Scoot memulakan jualan tiket secara rasmi hari ini untuk destinasi terbaharunya di Malaysia, iaitu Kuching dan Kuantan. Tambahan kepada rangkaian penerbangan Scoot ini menjadikan syarikat penerbangan tersebut kini beroperasi di enam buah bandar raya di Malaysia termasuk Ipoh, Kuala Lumpur, Langkawi dan Pulau Pinang.
Penerbangan sulung ke Kuching dijadualkan berlepas pada 29 Oktober 2017 manakala penerbangan pertama ke Kuantan pula akan berlepas pada 2 Februari 2018. Scoot akan mengendalikan penerbangan harian dari Singapura ke Kuching dan terbang tiga kali seminggu ke Kuantan.
Destinasi Baharu
Dua destinasi baharu ini adalah di antara lima destinasi baharu yang diumumkan pada 25 Julai bersempena dengan majlis penyempurnaan proses penggabungan Scoot-Tigerair di bawah jenama tunggal, Scoot. Tiga lagi destinasi lain ialah Honolulu, destinasi sulung Scoot di Amerika Syarikat,Harbin di Timur Laut China dan Palembang di Indonesia.
Ketua Pegawai Eksekutif Scoot, Lik Hsin berkata, “Malaysia ialah pasaran yang sangat penting bagi Scoot. Destinasi baharu kami seperti Kuching dan Kuantan akan melengkapi rangkaian penerbangan kami di Asia Tenggara yang sememangnya kukuh. Sebagai sebahagian daripada rancangan pengembangan syarikat, kami akan terus meneroka peluang untuk membawakan pengalaman kembara unik Scoot, yang dinamakan “Scootitude”kepada lebih ramai penumpang di rantau ini.”
Pakaian Seragam Baharu
Selain daripada destinasi baharu, anak kapal Scoot yang lebih mesra digelar Scootees, mula menggayakan rekaan pakaian seragam serba baharu dengan penampilan lebih menyegarkan,lengkap dengan ciri-ciri Scoot yang tersendiri. Pakaian seragam terbaharu untuk anak kapal wanita menampilkan potongan menarik dengan rekaan baju tidak simetri dan garis pinggang yang lebih tinggi, manakala rekaan untuk anak kapal lelaki pula memaparkan garis sudut yang lebih menonjol bagi menyerlahkan warna kuning pada kemeja polo yang digayakan.
Kedua-dua pakaian seragam anak kapal lelaki dan wanita ini juga menampilkan keceriaan, seperti butang hitam yang disulami dengan benang kuning untuk memberikan sentuhan tersendiri kepada pakaian seragam anak kapal lelaki dan fabrik yang lebih tebal untuk memberikan keselesaan kepada Scootees agar tidak berasa sejuk semasa berkhidmat di dalam kabin. Pakaian seragam baharu ini merupakan permulaan baharu bagi anak kapal kedua-dua syarikat penerbangan ini, manakala kombinasi asas hitam dan kuning dikekalkan sebagai lambang keseronokan dan kespontanan jenama Scoot.
Scoot juga telah menggantikan cogan kata Get Outta Here! dengan slogan baharu, Escape the Ordinary (Nikmati yang Luar Biasa). “Ia lebih relevan kepada pasaran global masa kini seiring pertumbuhan rangkaian kami yang serasi dengan naluri kami untuk mengembara dan meneroka dunia.” kata Lee.
Scoot juga melancarkan pesawat A320 pertama dengan nama “Conscious Coupling”, yang dahulu dikendalikan oleh Tigerair dan kini dicat semula dengan corak warna Scoot, sebagai tanda peringatan kejayaan penggabungan di antara Scoot dan Tigerair. Angkatan pesawat rangkaian Tigerair sedia ada akan dicat semula secara berperingkat dan perubahan penuh wajah pesawat dijangkakan selesai menjelang pertengahan 2018.
Untuk meraikan kejayaan ini, Scoot menawarkan tambang sehala yang menarik dari Kuching dan Kuantan. Taip kod promosi “MYSCOOT” untuk mendapatkan potongan RM15 daripada tambang FLYBAG dan FLYBAGEAT terpilih. Tambang Scoot bagi Kuching dan Kuantan disenaraikan di bawah. Promosi ini bermula sekarang sehingga 11.59 malam pada 14 Ogos 2017.
Tambang Penerbangan Dari Kuching dan Kuantan
Dari
Destinasi
Tambang Promosi (RM)
Kuching
Singapura
RM99
Ads
Kuantan
Singapura
RM89
Kuching
Hong Kong
RM245
Kuantan
Hong Kong
RM215
Kuching
Guangzhou
RM245
Ads
Kuantan
Guangzhou
RM215
Kuching
Taipei
RM395
Kuantan
Taipei
RM365
Kuching
Sydney
Ads
MR465
Kuantan
Sydney
RM435
Kuching
Melbourne
MR465
Kuantan
Melbourne
RM435
Kuching
Athens
RM865
Kuching
Jeddah
RM895
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Buat julung kalinya, pihak Tourism Selangor mengambil langkah proaktif bekerjasama dengan pihak Pejabat Tourism Malaysia Domestik melalui landasan atas talian sebagai usaha untuk meneruskan aktiviti promosi industri pelancongan Negeri Selangor dalam era norma baharu. Sesi Webinar “Nak Bercuti? Pusing Selangor Dulu” menerusi aplikasi ‘Zoom’ tersebut dijalankan dalam beberapa siri dan sesi sepanjang tahun 2021 ini.
Penganjuran Sesi ‘Webinar’ ini adalah untuk menggantikan program dan aktiviti promosi secara fizikal seperti pameran pelancongan, program jelajah dan lawatan produk pelancongan yang sebelum ini dijadualkan tetapi tidak dapat dilaksanakan akibat penularan wabak Covid-19 di negara ini khususnya Negeri Selangor, seiring kempen “Nak Bercuti? Pusing Selangor Dulu!”.
Sesi webinar bagi siri pertama tersebut melibatkan seramai 15 orang peserta dalam kalangan pegawai pelancongan bahagian domestik Tourism Malaysia, Pejabat Tourism Malaysia Wilayah Selatan dan penggiat agensi pelancongan daripada Negeri Johor dan Melaka. Manakala ‘e-delegasi’ pembentang daripada Negeri Selangor adalah terdiri daripada Jabatan Promosi Tourism Selangor dan 11 penggiat industri pelacongan Negeri Selangor yang diketuai oleh Tuan Azrul Shah Mohamad, Pengurus Besar Tourism Selangor.
Tuan Azrul Shah Mohamad dalam satu kenyataan berkata, “Sesi webinar pada hari ini, akan memberikan maklumat dan informasi berkenaan keadaan semasa produk-produk pelancongan serta industri pelancongan di Negeri Selangor kepada agensi – agensi pelancongan domestik khususnya di Negeri Johor dan Melaka, disamping memaklumkan bahawa industri pelancongan Negeri Selangor sentiasa bersedia menerima kedatangan pelancong domestik ke Negeri ini,”.
“Bagi menyahut seruan pihak MOTAC dan Tourism Malaysia untuk kita merancakkan sektor pelancongan domestik, pihak Tourism Selangor akan terus mempergiatkan pelaksanaan Kempen ‘Nak Bercuti? Pusing Selangor Dulu!’ sepanjang tahun 2021 dan seterusnya. Pelbagai siri program promosi telah dirancang sepanjang tahun ini dengan penekanan promosi pada kaedah pemasaran digital dan atas talian seperti kempen media sosial, influencer marketing, penghasila video Virtual Reality (VR), aerial view dan sebagainya,” jelasnya.
Sesi webinar tersebut dijalankan dalam format perbentangan dan taklimat produk pelancongan, sesi ‘Business to Business (B2B) dan juga beberapa aktiviti sampingan yang menarik seperti tanyangan video promosi pelancongan dan cabutan bertuah. Penganjuran kempen promosi pelancongan “Nak Bercuti, Pusing Selangor Dulu” yang menjadi tema webinar tersebut dilihat amat penting bagi membantu merancakkan semula industri pelancongan di Negeri Selangor.
Kerajaan Negeri melalui Tourism Selangor telah mengambil langkah proaktif dengan menganjurkan pelbagai inisiatif promosi yang berlandaskan pelancongan domestik. Kempen “Nak Bercuti? Pusing Selangor Dulu” merupakan satu misi yang memerlukan penglibatan pelbagai pihak termasuk Kerajaan Negeri, Badan-badan bukan Kerajaan (NGO), pihak swasta dan juga penggiat industri pelancongan bagi memastikan kejayaan Kempen tersebut.
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Perkhidmatan feri dari Pulau Langkawi Ke Kuala Perlis akan terjejas sementara selama 3 hari bermula dari 21 hingga 23 Mac 2019 ekoran paras air laut surut di laluan berkenaan.
Air surut mengikut musim ini berlaku sehingga menampakkan permukaan muara sungai dan menyebabkan feri sukar untuk melalui kawasan berkenaan sehingga mendatangkan risiko tinggi untuk feri tersangkut dan terkandas.
Memetik sumber dari Bernama, Pengurus Operasi Ferry Line Ventures Sdn. Bhd, Leftenan (B) Baharin Baharom menjelaskan, perkhidmatan feri yang terjejas pada hari-hari berkenaan akan melibatkan waktu perjalanan pada pukul 7.30 pagi, 8 pagi dan 9 pagi.
Walau bagaimanapun, satu feri ihsan akan disediakan pada pukul 8.30 pagi menggunakan feri yang boleh melalui kawasan berlumpur bagi mengelakkan penumpang menunggu lama di kawasan jeti.
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) melanjutkan pemberian diskaun tambang sehingga 50 peratus untuk perkhidmatan tren elektrik (ETS) dan KTM Antarabandar (KTM Intercity) sehingga hingga 6 Disember 2020.
Tawaran diskaun itu adalah bagi perjalanan ke mana-mana destinasi sedia ada melibatkan enam perkhidmatan ETS dan lapan KTM Antarabandar ketika tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).
Usaha ini dilakukan memandangkan jumlah penumpang bagi kedua-dua perkhidmatan tersebut mengalami penurunan yang ketara sejak pelaksanaan PKPB. Ketika ini, kedua-dua perkhidmatan itu masih beroperasi bagi laluan di antara Stesen Tumpat, Johor Bahru, Gemas, KL Sentral, Ipoh, Butterworth dan Padang Besar.
Orang ramai dinasihatkan membuat pembelian secara dalam talian di laman sesawang KTMB atau menerusi aplikasi KTMB Mobile (KITS). Untuk maklumat lanjut, orang ramai boleh menghubungi Pusat Panggilan KTMB di 03-2267 1200 atau layari saluran media baharu rasmi KTMB.
TV Sarawak (TVS) sekali lagi tampil dengan program baharu yang menjanjikan pengalaman penuh warna-warni dan sarat dengan elemen budaya serta keindahan alam semula jadi.‘Sumandak...