Industri pelancongan negara sedang giat mempromosikan produk-produk pelancongan di serata negara sempena kempen Tahun Melawat Malaysia 2020 (TM2020) yang akan berlangsung pada tahun hadapan dan kini, Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia (Tourism Malaysia) tampil dengan inisiatif baharu, melancarkan lagu rasmi yang akan digunakan dalam kempen TM2020.

Lagu tersebut dirasmikan oleh Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC), Datuk Mohamaddin Ketapi di Panggung Sari, Istana Budaya, Kuala Lumpur dan dihadiri oleh Timbalan Menteri MOTAC, Muhammad Bakhtiar Wan Chik.

Lagu berjudul Visit Truly Asia – Malaysia tersebut tampil dalam dua variasi iaitu Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris yang diilhamkan oleh Dekan Fakulti Musik Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan, Ramlan Mohd Imam manakala lirik ditulis oleh Normah Kechut dalam Bahasa Melayu dan James P.S Boyle dalam Bahasa Inggeris.

Selain menggabungkan unsur-unsur muzik tradisional sebagai elemen penting dalam menonjolkan masyarakat Malaysia yang majmuk seperti gong, bungkau, seruling buluh, tabla, sitar, erhu dan tangyu, lagu tersebut juga mendapat sentuhan eksklusif daripada penyanyi terkemuka tanah air iaitu Idayu AF3.

Datuk Mohamaddin berkata sewaktu sidang media, lagu ini akan menjadi sebahagian dalam aktiviti pemasaran dan promosi TM2020 demi menjadikan Malaysia lebih terkenal di kalangan pelancong seterusnya mendorong pelancong memilih negara ini sebagai destinasi pelancongan mereka.

"Saya menggalakkan semua pihak menggunakan logo dan memainkan lagu kempen ini untuk merancakkan lagi TM2020 di peringkat kebangsaan mahupun antarabangsa", ujar beliau.

Dalam pada itu, Datuk Mohamaddin turut menyampaikan cenderahati sebagai simbolik kempen TM2020 kepada 22 penggiat industri pelancongan Malaysia dalam majlis sama.

Lagu Visit Truly Asia – Malaysia turut dipromosikan secara global melalui kerjasama Sharp (M) Electronic Sdn. Bhd., Malaysia Airlines, Air Asia, Firefly, Malindo Air, Malaysia Airport Holdings Berhad dan, Kumpulan Expedia.