
Zoo Negara kembali berdepan krisis kewangan yang teruk susulan gelombang ketiga COVID-19 di negara ini yang menyaksikan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), dengan tabung kecemasan hanya mampu bertahan kira-kira tiga bulan sahaja lagi.
Penutupan operasi susulan PKPB menyebabkan pihaknya mengalami kemerosotan pendapatan, sekali gus menyukarkan usaha menampung kos operasi yang secara purata mencecah RM1 juta sebulan. Kos bulanan itu meliputi pembayaran gaji kakitangan berjumlah RM400,000, keperluan makanan (RM350,000), bil elektrik (RM140,000) dan bil air sebanyak RM40,000
Pengarah Zoologi, Veterinar dan Pusat Konservasi Giant Panda Zoo Negara Dr Mat Naim Ramli menjelaskan Zoo Negara yang diuruskan oleh Malaysian Zoological Society, pada awalnya sudah mula menunjukkan momentum pendapatan yang agak memuaskan sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) pada Jun lalu dengan merekodkan pendapatan sebanyak RM450,000, Julai (RM1 juta), Ogos (RM1.3 juta) dan September sebanyak RM850,000. Namun pada Oktober lepas kita hanya memperoleh RM150,000.
Pada fasa awal pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), sumbangan daripada pebagai lapisan rakyat termasuk melalui kempen Adopt an Animal telah membantu menampung perbelanjaan dan pengurusan kira-kira 5,137 spesimen daripada 476 spesies mamalia, burung, reptilia, amfibia dan ikan yang menghuni kawasan seluas 110 hektar itu.
Berhubung kenyataan sesetengah pihak yang mempersoalkan tentang dana RM1.3 juta yang disalurkan oleh kerajaan pada April lepas, Dr Mat Naim Ramli berkata dana tersebut hanya mampu menampung kos operasi selama sebulan. Sebahagian dana berkenaan iaitu sebanyak RM689,000 telah digunakan bagi membayar premium insurans tahunan panda di zoo berkenaan, dan selebihnya digunakan untuk skop operasi kebajikan haiwan seperti makanan, perubatan dan pencegahan penyakit.
Ketika gelombang pertama COVID-19 yang lepas, kerajaan telah membantu Zoo Negara dan zoo-zoo lain di seluruh negara bagi meneruskan operasi mereka berikutan ketiadaan pengunjung akibat pelaksanaan PKP. Cuma sejak PKPB bermula 14 Oktober 2020 lepas belum ada lagi bantuan yang diterima. Mungkin kerajaan dalam perancangan berdasarkan kaedah bersesuaian akan terus membantu pengurusan zoo di Malaysia yang amat terkesan dengan penutupan operasi secara berterusan ini memandangkan kos yang perlu ditanggung adalah tinggi.
Zoo Negaara amat mengalu-alukan sumbangan daripada mana-mana pihak untuk membantu Zoo Negara dan mereka yang berhasrat berbuat demikian boleh melayari https://www.zoonegaramalaysia.my/adopt.html untuk maklumat lanjut.
image via google & FB Zoo Negara |Sumber: Bernama
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
10 KAPAL PELAYARAN TERBESAR DUNIA

Pelayaran telah menjadi sebahagian besar daripada industri pelancongan. pada 2011 sahaja ia menyumbang USD29.4 bilion dengan lebih daripada 19 juta penumpang di seluruh dunia. Pertumbuhan pesat industri telah menyaksikan sembilan atau lebih kapal baru yang dibina untuk pelanggan Amerika Utara ditambah setiap tahun sejak tahun 2001, serta yang lain bagi pelanggan Eropah.

Pengalaman belayar ke destinasi jauh merupakan sebab utama tarikan industri ini.Kapal pelayaran besar ini seperti hotel, malah lengkap dengan taman tema, kolam mandi, restoran, dan sebagainya. Ada yang setinggi bangunan 7 tingkat. Berikut adalah 10 kapal pelayaran terbesar dunia sehingga 2017…
1. Harmony of the Seas
Nama | Harmony of the Seas |
Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
Pengendali | Royal Caribbean International |
Pelabuhan didaftarkan | Nassau, ![]() |
Perjalanan | Caribbean |
Mula ditempah | 27 Disember 2012 |
Pembina | STX France SA |
Kos | US$1.35 bilion (2015) |
Mula dilepas ke laut | 9 May 2014 |
Dilancarkan | 19 June 2015 (terapung) |
Diperolehi | 12 May 2016 |
Pelayaran pertama | 29 May 2016 |
Mula digunakan | 15 May 2016 |
Status: | Dalam perkhidmatan |
Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Oasis-class |
Berat | Sekitar 132,000 tan |
Panjang | 362.12 meter |
Lebar | 66 m |
Draf kedalaman | 9.322 m |
Kedalaman minimum diperlukan | 22.6 m |
Jumlah Tingkat | 18; 16 dek penumpang |
Krew | 2,300 |
Enjin |
|
Janaan kipas |
|
Kelajuan |
|
Kapasiti |
|
2. Allure of the Seas
Nama | Allure of the Seas |
Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
Pengendali | Royal Caribbean International |
Pelabuhan didaftarkan | Nassau, ![]() |
Perjalanan | Caribbean |
Mula ditempah | 31 Mac 2007 |
Pembina | STX Europe Turku Shipyard, Finland |
Kos | US$1.2 bilion (2006) |
Mula dilepas ke laut | 2 Disember 2008 |
Dilancarkan | 20 November 2009 |
Pelayaran pertama | 1 Disember 2010 |
Status: | Dalam perkhidmatan |
Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Oasis-class |
Berat | Sekitar 100,000 tan |
Panjang | 362 meter |
Lebar | 47 m |
Draf kedalaman | 9.322 m |
Kedalaman minimum diperlukan | 22.5 m |
Jumlah Tingkat | 16 dek penumpang |
Krew | 2,384 |
Enjin |
|
Janaan kipas |
|
Kelajuan |
|
Kapasiti |
|
3. Oasis of the Seas
Nama | Oasis of the Seas |
Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
Pengendali | Royal Caribbean International |
Pelabuhan didaftarkan | Nassau, ![]() |
Perjalanan | Caribbean |
Mula ditempah | Februari 2006 |
Pembina | STX Europe Turku Shipyard, Finland |
Kos | US$1.4 bilion (2006) |
Mula dilepas ke laut | 12 November 2007 |
Dilancarkan | 21 November 2008 |
Pelayaran pertama | 5 Disember 2009 |
Status: | Dalam perkhidmatan |
Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Oasis-class |
Berat | Sekitar 100,000 tan |
Panjang | 361.6 meter |
Lebar | 60.5 m |
Draf kedalaman | 9.322 m |
Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
Jumlah Tingkat | 16 dek penumpang |
Krew | 2,394 |
Enjin |
|
Janaan kipas |
|
Kelajuan | 22.6 knots |
Kapasiti | 5,400 penumpang |
4. Quantum of the Seas
Nama | Quantum of the Seas |
Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
Pengendali | Royal Caribbean International |
Pelabuhan didaftarkan | Nassau, ![]() |
Mula ditempah | 11 Februari 2011 |
Pembina | Meyer Werft, Papenburg, Germany |
Kos | US$935 juta |
Mula dilepas ke laut | 2 Ogos 2013 |
Dilancarkan | 9 Ogos 2014 |
Pelayaran pertama | 2 November 2014 |
Status: | Dalam perkhidmatan |
Jenis dan kelas | Kapal layar Quantum-class |
Berat | Sekitar 168,666 tan |
Panjang | 347.08 meter |
Lebar | 49.47 m |
Draf kedalaman | 8.8 m |
Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
Jumlah Tingkat | 18, 16 dek penumpang |
Enjin |
|
Janaan kipas |
|
Kelajuan | 22 knot (41km/h) |
Kapasiti | 4,905 penumpang maksimum |
5. Anthem of the Seas
Nama | Anthem of the Seas |
Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
Pengendali | Royal Caribbean International |
Pelabuhan didaftarkan | Nassau, ![]() |
Pembina | Meyer Werft, Papenburg, Germany |
Kos | US$940 juta |
Mula dilepas ke laut | 20 November 2013 |
Dilancarkan | 20 Februari 2015 |
Pelayaran pertama | 22 April 2015 |
Status: | Dalam perkhidmatan |
Penaja | Emma Wilby |
Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Quantum-class |
Berat | Sekitar 168,666 tan |
Panjang | 348 meter |
Lebar | 49.4 m |
Draf kedalaman | 8.8 m |
Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
Jumlah Tingkat | 18, 16 dek penumpang |
Enjin |
|
Janaan kipas |
|
Kelajuan | 22 knot (41km/h) |
Kapasiti | 4,905 penumpang maksimum |
6. Ovation of the Seas
Nama | Oviation of the Seas |
Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
Pengendali | Royal Caribbean International |
Pelabuhan didaftarkan | Nassau, ![]() |
Pembina | Meyer Werft, Papenburg, Germany |
Ditempah | 13 September 2013 |
Siap | 8 April 2016 |
Mula dilepas ke laut | 5 Mac 2015 |
Dilancarkan | 18 Februari 2016 |
Pelayaran pertama | 14 April 2016 |
Status: | Dalam perkhidmatan |
Penaja | Emma Wilby |
Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Quantum-class |
Berat | Sekitar 168,666 tan |
Panjang | 348 meter |
Lebar | 48.9 m |
Draf kedalaman | 8.5 m |
Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
Jumlah Tingkat | 18, 16 dek penumpang |
Enjin |
|
Janaan kipas |
|
Kelajuan | 22 knot (41km/h) |
Kapasiti | 4,905 penumpang maksimum |
7. Norwegian Joy
Nama | Norwegian Joy |
Pemilik | Breakaway Four |
Pengendali | Norwegian Cruise Line |
Pembina | Meyer Werft, Papenburg, Germany |
Ditempah | 17 Oktober 2012 |
Mula dilepas ke laut | 14 Ogos 2013 |
Dilancarkan | 4 Mac 2017 |
Pelayaran pertama | 27 April 2017 |
Status: | Dalam perkhidmatan |
Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Breakaway-class |
Berat | Sekitar 167,725 tan |
Panjang | 333.46 meter |
Lebar | 41.4 m |
Draf kedalaman | 8.722 m |
Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
Jumlah Tingkat | 20 dek penumpang |
Enjin |
|
Janaan kipas |
|
Kelajuan | 25 knots (46 km/h) maksimum |
Kapasiti | 3,883 penumpang |
Krew | 1700 |
8. Norwegian Escape
Nama | Norwegian Escape |
Pemilik | Norwegian Cruise Line |
Pengendali | Norwegian Cruise Line |
Pembina | Meyer Werft, Papenburg, Germany |
Kos | USD1.4 bilion (termasuk Norwegian Joy) |
Mula dilepas ke laut | 19 September 2014 |
Dilancarkan | 15 Ogos 2015 |
Pelayaran pertama | 9 November 2015 |
Status: | Dalam perkhidmatan |
Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Breakaway-class |
Berat | Sekitar 165,300 tan |
Panjang | 325.9 meter |
Lebar | 46.5 m |
Draf kedalaman | 8.622 m |
Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
Jumlah Tingkat | 20 dek penumpang |
Enjin |
|
Janaan kipas |
|
Kelajuan | 25 knots (46 km/h) maksimum |
Kapasiti | 4,266 penumpang |
Krew | 1733 |
9. Liberty of the Seas
Nama | Liberty of the Seas |
Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
Pengendali | Royal Caribbean International |
Pelabuhan didaftarkan | Nassau, ![]() |
Pembina | Aker Yards Turku Shipyard, Finland |
Kos | USD800 juta |
Pelayaran pertama | 19 Mei 2007 |
Status: | Dalam perkhidmatan |
Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Freedom-class |
Berat | Sekitar 155,889 tan |
Panjang | 338.92 meter |
Lebar | 39.034 m |
Draf kedalaman | 9.026 m |
Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
Jumlah Tingkat | 18, 15 dek penumpang |
Enjin |
|
Janaan kipas |
|
Kelajuan | 21.6 knot (40km/h) |
Kapasiti | 4,960 penumpang maksimum |
10. Norwegian Epic
Nama | Norwegian Epic |
Pemilik | Norwegian Cruise Line |
Pengendali | Norwegian Cruise Line |
Pelabuhan didaftarkan | Nassau, ![]() |
Laluan | Eropah |
Mula dilepas ke laut | 19 Jun 2008 |
Dilancarkan | 10 Julai 2009 |
Status: | Dalam perkhidmatan |
Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Epic-class |
Panjang | 329.45 meter |
Lebar | 40.64 m |
Draf kedalaman | 8.7 m |
Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
Jumlah Tingkat | 19 dek |
Enjin |
|
Janaan kipas |
|
Kelajuan | 22 knots (41 km/h) maksimum |
Kapasiti | 4,100 penumpang |
Krew | 1724 |
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Geran Bantuan Kewangan ‘Pakej Kita Selangor 2.0’ Kini Dibuka!

Kerajaan Negeri Selangor menerusi Pakej Kita Selangor 2.0 yang telah diumumkan oleh Y.A.B. Dato’ Seri Amirudin Shari, Dato’ Menteri Besar Selangor pada 9 Jun lalu memperuntukkan sebanyak RM 2.55 juta untuk industri pelancongan Negeri ini, khusus bagi menangani impak pandemik Covid-19.
Antara insentif yang terkandung dalam Pakej ini termasuk Geran Bantuan Kewangan Program / Aktiviti Pelancongan Negeri Selangor dengan jumlah peruntukan RM 1 juta, Baucar Pelancongan Negeri Selangor 2.0 dengan jumlah peruntukan RM 1 juta, Program
Latihan Pembelajaran Pendigitalan Pelancongan Negeri Selangor berjumlah RM 300,000.00, dan Bantuan Kewangan “One-Off” yang telah disalurkan secara maya kepada 17 Persatuan Pelancongan di Negeri Selangor pada 9 September lalu.

Berita baik buat semua; permohonan untuk Geran Bantuan Kewangan Program / Aktiviti Pelancongan Negeri Selangor akan mula dibuka bermula 23 September hingga 31 Disember ini menerusi pautan Google Form yang boleh diakses melalui imbasan kod QR yang tertera.
Inisiatif ini bertujuan untuk memulih dan menggalakkan program pelancongan bagi mempromosikan industri pelancongan Negeri Selangor di ambang pandemik Covid-19 yang semakin menghampiri ke fasa endemik.
Inisiatif ini dibuka kepada penggiat industri pelancongan yang layak di Negeri Selangor yang ingin menganjurkan, atau menyertai program atau aktiviti pelancongan yang mempromosikan industri pelancongan Negeri.

Geran Bantuan Kewangan ini akan dilaksanakan melalui kaedah pengembalian kewangan (reimbursable financial assistance), dan jumlah permohonan adalah berdasarkan kepada satu (1) penyertaan atau pelaksanaan, iaitu 50% daripada jumlah perbelanjaan sebenar ATAU mengikut kelayakan maksimum RM20,000.00 — yang mana lebih rendah.
Pelaksanaan segala inisiatif yang terkandung dalam Permohonan Geran Bantuan Kewangan yang telah diluluskan pula perlu diselesaikan dalam tempoh dari 1 Oktober 2021 sehingga 30 Jun 2022. Ianya boleh dilaksanakan menerusi Program Familiarization (FAM) Trip, Misi Jualan, Pameran Pelancongan, Acara Pelancongan MICE, atau sebarang pengisian lain yang bersesuaian bagi merancakkan semula sektor pelancongan Negeri Selangor.
Inisiatif ini dijangka akan menarik minat dan penyertaan dari Persatuan Pelancongan di Negeri Selangor yang berdaftar dan diiktiraf di Malaysia, Syarikat Agensi Pelancongan dan Pengembaraan di Negeri Selangor yang berdaftar dan dilesenkan di bawah Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia (MOTAC), Pengusaha Homestay di Negeri Selangor yang berlesen dan berdaftar di bawah pihak MOTAC, pengusaha dalam sektor pelancongan MICE yang berdaftar dan berlesen di Negeri Selangor, para Hos Komuniti yang berdaftar dan berlesen di Negeri Selangor, serta Persatuan Komuniti atau Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) yang berdaftar di Negeri ini.
Usah lepaskan peluang ini, dan bersama berganding baru dengan pihak Tourism Selangor ke arah melestarikan industri pelancongan Negeri.
Semak syarat kelayakan untuk memohon dengan mengimbas kod QR yang tertera atau untuk sebarang informasi lanjut, sila layari laman sesawang rasmi Tourism Selangor di www.selangor.travel. Anda juga boleh menghantar e-mel ke geranbantuankitaselangor@tourismselangor.org untuk sebarang pertanyaan.
