Kita selalu dengar, negara Arab adalah destinasi yang sentiasa bersuhu panas dan kering kontang bukan? Ini ada perkongsian menarik daripada seorang rakyat Malaysia, Puan Masnira Ramli yang kini menetap di tanah Arab tentang suhu atau cuaca di negara tersebut. Di harap dapat memberi sedikit info berguna buat semua.

Semalam dan kelmarin hujan di Makkah ini beserta angin kuat dan guruh. Itu tandanya perubahan musim telah bermula. Hari ini kita masuk ke hari pertama pada bulan Oktober.. Biasanya pada penghujung bulan October suhu akan mula menurun dan kemudian datang lah musim sejuk! Kemuncak musim sejuk di Saudi adalah pada bulan Disember dan January. Ia biasanya berlanjutan sehingga ke pertengahan bulan March. Bumi Saudi Arabia ini mempunyai geografi yang agak hebat. Jangan sangka di sini hanyalah padang pasir, kering, tandus dan panas. Bahagian selatan Saudi agak panas kerana sebahagian besar terdiri daripada gunung manakala bahagian utara agak sejuk. Oleh kerana kita sudah mahu beranjak ke musim sejuk dan seiring dengan visa pelancong yang baru dilaksanakan ini, saya nak kongsi beberapa tempat-tempat sejuk di sini! Jangan tak percaya tempat-tempat ini boleh mencecah suhu sehingga 0c atau lebih rendah lagi.


s1.

1. Turaif
Terletak di sempadan utara saudi. Turaif merupakan bandar paling sejuk kerana pernah mencecah sehingga -12c.

2. Sakaka
Di sini suhu pada musim sejuk boleh mencecah sehingga 0 darjah celcius

3. Abha
Abha berada di pertengahan gunung Sarawat. Mempunyai ketinggian 2,270m. Abha bukan lah merupakan bandar yang paling sejuk tetapi mempunyai suhu yang agak selesa sepanjang tahun.

4. Rafha
Merupakan tempat yang dekat dengan sempadan Iraq. Biasanya di sini ada salji pada musim sejuk.

5. Riyadh
Sebagaimana yang kita tahu Riyadh merupakan ibu kota negara Saudi. Kebelakangan ini, suhu di Riyadh pada musim sejuk mencecah sehingga ke 1 darjah celcius pada malam hari. Khabarnya kerana global warming.

6. Tabuk
Selalu nampak gambar salji turun pada musim sejuk di saudi kan? Kebanyakkannya adalah gambar dari Tabuk ni. Tiap-tiap tahun salji turun di sini.. Suhu boleh mencecah sehingga ke -4 c.

7. Arar
Arar pula berada di kawasan batuan kapur. Suhu sangat moderate dan tidak mencecah sehingga ke 0 c pada musim sejuk.

8. Hail
Sebuah bandar yang agak tinggi kedudukannya.. merupakan sebuah bandar pertanian. Suhu boleh menurun sehingga -10c.

Menarik kan tempat-tempat sejuk di Saudi ni. Mungkin saya juga perlu mula meneroka tempat-tempat menarik di sini. Malu nak bagitahu dah 8 tahun tahun menetap di Makkah, belum pernah pun explore tempat lain selain makkah, madinah, taif, jeddah sahaja.. kena atur startegi untuk cuti2 saudi pula lepas niii…! InshaAllah


s.

Rentetan dari status saya berkenaan musim sejuk semalam rupanya pada masa yang sama telah mencetuskan kebimbangan kepada jemaah-jemaah umrah yang bakal datang pada musim sejuk ini. Ramai yang komen & pm bertanyakan perlukah bawa winter gear bila nk datang umrah hujung tahun ni. Baca dengan teliti saya ada nyatakan bahawa tempat-tempat sejuk tersebut berada di kawasan utara Saudi Arabia. Bermakna kawasan-kawasan tersebut berada agak jaaauhhh dari Makkah, Madinah dan kawasan sekitar seperti Jeddah. Justeru, hari ini saya kongsi kan perbezaan cuaca di Makkah dan Madinah pula ya? Saya kongsi juga berkenaan Taif sebab ramai jemaah yang sudah merancang untuk ke Taif.

1. Makkah
Kalau dilihat dari sudut geografi, kota Makkah terletak di koridor antara 2 gunung. Bermakna ia terletak di kawasan lembah dimana masjidilharam merupakan tempat paling rendah. Makkah mempunyai iklim gurun panas.Oleh itu, apabila saya menyebut musim sejuk, Suhu nya tidak lah terlalu sejuk. Hanya sekitar 18-30 darjah celcius.. lebih kurang cuaca di negara kita sahaja cuma di sini kadar humidity/kelembapan sangat rendah tidak seperti negara kita yang mempunyai kadar kelembapan yang agak tinggi. Bahasa mudahnya adalah cuaca yang agak kering.

2. Madinah
Dari sudut geografi, kota Madinah terletak di dataran tinggi padang pasir yang dikelilingi oleh gunung ganang dan batuan. Berbeza dengan Makkah, suhu di Madinah lebih sejuk apabila musim sejuk dan lebih panas apabila musim panas. Pada musim sejuk suhu di Madinah sekitar 12 -25 darjah celcius. Suhu akan lebih sejuk pada tengah malam sehingga awal pagi. Namun tidak mencecah sehingga bawah 10c.

3. Taif
Taif pula merupakan kawasan tanah tinggi seperti di Cameron Highland.. ianya terletak di lereng Gunung Sarawat yang berada di aras ketinggian 1879m. Taif juga merupakan pusat pertanian yang terkenal dengan bunga rose, buah anggur dan buah delima. Suhu di Taif agak sejuk berbanding dengan Makkah sekitar 8-23 darjah celcius pada musim sejuk dan juga menerima kadar kekerapan hujan yang lebih tinggi.

Kesimpulannya, jika kalian datang pada kemuncak musim sejuk iaitu pada bulan Disember dan January boleh lah bawa pakaian lebih kerana di Madinah agak sejuk. Di Makkah biasa-biasa sahaja seperti di Malaysia. Kalau tak nak pakai baju yang tebal boleh pakai thermal wear bahagian dalam dan stokin dan cukup bagi saya. Ada pula yang minta Makkah turun salji! Kalau mengikut dari sudut geografi sangat mustahil perkara tersebut akan berlaku. Namun tiada yang mustahil dengan kekuasaanNya. Jangan lah doa macam tu.. kasihan orang lelaki yang dalam ihram nanti!

Sumber: – Masnira Ramli – https://www.facebook.com/massniera/posts/10213192252554939