Bagi pihak negara anggota Kesatuan Eropah (EU), Majlis EU meluluskan keputusan untuk menyempurnakan perjanjian bagi membolehkan United Kingdom keluar daripada blok berkenaan.
**media[137920]**
Pada 1 Februari 2020, United Kingdom tidak lagi dianggap sebagai negara anggota EU, meskipun ia akan terus mengguna pakai undang-undang EU sehingga tempoh peralihan tamat pada akhir 2020. Menurut Bernama, keputusan berkenaan dibuat sehari selepas sesi plenari Parlimen Eropah meluluskan perjanjian Brexit dengan 621 menyokong, 49 menentang dan 13 berkecuali.
**media[137917]**
**media[137919]**
**media[137915]**
Pemimpin politik EU dan United Kingdom sudah pun menandatangani perjanjian itu yang merintis laluan pengunduran secara teratur United Kingdom daripada EU. Ia meliputi:
**media[137918]**
- Hak warga negara
- Penyelesaian kewangan
- Tempoh peralihan
- Protokol mengenai Ireland dan Ireland Utara serta beberapa isu lain
Perjanjian berkenaan akan berkuat kuasa dengan penarikan diri United Kingdom daripada EU menamatkan keanggotaan negara itu selama 47 tahun. Rakyat Britain mengundi untuk keluar daripada EU menerusi pungutan suara pada Jun 2016 dan kerajaan itu secara rasmi memaklumkan kepada EU mengenai hasrat mereka pada Mac 2017.
**media[137916]**
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Gangguan Sistem Di KLIA Contoh Sebenar Kenapa Kita Perlu Ada Insurans Perjalanan
Baru-baru ni kita dikejutkan dengan satu kejadian yang amat jarang berlaku di dalam sejarah penerbangan tanah air apabila sistem operasi di kedua-dua lapangan terbang utama negara iaitu KLIA dan KLIA2 menghadapi gangguan.
Gangguan yang berlaku bukan kecil, ia menyebabkan hampir keseluruhan sistem pengoperasian kedua-dua lapangan terbang tersebut tidak berfungsi – menyebabkan banyak kelewatan penerbangan berlaku sehingga pihak MAHB terpaksa mengerahkan beratus-ratus pekerja mereka untuk turun membantu penumpang dan beroperasi secara manual.
Anda bayangkan, lapangan terbang yang kebiasaannya menerima jumlah penumpang yang ramai terpaksa beroperasi secara manual? Pasti menimbulkan keadaan yang kelam-kabut tetapi tahniah kepada pihak MAHB dan juga penumpang kerana berjaya menangani masalah tersebut dengan baik dan tiada insiden yang tidak elok berlaku di antara kedua-dua pihak.
Walau bagaimanapun, sedarkah anda, terutamanya penumpang bahawa kelewatan penerbangan yang berlaku boleh dibuat tuntutan daripada syarikat insurans sekiranya anda mengambil polisi perlindungan daripada mereka?
Ceritanya, untuk musibbah yang menimpa penumpang ekoran gangguan sistem di KLIA dan KLIA2 baru-baru ini, adalah ya – anda boleh membuat tuntutan insurans perjalanan yang meringankan beban anda yang mengalami kerugian disebabkan hal tersebut.
Saya petik kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh CEO Etiqa Insurans & Takaful minggu lalu, Kamaludin Ahmad yang berkata kelewatan disebabkan gangguan sistem di KLIA dan KLIA2 diberikan pengecualian kepada pelanggan mereka dan tuntutan pelanggan akan dilaksanakan.
Sekalipun, kes seperti gangguan sistem di lapangan terbang bukan sebahagian daripada perlindungan ditawarkan kepada pelanggan, namun pengecualian diberikan memandangkan kebanyakan rakyat Malaysia sudah menabung berbulan lamanya untuk bercuti dan kejadian tidak diduga seperti ini pasti akan membebankan pelanggan.
Terima kasih Etiqa Insurans & Takaful kerana sudi untuk membantu semua nasib penumpang yang tergendala.
Jadi di sini saya lihat, adalah satu case study yang sebenar kepada semua rakyat Malaysia akan kepentingan memiliki insurans perjalanan tidak kira ke mana sahaja destinasi tujuan anda.
Untuk pengetahuan semua, insurans seperti Etiqa Insurans & Takaful hanya menerima tuntutan untuk kelewatan penerbangan yang disebabkan situasi seperti mogok, cuaca buruk dan kerosakan mekanikal penerbangan namun kerosakan sistem di KLIA dan KLIA2 diberikan pengecualian – ini adalah berita yang sangat baik.
Pengecualian seperti ini saya lihat akan memberikan satu impak positif kepada semua rakyat Malaysia akan kepentingan dan kesedaran memiliki insurans perjalanan kerana kita tidak tahu apa akan terjadi semasa perjalanan kita – sama ada terlewat, kandas atau sebagainya.
Jadi kepada anda, ingatlah kejadian ini sebaiknya, dapatkan insurans perjalanan kalau ingin mengembara ke mana-mana sekalipun. Sediakan payung sebelum hujan kerana malang tidak berbau.
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Ada 200 Jenis Durian Di Malaysia. Durian Mana Yang Dah Pernah Rasa?
Durian merupakan raja segala buah-buahan daripada banyak jenis buah-buahan tropika yang popular. Dikatakan terdapat hampir 200 jenis durian telah didaftarkan di Malaysia.
Nama Biasa : Durian
Nama Saintifik : Durio zibethinus Murr
Keluarga : Bombaceae
Asal :
Durian adalah dipercayai berasal dari Gugusan Pulau-pulau Melayu. Spesis lain yang terdapat di Malaysia dari jenis Durio dan buahnya boleh dimakan adalah termasuk Durio oxyleyanus, D.graveolens, D.dulcis dan D.kutenjensis.
Kawasan Utama Tanaman :
Durian didapati ditanam di semua kawasan di Malaysia dan kawasan utama penanaman secara komersial ialah di Perak, Kedah, Kelantan dan Pahang.
Kegunaan :
Di Malaysia, durian merupakan buah yang paling popular untuk dimakan segar dan telah buah yang sangat digemari oleh pengguna. Buah durian boleh dimasak menjadi lempok, jem dan tempoyak. Buah durian juga boleh diproses dijadikan serbuk . Percubaan telah dibuat untuk mengeksport durian dalam bentuk sejuk beku.
Baca: Musang King Si Raja Kunyit
Asal Usul Durian IOI ( D168)
Di antara lebih dari 200 varieti yang didaftarkan di Malaysia, Kurang dari 10 jenis sahaja yang disyorkan kepada petani untuk ditanam secara komersil dan menerima permintaan tinggi dari penggemar durian. Antara salah satu nya adalah Klon Durian IOI atau D168 / Hajah Hasmah atau Mas Muar berasal daripada Muar,
Ciri-ciri Buah durian IOI adalah sederhana besar, bulat dengan warna kulit hijau perang, Tangkai pendek dan kecil dengan purata berat buah 1.5 kg.Kelebihan utama bagi varieti ini adalah ia mudah dibuka untuk dimakan. Isinya pula adalah berukuran sederhana besar, tekstur yang pejal dan berwarna kuning oren. Isinya sederhana tebal dengan rasa lemak manis dan sedikit pahit.
Pokok asal durian ini adalah terletak di halaman rumah Hajah Hasmah Bte Hj Hashim di Parit Hj Ali Mukim Parit Bakar dengan hanya sepohon durian sahaja. Durian yang ditanam ini, tidak penah dijual walaupun ingin dibeli oleh ramai orang. Hajah hanya memberikan buahnya kepada jiran dan saudara-maranya sahaja.
Apabila musim durian, Hajah Hasmah berhadapan dengan masalah tupai yang sering menyerang buah duriannya. kemudian beliau memanggil jirannya yang memiliki senapang untuk menembak dan memburu tupai yang menyerang pokok duriannya.
Selain daripada membayar jirannya dengan wang, beliau juga memberikan buah durian kepada jirannya sebagai upah. Jiran juga mengutip ranting – ranting yang patah kesan daripada tembakan tadi dan cuba untuk membiakkannya.
Hasilnya pokok-pokok yang dibiak mulai membesar dan berbuah dan memiliki cita rasa dan berpenampilan sama dengan pohon induk. Sejak daripada itu Hjh Hasmah mula memperbanyak dan menanam benih pokok durian daripada keturunan durian miliknya dan dijual kepada orang ramai. Dan pada 24 Mei 1989 durian milik Hasmah itu didaftarkan sebagai varietas durian unggul dengan nama mas muar dan code pendaftaran D-168.
Sumber: FB Pejabat Pertanian Daerah Muar| Jabatan Pertanian Negeri Pulau Pinang| FB Sejarah Muar
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Jom Tengok Burung Pemangsa Berhijrah Di Port Dickson. Setahun Sekali Je Burung Ini Lalu
Persatuan Pencinta Alam Malaysia akan menganjurkan program Raptor Watch kali ke-21 di Tanjung Tuan, Alor Gajah dekat sini, selama dua hari bermula 14 Mac dan 15 Mac 2020 ini.
Penganjuran program itu bagi meraikan penghijrahan burung pemangsa melintasi Selat Melaka dari Indonesia ke Tanjung Tuan sejauh 38 kilometer untuk pulang ke tempat pembiakan mereka di Hemisfera Utara.
Setiap tahun, puluhan ribu burung pemangsa atau ‘raptor’ merentasi Selat Melaka untuk pulang ke Hemisfera Utara sejauh lebih 10,000 km seperti Jepun, Korea, Siberia dan India serta pergerakannya dibantu angin dari arah barat atau barat daya.
Burung pemangsa mempunyai badan yang berat, mereka meluncur di udara sekali gus menjimatkan tenaga melintasi Selat Melaka dan ia hanya berlaku sekali dalam setahun dengan kemuncaknya melintasi Selat Melaka pada Mac.
Program yang akan diadakan di Rumah Api Tanjung Tuan dan PNB Ilham Resort serta di sekitar Hutan Simpan Tanjung Tuan itu bukan sahaja untuk pendidikan dan penghayatan dalam kalangan pelajar, tetapi juga untuk kepentingan sektor pelancongan.
Orang ramai dijemput hadir dengan mengambil peluang keemasan ini untuk melihat sendiri pemandangan yang amat mempesonakan dan bersama-sama merasakan kemeriahan program ini.
Raptor ialah burung jenis maging bercirikan pemburu dan pemangsa seperti sayap ringan, mata tajam, paruh bercangkuk, kuku besar dan tajam. Pada musim sejuk di Hemisfera Utara, ketika sumber makanan dalam kawasan pembiakan menurun, ia akan berhijrah ke selatan yang panas kerana makanan lebih mudah didapati.
Sumber: Bernama
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI