Dream Forest Langkawi, tempat ini baru buka bulan Jun dan merupakan enchanted magical forest pertama di Malaysia.
Okay, vibes kat sini macam berada dalam avatar forest, cantik dan memukau.
Dream Forest Langkawi
Buka waktu malam sahaja dan laluan sepanjang 1.2km dalam rainforest dikelilingi dengan immersive technology, lighting, soundscape dan cerita hikayat lagenda Pulau Langkawi – Tasik Dayang Bunting, Merong Mahawangsa & Langkawi Giants.
Kalau nak berjalan sekitar ini, ambil masa sekitar 45 minit – 1 jam sebab anda akan leka tengok sekeliling yang dihidupkan dengan cahaya warna-warni.
Kawasannya wheelchair and stroller friendly, cuma kat bahagian exit kena angkat sikit sebab belum buat laluan turun untuk wheelchair & stroller, maybe they will improve it in the future. Ada tandas, surau dan small food & beverage stall, boleh makan marshmallow dekat unggun api.
Owh ya, tiket boleh beli direct di kaunter menerusi website dream forest pun boleh atau dekat klook dan redeem di kaunter.
Lokasi:
Dream Forest Langkawi owned by Tiara Jacquelina
Ticket price : Boleh rujuk pada gambar
Operating hours : 7pm-12am (daily)
Closed : every Wednesday (except Public Holidays and School Holidays)
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Naik Belon Panas, Benda Wajib Cuba ‘Sekali Seumur Hidup’ Di Cappadocia, Turki
Sekiranya anda bercadang melancong ke Turki, rancanglah untuk mengunjung seberapa banyak tempat menarik.
Turki merupakan sebuah negara yang terletak di dua benua. Sebahagian besar negara yang didiami 80 juta penduduk iaitu 97 peratus keluasannya terletak di benua Asia, selebihnya terletak di benua Eropah.
Aktiviti mesti cuba sekali seumur hidup anda ketika di Turki adalah menaiki belon panas. Seawal jam 6 pagi, anda dicadangkan ke tempat dikhaskan untuk aktiviti menerbangkan belon panas yang sangat popular di Cappadocia.
Belon panas ini akan berlepas tepat jam 7 pagi. Mengikut pengusahanya, masa antara pukul 7 hingga 8 pagi paling sesuai untuk menerbangkan belon panas kerana angin tenang. Jika tiupan angin melebihi 17 kilometer sejam, belon panas tidak dibenarkan terbang oleh pihak berkuasa.
Belon panas yang digunakan datang dalam pelbagai saiz dan boleh menampung 8 hingga 28 penumpang dalam gondola atau bakul mengikut saiz tertentu. Pengalaman menaiki belon panas dan berdiri dalam gondola setinggi paras dada pasti amat mengujakan.
Belon panas ini akan berlegar di langit Cappadocia sehingga paras maksimum 610 meter, kemudian turun di beberapa tempat hingga paras terendah 10 meter dari bumi bagi melihat bentuk muka bumi Cappadocia.
3 Benda Perlu Siap Sedia Sebelum Naik Belon Panas. Tip ini sumber daripada Jeju Muslim Travel.
- Bangun Awal
Perlu ingat bahawa terdapat ramai lagi pelancong lain yang mempunyai niat yang sama seperti anda iaitu untuk menaiki belon panas. Dan setiap belon boleh membawa beberapa orang sahaja. Jadi sebaiknya sila bangun awal dan tiba di tempat belon panas awal untuk secure tempat anda. - Pakai Shades
Bila belon dah makin tinggi, pancaran mata hari juga semakin tinggi menyebabkan silau, jadi sila prepare bawa shades supaya mata selesa. - Get Ready untuk dikecewakan
Ia bergantung dengan keadaan cuaca juga, sekiranya cuaca tak elok aktiviti ini terpaksa dibatalkan. Jadi sebaiknya lihat weather forecast dahulu sebelum buat keputusan untuk menaiki belon panas.
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Perasaan Sayu Menyelubungi, Tatkala Menoraka ‘Landasan Keretapi Maut’ Kanchanaburi
Isi Kandungan
ToggleKanchanaburi yang bermaksud batu permata terletak kira-kira tiga jam perjalanan dari Bangkok merupakan destinasi pelancongan di Thailand yang perlu dikunjungi.
Jika cuaca baik dan hari cerah, anda boleh melihat ramai pelancong sedang menyeberangi jambatan kereta api di Sungai Kwai, di wilayah Kanchanaburi, Thailand yang berlatar belakangkan landskap yang begitu indah. Jambatan itu begitu popular apabila sebuah filem Hollywood mengenainya diterbitkan pada tahun 1957 iaitu The Bridge Over the River Kwai.
Namun, bukan kerana filem itu sahaja ia begitu terkenal dalam kalangan pelancong tetapi kisah hitam yang pernah terpalit ditanah tersebut. Jambatan keretapi Sungai Kwai adalah sebahagian daripada Landasan Keretapi Maut yang menghubungkan Thailand dan Burma. Kanchanaburi bersempadan dengan Burma (Myanmar) dan pernah mempunyai laluan keretapi yang menjadi penghubung antara negara Thailand dan Myanmar.
Dahulunya ia digunakan untuk laluan askar Jepun dalam usaha melawan tentera British dan sekutu-sekutunya. Selepas perang tamat pada tahun 1945, landasan tersebut menjadi hutan belantara. Namun kini, ia menjadi tumpuan dunia untuk melawat.
Penindasan Kejam
Landasan kereta api Thailand- Burma yang digelar sebagai Landasan Maut ini, dibina dalam tempoh masa yang agak singkat oleh hampir 100,000 tahanan Perang Dunia Kedua serta buruh kasar. Pembinaan landasan sepanjang 415 kilometer itu dimulakan pada Oktober 1942 dan berakhir di Konkoita, utara Thailand pada Oktober 1943. Ia digunakan dalam rancangan serangan Jepun terhadap tentera Britain di India serta menguasai jalan dan ruang udara yang digunakan tentera bersekutu.
Rakyat Thailand juga pernah menjadi buruh landasan pada awal pembinaannya, namun ketegangan berlaku antara mereka dan tentera Jepun selepas pasukan keselamatan itu bertindak mengambil alih rumah-rumah ibadat sebagai tempat penginapan selain tidak menghormati sami Buddha tempatan. Semua pihak maklum bahawa tahanan perang serta buruh yang dipaksa menyiapkan landasan tersebut turut berdepan layanan buruk oleh tentera Jepun yang menyeksa mereka tanpa belas kasihan.
Mangsa sering dipukul dan tidak diberi bekalan makanan yang cukup, rawatan perubatan yang diperlukan atau masa rehat sewajarnya ketika pembinaan dilakukan. Sikap serta perbuatan ganas tentera Jepun itu menyebabkan ramai warga Thailand benci terhadap mereka lalu bertindak membantu tahanan perang yang terlibat dalam pembinaan landasan neraka itu.
Untuk pembinaan Jambatan Kereta api di atas Sungai Kwai saja dikatakan telah mengorbankan ribuan tawanan perang dan buruh paksa semasa mereka menjalankan kerja-kerja pembinaan jambatan dan landasan disekitarnya. Sepanjang tempoh tersebut seramai 16,000 orang tawanan perang dan lebih 100,000 orang buruh dari Asia meninggal dunia dan hilang. Angka sebenar orang-orang Asia terkorban tidak dapat dikesan dengan tepat kerana rekaod-rekod yang mengandungi maklumat ini telah dimusnahkan oleh pihak pentadbiran Tentera Jepun pada akhir Perang Kedua. Secara puratanya setiap kilometer landasan yang dibina itu menelan 38 nyawa manusia atau seorang meninggal dunia pada setiap ela jalan kereta api itu disiapkan.
Antara pekerjaan berat yang perlu dilakukan tahanan perang seperti menebang pokok-pokok besar, membersih kawasan laluan, meneres lereng-lereng bukit, menimbus kawasan-kawasan rendah, menyusun landas(sleeper), mengangkut rel kereta api, mengangkut batu-batu dan membina jambatan. Bayangkan betapa sukar dan tersiksanya mereka menjalankan kerja-kerja tanpa bantuan alat teknologi canggih dan hanya berbekalkan kudrat yang ada seperti mengangkat batu menggunakan tangan sahaja. Mereka hanya diberi makan sekali sehari iantu hanya menu nasi semangkuk. Buruh-buruh ditempatkan di rumah panjang iaitu bangsal buluh yang beratapkan daun sagu atau nipah dan berlantaikan buluh.
Setiap bangsal dimuatkan lebih kurang 100 orang. Mereka diarahkan membuat pelbagai kerja. Mereka dikawal oleh tentera Jepun dengan keras. Jika mereka melakukan kesalahan, lambat atau letih mereka akan dipukul dengan buluh, rotan atau di tampar. Selain daripada makan minum yang tidak mencukupi mereka juga menghidap pelbagai penyakit seperti demam malaria dan cirit birit. Ubat-ubatan tidak mencukupi dan kematian berlaku bila-bila masa. Buruh yang mati diisi ke dalam guni dan ditanam dimerata-rata tempat. Ada yang ditanam, dibakar atau dihanyutkan ke sungai.
Memperingati Mangsa Tahanan Perang
Terdapat sebuah tanah perkuburan berhampiran jambatan yang dibina pada era Perang Dunia Kedua itu iaitu Kanchanaburi War Cemetery. Ia merupakan tempat persemadian ribuan tawanan perang yang mati ketika bekerja membina landasan kereta api maut. Ia menempatkan 3,000 tentera bersekutu yang gugur di antara sempadan Myanmar dan Thailand itu. Banyak tugu yang mengandungi tulisan di tanah perkuburan itu dibiayai oleh Suruhanjaya Komanwel Tanah Perkuburan Perang yang beribu pejabat di Britain.
Tulisan tersebut berbentuk lirik lagu dan sajak merupakan bukti yang menyayat hati tentang peperangan yang pernah berlaku di sana.
Keperitan & Kesengsaraan
Pengunjung juga boleh ke Hellfire Pass untuk melihat sendiri kesan tinggalan peristiwa hitam yang berlaku ketika zaman penjajahan lalu. Terdapat slot tayangan video mengenai pembinaan landasan maut yang meruntun jiwa di Muzium Hellfire Pass. Bayangkan jika mereka itu sebahagian daripada ahli keluarga kita. Perit dan sangat sadis nasib yang menimpa mereka. Suasana pilu pasti terasa tatkala kaki menjejak laluan Konyu Cutting. Trek jalan kaki ini merupakan tapak asal sebahagian laluan landasan keretapi maut. Pelbagai kesan tinggalan tawanan perang boleh kelihatan. Kebanyakkan pengujung dan pelancong yang datang ke sini adalah warga Australia yang merupakan kenalan atau keluarga terdekat mangsa tahanan perang.
Pakej Keretapi
Boleh dikatakan kesan daripada peristiwa pembikinan landasan keretapi maut ini telah membawa ribuan pelancong berkungjung ke Kanchanaburi sekaligus ia tersenarai dalam destinasi yang perlu dikunjungi. Bentuk muka buminya yang indah dan diwarnai dengan pelbagai landskap menarik membuatkan sesiapa sahaja jatuh cinta kepada Kanchanaburi. Jangan lupa untuk mengalami sendiri perjalanan menaiki keretapi menyusuri landasan yang dibina oleh mangsa tahanan perang ini.
Kemudahan keretapinya kelihatan agak usang tetapi masih mempunyai kudrat yang diselenggara dengan baik untuk membawa pelancong mahupun penduduk tempatan merasai perkhidmatan kesan sejarah yang ditinggalkan.
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Kini Terbiar! Carcosa Seri Negara, Rumah Agam Mewah Diiktiraf Warisan Negara
Isi Kandungan
ToggleSayangi Malaysiaku : Malaysia Bersih, dipilih sebagai tema sambutan Hari Kemerdekaan tahun ini yang sudah 62 tahun negara mencapai kemerdekaan. Selepas mencapai kemerdekaan banyak kemajuan dan pembangunan membanggakan dicapai negara dalam pelbagai aspek.
Walau bagaimanapun, jangan dilupakan kesan sejarah yang menjadi mata dan saksi pembangunan negara kita. Ia memberikan penjelasan mengenai bagaimana bermula kewujudan Malaysia. Setiap negeri mempunyai bangunan bersejarah dibina ketika zaman kolonial yang sarat dengan kisah menarik dan memberikan identiti tersendiri. Jika di Kuala Lumpur Carcosa Seri Negara juga merupakan binaan bersejarah yang ramai terlepas pandang.
Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957
Pernah menjadi latar belakang kepada filem antarabangsa Crazy Rich Asians, Carcosa Seri Negara diangkat sebagai lokasi mahligai milik keluarga Nick Young (pelakon peneraju utama) dalam filem tersebut.
Carcosa Seri Negara yang dipercayai bernilai lebih RM1 bilion adalah rumah agam bersejarah yang pernah menjadi saksi kepada pemeteraian Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957. Bangunan ini sangat penting untuk dipelihara juga dipulihara kerana ia merupakan salah satu sejarah dan harus dijadikan warisan negara untuk generasi akan datang.
‘Tempat Amat Disayangi’
Carcosa dipercayai berasal daripada bahasa Itali bermaksud ‘tempat amat disayangi’ yang dibina Residen Jeneral British pertama di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu iaitu Sir Frank Swettenham. Ia dijadikan kediaman rasmi beliau dan Carcosa yang dibina pada 1896 dipulangkan kepada kerajaan Malaysia pada 1987. Carcosa Seri Negara pernah menjadi salah satu hotel utama di Kuala Lumpur suatu ketika tetapi telah pun menamatkan operasinya.
Carcosa dan Seri Negara adalah dua bangunan berbeza. Seri Negara yang dahulu dikenali sebagai King’s House pernah menjadi tempat persidangan Raja-Raja Melayu untuk menandatangani Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu. Perjanjian itu juga menyebabkan kita membentuk kerajaan Persekutuan yang diguna pakai sehingga kini.
Carcosa adalah sebuah banglo mewah terletak berhampiran Tasik Perdana, Kuala Lumpur yang telah berusia lebih 100 tahun, kini semakin uzur dimamah usia. Manakala King’s House yang dibina pada tahun 1913 yang bersebelahan dengannya merupakan kediaman tetamu kenamaan suatu ketika dahulu. King’s House menjadi kediaman bagi tetamu yang terdiri daripada kerabat Diraja British apabila melawat Tanah Melayu.
Jadi Saksi Penting Sejarah Negara
- Rumah agam mewah ini menjadi saksi kepada campur tangan British dalam pentadbiran di Tanah Melayu serta menjadi medan pertemuan dan perbincangan para pemimpin untuk menuntut kemerdekaan.
- Selain itu, kedudukan Carcosa di puncak bukit menjadikan ia sebuah kediaman berprestij yang didiami Pesuruhjaya Tinggi British, Sir Frank Swettenham serta menandakan Kuala Lumpur sebagai ibu kota bagi Negeri-negeri Melayu Bersekutu.
- Sebelum kemerdekaan pada tahun 1946, Harold MacMichael yang dihantar oleh kerajaan British untuk menjayakan rancangan Malayan Union telah menjadikan bangunan ini sebagai kediaman dan bilik gerakan rancangan Malayan Union.
- Selepas kemerdekaan terdapat desakan daripada rakyat supaya bukit dan bangunan Carcosa yang menjadi milik British diserahkan kembali kepada kerajaan Malaysia demi ‘maruah negara’. Kerajaan Britain bersetuju menyerahkannya semula pada tahun 1984. Ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri telah menerima kembali bagi pihak kerajaan Malaysia.
Trivia
Sir Frank Swettenham telah membina kediaman di Bukit Carcosa sebagai lambang kasih sayang terhadap isterinya Sydney Swettenham yang amat dicintainya. Kediaman di Bukit Carcosa itu dianggap mahligai cinta yang tidak terhingga terhadap Sydney. Malah Tasik Perdana sebelum ini juga telah diberi nama Sydney Lake sempena nama isterinya. Sehingga hari ini, ramai yang mengatakan mereka seringkali melihat kelibat ‘entiti’ Sydney Swettenham berada di kawasan sekitar Carcosa Seri Negara.
Sumber Foto: Internet – Sumber: Astroawani| Utusan
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI