Filem terbaru Marvel Spider-Man: Into The Spider-Verse yang dijadualkan pada bulan Disember ini bakal menjanjikan pengalaman baru buat peminat filem epic itu apabila ianya akan dipertontonkan secara eksklusif di atas kapal persiaran SuperStar Gemini.
Pengumuman ini disampaikan oleh Presiden Star Cruises, Ang Moo Lim sewaktu majlis Sambutan Kedatangan SuperStar di Pelabuhan Klang yang turut dihadiri Timbalan Ketua Setiausaha (Pelancongan), Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Datuk Haslina Abdul Hamid.
Hasil kerjasama di antara Sony Pictures dan Genting Cruise Lines ini bakal membawa pelancong kepada satu pengalaman yang berbeza berbanding di pawagan biasa kerana sepanjang tempoh tayangan di atas kapal, pelancong berpeluang untuk meneroka dunia Spider-Man sambil bercuti.
Pelbagai aturcara bertemakan Spider-Man telah dirancang untuk pelancong yang berlayar bersama SuperStar Gemini antaranya Spider-Man Scavenger Hunt, Meet & Greet, Fitness Challange dan Christmas Celebration.
Ads
Tunai Impian Anak Luekemia
Dalam pada itu, kapal yang memenangi anugerah ‘Travel Hall of Fame’ daripada Travel Trade Gazette ini mengambil kesempatan untuk menunaikan impian seorang kanak-kanak penghidap leukemia.
Ads
Impian Adam Khalish, 6 tahun, yang ingin menjadi kapten kapal selama sehari tertunai apabila beliau dan keluarga menerima jemputan khas Kapten Christian Westergren berlayar bersama-sama SuperStar Gemini.
Adam yang menghidap leukemia sejak Jun 2017 kini menjalani rawatan di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia dan impiannya tercapai melalui bantuan badan bukan kerajaan Make A Wish yang cuba memenuhi impian anak-anak kecil penghidap penyakit kanser.
Ads
Bakal Lonjak Ekonomi Domestik Pelancongan Kapal Persiaran
Disamping itu, industri kapal persiaran ini dilihat mampu melonjakkan pertumbuhan ekonomi pelancongan negara di masa akan datang kerana Malaysia mempunyai 12 pelabuhan yang mampu menerima kehadiran kapal persiaran di pelabuhan masing-masing.
Sejak 2017, Malaysia menerima peningkatan 37.8% pemintaan kapal persiaran sebanyak 599 berbanding 435 pada 2016. Jumlah pelancong juga direkodkan meningkat sebanyak 35.6% pada 2017 dengan jumlah seramai 924,885 pelancong berbanding 2016 seramai 682,068.
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Gunung berapi Kerinci, Jambi di Pulau Sumatra, Indonesia meletus pada petang kelmarin (rabu) dan menghamburkan debu panas. Susulan itu pihak berkuasa menasihati syarikat penerbangan mengelakkan kawasan berkenaan.
Gunung Kerinci mungkin agak kurang popular dalam kalangan pendaki tempatan berbanding Gunung Rinjani dan Gunung Semeru. Gunung Kerinci terletak di Jambi, bersempadan dengan wilayah Sumatera Barat. Berdiri megah di Pergunungan Bukit Barisan, gunung itu terletak kira-kira 130 kilometer di selatan Padang.
Gunung yang tersergam indah itu dikelilingi hutan tebal Taman Nasional Kerinci Seblat yang merupakan habitat semula jadi harimau serta badak Sumatera. Selain itu, Gunung Kerinci adalah gunung berapi tertinggi di Sumatera dengan ketinggian 3,805 meter. Puncak tertinggi di Gunung Kerinci dikenali Puncak Indrapura. Dikenali juga sebagai Atap Sumatera, Gunung Kerinci menjadi fenomena dalam kalangan pendaki Indonesia kerana merupakan salah satu gunung dalam kelompok tujuh puncak tertinggi di Indonesia atau lebih dikenali Seven Summits Indonesia.
Mula Meletus
Menurut ketua Pusat Vulkanologi dan Mitigasi Bencana Geologi Indonesia, saudara Kasbani, gunung berapi itu menghamburkan abu dan asap setinggi 800 meter dari puncak gunung atau 4,605 meter di atas permukaan laut. Letusan seterusnya dijangka boleh menjejaskan operasi penerbangan di kawasan berkenaan.
Bagaimanapun letusan itu tidak memberikan ancaman kepada penduduk di kawasan tersebut. Namun, pihak berkuasa mengklasifikasikan letusan di peringkat 11, iaitu pada peringkat waspada dan memberi amaran kepada penduduk serta pelancong untuk berada sekurang-kurangnya 3 kilometer dari kawah gunung berapi; Gunung Kerinci.
“Masyarakat di sekitar Gunung Api Kerinci dan pengunjung atau pelancong tidak boleh mendaki ke kawasan kawah yang ada di puncak Gunung Api Kerinci, iaitu dalam radius 3 kilometer dari kawah aktif,” ujarnya.
Kasbani menambah, kejadian letusan itu telah menyebabkan kepulan debu kini mencapai ketinggian lebih 800 meter dari puncak gunung itu, atau sekitar 4.605 meter di atas permukaan laut.
Sementara itu, pengendali dan pengawal pengangkutan udara juga diingatkan supaya menghindari ruang udara di kawasan bencana susulan situasi semasa berkenaan.
“Laluan penerbangan di sekitar Gunung Kerinci perlu dielak kerana letusan abu itu boleh mengganggu penerbangan,” ujar Kasbani.
Sejak sempadan negara dibuka, Singapura antara yang terawal menerima ketibaan rakyat dari Malaysia. Memang banyak tempat menarik untuk dilawati, justeru kerajaan Singapura menerusi Singapore Tourism Board (STB) menyediakan pelbagai tawaran menarik untuk menerima pelancong dari Malaysia dan negara-negara lain.
Dalam satu majlis sambutan Hari Raya yang dianjurkan oleh STB baru-baru ini, turut melancarkan SingapoReimagine, kempen yang mensasarkan kepada pemulihan pelancongan dengan memperkenalkan pengalaman yang baru dan luar biasa, termasuklah tarikan terbaharu dan restoran yang unik, pusat kesihatan dan pengalaman lestari. Kempen ini dibangunkan dengan mengambil kira terhadap perubahan keperluan dan aspirasi pengguna secara global.
“Sejak pembukaan semula sempadan, kami mendapat maklum balas yang positif daripada para pelancong Malaysia. Malaysia merupakan pasaran yang penting untuk Singapura. Kini, aktiviti melancong juga semakin mudah tanpa kuarantin atau ujian bagi para pelancong yang telah menerima vaksin penuh, kami mengalu – alukan kepada semua untuk menikmati pengalaman dan membayangkan tawaran yang merupakan sebahagian daripada kempen SingapoReimagine”, kata Mr Lee Jian Xuan, Area Director, Malaysia dan Brunei, STB.
Kempen menarik bersama rakan kongsi untuk menarik minat pelawat ke Singapura
SingapoReimagine mempamerkan sisi yang berbeza dari apa yang ditawarkan oleh bandar ini, dari tarikan baharu dan tempat makan yang menarik, hingga pelbagai pengalaman kesihatan dan lestari. Pelancong juga boleh menantikan pengalaman baharu, tidak dijangka dan inovatif, disamping langkah-langkah kebersihan dan kesihatan yang dipertingkatkan.
Untuk mendorong inisiatif ini, STB Malaysia bekerjasama dengan rakan kongsi seperti Mandai Wildlife Group dengan menawarkan diskaun ekslusif sebanyak 33% kepada pelancong Malaysia ke atas pembelian tiket untuk ketiga-tiga taman mereka – Singapore Zoo, Night Safari dan Jurong Bird Park dengan kod promosi – MY33OFF . Promosi ini sah dari 1 hingga 30 Jun 2022, ketahui lebih lanjut
Selain itu, Singapore Airlines mengadakan promosi Travel Fair, dengan diskaun tambang semua dalam penerbangan mereka dari 28 Mei hingga 6 Jun 2022 dari Kuala Lumpur dan Pulau Pinang ke Singapura. Tambang penuh untuk kelas Ekonomi bermula dari RM450 hingga RM2,500 untuk kelas Perniagaan.
Terdapat juga rancangan bersama airasia untuk melancarkan kempen seluruh Asia Tenggara untuk menarik minat pelancong datang ke Singapura. STB juga telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MOU) bersama airasia pada Februari 2022 untuk mempromosikan lawatan ke Singapura dan menggalakkan pelancong untuk mengalami pengalaman dan tawaran di Singapura melalui airasia Super App.
STB juga telah berkolaborasi bersama syarikat e-dagang ShopBack dalam inisiatif ‘Singapore is Calling’ bermula dari 25 April sehingga 8 Mei 2022, yang melibatkan peniaga pelancongan utama Agoda dan Booking.com. Pengguna ShopBack boleh menikmati pulangan tunai sebanyak 15% apabila membuat tempahan ke Singapura melalui laman sesawang tersebut.
STB akan menampilkan sisi terbaru yang berlainan Singapura untuk pelancong
Awal tahun ini, STB Malaysia melancarkan beberapa aktiviti pemasaran yang mensasarkan kepada destinasi pilihan dikalangan pelancong Malaysia. Contoh yang pertama merupakan siri kandungan “Hello from Singapore” doku-siri 10 episod yang menawarkan pandangan para penggiat industri di Singapura dalam memikirkan cara terbaharu untuk membuka peluang perniagaan pelancongan mereka. Pelbagai insan yang terkenal muncul di dalam program tersebut termasuklah Trase One,perintis adegan seni jalanan tempatan,, ; Pirakash T, Ketua APAC Muzium Ais Krim yang bertemakan alam Ajaib, Oniatta Effendi pengasas Baju by Oniatta, jenama baju yang menampilkan kembali fesyen Batik moden dan lain – lain.
Video bersiri 4 bahagian “Chic In The City” telah dilancarkan untuk memberikan pelancong maklumat terkini tentang pelbagai tawaran runcit di Singapura. Webisodes ini dibawakan oleh personaliti TV Malaysia dan influencer, Amanda Chaang menerokai perkara yang unik dan istimewa di Singapura melalui program “Made With Passion” yang menampilkan jenama utama tentang cerita Singapura bermula daripada Fesyen & Aksesori, Reka Bentuk, Rumah & Dekorasi, Kecantikan & Kesihatan dan juga Makanan & Minuman.
Sehingga kini, musim terbaharu ‘Hello from Singapore’ telah mencatatkan penonton atas talian sebanyak 1,008,158. Rancangan siri yang masih bersiaran “Chic In The City” pula mencatatkan jumlah penonton sebanyak 712,370.
Dalam beberapa bulan akan datang, STB Malaysia akan bekerjasama dengan rakan media,penglibatan daripada content creator dan influencer, untuk mengimbas kembali pengalaman melancong di Singapura dan juga memperkenalkan kepada pelancong tentang tarikan yang kurang dikenali oleh para pengguna. Dengan pengurangan sekatan dan limit kapasiti, fokus kali ini akan lebih kepada promosi percutian pelayaran yang sangat terkenal dikalangan pelawat Malaysia, begitu juga dengan penglibatan dalam acara dan perayaan di Singapura seperti perasmian 10-day Wellness Festival yang akan berlangsung pada bulan Jun 3 – 12, Singapore Food Festival pada bulan Ogos dan Singapore F1 Grand Prix padabulan Oktober.
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Angka 2020 merupakan tahun yang sangat sukar dan tidak mudah buat sektor ekonomi. Penularan pandemik COVID-19 telah memberi impak yang sangat besar kepada ekonomi negara dan juga dunia. Kesannya, ramai pekerja yang kehilangan kerja.
Malindo Air mengumumkan bakal memberhentikan sekitar 2,200 kakitangan atau lebih separuh daripada 3,200 tenaga kerjanya. Proses pemberhentian kerja melibatkan kakitangan yang terlibat dijangka selesai pada 30 November depan manakala kakitangan yang tidak terjejas diperlukan melakukan tugasan yang pelbagai. Langkah pemberhentian kerja itu harus dilakukan memandangkan realiti sektor penerbangan yang menghadapi kesukaran untuk pulih dalam masa terdekat.
Hujung minggu yang baru sahaja berlalu, syarikat penerbangan Malindo Air menjadi trending di laman sosial apabila menyaksikan krew syarikat penerbangan itu saling mengucapkan selamat tinggal dengan kata kunci Signing Off sebagai tanda telah tamat perkhidmatan secara rasmi.
Ini antara perkongsian daripada bekas krew penerbangan Malindo Air. Ramai daripada bekas kakitangan syarikat penerbangan itu meluahkan rasa sedih mereka selepas perkhidmatan mereka berakhir secara rasmi.
Semoga kalian tabah!
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Kalau masih bmencari homestay menarik di Danga Bay, boleh cuba Nest Home iaitu sebuah koleksi homestay pelbagai unit yang menyediakan penginapan untuk percutian anda.