Taman Tema terkenal Disneyland dan Disney City yang berkeluasan kira-kira 80.9 hektar dan terbesar di negara Asia Tenggara (ASEAN) bakal dibina di daerah Jasin pada tahun 2027.
Dalam laporan yang dibuat oleh Melaka Hari Ini, pembangunan taman tema yang pertama di ASEAN itu bakal menelan kos kira-kira RM2 bilion untuk pembinaannya. Menurut Exco Pelancongan, Warisan dan Kebudayaan negeri Melaka, Datuk Muhammad Jailani Khamis, ia adalah taman tema pertama diwujudkan di ASEAN selepas China, Korea, Eropah dan Jepun.
“Setelah lebih 20 tahun, kita akan ada taman tema baharu walaupun tidak berapa besar tetapi saya rasa memadai dengan nama Disneyland yang dapat dibawa masuk.
“Ianya akan menambahbaik lagi sasaran kita untuk mempertingkatkan sasaran 20 juta pelancongan dalam masa tiga tahun dan kembali pada landasan yang asal iaitu 18.7 juta pelancong yang telah kita capai pada tahun 2019.
“Disneyland dalam perancangan, kita sedang rencanakan kemungkinan insya-Allah berada di dalam daerah Jasin, kita tak boleh maklum dahulu lokasi yang sebenar, keluasannya sekitar 150 hingga 200 ekar (60.7 hingga 80.9 hektar).
“Bukan hanya Disneyland tetapi juga ada cadangan pembangunan 22 kilometer sistem ‘Maglev’ bagi menghubungkan lokasi ‘hotspot’ pelancongan Melaka dengan nilai pelaburan 200 juta dolar bersamaan RM900 juta, secara keseluruhan projek ini boleh mencapai hingga RM2 bilion,” katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media selepas memeterai Memorandum Persefahaman (MoU) Bagi Cadangan 22KM Sistem Maglev untuk Menghubungkan Lokasi Hotspot Pelancongan dan Membangunkan Taman Tema Disneyland serta Disneycity di Negeri Melaka di sebuah hotel di sini, semalam.
LIBUR: Lagi meriahlah Melaka bila Disneyland dah siap. Memang best kalau dapat masuk ke taman tema ni, seharian macam tak cukup tambah pula dapat tengok pertunjukan bunga api pada waktu malam. Harga tiket agak mahal tapi berbaloi. Boleh menabung dari sekaranglah…Memang best!
Sumber: Melaka Hari Ini
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Wow! Wanita Jepun Umur 116 Tahun Ini Diiktiraf Wanita Paling Tua Di Dunia
Kalau ada peluang ke negara Jepun, anda boleh cuba mempelajari cara kehidupan masyarakat ini dan pasti anda jatuh cinta kepada makanan dan gaya hidup mereka yang begitu teratur. Perkara yang baik boleh diambil sebagai tauladan, yang buruk jadikan sempadan ya!
Ramai rakyat Jepun memang kita sedia maklum suka mengamalkan cara pemakanan dan gaya hidup yang sihat. Disebabkan itu, rata-rata daripada mereka mempunyai kesihatan yang baik dan jangka hayat hidup yang agak lama berbanding masyarakat lain.
Tidak hairanlah apabila seorang wanita Jepun yang berumur 116 tahun secara rasminya diiktiraf sebagai manusia paling tua dunia, menurut portal Guinnessworldrecords.com minggu lalu.
Kane Tanaka yang tinggal di sebuah rumah penjagaan di bandar Fukuoka di sini disahkan berusia 116 tahun 66 hari pada 9 Mac 2019. Dia lahir pada 2 Januari 1903. Tanaka merupakan anak ketujuh pasangan Kumakichi dan Kuma Ota.
Wanita itu berkahwin dengan Hideo pada 6 Januari 1922 ketika berumur 19 tahun. Mereka dikurniakan empat anak dan mengambil seorang anak angkat.
Antara aktiviti yang digemari Tanaka ialah bermain Othello bersama penjaga di pusat berkenaan.
Tanaka secara rutin akan bangun pada pukul 6 pagi dan mempelajari subjek termasuk Matematik pada waktu tengah hari. Portal Guinnessworldrecords.com menyatakan Tanaka pernah menjalani beberapa pembedahan sepanjang hidupnya termasuk katarak dan kanser kolorektum.
Bagaimanapun, Tanaka masih kurang enam tahun untuk memintas rekod manusia tertua dunia yang masih dipegang Jeanne Louise Calment dari Perancis sejak 22 tahun lalu. Jeanne lahir pada 21 Februari 1875 sebelum disahkan meninggal dunia di sebuah rumah penjagaan di Arles, selatan Perancis pada 4 Ogos 1997, dengan usia terakhir 122 tahun 164 hari
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Kuantan, Seremban & Subang Jaya Bakal Bertukar Status Bandaraya Menjelang 2020
Tahun 2020 bakal memberi perkhabaran gembira buat tiga buah bandar di Malaysia kerana bakal diiktiraf sebagai Bandaraya baru. Tiga bandar dijangka bakal berstatus Bandaraya adalah Kuantan, Seremban dan Subang Jaya.
Ikuti perkongsian daripada sumber facebook saudara Zulkifli Marzuki
Bagaiamana Pemilihan Sesebuah Bandaraya
Dewan atau Bandaraya merupakan hierarki tertinggi bagi sesebuah Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Buat masa ini terdapat 14 buah bandar atau PBT yang diiktiraf berstatus Bandaraya di Malaysia iaitu Kuala Lumpur, Shah Alam, Petaling Jaya, Georgetown, Johor Bahru, Ipoh, Melaka, Kuching, Kota Kinabalu, Alor Setar, Miri, Kuala Terengganu, Iskandar Puteri dan terkini Seberang Perai.
Penentuan status Bandaraya ini tertakluk kepada beberapa syarat, pekeliling dan juga Akta yang membentuk sesebuah PBT seperti Akta Kerajaan Tempatan (Akta 171) di Semenanjung, Akta Ibukota Persekutuan (DBKL) dan Ordinans (Sabah & Sarawak). Pemberian status Bandaraya ini juga berdasarkan penilaian dan syor KPKT di peringkat Persekutuan dan SUK Negeri sebelum dibawa untuk kelulusan Kabinet sebelum watikah pengisytiharan ditandatangani oleh DYMM Agong.
Berdasarkan Pekeliling yang ditetapkan oleh KPKT, terdapat 11 kriteria untuk melayakkan sesebuah PBT dinaiktaraf sebagai Bandaraya.
- Meliputi pusat pentadbiran negeri;
- Jumlah penduduk tidak kurang 500,000;
- Jumlah hasil tahunan melebihi RM100 juta daripada sumber kewangan secara ‘fiscal sustainable’ dan seimbang;
- Berupaya menyediakan perkhidmatan pada tahap tinggi termasuk hasil kutipan hasil, kelulusan pembangunan, penguatkuasa dan lain-lain fungsi PBT serta mempunyai organisasi yang mantap serta kakitangan yang berkebolehan menjalankan tugas dengan cekap dan berkesan;
- Penekanan kepada pembangunan bandar secara ‘sustainable development’ dan usaha-usaha menangani isu perbandaran. Indikator bandar mampan seperti ditekankan dalam ‘Malaysia Urban-Rural National Indicators Network for Sustainable Development’ (MurniNets) akan diambilkira;
- Pembentukan imej dan identiti sesuai dengan fungsi bandar dan budaya nasional yang melambangkan sejarah termasuklah memelihara bangunan warisan;
- Mempunyai pusat perindustrian, institusi kewangan dan kemudahan menjalankan perniagaan dan perdagangan bagi menarik pelabur, termasuklah perhotelan bagi menggalakkan pelancong dan urusan perniagaan dengan tumpuan kepada sektor perkhidmatan dan aktiviti ekonomi yang mempunyai nilai tambah;
- Mempunyai instituti pendidikan yang lengkap termasuklah universiti dan kolej, maktab, muzium dan perpustakaan awam;
- Pusat aktiviti kebudayaan, acara sukan dan riadah serta konvensyen di peringkat kebangsaan dan antarabangsa;
- Mempunyai kemudahan infra dan utiliti yang cukup termasuklah taman awam yang mesra OKU, kemudahan pengangkutan awam, sistem pengurusan lalulintas dan rangkaian jalanraya yang cekap serta perkhidmatan ICT; dan
- Mendapat pengiktirafan tertentu di peringkat kebangsaan atau antarabangsa sejajar sebagai status sebuah bandaraya.
- (Walau begitu, terdapat sesetengah bandaraya tidak menggunakan kriteria ibu negeri dan beberapa kriteria lain atas faktor-faktor tertentu).
Tiga (3) buah bandar yang dijangka berstatus Bandaraya pada tahun hadapan adalah:
Majlis Bandaraya Kuantan (MBK)
Merupakan ibu negeri Pahang selepas pusat pentadbiran negeri berpindah dari Kuala Lipis pada tahun 1976. Mempunyai penduduk yang diunjurkan berjumlah 517,200 pada tahun 2015 dan 590,621 pada tahun 2020 (RTD Kuantan 2035 Pengubahan). Kuantan sebenarnya dari awal telahpun memenuhi kriteria sebagai Bandaraya namun cadangan tersebut ditangguhkan oleh Kerajaan Negeri bagi melihat secara teliti kesediaan infrastruktur dan kemudahan serta implikasi terhadap kos sara hidup penduduk. Walau bagaimanapun berdasarkan maklumat, Kuantan telahpun mendapat kelulusan kabinet dan hanya menunggu masa untuk diisytiharkan sebagai sebuah Bandaraya. Mungkin secara kebetulan, watikah yang akan ditandatangani oleh DYMM Agong yang juga berasal dari Negeri Pahang akan memberi lebih makna kepada pengisytiharan ini nanti.
Majlis Bandaraya Seremban (MBS)
Cadangan menaiktaraf Majlis Perbandaran Seremban kepada Bandaraya seperti yang diketahui sepatutnya pada Januari 2019 namun ditangguhkan sehingga awal 2020 bagi tujuan pemindahan pejabat ke bangunan baharu serta bagi tujuan penstrukturan semula pentadbiran sedia ada yang akan bergabung dengan Majlis Perbandaran Nilai. Penubuhan Bandaraya ini akan menjadikan keseluruhan daerah Seremban di bawah satu Pihak Berkuasa Tempatan. Penggabungan ini dijangka akan memberi kelebihan kepada usaha Kerajaan Negeri merancakkan pembangunan Malaysian Vision Valley (MVV) sehingga tahun 2045.
Majlis Bandaraya Subang Jaya (MBSJ)
Subang Jaya pula dijangka diisytiharkan sebagai Bandaraya pada tahun 2020 dan diikuti oleh Klang. Kertas kerja berkaitan cadangan naik taraf ini sebenarnya telah diteliti dan diulas pada tahun 2016 termasuklah cadangan naik taraf Majlis Perbandaran Kuala Selangor dan Kuala Langat. Sebagai sebuah bandar yang mempunyai penduduk terpadat di Malaysia berdasarkan banci penduduk 2010 walaupun hanya berkeluasan 16,187.68 hektar, Subang Jaya sememangnya mempunyai pelbagai kemudahan dan infrastruktur yang mencukupi dan layak untuk diiktiraf serta bersedia menggalas tanggungjawab sebagai sebuah PBT berstatus Bandaraya selaras dengan keperluan kualiti perkhidmatan yang perlukan oleh penduduk di dalamnya dan seiring dengan perancangan Draf Rancangan Tempatan Subang Jaya 2035 yang menunggu proses seterusnya sebelum diwartakan.
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
10 PESAWAT TERBESAR DUNIA
Pesawat telah merevolusikan sistem pengangkutan dengan kapasiti lebih besar dan cepat untuk membawa penumpang. Pesawat memainkan peranan penting dalam operasi ketenteraan, mengangkut kargo dan ke tempat-tempat yang jauh di seluruh dunia dalam masa yang lebih singkat. Saiz pesawat yang lebih besar, lebih banyak penumpang dan lebih banyak kargo boleh dimuatkan. Berikut ialah 10 pesawat terbesar dunia sehingga 2017.
Bonus- A300-600ST (Super Transporter) atau Beluga
Airbus A300-600ST (Super Transporter) atau Beluga, adalah versi pesawat udara A300-600 yang diubah suai untuk membawa bahagian pesawat dan kargo yang besar. Ia menerima nama rasmi Super Transporter sejak awal. Beluga XL , berdasarkan Airbus A330 dengan modifikasi dan dimensi yang serupa, sedang dibangunkan oleh Airbus untuk menggantikan jenis sama sekitar 2020.
10. Airbus A340-500
Pesawat ini dihasilkan oleh syarikat aeroangkasa Eropah. Airbus adalah pesawat jet penumpang komersial jarak jauh yang luas. Pesawat ini mempunyai empat enjin turbofan dan tiga gear utama pendaratan sebagai ciri khas. Ia boleh terbang sehingga 9,000 batu nautika membantu dalam operasi laluan tanpa henti yang panjang. Pesawat ini boleh muat sehingga 375 penumpang. Lufthansa dan Air France adalah operator terbesar model ini.
9. Airbus A350-900
Ia adalah pesawat jarak jauh enjin berkembar yang dibangunkan oleh pengeluar Airbus Eropah . Kedua-dua fiuslaj dan struktur sayap pesawat dibuat daripada polimer bertetulang serat karbon. Sebagai ahli keluarga pesawat A350 XWB, pesawat ini menawarkan keselesaan kepada penumpang dan potensi keuntungan optimum serta efisien kepada operator. Boleh muat 325 penumpang dalam susunan tiga kelas. Kos unit pesawat ini ialah AS $ 308.1 juta dan Qatar Airways operator utamanya.
8. Antonov An-22
Ia adalah pesawat pengangkutan tentera serta pengangkut strategik yang direka oleh Biro Reka Bentuk Antonov Soviet Union. Antonov adalah pesawat enjin turboprop terbesar di dunia yang pernah ada. Terdapat empat enjin turboprop yang memutar kipas secara kontra. Pada masa ini, pesawat udara ini telah banyak digunakan dalam operasi tentera udara dan kemanusiaan.
7: Boeing 777-300
Boeing Commercial Airplanes telah membangun dan menghasilkan pesawat jet enjin berkembar jarak jauh ini. Ia adalah pesawat jet enjin berkembar terbesar di dunia dan mempunyai kapasiti tempat duduk kira-kira 386 penumpang dalam tatacara tiga kelas. Ia dikuasakan oleh enjin GE90, Pratt & Whitney PW4000 atau Rolls Royce Trent 800. Penggunaan bahan bakar lebih cekap berbanding jet badan lebar lain, model ini merupakan salah satu model pesawat terlaris Boeing.
6. Airbus A340-600
Ini adalah pesawat penumpang jarak jauh dengan empat enjin komersil yang dihasilkan oleh syarikat Aeroangkasa Eropah Airbus pada tahun 1993. Ia boleh terbang sehingga 7,900 batu nautika dan dijana oleh empat enjin Rolls-Royce Trent 500. Ia mempunyai reka bentuk aerodinamik yang menjimatkan bahan api dengan struktur komposit mengurangkan berat. Pesawat ini menawarkan ruang pengendali yang hebat, keselesaan dengan kapasiti tempat duduk sebanyak 350 penumpang dalam susunan tiga kelas dan kira-kira 475 tempat duduk maksimum.
5. Boeing 747-400
Pesawat komersial lebar ini dikenali dengan geladak atas khas di bahagian hadapan pesawat. Ia adalah versi penumpang Boeing 747 yang paling biasa kita lihat. Pesawat ini mempunyai kelajuan subsonik; Mach 0.85 dengan jarak 7,670 batu nautika. Ia boleh muat 416 penumpang dalam susun atur tiga kelas dan kira-kira 660 penumpang dalam susunan satu kelas maksimum. British Airways adalah pengendali terbesar model ini. Kos seunit pesawat ini ialah AS $ 234 juta.
4. Boeing 747-8i
Ia adalah pesawat komersial dihasilkan oleh Boeing Commercial Airplanes. Ia telah ditambah panjang fiuslaj dan sayap yang direka bentuk semula daripada model yang terdahulu. Ia mempunyai kapasiti penumpang sebanyak 467 dalam tiga susunan kelas. Ia mempunyai jarak kira-kira 8000 batu Nautika dan kelajuan penerbangan Mach 0.855. Ia adalah pesawat komersil terbesar yang dibina di Amerika Syarikat. Kos seunit pesawat ialah kira-kira AS $ 379 juta.
3. Airbus A380-800
Pesawat Airbus ini adalah pesawat dua dek, berbadan lebar, empat enjin dan merupakan pesawat penumpang terbesar di dunia. Oleh kerana dek atas kapal terbang meluas sepanjang keseluruhan badan pesawat, ia menawarkan ruang lantai yang boleh digunakan untuk menyediakan tempat duduk bagi 525 penumpang dalam konfigurasi tiga kelas. Ia boleh terbang 8,500 batu nautika dan kelajuan penerbangan 490 knot pada penerbangan biasa. Kos seunit pesawat ini ialah AS $ 432 juta.
2. Antonov An-124
Ia adalah pesawat pengangkutan yang direka oleh Biro Reka Bentuk Antonov Ukraine. Ia adalah pesawat pengangkutan tentera terbesar di dunia dan salah satu pesawat pengeluaran kargo berat tertinggi di dunia. Nama pelapor NATO adalah Condor dan digunakan dalam operasi penyelamatan dan pengangkutan udara. Kos seunit pesawat ialah kira-kira AS $ 70-100 juta. Pada masa ini ia sedang dikendalikan oleh syarikat penerbangan Antonov dan Volga-Dnepr Airlines.
1. Antonov An-225 Mriya
Ia adalah pesawat kargo udara strategik yang direka oleh Antonov Design Bureau Ukraine. Ia adalah pesawat yang paling berat pada tahun 2017 dengan berat maksimum 640 tan metrik. Pesawat besar ini dikuasakan oleh enam enjin turbofan. Ia mempunyai jarak penerbangan yang agak pendek iaitu 2,160 batu nautika dan kelajuan penerbangan maksimum yang lebih rendah pada 458 knot berbanding pesawat komersil lain. Ia mempunyai sayap terbesar untuk pesawat dalam perkhidmatan operasi. Ia memegang rekod dunia untuk jumlah kargo udara yang diterbangkan iaitu seberat 253,820 kg. Ia adalah satu-satunya jenisnya dan mempunyai Pendaftaran Sivil Ukraine UR-82060.
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI