
Penduduk di sekitar pantai Kuala Pelis semalam gempar seketika apabila melihat rupa seakan ‘puting beliung’ muncul petang semalam.
Fenomena tersebut dikenali sebagai ‘belalai air’ disebabkan peralihan monsun timur laut ke monsun barat daya yang lazimnya berlaku pada Mei.
Menurut Jabatan Meteorologi Malaysia (MET Malaysia) Perlis, fenomena garis badai (squall line) yang membawa hujan lebat dan angin kencang boleh berlaku di pantai barat Semenanjung dan barat Sabah. Lazimnya, corak cuaca akan sering menunjukkan kejadian ribut petir khususnya pada sebelah lewat petang dan malam.
Ia terhasil daripada awan Kumulonimbus (Cb) yang boleh menyebabkan hujan lebat, langkisau, kejadian kepala air, hujan batu dan kejadian belalai air.
Untuk mereka yang sering turun ke laut dinasihatkan agar berhati-hati sekiranya berlaku fenomena sebegini di pantai. Ia bahaya kepada bot kecil dan lazimnya kejadian ini berlaku ketika musim peralihan monsun.
Sebelum ini tular beberapa rakaman dan foto yang dimuat naik pengguna di media sosial berikutan fenomena belalai air yang berlaku di persisiran pantai Kuala Perlis kira-kira 7 petang itu
— Danish (@dxnishhh) May 28, 2020
— Danish (@dxnishhh) May 28, 2020
Sumber: HMOnline
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
SUNGAI LEMBING: TEROWONG BIJIH DALAM & PANJANG

TEROWONG BIJIH LAMA SEDALAM 700M & SEPANJANG 322KM KESELURUHAN! TAK PERCAYA? Terowong terdalam adalah dilombong Myah terletak 700 meter ke bawah dasar perut bumi dan sedalam 23 tingkat, manakala lombong Taibeto pula mencecah 500 meter ke dasar bumi. Jarak diantara setiap tingkat adalah lebih kurang 30 meter dan jarak keseluruhan hampir 322 kilometer apabila dijumlahkan pada setiap tingkat kedalaman. Perkara ini disahkan oleh petugas Muzium Sg.Lembing. Harus diingat, lombong ini telah pun diusahakan selama 98 tahun jadi tiada yang mustahil!
Sungai Lembing
Sungai Lembing terletak kira-kira 40 km dari Kuantan, Pahang Darul Makmur. Sungai ini merupakan cawangan kepada Sungai Pahang yang lebih besar. Kampung Kenau popular di sini dan terletak di tepi Sungai Kenau. Kawasan ini dikelilingi kawasan berbukit-bukit dengan Gunung Tapis (1512 m) di Utara dan Gunung Serudom (1055 m) di Selatannya. Dahulu dikenali sebagai El dorado of the east.
Lombong Sungai Lembing

Sungai Lembing pada 1920 – 1950 dahulu adalah bandar terkaya dengan pengeluaran Bijih Timah di Pahang. Ini adalah kerana Sungai Lembing merupakan kawasan galian Bijih Timah yang terbesar di dunia pada tahun tersebut. Ia juga mempunyai kolong-kolong yang terpanjang dan terdalam sehingga 1,400 ke 2,300 kaki (700meter) sehingga dikatakan terdalam jika dibandingkan dengan lombong-lombong Bijih Timah lain di Asia Tenggara.

Kawasan Sungai Lembing diterokai oleh pihak British pada Februari 1888 sebaik sahaja Almarhum Sultan Ahmad Muadzam Shah 1 bersetuju dengan cadangan sebuah syarikat bijih di London menubuhkan Pahang Corporation Limited. Kawasan seluas 2,500 ekar persegi itu dipajakkan bagi tempoh 100 tahun dengan bayaran satu sen setahun.
Sungai Lembing merupakan bandar yang pertama di Semenanjung Tanah Melayu yang diletakkan di bawah pentadbiran sebuah syarikat bijih British iaitu Pahang Corporation Limited di Pahang. Kemudian pada tahun 1915 ia bertukar kepada Syarikat Pahang Consilolidated Company Limited (PCCL) dan pada tahun1984 ditukarkan kepada panggilan Pahang Investment Public Limited Company (PIPLC). Pekerjanya terdiri daripada Inggeris , Melayu dan Cina dan mereka bekerja mengikut syif.
Dalam tempoh seratus tahun lombong ini telah mengeluarkan lebih kurang 13 juta tan metrik bijih timah kasar yang boleh menghasilkan 150,000 tan metrik konsentrat timah dengan nilai sebanyak hampir USD2,000 juta. Aktiviti perlombongan ini telah memberi sumbangan yang besar kepada penduduk di kawasan Sungai Lembing khususnya dan kepada ekonomi amnya.

Salah satu pintu masuk terowong terus ke dalam 60m bawah tanah. Keadaan lembap dan sejuk di dalam.
Foto: blog-pahang.blogspot.my
Sejarah Lombong Sungai Lembing
Terowong bawah tanah atau lebih dikenali sebagai ‘pangkang’ dikorek secara manual atau menggunakan bahan letupan. Sebelum kerja-kerja melombong dijalankan, ahli-ahli kajibumi terlebih dahulu mengkaji kedudukan longgokan bijih timah. Kajian dilakukan secara berterusan bagi memastikan aktiviti-aktiviti perlombongan akan terus beroperasi.
Terowong bawah tanah di Sungai Lembing tidak selamat dilawati memandangkan keadaannya yang telah lama ditinggalkan dan ditenggelami air. Waktu dahulu, pam air sentiasa dihidupkan bagi mengepam air keluar dari lubang terowong.
Ketika harga timah jatuh teruk pada 1985 dan lombong ini ditutup pada 1986,pada 1987 seramai 20 pelombong haram, melombong pada waktu malam dan memperoleh sekitar RM2000-RM3000 semalam. Hal ini mengakibatkan penggalian terowong baru yang tidak mengikut saiz ditetapkan dan berbahaya.
Dipercayai, sejumlah RM1 juta timah diperolehi. Sempena itu, satu terowong dinamakan “Lubang Sejuta @ Million Dollar Chamber”. RM1 juta pada 1986 adalah sangat besar, mungkin sekitar RM30 juta +- pada waktu sekarang.
Yang pasti, fakta² mengenai lombong bawah tanah ini memang hebat dan sukar dipercayai!
Video Sungai Lembing
Sumber : Muzium Sg Lembing / Wikipedia / http://articles.latimes.com/1993-11-01/business/fi-52090_1_tin-mine
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
BAKUN: EMPANGAN SELUAS SINGAPURA

Empangan Bakun ialah empangan hidroelektrik merentasi Sungai Balui di Sarawak, Malaysia. Empangan ini dapat menjana 2,400 MW tenaga elektrik. Dahulu mendapat tentangan hebat dari masyarakat tempatan di kawasan ditenggelami air.

Fakta menarik Empangan Bakun
- Bakun empangan terbesar di Malaysia, dan antara terbesar di Asia, selain beberapa empangan yang lebih besar di negara China.
- Empangan Bakun empangan jenis CFRD yang ke-4 tertinggi di dunia dengan ketinggian 205 m.
- Tasik Bakun menjadi tasik terbesar di Malaysia (mengikut isipadu dan juga luas permukaan).
- Kedalaman tasik sekitar 100-200 meter
- Stesen jana kuasa Bakun menjadi penjana elektrik terbesar di Malaysia, mengatasi Empangan Pergau.
- Talian penghantar bawah laut Bakun menjadi yang terpanjang di dunia, mengatasi talian penghantar dari Norway ke Belanda.
- Empangan Bakun yang ke 44 tertinggi didunia 205 m (673 kaki).
- Saiz Empangan Bakun lebih besar daripada Singapura.
- Empangan Bakun terhasil dari beberapa sistem sungai antaranya Sungai Majoh, Sungai Belepeh, dan Sungai Balui lalu menjadi Sungai Rajang.
- Sebelum aliran sampai Empangan Bakun, aliran lalui satu lagi empangan, iaitu Empangan Hidroelektrik Murum yang mengempang Sungai Luar serta Sungai Plieran. Jarak antara kedua-dua empangan sekitar 60-123km mengikut jalan dilalui.
- Empangan Bakun adalah hak milik mutlak Kerajaan Negeri Sarawak.
Video pelepasan air di Empangan Bakun
Sejarah projek
Cubaan pertama
Kerja ukur tanah dimulakan pada tahun 1960-an dan kajian diteruskan pada tahun 1980-an. Kajian merangkumi pelan induk dan upaya bina, kajian batuan dan tanah, kajian janaan hidro, reka bentuk empangan, kajian alam sekitar dan sosioekonomi dan kajian talian penghantar.
Projek ini telah dimulakan pada 1986, tetapi dihentikan pada 1990 berdasarkan unjuran merosot kegunaan elektrik disebabkan kemelut ekonomi 1985 dan keputusan membangunkan dahulu industri gas asli.
Cubaan kedua
Projek ini diteruskan semula oleh YAB Mahathir Mohamad pada 1993. Pada Januari 1994, projek ini diswastakan kepada Bakun Hydroelectric Corporation, iaitu syarikat usahasama Ekran Berhad, Tenaga Nasional Berhad, Kerajaan Sarawak, Syarikat SESCO Berhad dan Malaysia Mining Corporation Berhad. Bakun Hydroelectric Corporation telah memberi kontrak elektrikal, mekanikal dan penghantaran kepada ABB. Beberapa pakar runding yang terlibat ialah Snowy Mountain Engineering Corporation, TNB Hydro (anak syarikat Tenaga Nasional Berhad) dan KLIA Consult.
Projek terhenti akibat kemelut ekonomi 1997.
Cubaan ketiga
Pada Mei 2000, Kerajaan Malaysia telah mengambil alih projek dengan membeli kepentingan Bakun Hydroelectric Corporation, dan meneruskan projek melalui syarikat milik kerajaan, Sarawak Hidro Sdn Bhd. Hanya pembinaan Empangan Bakun diteruskan dan kerja pembinaan ditawarkan melalui kontrak “turnkey”. Pembinaan talian penghantar bawah laut tidak akan dilaksanakan.
Kontraktor baru ialah Malaysia-China Hydro JV Consortium, iaitu syarikat usahasama Sime Engineering Berhad, iaitu anak syarikat Sime Darby Berhad dan Sino-Hydro Corporation dari China. Rakan kongsi kecil yang lain ialah WCT Berhad, MTD Capital Berhad, Ahmad Zaki Resources Berhad, Syarikat Ismail Berhad dan Edwards & Sons Berhad. Tarikh siap ditetapkan pada September 2007. Harga kontrak sivil ialah RM 1.8 bilion. Kerja elekromekanikal diberi pada satu kontrak kepada IMPSA dari Argentina dan satu kontrak lagi kepada Alstom dari Perancis.
Pada 2004, pakar runding JW Knowles telah diupah untuk mengkaji sebab kelewatan projek. Jururunding lain yang terlibat ialah Snowy Mountain Engineering Corporation dan OPUS International Malaysia.

Perkembangan terkini semasa cubaan ketiga
Pada tahun 2003, Gulf International Investment Group (GIIG) telah meletak wang pertaruhan sebanyak RM500 juta, sebagai permulaan ingin membeli 60% projek Empangan Bakun. GIIG ialah syarikat usaha sama antara Syed Mokhtar Al-Bukhary, orang kaya dari Malaysia dan Mohamad Ali Al-Abbar, orang kaya dari Dubai. Tujuan pembelian ialah sebagai sumber tenaga elektrik untuk sebuah lagi pelaburan mereka iaitu kilang pelebur aluminium yang akan dibina di Similajau, Sarawak. Rancangan ini tidak diteruskan akibat kelewatan pembinaan Empangan Bakun.
Di tahun 2006, berikutan kenaikan bahan api seperti gas asli dan minyak, talian penghantar bawah laut yang yang dahulunya tidak berdaya maju, kini telah dikaji semula untuk dilaksanakan. Tenaga Nasional Berhad telah menyatakan hasrat ingin menggunakan sumber hidroelektrik dari Sarawak menjelang 2012. Berikutan itu, beberapa syarikat telah menunjuk minat dan Sime Darby ialah yang terkehadapan dalam usaha mendapatkan kontrak melaksanakan talian penghantar bawah laut ini.
Pada November 2006, berita tersebar mengenai penggabungan Sime Darby Berhad, Golden Hope Plantations Berhad dan Kumpulan Guthrie Berhad menjadi sebuah syarikat baru dengan modal berbayar RM 31 bilion. Serentak dengan penggabungan tersebut, anak syarikat Sime Darby iaitu Sime Engineering Sdn Bhd akan mengambil alih sebahagian kepentingan kerajaan dalam Sarawak Hidro Sdn Bhd.

Pemeliharaan alam sekitar
Pembinaan Empangan Bakun ini mengakibatkan 9,000 penduduk sekitar dipindahkan dari kawasan yang akan ditenggelamkan, Mereka telah ditempatkan semula di kampung rumah panjang Sungai Asap berhampiran Bakun.
Laporan Penilai Kesan Alam Sekitar atau secara ringkasnya EIA bagi projek Empangan Bakun menyatakan bahawa paras air tasik Bakun ialah 195 meter dan 228 meter yang telah membentuk 18 buah pulau. Namun begitu, sehingga Februari 2010 paras air Empangan Bakun telah mencecah 228 meter dan menyebabkan ladang-ladang baru, kawasan perkuburan baru dan rumah panjang baru tenggelam.

Spesifikasi Empangan Bakun
Bahagian kekal empangan adalah seperti berikut:
Empangan utama
Tinggi 205 m dari tapak ke puncak. Panjang 750 m dari hujung ke hujung. Isipadu 16.71 juta meter padu.
Aras puncak ialah 235 m atas aras laut. Aras air maksimum ialah 232 m. Aras operasi ialah 228 m maksimum dan 195 m minimum.
Takungan – luas permukaan ialah 695 km persegi, dan kawasan tadahan ialah 14,750 km persegi. Isipadu takungan ialah 43,800 juta meter padu.
Tandop – 8 petak dengan 2 pintu tandop setiap petak.
Alur limpah – luahan 15,000 meter padu sesaat.
Terowong jana – 8 terowong dengan 8.5 m bukaan rentang, dan panjang 760 m setiap satu.
Rumah janakuasa- Di atas tanah, 4 tingkat berukuran 250 m panjang x 48 m lebar x 48 m tinggi.
8 set jana kuasa merangkumi 8 turbin jenis Francis dengan bersaiz 300 MW sebuah, 8 jana kuasa bersaiz 360 MVA sebuah dan 8 pemboleh ubah bersaiz 360 MVA sebuah.
Talian penghantar
Terdapat tiga bahagian utama talian penghantar:
Pertama, talian AC voltan tinggi dari Bakun ke Bintulu sepanjang 160 km. Talian 275 kV ini akan mengalirkan tenaga dari Empangan Bakun ke sebuah stesen pencawang di Bintulu, dan seterusnya ke grid elektrik Sarawak yang dikendalikan oleh Syarikat SESCO Berhad.
Kedua, talian DC voltan tinggi dari Bakun ke Tanjung Parih, Sarawak sepanjang 660 km. Talian ini pada voltan 500 kV jenis dwikutub (dua kutub; positif dan negatif).
Ketiga, talian DC voltan tinggi dari Tanjung Parih, Sarawak ke Tanjung Tenggara, Johor sepanjang 670 km. Talian ini berada di bawah lautan pada voltan 500 kV dengan 3 atau 4 kabel dengan keupayaan 700 MW seutas.
Sebagai sebahagian sistem talian penghantar ini, 2 stesen pengubah akan dibina di Bakun dan Tanjung Tenggara. Talian DC voltan tinggi ini akan disambung ke Grid Nasional yang dikendalikan oleh Tenaga Nasional Berhad.
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Wanita Kongsi Itinerari & Bajet Explore Pulau Bali 6H5M. Tengok Kecak Dance & Layan Sunrise Berlatarkan Gunung Batur, Epik!

Isi Kandungan
TogglePulau Bali terkenal dengan keindahan pemandangan dan juga kaya dengan budaya mereka yang tersendiri. Nak explore kat sini memang best, dapat tengok Kecak Dance, minum kopi Luwak dan layan sunrise berlatar belakangkan Gunung Batur memang suatu pengalaman yang cukup indah.
Hana Lily berkongsi itinerari Ladies tripnya ke Pulau Dewata ini bersama rakan-rakan selama 6 hari 5 malam. Siap dengan bajet dan info lengkap tenang beberapa tempat, korang yang ada plan nak teroka pulau Bali ni boleh jadikan perkongsian wanita ini sebagai rujukan.
Nak tahu apa lagi yang best sepanjang trip mereka, jom ikut perkongsiannya!



Tengok Kecak Dance & Layan Sunrise Di Bali
Ladies Trip Bali 6 hari 5 malam (27/7 – 31/7/2022)
Itinerary buat sendiri, kami cuma sewa Supir sahaja.
Day 1 :
- Arrived at Airport Ngurah Rai Bali (long queu at imigresen).
- Lunch at Ayam Betutu Khas Gilimanuk.
- Check in at The Haven Hotel Seminyak & Rest at the hotel. Prepared for Mount Batur Sunrise Hiking.
- Dinner Grabfood Halalfood Lalapan & Ayam Bakar.
Day 2 :
- Mount Batur Sunrise Hiking (Kintamani).
- Coffee plantation : Bali Cat Poo Chino (Ubud).
- Lunch Grabfood Ayam Penyet (Lalapan & Ayam Bakar Muslim).
- Sunset at Double Six Beach Seminyak.
- Dinner Grabfood Ayam Penyet (Lalapan & Ayam Bakar Muslim).


Day 3 :
- Morning bath at Double Six beach Seminyak & Morning Sunbathing at The Haven Hotel Beach Club.
- Lunch at Ayam Tulang Lunak MALIOBORO, Kuta.
- Uluwatu Temple : Kecak Dance (Sunset).
- Dinner at Jimbaran Beach (Nasi Goreng Seafood).
Day 4 :
- Watched Show Barong Dance at Kuta.
- Ubud : Tegenungan waterfall.
- Lunch at Bale Udang Mang Engkin, Ubud.
- Ubud : Tegalalang Village.
- Ubud Palace, Ubud Marketplace.
- Dinner Grabfood Ayam Penyet (Lalapan & Ayam Bakar Muslim).




Day 5 :
- Bedugul Temple.
- Lunch at Rumah Makan Taliwang AS-SIDDIQ.
- Tanah Lot Temple (Sunset).
- Dinner at Nasi Tempong Indra.
- Krisna Ole2 Bali (Souvernir).
Day 6 :
- Kuta Beach.
- Lunch at Wang Solo, Kuta.
- T Galleria Mall by DFS Bali.
- Departure to Kuala Lumpur.


6 hari 5 malam kat Bali banyak tempat tak sempat pergi. Kami stay 1 hotel sahaja, di Seminyak, The Haven Seminyak Hotel l Suites l Villas without breakfast. The best experience dapat menikmati sunrise di puncak Mount Batur with my hiking buddy Syuq Hashim. Hiking pakej kami ambik pakej Klook Mount Batur Treking Sunrise. Supir kami ambil Bali Shandi Tours. Next time ada masa nak pergi lagi tempat yang tak sempat pergi tu.
Bajet
Di sini disertakan secara ringkas perbelanjaan saya selama 6 Hari 5 malam di Bali.
- Air Asia SNAP Package : RM 1156.23 (Flight+Hotel)
- Mount Batur Treking Sunrise (KLOOK) : RM 170.45
- Perbelanjaan peribadi : RM 1120.54 (Supir, Entrance fees at attraction place, SIM card, makan, souvernir, parking car at klia2)
Jumlah : RM 2447.22


Sumber: Hana Lily
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI