Semalam (22 Julai 2019) kita baru menyaksikan logo baharu untuk kempen Tahun Melawat Malaysia 2020 yang dilancarkan oleh YAB Tun Dr. Mahathir Mohamad di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.
Ramai yang memuji rekaan logo baharu berkenaan, hasil ciptaan oleh Alfred Phua Hong Fook kerana dilihat lebih menyerlah daripada rekaan logo kempen yang sama sebelum ini.
Dalam rekaan baru itu. kita dapat lihat Burung Enggang, Bunga Raya dan daun Paku Pakis digunakan sebagai elemen utama yang melambangkan keunikan flora dan fauna, kepelbagaian budaya dan makanan yang ada di Malaysia.
Huraian rasionalisasi rekaan logo kempen baharu Tahun Melawat Malaysia 2020.
Namun, berlaku kekeliruan tidak lama selepas logo baharu itu dilancarkan apabila wargamaya mula membanding-bandingkan dengan satu logo Burung Enggang yang ada di laman sesawang Shutterstock.
Sekali pandang, kita akan lihat rekaan Burung Enggang yang ada di laman sesawang Shutterstock itu sama dengan rekaan Burung Enggang pada logo baharu Tahun Melawat Malaysia 2020.
Ads
Logo yang seakan-akan sama dengan logo kempen baharu Tahun Melawat Malaysia 2020
Maka dengan itu, berduyun-duyunlah wargamaya di laman-laman sosial mengkritik logo baharu Tahun Melawat Malaysia 2020 itu sebagai logo cetak rompak dan tiada keaslian dalam pembikinan logo tersebut.
Dengan sumber yang ada, saya cuba membuat perbandingan terhadap logo yang asli dengan logo-logo yang tular di media sosial mengatakan logo asli adalah hasil cetak rompak.
Yang pertama, kita perlu kenalpasti terlebih dahulu logo manakah yang asli, dilancarkan oleh Tun Dr. Mahathir dengan logo yang tular di media-media sosial.
Ads
Logo kempen yang asli.Logo kempen yang tular dan dikatakan cetak rompak dari laman sesawang Shutterstock.Perbezaan yang anda dapat lihat dengan logo di sebelah kiri dan logo asli di sebelah kanan.
Yang kedua, jika anda perhatikan kepada kedua-dua rekaan di atas, anda akan dapat lihat bahawa rekaan logo yang asli dengan logo yang ditularkan di media sosial adalah berbeza sama sekali.
Logo Burung Enggang pada rekaan yang asli tidak mempunyai lekuk-lekuk pada bahagian dada dan paruh serta mata burung berkenaan juga berbeza.
Untuk lihat dengan lebih jelas, di sini ada satu gambar logo yang letak sebelah-menyebelah, anda boleh lihat dengan jelas dan bandingkan sendiri antara logo asli dan logo tular tersebut.
Ads
Perbandingan sebelah-menyebelah kedua-dua logo yang asli dengan yang tular di laman media sosial.
Mungkin, dari sudut pandang seorang perekabentuk, anda merasakan rekaan tersebut adalah biasa-biasa, tapi bagi kami yang tidak dianugerahkan pancaindera untuk berkarya melakar, melukis apatah lagi merekabentuk logo-logo yang hebat, logo baharu ni lebih baik daripada sebelumnya. Sorrytosay, tapi itulah hakikatnya. Rekaan dulu tu compare dengan sekarang, sangat berbeza.
Tapi persoalan yang lebih besar, macam mana ada dua rekaan logo yang berbeza? Satu yang asli dan satu lagi yang tular dan seolah-olah menampakkan rekaan asli adalah cetak rompak? Adakah ada ‘tangan-tangan’ yang cuba mencetuskan propaganda? Allahualam. Tetapi sebagai pengamal media dan berpaksikan etika kewartawanan, saya perlu menyatakan kebenaran dan membetulkan masyarakat daripada keliru.
Tidak salah untuk kita mengkritik demi kemajuan tapi jangan kelirukan masyarakat demi tujuan tertentu. Dah nak masuk 2020 dah kan?
KEMASKINI TERKINI (23/7/2019 19:40): Pihak Tourism Malaysia telah menghubungi Libur untuk pengesahan dan memaklumkan berlakunya ‘miss-leading’ diantara logo asli dengan logo palsu yang tular di sosial media. Diminta wargamaya tidak terkeliru antara logo asli dengan logo yang palsu.
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR.
Berlibur dan download
sekarang!
Minggu lalu Presiden Indonesia, Joko Widodo secara rasminya mencadangkan kepada Parlimen Indonesia, rancangan untuk memindahkan ibu kota negara itu ke Kalimantan di pulau Borneo, Indonesia. Beliau memberi cadangan itu ketika berucap di Parlimen, sehari sebelum negara itu menyambut ulang tahun kemerdekaan ke-74.
Tahukah anda, Tawau, Sabah antara yang menerima impak ekonomi positif apabila ibu negara Indonesia berpindah dari Jakarta ke Kalimantan kelak. Ini kerana Tawau antara bandar di Malaysia yang terletak berdekatan dengan ibu negara Indonesia yang baharu itu.
Tawau merupakan pintu masuk alternatif untuk pelancong asing ke pantai timur Sabah. Industri pelancongan di Tawau berpotensi untuk dibangunkan kerana mempunyai tempat menarik untuk dilawati seperti Bukit Gemuk, Taman Bukit Tawau, Balung River Eco Resort, Kawasan Perlindungan Imbak Canyon, Muzium Koko Teck Guan, Perkampungan Koko Teck Guan, dan Maliau Basin. Menariknya, di Tawau ini adalah makanan lautnya yang menjadi pilihan utama pengunjung luar apabila berada di sini.
Menurut Ketua Perwakilan Konsulat Republik Indonesia di Tawau, Sulistijo Djati Ismojo, beliau yakin Tawau akan menjadi destinasi dan ‘bandar’ yang dekat dengan ibu negara Indonesia, banyak warga Indonesia akan datang melancong ke Tawau. Oleh itu Tawau perlu bersiap sedia untuk sama-sama menrima impak ini.
Sulistijo optimis pembangunan bandar sempadan yang kini dirancang antara Malaysia dan Nunukan, Indonesia di Pulau Sebatik juga akan mengubah landskap daerah ini menjadi destinasi tumpuan pengunjung.
Entri ini kita kongsikan kepada pembaca tujuh lokasi Instagrammable di Malaysia yang dikeluarkan oleh Big Seven Travel.
FYI, Big Seven Travel ada membuat satu kajian mengenai lokasi Instagrammable di seluruh dunia dan dalam 50 buah negara yang tersenarai, Malaysia menduduki tangga ke-17 lokasi gambar Insatgram paling popular.
Bertuahnya bumi Malaysia. Selain daripada dikurniakan masyarakat yang berbilang kaum, tanah tercinta ni turut dihiasi dengan pemandangan yang indah-indah.
Jadi! lokasi pertama Instagrammable places adalah:
Terdapat banyak jet pejuang telah dihasilkan oleh negara-negara berkuasa namun mana yang paling pantas, canggih, berbahaya dan berkuasa. Russia dan Amerika Syarikat punya sejarah persaingan senjata yang hebat. Namun kini kuasa-kuasa besar Asia lain seperti China dan India juga mula melabur jumlah puluhan bilion dalam aset perang termasuklah pesawat tempur. Berikut adalah 10 jet terbaik dunia sehingga 2017…
Sukhoi Su-57
Peranan
Pesawat tempur serang hendap
Negara pengeluar
Russia
Pengeluar
Sukhoi
Penerbangan pertama
29 January 2010
Pengenalan
2019 (dijangka)
Status
Peringkat akhir ujian penerbangan
Klien utama
Tentera Udara Rusia Tentera Laut Rusia
Tahun pengeluaran
2009–sekarang
Jumlah pengeluaran
9 prototaip boleh terbang
Kos program
US$8–10 bilion
Kos seunit
T-50: US$50 juta
Variasi
Sukhoi/HAL FGFA
Lockheed Martin F-22 Raptor
Peranan
Pesawat tempur serang hendap
Negara pengeluar
Amerika Syarikat
Pengeluar
Lockheed Martin Aeronautics Boeing Defense, Space & Security
Penerbangan pertama
7 September 1997
Pengenalan
15 December 2005
Status
Dalam perkhidmatan
Klien utama
Tentera Udara Amerika Syarikat
Tahun pengeluaran
1996–2011
Jumlah pengeluaran
195 (8 ujian dan 187 pesawat sebenar)
Kos program
US$66.7 bilion sehingga 2011
Kos seunit
US$150 juta
Versi asal
Lockheed YF-22
Variasi
Lockheed Martin X-44 MANTA Lockheed Martin FB-22
Chengdu J-20
Peranan
Pesawat tempur serang hendap pelbagai tugas
Negara pengeluar
China
Pengeluar
Chengdu Aerospace Corporation
Penerbangan pertama
11 Januari 2011
Pengenalan
Mac 2017
Status
Dalam perkhidmatan
Klien utama
Tentera Udara China
Tahun pengeluaran
2009–sekarang
Jumlah pengeluaran
8 prototaip dan 20+ pesawat sebenar
Kos program
US$110 juta sehingga 2011
Dibangunkan dari model
J-XX
Lockheed Martin F-35 Lightning II
Peranan
Pesawat tempur serang hendap pelbagai tugas
Negara pengeluar
Amerika Syarikat
Pengeluar
Lockheed Martin Aeronautics
Penerbangan pertama
15 Disember 2006 (F-35A)
Pengenalan
F-35B: 31 July 2015 (USMC) F-35A: 2 August 2016 (USAF) F-35C: 2018 (USN)
Status
Dalam perkhidmatan
Klien utama
Tentera Udara Amerika Syarikat Kor Marin Amerika Syarikat Tentera Laut Amerika Syarikat
Tahun pengeluaran
2006–sekarang
Jumlah pengeluaran
231sehingga Mac 2017
Kos program
US$1.508 trilion
Kos seunit
F-35A: $94.6 juta
F-35B: US$122.8 juta F-35C: US$121.8 juta
Versi asal
Lockheed Martin X-35
Mikoyan MiG-35
Peranan
Pesawat tempur
Negara pengeluar
Russia
Pengeluar
Mikoyan
Penerbangan pertama
2007
Pengenalan
2018 (dijangka)
Status
Ujian penerbangan / fasa pengeluaran
Klien utama
Tentera Udara Rusia Tentera Udara Mesir
Jumlah pengeluaran
3 sehingga Jun 2010and dan 2 sehingga 2016
Kos seunit
US$40 juta
Versi asal
Mikoyan MiG-29M
Sukhoi Su-35
Peranan
Pesawat tempur pelbagai tugas
Negara pengeluar
Russia
Pengeluar
Sukhoi Design Bureau
Dibangunkan oleh
Komsomolsk-on-Amur Aircraft Production Association
TV Sarawak (TVS) sekali lagi tampil dengan program baharu yang menjanjikan pengalaman penuh warna-warni dan sarat dengan elemen budaya serta keindahan alam semula jadi.‘Sumandak...