Salah satu sebab orang nak travel ni adalah kerana makan. Makan dan minum. Terbukti dalam kajian yang orang – lagi-lagi rakyat Malaysia ni memang travel untuk makan.
Kalau satu-satu tempat tu ada makanan yang sedap, confirm! Confirm beratur nak pergi makan.
Tapi dalam sedar tak sedar, hasil makanan atau minuman di negara kita ni pun pernah dinobatkan antara yang terbaik di dunia. Betul, tak kan lah Libur nak membongak pula kan?
Kalau tak percaya, anda boleh teruskan bacaan ni. Tak payah Google, Libur sendiri ceritakan kepada anda apakah minuman yang pernah diiktiraf sebagai minuman terbaik dunia tu.
Menurut CNN Travel, terdapat 50 minuman yang tersenarai antara minuman paling sedap di dunia, dan salah satu daripadanya ialah minuman daripada Malaysia.
Berada dikedudukan ke-6 daripada 50 minuman paling sedap, air mata kucing menjadi pilihan dunia sebagai minuman paling sedap untuk diminum.
Buah mata kucing, atau nama saintifiknya Euphoria malaiense, mempunyai nama sedemikian kerana buahnya seakan-akan mata kucing. Buah mata kucing mempunyai saiz sedikit dan ada juga memanggil ia sebagai buah longan.
Pokok mata kucing dikatakan mampu mengeluarkan 2,000 hingga 2,500 biji buah setiap kali musim berbuah.
Disebabkan kandungan antioksidan buah ini sangat tinggi, ia dikatakan sesuai bagi wanita hamil dan bijinya juga dikatakan boleh mengubati gigitan ular.
Daripada 50 senarai minuman tersedap di dunia ini, tempat pertama adalah milik air kosong. Ya, air kosong berada ditempat #1 dalam 50 senarai minuman paling sedap di dunia.
Sumber: CNN Travel
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Singapura Dah Ready Nak Terima Pelancong Dari Malaysia, Banyak Tawaran Menarik Menunggu Di SingapoReimagine!
Sejak sempadan negara dibuka, Singapura antara yang terawal menerima ketibaan rakyat dari Malaysia. Memang banyak tempat menarik untuk dilawati, justeru kerajaan Singapura menerusi Singapore Tourism Board (STB) menyediakan pelbagai tawaran menarik untuk menerima pelancong dari Malaysia dan negara-negara lain.
Dalam satu majlis sambutan Hari Raya yang dianjurkan oleh STB baru-baru ini, turut melancarkan SingapoReimagine, kempen yang mensasarkan kepada pemulihan pelancongan dengan memperkenalkan pengalaman yang baru dan luar biasa, termasuklah tarikan terbaharu dan restoran yang unik, pusat kesihatan dan pengalaman lestari. Kempen ini dibangunkan dengan mengambil kira terhadap perubahan keperluan dan aspirasi pengguna secara global.
“Sejak pembukaan semula sempadan, kami mendapat maklum balas yang positif daripada para pelancong Malaysia. Malaysia merupakan pasaran yang penting untuk Singapura. Kini, aktiviti melancong juga semakin mudah tanpa kuarantin atau ujian bagi para pelancong yang telah menerima vaksin penuh, kami mengalu – alukan kepada semua untuk menikmati pengalaman dan membayangkan tawaran yang merupakan sebahagian daripada kempen SingapoReimagine”, kata Mr Lee Jian Xuan, Area Director, Malaysia dan Brunei, STB.
Kempen menarik bersama rakan kongsi untuk menarik minat pelawat ke Singapura
SingapoReimagine mempamerkan sisi yang berbeza dari apa yang ditawarkan oleh bandar ini, dari tarikan baharu dan tempat makan yang menarik, hingga pelbagai pengalaman kesihatan dan lestari. Pelancong juga boleh menantikan pengalaman baharu, tidak dijangka dan inovatif, disamping langkah-langkah kebersihan dan kesihatan yang dipertingkatkan.
Untuk mendorong inisiatif ini, STB Malaysia bekerjasama dengan rakan kongsi seperti Mandai Wildlife Group dengan menawarkan diskaun ekslusif sebanyak 33% kepada pelancong Malaysia ke atas pembelian tiket untuk ketiga-tiga taman mereka – Singapore Zoo, Night Safari dan Jurong Bird Park dengan kod promosi – MY33OFF . Promosi ini sah dari 1 hingga 30 Jun 2022, ketahui lebih lanjut
Selain itu, Singapore Airlines mengadakan promosi Travel Fair, dengan diskaun tambang semua dalam penerbangan mereka dari 28 Mei hingga 6 Jun 2022 dari Kuala Lumpur dan Pulau Pinang ke Singapura. Tambang penuh untuk kelas Ekonomi bermula dari RM450 hingga RM2,500 untuk kelas Perniagaan.
Terdapat juga rancangan bersama airasia untuk melancarkan kempen seluruh Asia Tenggara untuk menarik minat pelancong datang ke Singapura. STB juga telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MOU) bersama airasia pada Februari 2022 untuk mempromosikan lawatan ke Singapura dan menggalakkan pelancong untuk mengalami pengalaman dan tawaran di Singapura melalui airasia Super App.
STB juga telah berkolaborasi bersama syarikat e-dagang ShopBack dalam inisiatif ‘Singapore is Calling’ bermula dari 25 April sehingga 8 Mei 2022, yang melibatkan peniaga pelancongan utama Agoda dan Booking.com. Pengguna ShopBack boleh menikmati pulangan tunai sebanyak 15% apabila membuat tempahan ke Singapura melalui laman sesawang tersebut.
STB akan menampilkan sisi terbaru yang berlainan Singapura untuk pelancong
Awal tahun ini, STB Malaysia melancarkan beberapa aktiviti pemasaran yang mensasarkan kepada destinasi pilihan dikalangan pelancong Malaysia. Contoh yang pertama merupakan siri kandungan “Hello from Singapore” doku-siri 10 episod yang menawarkan pandangan para penggiat industri di Singapura dalam memikirkan cara terbaharu untuk membuka peluang perniagaan pelancongan mereka. Pelbagai insan yang terkenal muncul di dalam program tersebut termasuklah Trase One,perintis adegan seni jalanan tempatan,, ; Pirakash T, Ketua APAC Muzium Ais Krim yang bertemakan alam Ajaib, Oniatta Effendi pengasas Baju by Oniatta, jenama baju yang menampilkan kembali fesyen Batik moden dan lain – lain.
Video bersiri 4 bahagian “Chic In The City” telah dilancarkan untuk memberikan pelancong maklumat terkini tentang pelbagai tawaran runcit di Singapura. Webisodes ini dibawakan oleh personaliti TV Malaysia dan influencer, Amanda Chaang menerokai perkara yang unik dan istimewa di Singapura melalui program “Made With Passion” yang menampilkan jenama utama tentang cerita Singapura bermula daripada Fesyen & Aksesori, Reka Bentuk, Rumah & Dekorasi, Kecantikan & Kesihatan dan juga Makanan & Minuman.
Sehingga kini, musim terbaharu ‘Hello from Singapore’ telah mencatatkan penonton atas talian sebanyak 1,008,158. Rancangan siri yang masih bersiaran “Chic In The City” pula mencatatkan jumlah penonton sebanyak 712,370.
Dalam beberapa bulan akan datang, STB Malaysia akan bekerjasama dengan rakan media,penglibatan daripada content creator dan influencer, untuk mengimbas kembali pengalaman melancong di Singapura dan juga memperkenalkan kepada pelancong tentang tarikan yang kurang dikenali oleh para pengguna. Dengan pengurangan sekatan dan limit kapasiti, fokus kali ini akan lebih kepada promosi percutian pelayaran yang sangat terkenal dikalangan pelawat Malaysia, begitu juga dengan penglibatan dalam acara dan perayaan di Singapura seperti perasmian 10-day Wellness Festival yang akan berlangsung pada bulan Jun 3 – 12, Singapore Food Festival pada bulan Ogos dan Singapore F1 Grand Prix padabulan Oktober.
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Pelancaran Destinasi Baharu Scoot di Malaysia
Scoot memulakan jualan tiket secara rasmi hari ini untuk destinasi terbaharunya di Malaysia, iaitu Kuching dan Kuantan. Tambahan kepada rangkaian penerbangan Scoot ini menjadikan syarikat penerbangan tersebut kini beroperasi di enam buah bandar raya di Malaysia termasuk Ipoh, Kuala Lumpur, Langkawi dan Pulau Pinang.
Penerbangan sulung ke Kuching dijadualkan berlepas pada 29 Oktober 2017 manakala penerbangan pertama ke Kuantan pula akan berlepas pada 2 Februari 2018. Scoot akan mengendalikan penerbangan harian dari Singapura ke Kuching dan terbang tiga kali seminggu ke Kuantan.
Destinasi Baharu
Dua destinasi baharu ini adalah di antara lima destinasi baharu yang diumumkan pada 25 Julai bersempena dengan majlis penyempurnaan proses penggabungan Scoot-Tigerair di bawah jenama tunggal, Scoot. Tiga lagi destinasi lain ialah Honolulu, destinasi sulung Scoot di Amerika Syarikat,Harbin di Timur Laut China dan Palembang di Indonesia.
Ketua Pegawai Eksekutif Scoot, Lik Hsin berkata, “Malaysia ialah pasaran yang sangat penting bagi Scoot. Destinasi baharu kami seperti Kuching dan Kuantan akan melengkapi rangkaian penerbangan kami di Asia Tenggara yang sememangnya kukuh. Sebagai sebahagian daripada rancangan pengembangan syarikat, kami akan terus meneroka peluang untuk membawakan pengalaman kembara unik Scoot, yang dinamakan “Scootitude”kepada lebih ramai penumpang di rantau ini.”
Pakaian Seragam Baharu
Selain daripada destinasi baharu, anak kapal Scoot yang lebih mesra digelar Scootees, mula menggayakan rekaan pakaian seragam serba baharu dengan penampilan lebih menyegarkan,lengkap dengan ciri-ciri Scoot yang tersendiri. Pakaian seragam terbaharu untuk anak kapal wanita menampilkan potongan menarik dengan rekaan baju tidak simetri dan garis pinggang yang lebih tinggi, manakala rekaan untuk anak kapal lelaki pula memaparkan garis sudut yang lebih menonjol bagi menyerlahkan warna kuning pada kemeja polo yang digayakan.
Kedua-dua pakaian seragam anak kapal lelaki dan wanita ini juga menampilkan keceriaan, seperti butang hitam yang disulami dengan benang kuning untuk memberikan sentuhan tersendiri kepada pakaian seragam anak kapal lelaki dan fabrik yang lebih tebal untuk memberikan keselesaan kepada Scootees agar tidak berasa sejuk semasa berkhidmat di dalam kabin. Pakaian seragam baharu ini merupakan permulaan baharu bagi anak kapal kedua-dua syarikat penerbangan ini, manakala kombinasi asas hitam dan kuning dikekalkan sebagai lambang keseronokan dan kespontanan jenama Scoot.
Scoot juga telah menggantikan cogan kata Get Outta Here! dengan slogan baharu, Escape the Ordinary (Nikmati yang Luar Biasa). “Ia lebih relevan kepada pasaran global masa kini seiring pertumbuhan rangkaian kami yang serasi dengan naluri kami untuk mengembara dan meneroka dunia.” kata Lee.
Scoot juga melancarkan pesawat A320 pertama dengan nama “Conscious Coupling”, yang dahulu dikendalikan oleh Tigerair dan kini dicat semula dengan corak warna Scoot, sebagai tanda peringatan kejayaan penggabungan di antara Scoot dan Tigerair. Angkatan pesawat rangkaian Tigerair sedia ada akan dicat semula secara berperingkat dan perubahan penuh wajah pesawat dijangkakan selesai menjelang pertengahan 2018.
Untuk meraikan kejayaan ini, Scoot menawarkan tambang sehala yang menarik dari Kuching dan Kuantan. Taip kod promosi “MYSCOOT” untuk mendapatkan potongan RM15 daripada tambang FLYBAG dan FLYBAGEAT terpilih. Tambang Scoot bagi Kuching dan Kuantan disenaraikan di bawah. Promosi ini bermula sekarang sehingga 11.59 malam pada 14 Ogos 2017.
Tambang Penerbangan Dari Kuching dan Kuantan
Dari | Destinasi | Tambang Promosi (RM) |
Kuching | Singapura | RM99 |
Kuantan | Singapura | RM89 |
Kuching | Hong Kong | RM245 |
Kuantan | Hong Kong | RM215 |
Kuching | Guangzhou | RM245 |
Kuantan | Guangzhou | RM215 |
Kuching | Taipei | RM395 |
Kuantan | Taipei | RM365 |
Kuching | Sydney | MR465 |
Kuantan | Sydney | RM435 |
Kuching | Melbourne | MR465 |
Kuantan | Melbourne | RM435 |
Kuching | Athens | RM865 |
Kuching | Jeddah | RM895 |
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Lepas Ditutup Sebab Pandemik Covid-19, Phuket Dibuka Semula Hari Ini Kepada Pelancong Luar
Nampaknya jiran sebelah kita, Thailand boleh tersenyum gembira kerana telah membuka pintu sempadan kepada pelancong bermula hari ini.
Dikatakan empat pesawat yang membawa 249 penumpang dijangka tiba di Phuket esok (hari ini) selepas ia dibuka semula untuk kunjungan pelancong.
Jurucakap Pusat Pentadbiran Situasi Covid-19 (CCSA), Taweesilp Visanuyothin berkata, Kementerian Sukan dan Pelancongan sedang mengkoordinasi ketibaan empat pesawat berkenaan yang juga menandakan permulaan program rintis Phuket Sandbox.
Pelancong yang tiba adalah dari banyak negara namun yang utama adalah Israel, Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Qatar,” katanya.
Menurutnya, peraturan ketat akan dikenakan bagi memastikan kes Covid-19 terkawal.
Sebelum menaiki pesawat, penumpang perlu menyediakan lima dokumen iaitu sijil kemasukan (CoE), sijil perubatan mengesahkan mereka negatif Covid-19 tidak lebih 72 jam sebelum menaiki pesawat (kecuali bagi kanak-kanak berusia bawah enam tahun), insurans Covid-19 dengan perlindungan sekurang-kurangnya AS$100,000, bukti pembayaran penginapan dan ujian saringan serta sijil pengesahan dua dos vaksin Covid-19.
Mereka akan mendarat terus di Phuket atau melalui Lapangan Terbang Suvarnabhumi.
Sementara itu, menurutnya Pihak Berkuasa Pelancongan Thailand menjangkakan 100,000 pelancong asing akan tiba di Phuket pada suku ketiga tahun ini.
Sumber: Harian Metro
Artikel Berkaitan:
Thailand Akan Buka Semula Phuket Untuk Pelancong Tanpa Kuarantin, Syaratnya Dah Divaksin
Bermula Julai, Thailand Buka Pintu Sempadan Ke Phuket Untuk Pelancong Yang Dah Terima Vaksin
Suami Isteri ‘Honeymoon’ Ke Phuket & Krabi Dengan Perlayaran Kapal Persiaran. Kena Try Ni!
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI