
Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) mengumumkan perubahan operasi melibatkan perkhidmatan tren yang bermula dari Stesen Tumpat, Wakaf Bharu dan Pasir Mas disebabkan keadaan semasa musim tengkujuh di kawasan pantai timur.
- Penumpang dari Stesen Tumpat, Wakaf Bharu dan Pasir Mas diminta menaiki tren dari Stesen Tanah Merah dan digesa menggunakan perkhidmatan alternatif untuk ke stesen itu.
- Tren No. 27 dari Tumpat ke JB Sentral yang dijadualkan berlepas pada 6.50 petang semalam, sebaliknya bermula dari Stesen Tanah Merah pada 7.49 petang. Perubahan berkuatkuasa sehingga notis terkini dikeluarkan KTMB.
- Penumpang boleh membuat pertukaran tarikh, masa atau membatalkan perjalanan itu dan pemulangan harga tiket penuh akan diberikan bagi sebarang pembatalan.
KTMB berharap penumpang terus mendapatkan maklumat terkini berkaitan operasi tren-tren di Wilayah Timur dengan menghubungi Pusat Khidmat Pelanggan yang beroperasi 24 jam dengan menelefon 03-22671200. Maklumat juga boleh didapati menerusi laman web rasmi www.ktmb.com.my atau ktmberhad (Facebook), ktmbofficial (Instagram), @ktm_berhad (Twitter)
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Tak Sabarnya Nak Tunggu Siap! Boleh Lepak Petang-Petang Tepi Runway KLIA!

Biasanya kita tahu anjung tinjau ada dalam bangunan di KLIA je kan? Kawasan di mana kita boleh tengok kapal terbang yang tengah perking di kawasan apron sambil ground crew loading barang dan sebagainya.
Tapi itu anjung tinjau indoor. Lepas ni akan jadi best lagi bila Malaysia Airport Holdings Berhad (MAHB) akan buat satu lagi anjung tinjau di kawasan outdoor!
Anjung tinjau yang dinamakan Anjung Spotter tu dimulakan pembinaan bulan ni dan dijangka siap bulan depan. Lokasinya akan terletak di luar perimeter lapangan terbang dan bersebelahan dengan Runway 31L KLIA.
Jadi di sini anda berpeluang untuk menikmati pemandangan saat pesawat berlepas atau mendarat. Kepada anda yang suka tangkap gambar kapal terbang tu, boleh datang ke sini bersama kamera dan lens panjang anda!
Untuk yang nak datang saja-saja bawa anak-anak pun boleh sebab Ketua Pegawai Eksekutif MAHB Raja Azmi Raja Nazuddin kata Anjung Spotter ni akan jadi lokasi insta-worthy untuk anda merakam saat manis di sini.
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Kawasan Setinggan Terbesar! Sebab Malu, Bandar Kamagasaki Tidak Wujud Dalam Peta Jepun Walau Wujud

Jepun, negara yang sering dipaparkan memiliki kemudahan dari segi teknologi serta kerajinan rakyatnya. Malah sikap pembersih mereka serta amanah menjadikan ia sebuah negara yang selamat jika tertinggal barang di lapangan terbangnya.
Namun di sebalik bergelar negara maju, ada sebuah bandar yang tidak wujud dalam peta negara Jepun kerana ia dipenuhi setinggan iaitu Kamagasaki atau sekarang dikenali sebagai Airin-chiku. Kawasan ini mempunyai terlalu ramai setinggan dan disebabkan tidak mampu menyewa, ramai yag menjadi homeless.
Baca catatan Zunita di Jepun yang dikongsinya di fb mengenai kisah menarik ini.
Bandar Jepun yang tak wujud dalam peta?
Kamagasaki sebenarnya adalah nama lama bagi Airin-chiku (あいりん地区) yang menjadi nama rasmi kawasan tersebut sejak May 1966.
Sebenarnya kalau google nama “Kamagasaki”, ada je dalam peta cuma ianya sekadar pin sahaja, sebab kawasan ni dah ditukar ke nama baru iaitu Airin-chiku.
Tapi kenapa kawasan tersebut tak ada dalam peta?
Well, let’s make the long story short.
Dulu sebelum tahun 1912, kawasan di selatan Osaka ni ingin dibangunkan sebagai Shinsekai atau “New World”. Osaka masa tu nak bersaing dengan bandar lain di Jepun macam Tokyo la lebih kurang. Jadi banyak bangunan pencakar langit dibina dan situasi ni menyebabkan banyak peluang pekerjaan ditawarkan.
Jadi ramai la orang dari kelas bawahan masa pemerintahan Meiji datang cari kerja dekat sini. Limpahan pekerja dari latarbelakang petani, buruh dan sebagainya datang ke sini. Tapi lepas projek mega Shinsekai tamat, ramai pekerja tak pulang ke tempat asal sebaliknya terus tinggal untuk cari kerja lain di situ.
Lama-lama, Kamagasaki ni jadi kawasan setinggan sebab terlalu ramai homeless tinggal dekat situ. Bayangkan setiap 2km radius, terdapat kira-kira 30,000 orang homeless, yang kebanyakannya adalah orang tua. Jadi benda ni menjadikan Kamagasaki terkenal dengan imej tak berapa bagus iaitu sebagai kawasan setinggan paling besar di Jepun.
Menjadikan imej lebih buruk, kawasan ni memang banyak kes jenayah dan ianya dikatakan dijaga oleh Yakuza. Jadi tak hairanlah kalau orang Jepun lokal memang elak untuk pergi ke kawasan sini atas faktor keselamatan. Kanak-kanak dan orang perempuan pun biasa tak ada dekat sini.
Salah satu kes rusuhan antara yang besar juga adalah pada tahun 1961, iaitu antara 2,000 penghuni Kamagasaki dengan 6,000 orang polis. Ianya bermula dengan satu kemalangan yang menyebabkan seorang warga Kamagasaki meninggal dunia, tapi polis dekat situ tak panggil ambulans. Ni menyebabkan rasa tak puas hati orang Kamagasaki dan menyebabkan rusuhan berlaku.
Kereta polis diterbalikkan, bangunan dibakar dan sebagainya. Polis ambil masa 2 hari untuk kawal rusuhan ni dan akhirnya 28 orang perusuh ditahan di mana 10 orang perusuh dan 100 orang polis cedera dalam kejadian tu.
Lepas peristiwa tu banyak lagi peristiwa rusuhan lain yang berlaku. Benda ni menjadikan kerajaan Osaka malu nak mengaku ada kawasan “hitam” dalam wilayah dia menjadikan kerajaan Osaka tukar nama Kamagasaki kepada Airin-chiku pada tahun 1966. Itulah asalnya kenapa dikatakan Kamagasaki tak ada dalam peta.
Tapi adakah dengan tukar nama boleh ubah keadaan dekat situ?
Semestinya tidak.
Nama hanya sekadar nama.
Menyedari hakikat itu, kerajaan Osaka giat melancarkan usaha untuk naik taraf kawasan berkenaan dan salah satunya dengan melancarkan projek “Nishinari Special Zone Project” pada tahun 2012.
Projek ni fokus kepada pembangunan Airin-chiku dengan bantuan kawasan-kawasan di sekelilingnya untuk menjadikan kawasan Airin-chiku lebih mesra-penghuni.
Adakah projek ini akan berjaya merubah imej Kamagasaki menjadi lebih baik?
Only time will tell.
.
#CatatanZunitaDiJepun
p/s: Special thanks to Tok Penghulu RTJ
JAck S Adli
for some info regarding this topic.
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Buah Harum Manis Perlis ‘Laku Keras’ Ketika PKP

Sebut sahaja mangga harum manis, sudah pasti ramai yang terbayang keenakan serta rasa lemak buah tropika berkenaan.
Isinya yang berwarna oren kekuningan ditambah dengan rasa yang manis serta berbau harum mampu memikat setiap yang melihat untuk mencubanya. Namun, apa yang membataskan pembeli ialah harga mangga harum manis boleh dikelaskan sebagai agak tinggi berbanding buah mangga lain.
Walaupun harga agak mahal, itu tidak menghalang orang ramai untuk merasai kelazatan jenis mangga ‘berkualiti’ dan cukup terkenal di negeri Perlis. Permintaan bagi buah mangga harum manis tahun ini meningkat walaupun sebelum ini timbul kebimbangan akan berlaku lambakan pengeluaran berikutan Perintah Kawalan Pergerakan dan jangkitan wabak COVID-19.
Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) Perlis, tidak menyangka buah mangga harum manis yang dituai pada Jualan mangga Harum Manis meningkat sepanjang tempoh PKP berbanding tahun sudah bermula Mac hingga April ketika ini.
Perlis merekodkan 20.75 tan pengeluaran mangga harum manis sepanjang minggu ini dan kemuncak peningkatan pengeluarannya dijangka berlaku dalam tempoh dua minggu akan datang menjelang bulan Ramadan.
Sebelum ini, rata-rata pengusaha mangga harum manis meluahkan kerisauan kemungkinan berlaku lambakan hasil tanaman mereka apabila PKP dilaksanakan, namun siapa sangka permintaan yang diterima menerusi jualan dalam talian mengalami peningkatan.
Menerusi kaedah penjualan dalam talian, permintaan mangga harum manis menunjukkan permintaan sehingga penghantarannya terpaksa dibuat secara berperingkat-peringkat. Jualan mangga harum manis dibuat dengan berat tiga kilogram setiap kotak pada harga RM110 hingga RM120 termasuk caj penghantaran.
Sumber: Bernama
Menerusi perkongsian daripada facebook Rosdi Bin Ahmad, dia ada kongsikan keadaan pusat penghantara barang yang dipenuhi dengan ratusan kotak buah harum manis ini.
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI