AirAsia dijangka akan terbang semula ke Eropah menjelang akhir tahun ini atau awal tahun 2020. Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Tan Sri Tony Fernandes berkata, pihaknya akan memulakan penerbangan ke Eropah dan laluan itu akan dikendalikan oleh AirAsia Thailand.
Thai AirAsia X akan melancarkan penerbangan ke Eropah sama ada pada akhir tahun ini atau awal tahun depan, kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes.
AirAsia sedang memohon kelulusan daripada pihak berkuasa berkaitan, dan laluan ke Eropah itu akan berlepas dari Bangkok, Thailand melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Don Mueang. Dilaporkan bahawa AirAsia X merancang untuk menggunakan pesawat Airbus A330-900neo bagi penerbangan ke Eropah, bermula dengan laluan Kuala Lumpur-London.
Tan Sri Tony Fernandes berkata Thai AirAsia dijangka menerima pesawat itu minggu depan. A330-900 AirAsia X Thailand mempunyai 377 tempat duduk dalam konfigurasi dua kelas, terdiri 12 Premium Flatbed dan 365 tempat duduk kelas ekonomi.
Sumber: Bernama
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
5 Teras Plan Transformasi Jadi Tonggak Utama Kepimpinan Baharu Majlis Pelancongan Malaysia 2019-2021
Presiden Malaysia Inbound Tourism Association (MITA), Uzaidi Udanis telah dipilih sekali lagi menerajui Majlis Pelancongan Malaysia sebagai Presiden untuk penggal 2019-2021 dalam Mesyuarat Agung Tahunan 2019.
Lebih 140 ahli yang mewakili 70 persatuan pelancongan telah hadir dalam mesyuarat kali ke 33 yang diadakan di Sheraton Imperial Hotel Kuala Lumpur pada 27 April 2019.
Berpegang kepada prinsip melestarikan sektor pelancongan negara secara menyeluruh, Uzaidi telah mendapat sokongan padu dalam kalangan ahli-ahli gabungan dalam menggerakkan industri pelancongan ke tahap tertinggi sekali gus memberikan impak positif kepada seluruh penggiat pelancongan.
Bagi memperkasakan lagi sektor pelancongan negara , beliau turut memperkenalkan Plan Transformasi MTC berpaksikan kepada lima tonggak utama. yang merangkumi Pendidikan & Latihan; Pembangunan Pasaran; Perhubungan; Teknologi dan Komuniti & Kelestarian.
Berikut adalah senarai kepimpinan baharu Majlis Pelancongan Malaysia untuk penggal 2019-2021:
Presiden:
Uzaidi Udanis
Malaysia Inbound Tourism Association (MITA)
Timbalan Presiden:
Dato’ Thangavelu Kuppusamy
Malaysian Indian Tour & Travel Association (MITTA)
Naib Presiden I:
Datuk Seri Megat Hadzlie
Persatuan Pelancongan Warisan Malaysia (MYHTA)
Naib Presiden 2:
Datuk Azlie Halim
Travel Writers Association of Malaysia
Setiausaha Agung Kehormat:
Dato’ Hjh Noor Zaleha Hj Baharuddin
Malaysia Tourism Development Association
Bendahari Kehormat:
Dato’ Sri Hj Razali Mohd Sham
Persatuan Agensi Pelancongan Umrah Haji (PAPUH)
EXCO :
1. En Zohaime Muhamad Sori
Persatuan Kampungstay dan Homestay Malaysia
2. En Ahmad Idroose Mohad Tambarin
Malaysia Skate Federation (MYSKATE)
3. En Ahmad Nadzri Ismail
Persatuan Pelancongan Agro Malaysia
4. YM Tengku Ahmad Rihandin
Persatuan Keris Semenanjung (KERIS)
5. Emmy Suraya Hussein
(Malaysia Budget Hotel Association)
6. Dato’ Aruldas Arulandu
Kuala Lumpur Tourism Association (KLTA)
7. Pn Azian Mohd Arif
Persatuan Pengusaha Pelancongan Bumiputera Perak
8. Mr Chong Jing Kong
Persatuan Karavan & Perkhemahan Malaysia
9. En Mohd Shahirul Yunasyrik Mohd Yusof
Persatuan Pelancongan Bagan Datuk
10. En Mazmadi Mohamad
Federation of JPK Accredited Center Malaysia
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
“Orang Malaysia Ni Terlalu Baik!”
'Orang Malaysia Ni Terlalu Baik'- Tajuk ini menarik perhatian ramai daripada netizen Malaysia dan boleh dikatakan bersetuju dengan apa yang diperkatakan.
Perkongsiaan status daripada saudari R Mohd Hafiz di laman muka bukunya telah dikongsikan hampir 4200 kali di facebook dan hampir 1600 komen pelbagai yang ditinggalkan. Jom baca.
Bila orang Malaysia ke Indonesia, orang Malaysia tak kisah guide boleh cakap BM ke tak. Tapi pelancong Indonesia datang Malaysia, kita pula kena cakap Bahasa Indonesia.
Orang asing expect kita panggil Mr Adams kalau nama dia Peter Adams, dan bukan Mr Peter. Tapi orang Malaysia tak kisah orang asing panggil dia Mr Karim, walaupun Karim tu nama bapak dia – nama dia contohnya Hafiz Karim.
Orang Arab datang Malaysia, pakai pakaian Arab, makan makanan Arab (atau McD). Jarang jumpa Arab nak pakai baju Melayu atau nak cuba Nasi Lemak ke apa. Orang Malaysia terutama Melayu kalau ke tanah Arab, tak pakai dah baju Melayu. Orang Melayu terus jadi Arab, pakai jubah tanpa rasa nak tunjuk Islam ni universal dengan cara pakai pakaian Melayu kat tanah Arab.
Orang Jepun datang Malaysia expect orang Malaysia ikut cara kerja orang Jepun. Tapi mampukah kalau kita datang ke Jepun, buka company di Jepun, upah orang Jepun dan pengaruhi orang Jepun ikut cara kerja orang Malaysia?
Orang Malaysia beria2 buat struktur asing seperti Colmar Tropicale atau buat rumah Hobbit bagai, untuk menarik pelancong. Tapi ada ke kita jumpa bangsa asing beria2 juga buat binaan berciri Malaysia kat negara dia?
Pelancong asing datang KL, bersepah jumpa Urut Thai. Ada ke pelancong Malaysia ke Thailand atau negara lain jumpa bersepah2 tempat urutan Malaysia?
Mall kita poyo2 buat jualan produk Jepun la, Kpop la, Taiwan la. Ada ke mall kat Jepun/Korea/Taiwan/mana2 kat luar negara tu beria2 jual produk Malaysia?
Orang Filipina datang kerja kat Malaysia bertahun masih taknak cakap Bahasa Melayu.
Kita pula mudahkan diorang dengan sama2 cakap English. Patut dia yang bersusah2 belajar cakap BM, bukan kita yang kena cakap English. Cuba kau pegi Filipina, nak ke diorang cakap Melayu ngan kau?
Kita ni tak pandai terapkan/impose kemahuan atau nilai kita kat bangsa asing, sebab tu kita mungkin selalu kena jajah.
Terlalu fleksibel kononnya.
- Sebab tu aku berusaha mengubah benda ni dan cuba terapkan budaya Malaysia kat luar negara.
- Aku pakai Baju Melayu Johor masa buat guiding di Jabal Uhud, Arab Saudi.
- Aku pakai kain pelikat kat England.
- Dan aku sengaja cakap Melayu dengan waiter Arab, dalam restoran Arab, di Bukit Bintang, walaupun aku bole je nak cakap Arab ngan dia.Kalau dia boleh faham BM, aku stay dan makan situ. Kalau dia sepatah haram tak reti, aku blah. Selalunya Arab Syria boleh faham dan gunakan BM dengan aku. Terkadang dari Yaman juga begitu. Terbaik diorang sebab sanggup belajar BM.
Jom perkasakan budaya Malaysia. Dan berhenti jadi baik sangat.
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
10 JET PEJUANG TERBAIK DUNIA
Terdapat banyak jet pejuang telah dihasilkan oleh negara-negara berkuasa namun mana yang paling pantas, canggih, berbahaya dan berkuasa. Russia dan Amerika Syarikat punya sejarah persaingan senjata yang hebat. Namun kini kuasa-kuasa besar Asia lain seperti China dan India juga mula melabur jumlah puluhan bilion dalam aset perang termasuklah pesawat tempur. Berikut adalah 10 jet terbaik dunia sehingga 2017…
Sukhoi Su-57
Peranan |
Pesawat tempur serang hendap |
Negara pengeluar |
Russia |
Pengeluar |
Sukhoi |
Penerbangan pertama |
29 January 2010 |
Pengenalan |
2019 (dijangka) |
Status |
Peringkat akhir ujian penerbangan |
Klien utama |
Tentera Udara Rusia |
Tahun pengeluaran |
2009–sekarang |
Jumlah pengeluaran |
9 prototaip boleh terbang |
Kos program |
US$8–10 bilion |
Kos seunit |
T-50: US$50 juta |
Variasi |
Sukhoi/HAL FGFA |
Lockheed Martin F-22 Raptor
Peranan |
Pesawat tempur serang hendap |
Negara pengeluar |
Amerika Syarikat |
Pengeluar |
Lockheed Martin Aeronautics |
Penerbangan pertama |
7 September 1997 |
Pengenalan |
15 December 2005 |
Status |
Dalam perkhidmatan |
Klien utama |
Tentera Udara |
Tahun pengeluaran |
1996–2011 |
Jumlah pengeluaran |
195 (8 ujian dan 187 pesawat sebenar) |
Kos program |
US$66.7 bilion sehingga 2011 |
Kos seunit |
US$150 juta |
Versi asal |
Lockheed YF-22 |
Variasi |
Lockheed Martin X-44 MANTA |
Chengdu J-20
Peranan |
Pesawat tempur serang hendap pelbagai tugas |
Negara pengeluar |
China |
Pengeluar |
Chengdu Aerospace Corporation |
Penerbangan pertama |
11 Januari 2011 |
Pengenalan |
Mac 2017 |
Status |
Dalam perkhidmatan |
Klien utama |
Tentera Udara China |
Tahun pengeluaran |
2009–sekarang |
Jumlah pengeluaran |
8 prototaip dan |
Kos program |
US$110 juta sehingga 2011 |
Dibangunkan dari model |
J-XX |
Lockheed Martin F-35 Lightning II
Peranan |
Pesawat tempur serang hendap pelbagai tugas |
Negara pengeluar |
Amerika Syarikat |
Pengeluar |
Lockheed Martin Aeronautics |
Penerbangan pertama |
15 Disember 2006 (F-35A) |
Pengenalan |
F-35B: 31 July 2015 (USMC) |
Status |
Dalam perkhidmatan |
Klien utama |
Tentera Udara |
Tahun pengeluaran |
2006–sekarang |
Jumlah pengeluaran |
231sehingga Mac 2017 |
Kos program |
US$1.508 trilion |
Kos seunit |
F-35A: $94.6 juta F-35B: US$122.8 juta |
Versi asal |
Lockheed Martin X-35 |
Mikoyan MiG-35
Peranan |
Pesawat tempur |
Negara pengeluar |
Russia |
Pengeluar |
Mikoyan |
Penerbangan pertama |
2007 |
Pengenalan |
2018 (dijangka) |
Status |
Ujian penerbangan / fasa pengeluaran |
Klien utama |
Tentera Udara Rusia |
Jumlah pengeluaran |
3 sehingga Jun 2010and dan 2 sehingga 2016 |
Kos seunit |
US$40 juta |
Versi asal |
Mikoyan MiG-29M |
Sukhoi Su-35
Peranan |
Pesawat tempur pelbagai tugas |
Negara pengeluar |
Russia |
Pengeluar |
Sukhoi Design Bureau |
Dibangunkan oleh |
Komsomolsk-on-Amur Aircraft Production Association |
Penerbangan pertama |
19 Februari 2008 |
Pengenalan |
Februari 2014 |
Status |
Dalam perkhidmatan |
Klien utama |
Tentera Udara Rusia |
Tahun pengeluaran |
2007–sekarang |
Jumlah pengeluaran |
Su-35S: 68 (64 untuk Russia, 4 untuk eksport) |
Kos seunit |
US$40–65 juta |
Versi asal |
Sukhoi Su-27 |
Variasi |
Sukhoi Su-37 |
Shenyang FC-31
Peranan |
Pesawat tempur serang hendap pelbagai tugas |
Negara pengeluar |
China |
Pengeluar |
|
Penerbangan pertama |
31 October 2012 |
Pengenalan |
2018 – 2019 (jangkaan) |
Status |
Ujian penerbangan
|
Jumlah pengeluaran |
2 prototaip |
Chengdu J-10
Peranan |
Pesawat tempur pelbagai tugas |
Negara pengeluar |
China |
Pengeluar |
Chengdu Aircraft Industry Group |
Pereka bentuk |
Chengdu Aircraft Design Institute |
Pengenalan |
23 Mac 1998 |
Penerbangan pertama |
2006 |
Status |
Dalam perkhidmatan |
Klien utama |
Tentera Udara China |
Tahun pengeluaran |
2002 – sekarang |
Jumlah pengeluaran |
+-400 buah |
Kos program |
500 juta RMB pada 1982 |
Kos seunit |
190 juta RMB (27.84 juta USD; 2010) |
Variasi |
Chengdu J-9 |
French Rafale
Peranan |
Pesawat tempur pelbagai tugas |
Negara pengeluar |
Perancis |
Pengeluar |
Dassault Aviation |
Penerbangan pertama |
Rafale A demo: 4 Julai 1986 |
Pengenalan |
18 Mei 2001 |
Status |
Dalam perkhidmatan |
Klien utama |
Tentera Udara Perancis |
Tahun pengeluaran |
1986–sekarang |
Jumlah pengeluaran |
160 (sehingga Julai 2017) |
Kos program |
US$62.7 bilion |
Kos seunit |
Rafale B: €74 juta |
Saab JAS 39 Gripen
Peranan |
Pesawat tempur dan peninjau |
Negara pengeluar |
Sweden |
Pengeluar |
Saab Group |
Pereka bentuk |
Industrigruppen JAS, FMV |
Pengenalan |
9 December 1988 |
Penerbangan pertama |
1 November 1997 |
Status |
Dalam perkhidmatan |
Klien utama |
Tentera Udara Sweden |
Tahun pengeluaran |
1987–sekarang |
Jumlah pengeluaran |
+-247 buah |
Kos program |
US$ 13.54 bilion (2006) |
Kos seunit |
US$ 30–60 juta bagi model JAS 39C |
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI