Iceland terkenal dengan keunikan dan kecantikan destinasi percutian yang menjadi idaman setiap traveler. Namun oleh kerana kadar tukaran mata wang yang agak jauh berbeza dan kos yang agak tinggi membuatkan ramai yang bertukar plan.
Tapi ada cara untuk korang dapatkan penginapan dan juga kos yang lebih rendah dengan perancangan yang betul seperti yang dikongsikan oleh Noor Amalina. Baru sahaja pulang dari negara tersebut, Amalina berkongsi tip menarik untuk semua traveler yang ada plan ingin ke Iceland. Moga bermanfaat untuk semua.
Ikuti perkongsian wanita ini!
10 TIPS KE ICELAND
FLIGHT
Kami beli flight direct flight Finnair KL – Iceland (transit di Singapore dan Helsinki). Return dalam RM 3800 beli 4 bulan awal. Check in sekali je kat KL dan luggage terus sampai Iceland. Transit pun sekejap. Hassle-free.
Cara lain untuk jimat ialah beli tiket KL – London dan naik budget airlines ke Iceland (Play, Easyjet).
TRANSPORT
– Kereta Sewa
Kami book kereta dengan Blue Car Rental. Kami ambil semua jenis insurance termasuk Roadside Assistance, tapi bila tayar pancit kena uruskan sendiri dan dorang suruh pergi panel workshop terdekat.
Masa tukar tayar pun jack rosak dan spare tyre takde angin. Nasib baik town paling dekat dalam 30 minit je. Jadi pastikan semuanya dalam keadaan baik sebelum memulakan perjalanan. Selain tu, boleh cuba Gocarrental.is, Lotus Car Rental atau Mycar.is.
– Minyak
Masukkan kad, pilih berapa amount nak isi, masukkan pin, then remove card. Isi sendiri macam biasa. Jangan pilih isi full sebab ada $200 security deposit.
– Parking
Download apps Parka.is untuk bayar parking kat tempat tourist attraction yang famous. Kalau takde simbol Parka.is kena bayar kat mesin.
– Tol
Ads
Ada 1 tol je kat North Iceland menuju ke Akureyri. Kena bayar kat website dalam tempoh 24 jam.
– Google maps
Kat sana kami guna Google Maps sepanjang masa tapi 4 jam Iceland tak sama macam 4 jam JB – KL. Jalan kecil, banyak gravel road dan had laju maksimum pun hanya 90 km/h.
ACCOMMODATION
Hostel dan Guesthouse dalam RM 200-250 seorang kat booking.com. Accommodation sana memang best 10/10.
Bayaran campsite dalam RM 60 seorang/per night. Pastikan equipment (sleeping bag, sleeping mat dan khemah) setaraf dgn cuaca Iceland supaya boleh survive. Even summer pun sejuk beku dalam khemah tu. Hati kena kental, kulit kena tebal.
TRAVEL LIGHT
Advisable bawa backpack je bukan luggage sebab akan tukar-tukar tempat setiap hari. Bila bawa luggage susah nak angkut dan kereta pun jadi sardin.
SIMKAD
Simkad beli dari Helo1010, Rm 64 untuk 6GB. Selain tu boleh beli local simkad kat stesen minyak, RM 90 untuk 5GB.
Jangan lupa activate simkad Malaysia roaming atau salah seorang beli local simkad sebab Helo1010 tu data je tak boleh buat outgoing call in case of emergency.
Ads
MAKANAN
Ke Iceland tak boleh bawa meat dan dairy. Kalau anda nak rebel boleh bawa kalau masuk dari Schengen countries macam Finland (Helsinki) sebab takde lalu kastam dan imigresen bila sampai Iceland. Cop passport masa transit kat Helsinki.
Hari tu kami bawa sardin, mushroom soup, serunding, maggi dan nasi brahims. Roti, telur dan lain-lain beli kat supermarket je. Supermarket buka pukul 11 am tutup pukul 6 pm. Kalau makan luar, 1 meal dalam RM 60 (fish & chips paling murah).
Air minum kat Iceland sangat bersih, boleh ambil terus dari tap water. Tapi kadang-kadang ada bau sulfur di beberapa tempat. Jadi kami lagi prefer ambil air kat waterfalls tepi jalan. Botol air memang dibawa ke mana-mana. Tak perlu beli air mineral.
AKTIVITI
Aktiviti beroperasi penuh dari bulan May – September. Glacier Kayak, Boat Tour, ATV, Horse Riding, Puffins & Whale Watching, Glacier Hike semua available. Musim winter lebih kepada Aurora dan Ice Cave Tour.
Paling penting jangan book dengan website 3rd party macam Viator, Getyourguide, GuidetoIceland etc. Kalau ada problem susah nak deal. Just refer je list company kat website 3rd party tu dan book direct dengan company tu.
SOUVENIRS
Souvenirs boleh beli kat Reykjavik. Fridge magnet dalam RM 20 – RM 30, tshirt RM 150, poskad RM 3, setem mahal ye RM 30.
Kalau beli lebih 6000 isk (RM 200) dalam 1 resit yang sama boleh claim tax refund. Masa bayar tu minta borang dan resit. Nanti dekat airport tunjuk je borang tu kat kaunter tax refund, tak perlu tunjuk barang yang dibeli.
CASHLESS
Dekat sana 99% kami guna Bigpay. Lagi 1% tu tukar sikit duit USD kat airport untuk bayar toilet, buat laundry kat hostel dan bayar shower kat campsite. Toilet kena bayar 200 isk (RM 7) kalau tumpang toilet dalam kedai. Toilet free pegi visitor center.
Ads
ITINERARY & KOS
– Contoh itinerary
Route A – Golden Circle + South Iceland (mudah, family-friendly, 5-7 hari)
Route B – Route A + East + North + Snæfellsnes Peninsula (moderate, 8-10 hari)
Route C – Route A + Route B + Westfjords (challenging, 14 hari)
Lepas dah confirmkan route, refer itinerary dekat blog dan susun tempat menarik ikut kesesuaian minat, musim, tenaga dan masa.
Paling penting, pilih jenis kereta yang betul. Kalau Route A, kereta 2WD boleh survive. Route B digalakkan 4WD. Route C wajib 4WD. Winter Route B dan C banyak jalan tutup.
– Kos
Kos ni subjektif. Winter Mac, April dan Oktober murah sebab off season. Sejuk, siang pendek dan ada aurora. Mei dan Sept start mahal sikit tapi siang masih panjang untuk enjoy aktiviti summer. Paling mahal Jun, Julai dan Ogos, peak season summer kat Europe. Selain daripada bulan-bulan ni tak payah pegi, tak sesuai walaupun maybe paling murah.
Ps, 99% gambar-gambar ni saya sendiri jadi photographer guna Iphone. Terima kasih baca sampai habis!
Perintah berkurung di kawasan perairan tujuh daerah dalam Zon Selamat Timur Sabah (ESSZone) dilanjutkan hingga 17 September 2020. Perintah berkurung ini bagi menjamin keselamatan dan kesejahteraan rakyat Sabah yang menjadi pengguna perairan dan mereka yang berada di daratan ESSzone.
Ketika ini ramai yang sedang bercuti di sekitar pulau-pulau indah yang ada di Semporna, oleh itu anda perlu tahu bahawa lokasi percutian anda turut dikenali sebagai ESSzone. Sebagai langkah keselamatan, sila patuhi arahan yang diberikan oleh pengendali tempat penginapan anda dan juga pihak berkuasa.
Menurut Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hazani Ghazali, perintah yang melarang komuniti di kawasan terlibat keluar dari rumah atau memasuki kawasan perairan Tawau, Semporna, Kunak, Lahad Datu, Kinabatangan, Sandakan serta Beluran berkuat kuasa dari 6 petang hingga 6 pagi setiap hari.
Arahan itu dilanjutkan bagi memudahkan penguatkuasaan serta pemantauan terhadap pergerakan bot selain menimbulkan rasa selamat dan yakin kepada pengusaha chalet selain nelayan dengan kehadiran kapal anggota keselamatan di sekitar kawasan terlibat.
Perintah berkurung ini dapat memastikan kawasan perairan berkenaan tidak diceroboh oleh pengganas yang mengancam keselamatan komuniti maritim termasuk penyelidik antarabangsa yang menjalankan penyelidikan serta pelancong di pulau-pulau peranginan.
Beliau berkata ini berikutan ada maklumat menyatakan terdapat kumpulan yang menjalankan kegiatan menculik untuk wang tebusan (KFR) dari selatan Filipina termasuk Kumpulan Abu Sayyaf masih cuba menceroboh untuk melakukan penculikan dan lain-lain jenayah rentas sempadan. image via google | sumber: Bernama
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR.
Berlibur dan download
sekarang!
Ultra Heroes, siri televisyen fiksyen sains Jepun yang dicipta oleh Eiji Tsuburaya dari Tsuburaya Productions pada tahun 1966. Siri ini amat popular di seluruh Asia, dan watak-wataknya berjaya menambat hati di kalangan kanak-kanak yang dibesarkan pada tahun 70-an dan 80-an. Bersempena dengan ulang tahun ke-50nya, kedai dan restoran Ultra Heroes kini dilancarkan di Glo Damansara Kuala Lumpur, Malaysia.
Semestinya ianya berita yang menggembirakan buat semua peminat Ultra Heroes – kedai dan restoran rasmi Ultra Heroes yang pertama di dunia, dibawa khas untuk anda oleh Circle Corp dan Tsuburaya Productions (Jepun), kini dibuka di Glo Damansara.
Ultra Heroes menampilkan tentera-ultra salibalam Semesta yang melindungi dunia daripada pelbagai raksasa. Hari ini, Ultra Heroes membuat penampilan khas di Malaysia, untuk bertemu dengan peminat-peminat mereka.
Pengasas dan Pengarah Urusan Circle International Holdings Limited, Dato’ Brian Tan berkata beliau berasa amat bangga kerana berpeluang untuk bekerjasama dengan Tsuburaya Productions yang merupakan salah satu daripada perusahaan yang paling cemerlang di Jepun.
“Melalui kerjasama ini, kami banyak belajar tentang budaya korporat Jepun, terutamanya permintaan yang tinggi untuk profesionalisme dan perhatian terhadap butiran. Kami berasa bangga untuk bekerjasama dengan jenama antarabangsa ini,”katanya.
Pegawai Kanan Jabatan Pembangunan Perniagaan dan Harta Intelek Tsuburaya Productions, Takamasa Kitazawa berkata dia kagum dengan keupayaan dan tahap komitmen daripada pasukan Circle Corp. “Untuk memastikan pengalaman yang terbaik untuk peminat Malaysia, kami menetapkan permintaan yang amat ketat untuk Circle Corp. Kami mempunyai keyakinan tinggi terhadap pasaran Malaysia kerana kami tahu terdapat ramai peminat-peminat Ultra Heroes di sini,” ujar beliau
Pengurus Besar F&B Penjenamaan Eric Lim berkata beliau gembira menyaksikan pembukaan kedai dan restoran rasmi Ultra Heroes yang pertama di dunia.“Kami berusaha untuk memastikan kejayaan kedai eksklusif ini dan berhasrat untuk membawa pengalaman yang terbaik untuk para peminat Ultra Heroes. Kami menghabiskan banyak masa dalam penciptaan tema untuk makanan, bagi memastikan ia menarik dan juga enak,” jelasnya.
Koleksi edisi terhad Ultra Heroes
Kedai dan restoran rasmi Ultra Heroes yang kini dibuka di Damansara Glo berkeluasan melebihi 4000 kaki persegi mampu memuatkan sekurang-kurangnya 120 orang.
Di sini terdapat melebihi 300 jenis barangan eksklusif Ultra Heroes, termasuk barang mainan dan keperluan harian kanak-kanak serta koleksi untuk orang dewasa. Selain daripada patung figura Ultra Heroes dari pelbagai watak-watak, anda juga boleh menemui 65 patung unik edisi Ultra Heroes di sini.
Produk bintang dalam kedai ini adalah watak yang paling popular dalam Ultra Heroes, Ultraman Tiga. Bersempena dengan pembukaan rasmi, kedai ini juga melancarkan patung figura 45cm Ultraman Tiga edisi perak yang hanya terdapat 65 buah di seluruh dunia. Patung-patung Ultraman Tiga adalah hanya untuk pameran dan anda boleh mengambil gambar bersama dengan patung-patung itu.Selain itu, terdapat juga pelbagai t-shirt edisi terhad dan produk-produk lain yang diimpot dari Jepun.
Peluang berinteraksi dengan Ultra Heroes
Restoran bertema Ultra Heroes ini sesuai untuk sekeluarga. Ibubapa boleh mengambil kesempatan ini untuk memperkenalkan kepada anak-anak mereka wira zaman kanak-kanak mereka.Terdapat sebanyak 60 pilihan menu, termasuk “Ultraman Tiga Burger” yang wajar anda cuba. Restoran ini juga mempunyai bilik khas untuk acara-acara persendirian. Setiap minggu, watak-watak Ultra Heroes akan membuat penampilan khas untuk berjumpa dengan pelanggan-pelanggan.
Kumpulkan 18 alas cawan edisi khas
Sebagai promosi anda boleh dapatkan alas cawan (18 rekaan) edisi khas Ultra Heroes secara percuma dengan pembelian makanan Ultra Heroes yang tertentu di restoran, sementara stok masih ada. Dapatkan juga stiker Ultra Heroes apabila anda memilih daripada menu kanak-kanak. Kopi dan manisan yang dijual di restoran ini juga akan menampilkan rekaan bentuk motif dan watak-watak Ultra Heroes untuk memastikan pelanggan menikmati pengalaman yang istimewa ini.
Kembalikan nostalgiakan zaman kanak-kanak anda di kedai dan restoran unik ini. Kongsikan pengalaman ini bersama keluarga tersayang.
Lebih ramai rakyat Malaysia kini merancang untuk membawa keluarga pergi bercuti bersama pada musim Raya tahun ini – trend perubahan budaya dari kelaziman balik kampung
Destinasi keluarga seperti Langkawi, Pulau Pinang dan Port Dickson setakat ini adalah destinasi percutian paling popular pada musim Raya tahun ini.
Lebih ramai rakyat Malaysia dijangka mengunjungi bandar raya seperti Kuala Lumpur, Johor Bahru dan Singapura pada Hari Raya
Bangkok ialah destinasi antarabangsa paling popular bagi Hari Raya tahun ini
Data terbaru Hotels.com mendedahkan trend rakyat Malaysia pergi bercuti ke destinasi percutian keluarga pada musim Hari Raya yang kian meningkat. Trend ini menandakan peralihan budaya di negara ini, memandangkan Hari Raya lazimnya dikaitkan dengan perjalanan balik kampung.
Data pencarian Hotels.com mendedahkan 10 destinasi utama yang paling kerap dicari oleh pengembara Malaysia untuk tempoh cuti Hari Raya tahun ini – dan destinasi tersebut memang terkenal sebagai pusat percutian keluarga yang popular.
“Lazimnya orang ramai meluangkan masa bersama keluarga pada Hari Raya, dan kami telah melihat peningkatan ketara dalam minat pengembara terhadap destinasi mesra keluarga untuk musim cuti tahun ini. Hotels.com dapat memenuhi keperluan pengembara di Malaysia, dan kami terus menawarkan nilai terbaik bagi pelanggan kami. Dengan 25 juta ulasan pengunjung yang sahih, rakyat Malaysia boleh mencari hotel terbaik yang memenuhi keperluan keluarga masing-masing,” kata Jessica Chuang, Pengarah Serantau bagi China Raya, Asia Tenggara & India bagi Jenama Hotels.com.
Destinasi Hari Raya dalam negara yang paling kerap dicari oleh pengembara Malaysia pada 2017*:
Kedudukan 2017
Destinasi
Peratus Peningkatan Carian, 2016-2017
1
Langkawi
14%
2
Pulau Pinang
71%
3
Port Dickson
103%
4
Melaka
93%
5
Kuala Lumpur
123%
6
Ipoh
64%
7
Tanah Rata
28%
8
Brinchang
46%
9
Johor Bahru
164%
10
Kota Kinabalu
102%
Langkawi, Pulau Pinang dan Port Dickson ialah destinasi carian utama yang diminati pengembara Malaysia pada musim Hari Raya tahun ini. Ketiga-tiga destinasi tersebut terkenal dengan keindahan pantai dan resort mesra keluarga, sesuai untuk percutian seisi keluarga. Pulau Pinang juga popular kerana kepelbagaian budaya dan aneka makanan yang boleh dinikmati.
Beraya di bandar raya? Johor Bahru mencatatkan kenaikan terbesar dari segi minat pengembara pada musim Hari Raya tahun ini, diikuti oleh Kuala Lumpur dan Port Dickson.
Walaupun Kuala Lumpur lazimnya lengang ketika Hari Raya kerana kebanyakan warga kota sudah balik kampung, terdapat peningkatan ketara dalam jumlah pencarian bagi hotel KL pada musim Hari Raya tahun ini. Trend ini mungkin disebabkan oleh pertambahan bilangan pelawat dari seluruh Malaysia ke ibu kota negara, yang terkenal kerana daya tarikan beli-belah, menjamu selera dan hiburan mesra keluarga.
Destinasi antarabangsa Hari Raya yang paling kerap dicari oleh pengembara Malaysia pada 2017:
Kedudukan 2017
Destinasi
Peratus Peningkatan Carian, 2016-2017
1
Bangkok
45%
2
Phuket
52%
3
Bali
78%
4
Singapura
107%
5
Hat Yai
59%
6
Hong Kong
40%
7
London
-4%
8
Tokyo
26%
9
Taipei
34%
10
Hokkaido
1%
“Lonjakan dalam percutian Hari Raya tidak terhad hanya kepada destinasi tempatan – lebih ramai rakyat Malaysia bercadang untuk mengambil kesempatan daripada cuti hujung minggu lebih panjang untuk mengunjungi destinasi serantau,” tambah Jessica.
Destinasi luar negara paling popular bagi pengembara Malaysia pada musim Hari Raya tahun ini ialah Bangkok, Phuket dan Bali. Rakyat Malaysia suka mengunjungi Thailand – data Indeks Harga Hotel™ (HPI) bagi 2016 juga menunjukkan bahawa negara tersebut adalah paling popular dalam kalangan pengembara Malaysia, dan kecenderungan ini dijangka akan berterusan.
Singapura mencatatkan lonjakan paling tinggi dalam minat pengembara untuk musim Hari Raya kali ini, dengan peningkatan berganda dalam jumlah pencarian, diikuti oleh Hat Yai dan Phuket. Singapura ialah destinasi popular bagi percutian keluarga, dengan muzium terkenal, taman tema Universal Studios dan pilihan membeli-belah dan menjamu selera yang hebat.
Daripada 10 destinasi di atas, hanya London mengalami kemerosotan dari segi minat carian tahun ini – memandangkan pengembara Malaysia lebih memberi tumpuan kepada destinasi serantau berbanding destinasi di Eropah dan Amerika Utara.
TV Sarawak (TVS) sekali lagi tampil dengan program baharu yang menjanjikan pengalaman penuh warna-warni dan sarat dengan elemen budaya serta keindahan alam semula jadi.‘Sumandak...