 m |
| Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
| Jumlah Tingkat | 20 dek penumpang |
| Enjin |
|
| Janaan kipas |
|
| Kelajuan | 25 knots (46 km/h) maksimum |
| Kapasiti | 4,266 penumpang |
| Krew | 1733 |
9. Liberty of the Seas

| Nama | Liberty of the Seas |
| Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
| Pengendali | Royal Caribbean International |
| Pelabuhan didaftarkan | Nassau, |
| Pembina | Aker Yards Turku Shipyard, Finland |
| Kos | USD800 juta |
| Pelayaran pertama | 19 Mei 2007 |
| Status: | Dalam perkhidmatan |
| Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Freedom-class |
| Berat | Sekitar 155,889 tan |
| Panjang | 338.92 meter |
| Lebar | 39.034 m |
| Draf kedalaman | 9.026 m |
| Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
| Jumlah Tingkat | 18, 15 dek penumpang |
| Enjin |
|
| Janaan kipas |
|
| Kelajuan | 21.6 knot (40km/h) |
| Kapasiti | 4,960 penumpang maksimum |
10. Norwegian Epic

| Nama | Norwegian Epic |
| Pemilik | Norwegian Cruise Line |
| Pengendali | Norwegian Cruise Line |
| Pelabuhan didaftarkan | Nassau, |
| Laluan | Eropah |
| Mula dilepas ke laut | 19 Jun 2008 |
| Dilancarkan | 10 Julai 2009 |
| Status: | Dalam perkhidmatan |
| Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Epic-class |
| Panjang | 329.45 meter |
| Lebar | 40.64 m |
| Draf kedalaman | 8.7 m |
| Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
| Jumlah Tingkat | 19 dek |
| Enjin |
|
| Janaan kipas |
|
| Kelajuan | 22 knots (41 km/h) maksimum |
| Kapasiti | 4,100 penumpang |
| Krew | 1724 |
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR.
Berlibur dan download
sekarang!










