Usaha mencari tawaran terbaik, menyelaraskan pilihan dan menilai begitu banyak maklumat adalah antara cabaran yang menimbulkan tekanan kepada golongan milenial Malaysia apabila merancang perjalanan mereka, menurut satu tinjau selidik yang dikendalikan oleh Hotels.com. Kajian tersebut dijalankan sempena pelancaran kempen terbaru Hotels.com “Half the Fun of Travel” (Separuh Daripada Keseronokan Melancong), yang bertujuan mengajak rakyat Malaysia merancang perjalanan mereka dengan cara yang menyeronokkan menerusi kisah peribadi golongan selebriti dan blogger-blogger berpengaruh Asia Tenggara yang memang gemar melancong. Elfira Loy, Audrey Ooi dan Shahril Fawzy telah dipilih sebagai jurucakap program ini di Malaysia.
Tiga punca tekanan utama bagi golongan milenial Malaysia semasa merancang perjalanan:
Tidak pasti sama ada saya mendapat harga terbaik(55%)
Perlu mengambil kira pilihan orang lain (54%)
Terlalu banyak maklumat, tidak tahu apa yang terbaik (48%)
“Pelancong Malaysia mengutamakan nilai. Menerusi rangkaian global dan program Ganjaran kami (Hotels.com’s Rewards), kami dapat menawarkan hotel hebat yang disesuaikan dengan bajet berbeza dan memberikan nilai terbaik untuk wang menerusi laman web dan aplikasi mudah alih kami,”kata Jessica Chuang, Pengarah Serantau bagi China Raya, Asia Tenggara & India bagi Jenama Hotels.com.
Pelancongan berkumpulan adalah sangat popular dalam kalangan 1,000 penduduk milenial Malaysia (lahir 1982 dan selepas itu) yang ditinjau selidik, dengan 91 peratus daripada responden memilih untuk melancong bersama rakan dan keluarga mereka setiap kali. Hanya lapan peratus yang meluangkan sebahagian besar masa untuk melancong secara solo. Mereka juga membuat perancangan awal, 66% daripada responden melaporkan bahawa mereka merancang berminggu-minggu lebih awal, dan hanya 5% daripada responden merancang percutian mereka beberapa hari lebih awal.
Ini bermakna keseronokan bercuti bermula sebelum kita menjejakkan kaki di destinasi kita atau membuat tempahan tiket penerbangan. Keseronokan bermula dari detik kita mula membayangkan percutian kita, dengan mencari tempat penginapan, tempat menarik untuk dilawat, aktiviti untuk dilakukan dan sajian menarik untuk dinikmati.Tidak hairanlah bahawa walaupun dengan cabaran yang dihadapi, seramai 94 peratus daripada responden berkata mereka seronok dengan proses perancangan percutian.
Tiga keseronokan utama merancang perjalanan adalah:
Ads
Menerokai pengalaman baharu(23%)
Menerokai destinasi baharu(21%)
Pengalaman merancang perjalanan bersama rakan dan keluarga(19%)
Bagaimana pelancong Malaysia memilih destinasi mereka yang seterusnya?
Untuk membolehkan sesuatu destinasi menarik kunjungan rakyat Malaysia, factor ketermampuan merupakan penentu utama, dengan 86% daripada responden menganggap factor ini sebagai salah satu pertimbangan utama mereka. Seramai 45% daripada responden lebih suka menuju ke destinasi yang kelihatan cantik di dalam gambar atau dengan kata lain, Instagrammable.
Rakyat Malaysia adalah pengguna Instagram paling aktif di Asia Pasifik(Kantar TNS, 2016),dan mereka suka berkongsi gambar percutian mereka dengan rakan-rakan dan keluarga menerusi platform media sosial. Sudah pasti cara terbaik untuk berbuat demikian ialah mengunjungi destinasi terindah di mana mereka boleh mengambil gambar dan memuat naik gambar terbaik untuk Instagram, tanpa sebarang filter (penapis).
Tiga Pertimbangan Utama Apabila Memilih Destinasi Seterusnya:
Ads
Ketermampuan destinasi(86%)
Menimba pengalaman baharu(63%)
Keindahan untuk bergambar(45%)
Rakyat Malaysia suka bersosial–dari saat merancang hinggalah semasa melancong
Sebahagian besar daripada perancangan perjalanan pelancong milenial Malaysia merupakan aktiviti menyeronokkan yang dikongsi bersama orang lain. Kajian menunjukkan bahawa perancangan perjalanan ialah aktiviti sosial dengan 74 peratus daripada responden menyatakan bahawa mereka merancang percutian bersama rakan dan keluarga.
Golongan milenial Malaysia juga bergantung kepada rakan dan keluarga untuk memberikan maklumat terbaik tentang destinasi mereka, dengan 50 peratus berkata maklumat dari mulut ke mulut sebagai sumber terbaik. Aspek sosial diluaskan lagi kepada ulasan dalam talian oleh pelancong lain, dengan 82 peratus daripada golongan milenial yang ditinjau selidik menyatakan bahawa mereka dipengaruhi oleh ulasan dalam talian semasa merancang perjalanan.
Jessica menambah, “Kami memahami kuasa ulasan umum dalam mempengaruhi keputusan kembara masa kini, dan Hotels.com sukacita untuk menyediakan lebih 25 juta ulasan tetamu sebenar yang ditentu sahkan di laman kami.”
Ads
Penginapan ialah perkara pertama yang dirancang dan sebahagian besar masa diluangkan untuknya
86% daripada golongan milenial akan mula merancang penginapan mereka selepas menentukan destinasi, berbanding 80% bagi pengangkutan (penerbangan, bas, keretapi, dll.) dan 50% bagi jadual kembara. Dalam kalangan mereka yang berbuat demikian, sebahagian besar meluangkan masa berjam-jam setiap hari mencari penginapan terbaik– 54% meluangkan masa antara dua hingga 10 jam, 35% menghabiskan masa sehingga sejam dan 11% meluangkan masa lebih 10 jam.
Selera pelancong Malaysia tidak berubah di luar negara– 98% meluangkan lebih banyak masa untuk mencari restoran Asia, dengan 48% daripada mereka mengambil masa lebih sejam berbuat demikian. Ternyata, rakyat Malaysia dan mi goreng, nasi lemak dan nasi ayam, memang berpisah tiada.
Percutian halal juga popular di kalangan rakyat Malaysia, dengan 97% daripada pelancong Melayu dalam kaji selidik ini meluangkan masa untuk menyelidik pilihan menjamu selera halal sebelum membuat keputusan kembara masing-masing. Sebanyak 51% meluangkan masa lebih daripada sejam berbuatdemikian.
“Di Hotels.com, kami percaya perancangan adalah separuh daripada keseronokan melancong– dan golongan milenial Malaysia nampaknya bersetuju dengan kami. Kami faham bahawaramai di antara mereka menggunakan perancangan percutian sebagai peluang untuk mengeratkan hubungan dengan rakan dan keluarga dan banyak masa dihabiskan menyelidiki tempat terbaik untuk penginapan paling sesuai.
Kempen terbaru kami ‘Half the Fun of Travel’ bertujuan memberikan kemudahan perancangan perjalanan terbaik kepada pengguna dan memanfaatkan pengalaman Hotels.com dalam bidang ini supaya proses tersebut lebih lancar dan menyeronokkan,” kata Jessica.
Kempen ‘Half the Fun of Travel’, yang berlandaskan blog pelancongan(www.blogshotels.com/ms), memaparkan kisah peribadi, tip dan petua untuk memanfaatkan pelbagai tawaran Hotels.com oleh tokoh-tokoh berpengaruh dan kaki kembara Asia Tenggara seperti pelakonElfira Loy, penulis blog gaya hidup yang juga seorang ibu, Fourfeetnine, penulis pelancongan Pojiegraphy dan banyak lagi.
Sempena pelancaran ‘Half the Fun of Travel’, Hotels.com menawarkan potongan 8% daripada tempahan sehingga15 September 2017, untuk tarikh perjalanan dari 15 Ogos 2017 – 31 Mac 2018, dengan kod promo8OFFHTFOTMY.
Hasil tinjauselidik Hotels.com
Rakyat Malaysia utamakan kemampuan, pengalaman baharu dan kecantikan bergambar berbanding faktor pengembaraan lain dalam memilih destinasi percutian
Rakyat Malaysia meyakini ulasan dalam talian– 82 peratus rakyat Malaysia dipengaruhi sedikit sebanyak oleh ulasan dalam talian apabila membuat keputusan melancong
65 peratus pelancong milenial meluangkan masa lebih dua jam untuk meninjau pilihan penginapan– 11 peratus meluangkan masa lebih10 jam
Selera orang Malaysia tidak berubah di luar negara – 98 peratus pelancong meluangkan masa mencari restoran Asia
Pelancongan halal – 97 peratus pelancong Muslim meluangkan masa mencari pilihan menjamu selera yang halal sebelum perjalanan mereka
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Hampir 10 ribu jemaah antarabangsa tiba di Arab Saudi pada 1 November 2020 lepas sebagai kumpulan pertama dibenarkan melaksanakan ibadat berkenaan selepas tujuh bulan ibadat umrah ditangguhkan akibat pandemik COVID-19
Timbalan Menteri Haji dan Umrah, Dr Amr Al-Maddah berkata, 10,000 jemaah yang tiba dari luar negara itu mesti mendapatkan kebenaran terlebih dulu. Antaranya:
Setibanya di sana, jemaah mesti mengasingkan diri selama tiga hari sebelum dibawa ke laman Miqat, sempadan kawasan di mana jemaah yang ingin menunaikan umrah diwajibkan memakai ihram.
Mereka hanya dibenarkan berada di sana sehingga 10 hari, termasuk tiga hari dalam pengasingan.
Seiring protokol, 500 kumpulan, masing-masing dengan 20 jemaah antarabangsa, bergerak sepanjang hari mengikut tempoh yang diperuntukkan.
Had umur maksimum yang ditetapkan bagi jemaah antarabangsa adalah antara 18 hingga 50 tahun.
Negara yang dibenarkan harus dinilai oleh Pusat Pencegahan dan Pengendalian Penyakit Arab Saudi dan Kementerian Kesihatan sebagai sebahagian standard serta protokol yang dipersetujui oleh kerajaan.
Namun, visa bagi jemaah yang tiba dari negara mencatatkan peningkatan ketara jangkitan COVID-19 akan ditangguhkan.
Jemaah juga mesti mempunyai insurans kesihatan penuh yang merangkumi rawatan kecemasan jika dijangkiti dan kemungkinan menjalani ujian polymerase chain reaction (PCR).
Sebagai permulaan pembukaan tahap ketiga ini, masjid-masjid akan beroperasi pada tahap 100 peratus. Jika pada mana-mana tahap wujud kemungkinan yang boleh menimbulkan bahaya kepada jemaah, kementerian akan menilai keadaan untuk kembali ke tahap sebelumnya dan mengurangkan jumlah jemaah. Pada masa ini, Saudia adalah satu-satunya syarikat penerbangan yang dibenarkan untuk membawa jemaah ke sana. Jemaah yang tiba dari negara di mana Saudia tidak beroperasi perlu melalui pihak ketiga, yang sudah diberi pelepasan oleh kerajaan Arab Saudi.
Semoga kes jangkitan pandemik di Malaysia semakin berkurang dan rakyat Malaysia juga antara negara yang akan dibenarkan melakukan ibadah umrah dalam masa terdekat.
Malaysia kekal menduduki tempat pertama indeks pelancongan Islam global oleh MasterCard-CrescentRating Global Muslim Travel Index (GMTI) untuk tahun kesembilan berturut-turut, tetapi buat julung kalinya berkongsi kedudukan itu dengan Indonesia.
Laporan GMTI 2019 itu, yang menyenaraikan 130 destinasi di peringkat global, memberikan markah 78 kepada kedua-dua negara. Dalam kenyataan rasmi kemarin, MasterCard dan CrescentRating berkata, Indonesia meningkat daripada tempat kedua ke tempat teratas menerusi usaha berterusan Kementerian Pelancongan negara itu untuk melabur dalam industri pelancongan dan penggembaraannya dan membangunkan infrastruktur mesra pelancong Islam.
Negara lain dalam kalangan 10 negara teratas ialah Turki (75 markah), Arab Saudi (72), Emiriah Arab Bersatu (UAE) (71), Qatar (68), Maghribi (67), Bahrain (66), Oman (66) dan Brunei (65).
Pada 2018, Malaysia mendapat 80.6 markah manakala Indonesia terikat dengan UAE dengan 72.8 markah. Singapura kekal sebagai destinasi pelancongan mesra Islam perdana dalam kalangan destinasi bukan Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) pada tahun ini, diikuti Thailand, United Kingdom, Jepun dan Taiwan.
Indeks itu selari dengan kekukuhan dan pertumbuhan destinasi pelancongan mesra Islam dalam empat bidang strategik iaitu akses, komunikasi, persekitaran dan perkhidmatan.
Sumber: Bernama
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Terdapat banyak jet pejuang telah dihasilkan oleh negara-negara berkuasa namun mana yang paling pantas, canggih, berbahaya dan berkuasa. Russia dan Amerika Syarikat punya sejarah persaingan senjata yang hebat. Namun kini kuasa-kuasa besar Asia lain seperti China dan India juga mula melabur jumlah puluhan bilion dalam aset perang termasuklah pesawat tempur. Berikut adalah 10 jet terbaik dunia sehingga 2017…
Sukhoi Su-57
Peranan
Pesawat tempur serang hendap
Negara pengeluar
Russia
Pengeluar
Sukhoi
Penerbangan pertama
29 January 2010
Pengenalan
2019 (dijangka)
Status
Peringkat akhir ujian penerbangan
Klien utama
Tentera Udara Rusia Tentera Laut Rusia
Tahun pengeluaran
2009–sekarang
Jumlah pengeluaran
9 prototaip boleh terbang
Kos program
US$8–10 bilion
Kos seunit
T-50: US$50 juta
Variasi
Sukhoi/HAL FGFA
Lockheed Martin F-22 Raptor
Peranan
Pesawat tempur serang hendap
Negara pengeluar
Amerika Syarikat
Pengeluar
Lockheed Martin Aeronautics Boeing Defense, Space & Security
Penerbangan pertama
7 September 1997
Pengenalan
15 December 2005
Status
Dalam perkhidmatan
Klien utama
Tentera Udara Amerika Syarikat
Tahun pengeluaran
1996–2011
Jumlah pengeluaran
195 (8 ujian dan 187 pesawat sebenar)
Kos program
US$66.7 bilion sehingga 2011
Kos seunit
US$150 juta
Versi asal
Lockheed YF-22
Variasi
Lockheed Martin X-44 MANTA Lockheed Martin FB-22
Chengdu J-20
Peranan
Pesawat tempur serang hendap pelbagai tugas
Negara pengeluar
China
Pengeluar
Chengdu Aerospace Corporation
Penerbangan pertama
11 Januari 2011
Pengenalan
Mac 2017
Status
Dalam perkhidmatan
Klien utama
Tentera Udara China
Tahun pengeluaran
2009–sekarang
Jumlah pengeluaran
8 prototaip dan 20+ pesawat sebenar
Kos program
US$110 juta sehingga 2011
Dibangunkan dari model
J-XX
Lockheed Martin F-35 Lightning II
Peranan
Pesawat tempur serang hendap pelbagai tugas
Negara pengeluar
Amerika Syarikat
Pengeluar
Lockheed Martin Aeronautics
Penerbangan pertama
15 Disember 2006 (F-35A)
Pengenalan
F-35B: 31 July 2015 (USMC) F-35A: 2 August 2016 (USAF) F-35C: 2018 (USN)
Status
Dalam perkhidmatan
Klien utama
Tentera Udara Amerika Syarikat Kor Marin Amerika Syarikat Tentera Laut Amerika Syarikat
Tahun pengeluaran
2006–sekarang
Jumlah pengeluaran
231sehingga Mac 2017
Kos program
US$1.508 trilion
Kos seunit
F-35A: $94.6 juta
F-35B: US$122.8 juta F-35C: US$121.8 juta
Versi asal
Lockheed Martin X-35
Mikoyan MiG-35
Peranan
Pesawat tempur
Negara pengeluar
Russia
Pengeluar
Mikoyan
Penerbangan pertama
2007
Pengenalan
2018 (dijangka)
Status
Ujian penerbangan / fasa pengeluaran
Klien utama
Tentera Udara Rusia Tentera Udara Mesir
Jumlah pengeluaran
3 sehingga Jun 2010and dan 2 sehingga 2016
Kos seunit
US$40 juta
Versi asal
Mikoyan MiG-29M
Sukhoi Su-35
Peranan
Pesawat tempur pelbagai tugas
Negara pengeluar
Russia
Pengeluar
Sukhoi Design Bureau
Dibangunkan oleh
Komsomolsk-on-Amur Aircraft Production Association
TV Sarawak (TVS) sekali lagi tampil dengan program baharu yang menjanjikan pengalaman penuh warna-warni dan sarat dengan elemen budaya serta keindahan alam semula jadi.‘Sumandak...