Pelancaran logo kempen Melawat Malaysia 2020 telah pun dirasmikan oleh Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bulan lalu. Logo itu merupakan usaha pemasaran dan promosi kempen dengan menampilkan ikon Malaysia yang cukup dikenali seperti burung kenyalang, bunga raya, paku pakis liar dan warna-warna bendera Malaysia.Secara keseluruhannya, logo berkenaan menggambarkan kepelbagaian yang terdapat dalam budaya, warisan, flora dan fauna serta pengalaman yang ditawarkan oleh Malaysia sebagai sebuah destinasi percutian.
Logo ciptaan pereka grafik, Alfred Phua Hong Fook itu telah berjaya mengenetepikan beratus-ratus logo yang diterima dari seluruh negara sepanjang tempoh pertandingan yang berlangsung pada awal tahun ini.
Walaupun pemenang telah pun dipilih dan promosi menggunakan logo baru giat dijalankan, sehingga hari ini cakap-cakap mengenai logo baru itu masih diperkatakan.
Minggu lalu tular dibeberapa akaun media sosial popular, foto-foto logo finalis yang turut sama dalam pemilihan terakhir. Masing-masing memberikan maklum balas yang pelbagai.
Dalam beberapa keping foto finalis yang didedahkan termasuk pemenang yang sudah dipilih bulan lalu, logo finalis Visit Malaysia 2020 yang terakhir ini menjadi pilihan ramai warganet. Rata-rata memberi komen yang positif dan ada yang ‘jatuh cinta’ dengan logo ini.
Walau bagaimanapun diharap kempen Tahun Melawat Malaysia 2020 akan berjaya mencapai sasaran untuk menarik kehadiran 30 juta pelancong serta mencapai RM100 bilion perbelajaan pelancong. Jom melancong dalam Malaysia.
Tourism Selangor meneruskan inisiatif bagi membangunkan semula industri pelancongan domestik, khususnya di Negeri Selangor dengan penyertaan di Virtual Tourism Expo (VTE 2021) yang akan berlangsung pada 27 sehingga 29 Ogos ini secara atas talian, selaras dengan norma baharu.
Bagi mewar-warkan penyertaan Tourism Selangor dalam VTE 2021, satu sesi Sidang Media secara maya telah disiarkan secara langsung di laman Facebook rasmi Tourism Selangor pada Rabu menampilkan Tuan Azrul Shah Mohamad, Pengurus Besar Tourism Selangor dan Tuan Rohizam Md Yusoff, Presiden Digital Travel Technology Association of Malaysia (DiTTAM).
Melihat kepada inisiatif pendigitalan pelancongan yang dirangka oleh pihak Tourism Selangor, Agensi Promosi Pelancongan Rasmi Negeri Selangor ini terlebih dahulu menyertai program atas talian, ‘Marketplace’ anjuran MITA (Malaysia Inbound Travel Association) pada Jun lalu, sebelum meneruskan penyertaan ke VTE 2021 anjuran DiTTAM. Apa yang lebih menarik, VTE 2021 menampilkan pameran digital 3-dimensi atau 3-D yang pertama seumpamanya di Malaysia.
Tuan Azrul Shah Mohamad dalam sebuah kenyataan berkata. “Seiring dengan keunikan fungsi pameran 3-D yang julung kali ditampilkan seumpamanya di Malaysia, tentunya pihak Tourism Selangor akan menawarkan sebuah pengalaman digital yang serba menarik, dengan perkongsian maklumat yang komprehensif.
“Saya menyeru orang awam, khususnya penggemar aktiviti pelancongan agar tidak melepaskan peluang bagi mendapatkan tawaran pakej-pakej pelancongan Negeri Selangor sepanjang tiga hari VTE 2021 berlangsung”.
Orang awam, khususnya penggemar aktiviti pelancongan disaran agar tidak melepaskan peluang bagi mendapatkan tawaran pakej-pakej pelancongan Negeri Selangor, terutamanya dari pihak Eastin Hotel dan Skytrex Sg Chongkak yang juga turut serta dalam VTE 2021.
Selain pameran digital 3D yang akan bersiaran dari pukul 10 pagi hingga 10 malam pada ketiga-tiga tarikh tersebut, pameran secara luar talian atau ‘offline’ pula akan berlangsung sepanjang 24 jam sehari tanpa perlu melibatkan kehadiran secara fizikal seperti kebiasaannya.
VTE 2021 yang merupakan sebuah landasan pemasaran maya turut mengambil konsep Business-to-Consumer (B2C) yang memberi peluang kepada orang ramai untuk membeli pakej dan jualan promosi secara terus dari pihak penjual. Konsep ini diperkenalkan bagi memudahkan orang ramai untuk membuat pilihan serta melakukan sebarang transaksi secara atas talian yang tentunya lebih mudah dan efisien.
Tourism Selangor akan mempromosikan Kempen Pelancongan Domestik; “Pusing Selangor Dulu” di VTE 2021 bagi meningkatkan bilangan kedatangan pelancong ke Negeri Selangor menerusi pembudayaan norma baharu setelah pergerakan domestik kembali dibenarkan.
Usaha ini bukan sahaja memberikan sinar kepada industri pelancongan yang amat terkesan ekoran pandemik ini, malah turut mampu membantu produk dan operator pelancongan Negeri menjana pendapatan menerusi penjualan pakej-pakej pelancongan domestik yang ditawarkan di VTE 2021.
Penyertaan pihak Tourism Selangor antara lain turut memberi peluang kepada orang ramai, khususnya penggemar aktiviti pelancongan untuk mendapatkan maklumat dan informasi terkini tentang produk-produk pelancongan Negeri Selangor, termasuk produk-produk pelancongan baharu.
Secara tidak langsung, penyertaan di VTE 2021 mampu memberikan pendedahan dan pembelajaran ke arah pelaksanaan program pendigitalan pelancongan yang menjadi salah satu fokus utama pihak Tourism Selangor, pasca pandemik Covid-19.
Justeru, jangan lepaskan peluang untuk menyertai dan meilhat sendiri keunikan pameran 3D Tourism Selangor di VTE 2021 yang akan berlangsung secara maya pada 27 hingga 29 Ogos ini di pautan https://vte2021.malaysiaexpo.net/.
Pastikan juga anda terus berinspirasi dengan keunikan pelancongan Negeri Selangor menerusi kemas-kini di laman media sosial rasmi Tourism Selangor; Facebook, Instagram, Twitter, saluran YouTube dan aplikasi TikTok. #ImagineNowExperienceSoon!
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR.
Berlibur dan download
sekarang!
Nak rasai suasana, makanan dan juga produk Thailand yang sememangnya cukup sinonim dengan masyarakat di Malaysia, THINK THAILAND yang berlangsung selama 12 hari di pusat beli-belah Tropicana Gardens akan membawa anda merasai pengalaman persis di negara yang terkenal dengan julukan Land of Smiles itu.
Festival yang dianjurkan oleh Kedutaan Diraja Thailand dengan Kerjasama jabatan Perdagangan Antarabangsa, Kementerian Perdagangan Thailand itu membawakan pelbagai acara menarik sepanjang festival berlangsung.
Festival Thai ini akan berlangsung di Tropicana Gardens Mall, dengan promosi dalam-kedai di cawangan Aeon, Segi Fresh dan NSK di seluruh Kuala Lumpur dan Selangor bermula 26 Mei hingga 6 Jun, 2022. Banyak produk tulen, baru dilancarkan dan berharga istimewa akan ditawarkan pada acara ini.
Banyak aktiviti menarik
Antara aktiviti menarik sepanjang festival yang berlangsung itu termasuklah Thai Food Bazar, demo urutan dan juga pertunjukan Muay Thai.
Menurut Menteri Kaunselor dan Pengarah DITP, Encik Worawan Wanwil: “Lebih 30 pengeksport Thailand telah meluangkan masa untuk berada di Malaysia bagi menjayakan festival ini. Mereka diterbangkan khas untuk mempamerkan produk Thai masing-masing. Selain itu, acara ini akan disertai restoren pemegang anugerah Thai SELECT iaitu Thai-in Mookata, serta dari Malaysia seperti Mrs Jones’ Parlour, Kwong Cheung Loong Kopitiam Bar, Hallaway, selain daripada urutan luarbiasa dari Thai Odyssey, dan banyaklagi.
Padanan perniagaan dalam dan luar talian telah diatur dengan lebih daripada 50 pengeksport Thai yang berkelayakan. Kami kini telah mengesahkan padanan dan sebanyak 63 ganjangkaan nilai dagangan RM30 juta dalam tahun ini.
Kami telah bekerjasama dengan Shopee untuk menyenaraikan lebih daripada 300 penjual Thai dalam platform E-dagang mereka supaya pembeli Malaysia boleh membeli terus dari Thailand dan pesanan mereka dihantar kehadapan pintu mereka.
Pameran Halal Antarabangsa Thailand
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kami melihat terdapat peningkatan permintaan dalam produk Halal Thai yang berkualiti daripada pengguna Malaysia, oleh itu kami telah menyediakan acara khas iaitu Pameran Halal Antarabangsa Thailand (TIHAS) pada festival ini. TIHAS ialah acara sampingan mini THAIFEX 2022 yang sedang berlangsung di Bangkok dari 24-28 Mei. Kemuncak TIHAS ialah pengimport Makanan Malaysia yang melawat pameran ini layak menjadi tetamu istimewa DITP untu kmelawat THAIFEX 2023.
Dengan persediaan dan pelbagai aktiviti ini, kami yakin dapat menjana jualan lebih RM6 juta sepanjang festival.
“THINK THAILAND mengalu-alukan kehadiran anda semua untuk merasai produk, barangan dan makanan istimewa Thai ini dan banyak banyak lagi barisan barangan apabila anda melawat kami! Selain daripada rancangan yang disebutkan, kami turut menyediakan lebih banyak keseronokan untuk semua orang setiap hari sepanjang tempoh festival. Jika anda masih tidak dapat melawat Thailand pada masa ini, tidak mengapa, kerana kami membawa Thailand kepada anda! Persiapkan diri anda untuk berseronok bersama kami di THINK THAILAND dan kami tidak sabar-sabar untuk mengalu-alukan anda dengan senyuman Thai dan hati yang teruja.”
Sepanjang festival ini, bagi setiap pembelian RM50 produk Thai di cawangan yang ditetapkan, pengguna layak menyertai cabutan bertuah untuk memenangi hadiah yang sangat menarik, termasuk 2 tiket penerbangan AirAsia pergi balik, 2 penginapan Hotel di Thailand, 1 telefon pintar Oppo, 20 baucar Thai SELECT, 20 baucar Thai Odyssey, 5 bagasi untuk perjalanan, 10 Hamper bernilai RM300 setiap satu serta 30 Hamper bernilai RM100 setiap satu.
Jangan lepaskan peluang rasai sendiri suasana dan makanan Thailand serta menangi hadiah menarik untuk cabutan bertuah yang dianjurkan. Jangan lepaskan peluang!
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR.
Berlibur dan download
sekarang!
Angka 2020 merupakan tahun yang sangat sukar dan tidak mudah buat sektor ekonomi. Penularan pandemik COVID-19 telah memberi impak yang sangat besar kepada ekonomi negara dan juga dunia. Kesannya, ramai pekerja yang kehilangan kerja.
Malindo Air mengumumkan bakal memberhentikan sekitar 2,200 kakitangan atau lebih separuh daripada 3,200 tenaga kerjanya. Proses pemberhentian kerja melibatkan kakitangan yang terlibat dijangka selesai pada 30 November depan manakala kakitangan yang tidak terjejas diperlukan melakukan tugasan yang pelbagai. Langkah pemberhentian kerja itu harus dilakukan memandangkan realiti sektor penerbangan yang menghadapi kesukaran untuk pulih dalam masa terdekat.
Hujung minggu yang baru sahaja berlalu, syarikat penerbangan Malindo Air menjadi trending di laman sosial apabila menyaksikan krew syarikat penerbangan itu saling mengucapkan selamat tinggal dengan kata kunci Signing Off sebagai tanda telah tamat perkhidmatan secara rasmi.
Ini antara perkongsian daripada bekas krew penerbangan Malindo Air. Ramai daripada bekas kakitangan syarikat penerbangan itu meluahkan rasa sedih mereka selepas perkhidmatan mereka berakhir secara rasmi.
Semoga kalian tabah!
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR.
Berlibur dan download
sekarang!
TV Sarawak (TVS) sekali lagi tampil dengan program baharu yang menjanjikan pengalaman penuh warna-warni dan sarat dengan elemen budaya serta keindahan alam semula jadi.‘Sumandak...