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Dabong Destinasi Percutian Pencinta Alam, 3 Tempat Ni Wajib Jejak Bila Sampai. Unik & Tersendiri!

Dabong sebuah daerah dan pekan kecil yang terletak di jajahan Kuala Krai, Kelantan. Terletak kira-kira 155 km dari bandar Kota Bharu, Dabong boleh diakses melalui jalan darat dan juga dengan menaiki keretapi. Dari Dabong juga anda boleh ke Gua Musang, Poring dan juga Tanah Tinggi Cameron Highlands.
Dabong menjadi kawasan yang cukup terkenal dengan destinasi dan aktiviti eko pelancongan yang pelbagai. Dikelilingi oleh bukit-bukau di utara, selatan, barat dan timur. Banyak tempat menarik yang boleh dilawati bila anda datang ke Dabong.
Muhammad Hazim Rahisam berkongsi tiga tempat menarik yang ada di Dabong untuk anda kunjungi. Memang puas hati dan seronok dapat buat macam-macam aktiviti di sana!
3 tempat menarik di Dabong, Kelantan
Apabila kita menyentuh soal pusat pelancongan di Kelantan, sudah tentu bayangan Kota Bharu, Pantai Cahaya Bulan, Pasar Siti Khadijah dan sebagainya akan terbayang di fikiran. Namun, terdapat satu pusat pelancongan yang begitu indah tersembunyi di negeri Kelantan. Terletak di selatan jajahan Kuala Krai, tersembunyinya sebuah pekan kecil yang digelar Dabong. Walaupun dikatakan kurang menerima pembangunan berbanding daerah lain, Dabong merupakan pusat pentadbiran kedua bagi jajahan Kuala Krai. Pepatah Melayu pernah terungkap ‘hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri kita’, kawasan yang kaya dengan bukit-bukau berkeluasan kira-kira 84,007.46 hektar ini menyimpan seribu satu cerita keindahan dan keunikkan berbanding daerah lain di Kelantan.
Berikutan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) pada 6 Disember 2020 yang hanya membenarkan pergerakan rakyat di dalam negeri sahaja telah menjadi asbab bermulalah era ‘kehidupan baru’ bagi Dabong. Kawasan yang dulunya hanya sepi dengan kehadiran penduduk sekitar berubah menjadi satu daripada pusat pelancongan tersohor di Kelantan. Kehadiran pelancong dari pelbagai sudut negeri Kelantan sendiri telah memberi nafas baru bagi industri pelancongan di Dabong. Kebanyakkan masyarakat sekitar juga menerima impak yang sangat positif kerana banyak inisiatif telah dijalankan seperti perkhidmatan rumah sewa, kedai makan, perkhidmatan kereta sewa dibuka secara meluas dan menjanjikan pendapatan yang lumayan kepada mereka. Hal ini tidak dapat dinafikan kerana mengikut laporan pihak Majlis Daerah Dabong, kehadiran pelancong pada hujung minggu yang menggunakan perkhidmatan Keretapi Api Tanah Melayu Berhad (KTMB) ke Dabong boleh mencecah 1000 hingga 2000 orang pada satu-satu masa.
Gunung Stong
Kehadiran pelancong yang begitu ramai adalah disebabkan kepelbagaian aktiviti pelancongan yang tersedia di Dabong. Antaranya ialah Gunung Stong, gunung yang berketinggian 1422 meter ini telah dikenal pasti sebagai air terjun tertinggi di Asia Tenggara sekaligus merupakan antara kawasan tarikan istimewa di Dabong yang sesuai untuk aktiviti pelancongan. Aktiviti seperti berkhemad dan beriadah sememangnya amat sesuai dilakukan di Kawasan ini. Bagi mereka yang meminati perkara lasak pula, aktiviti mendaki Gunung Stong pula pastinya mampu memberikan pengalaman yang begitu indah kepada para pengunjung dek kerana keindahan flora dan fauna semasa mendaki dan keindahan pemandangan semasa berada di puncak. Hamparan awan yang begitu menawan juga sering mampu dilihat seandainya pengunjung mendaki gunung ini dan tiba di puncak pada awal pagi. Infrastruktur dan kemudahan seperti kedai menjual makanan ringan, kedai menjual peralatan berkhemah serta tapak khemah yang disediakan turut mampu membolehkan para pelancong untuk menginap di atas puncak gunung tersebut.


Gua Ikan
Selain keindahan Gunung Stong, Gua Ikan juga merupakan antara lokasi pelancongan fenomena di Dabong. Gua Ikan merupakan gua batu kapur yang dianggarkan berusia 150 juta tahun ini juga telah dibuka untuk orang awam bagi aktiviti meneroka keindahan gua-gua tersebut. Kawasan gua yang kaya dengan calcium calcite dan kewujudan cahaya God light di dalam gua mampu menjadi kenangan terindah buat peneroka gua tersebut. Pada umumnya, Kompleks Gua IKan mempunyai 4 buah gua yang dibuka untuk orang ramai terokai, iaitu Gua Ikan, Gua Gelap, Gua ikan dan Gua Pagar. Bagi memulakan ekspidisi pengunjung akan ditemani oleh seorang tour guide (pemandu arah) ketika berada di dalam gua-gua tersebut. Pada mulanya, pengunjung akan dibawa masuk ke gua pertama, iaitu Gua Gelap. Gua ini dikatakan amat mencabar kerana pengunjung perlu memasuki satu ruangan yang gelap dan sedikit sempit dan seterusnya harus meniarap bagi memasuki lubang untuk keluar dari gua tersebut. Pengalaman ini tentunya amat dinantikan terutamanya kepada mereka yang suka akan aktiviti yang penuh mencabar. Seterusnya, selepas pengunjung berjaya keluar mereka akan dibawa ke gua berikutnya iaitu Gua Keris. Gua ini merupakan antara gua yang paling unik antara gua-gua yang lain kerana kawasan luarnya mempunyai satu batu semulajadi yang menampakan kewujudan seakan-akan kepala beruk. Manakala, di kawasan dalamnya pula mempunyai kawasan yang sangat lapang dan terdapat juga batu gua semulajadi yang seakanakan keris besar terpacak di dalam gua. Akhir sekali, pengunjung akan dibawa memasuki gua terakhir iaitu Gua Pagar. Kawasan gua ini juga sangat menarik kerana di gua inilah dikatakan fenomena cahaya God light dapat dilihat sekiranya datang pada masa yang tepat.


Jelawang Pipe Resort
Tempat pelancongan yang berikutnya pula ialah Jelawang Pipe Resort. Pusat peranginan yang terletak lebih kurang 8 KM dari Gunung Stong ini merupakan pusat peranginan yang paling terkenal dalam kalangan pelancong yang hadir ke Dabong. Pusat peranginan ini terletak di dalam kawasan ladang kelapa sawit dan dianugerahkan dengan sebatang sungai yang mengalir tentunya akan membawa ketenangan kepada pengunjung yang singgah ke sana. Kadar bayaran untuk mengunjungi pusat peranginan ini juga dikatakan amat murah dan berbaloi dengan servis yang tersedia. Kelengkapan infrastruktur yang sempurna seperti surau, bilik sewa, kedai makan dan sebagainya juga menambahkan lagi keselesaan pengunjung untuk bermalam di sana. Pusat peranginan ini juga dilengkapi dengan pelbagai aktiviti menarik seperti flying fox, penunggangan motor ATV, water tubing dan lain-lain mampu memberikan pengalaman yang indah kepada pengunjung.

Kesimpulannya, Dabong merupakan Kawasan yang kaya dengan keindahan alam. Kawasa ini tidak dapat dinafikan sebagai satu daripada Kawasan yang sangat istimewa bukan sahaja di Kelantan tetapi bahkan di Malaysia. Keindahan kawasan Dabong sememangnya tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata dan harus dirasai sendiri oleh tuan empunya badan. Oleh itu, para pelancong sememangnya disarankan melancong ke Dabong bagi merasai sendiri pengalaman berharga yang tidak dirasai di tempat kecuali di Dabong.
Artikel ini disumbangkan oleh Muhammad Hazim bin Rahisam, pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Bahasa Melayu Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)
Sumber: Muhammad Hazim bin Rahisam
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI