Selangor mencatatkan jumlah perbelanjaan tertinggi pelawat domestik iaitu sebanyak RM15.5 bilion pada 2019, menurut laporan Survei Pelancongan Domestik Mengikut Negeri 2019. Ia diikuti Kuala Lumpur iaitu sebanyak RM12.1 bilion, Sarawak RM8.7 bilion, Sabah RM8.1 bilion dan Perak RM7.8 bilion.
Ketua Perangkawan Malaysia Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin dalam satu kenyataan berkata lima negeri tersebut menyumbang 50.6 peratus daripada keseluruhan perbelanjaan pelancongan domestik pada 2019.
Ads
Bagi jumlah kedatangan pelawat domestik, Selangor merekodkan jumlah tertinggi iaitu 33.6 juta orang, diikuti Kuala Lumpur 22.6 juta, Sabah 22 juta, Perak 21.1 juta dan Sarawak 19.8 juta.
Ads
Ads
Daripada segi trend perjalanan bermalam, tujuan lawatan iaitu mengunjungi saudara-mara dan rakan-taulan merekodkan angka tertinggi bagi semua negeri.
Melaka mencatatkan peratusan perjalanan tertinggi bagi tujuan percutian, iaitu 42.8 peratus daripada keseluruhan perjalanan, diikuti Pulau Pinang sebanyak 28.2 peratus, Pahang 26.6 peratus dan Sabah 21.5 peratus.
Berdasarkan pilihan untuk jenis penginapan, majoriti pelancong memilih penginapan yang tidak berbayar seperti rumah saudara dan sahabat handai, kecuali bercuti di Melaka, Labuan dan Putrajaya.
Semua negeri mencatatkan jumlah pelawat domestik yang tinggi bagi kategori umur antara 25 hingga 39 tahun.
Bagi kelas pendapatan isi rumah pelawat domestik pula beliau berkata, Johor, Kedah, Kelantan, Negeri Sembilan, Pahang, Perak, Perlis, Terengganu, Sabah, Sarawak dan Labuan merekodkan peratusan tertinggi bagi pelawat domestik dengan pendapatan isi rumah antara RM1,001 hingga RM3, 000 sebulan.
Pulau Pinang, Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya mencatatkan peratusan pelawat domestik tertinggi daripada kalangan isi rumah berpendapatan antara RM5,001 hingga RM10,000 sebulan, manakala Melaka adalah negeri yang paling banyak dikunjungi oleh pelawat domestik bagi isi rumah berpendapatan RM3,001 hingga RM5,000 sebulan
image via google | Sumber: Bernama
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Baru sahaja beberapa hari yang lepas, Timbalan Menteri Kesihatan Dr Lee Boon Chye mengeluarkan kenyataan, tidak membenarkan kawasan khas untuk merokok di premis makanan wujud.
Kelmarin, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) pula memaklumkkan memperuntukkan RM1 juta bagi pembinaan kawasan merokok di tempat awam termasuk kawasan komersial dan medan selera milik 155 pihak berkuasa tempatan (PBT) di seluruh negara.
Menerusi sumber Malaysia Kini , Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan YB Puan Hajah Zuraida Kamaruddin memaklumkan bagi pemilik restoran atau kedai makan (persendirian), mereka mempunyai garis panduan yang akan dikeluarkan KPKT berhubung perkara terbabit di mana mereka perlu memohon kebenaran daripada PBT untuk membina kawasan khas merokok dalam skala kecil termasuk premis yang berada dalam lot kedai.
Kawasan khas merokok itu perlu mempunyai bumbung
Tempat duduk
Tempat membuang puntung rokok
Boleh dibina secara berkongsi (jika dalam satu lot bangunan itu terdapat lebih daripada sebuah restoran) dengan kos ditanggung mereka sendiri.
Namun bagi kawasan awam pula, PBT diminta membuat permohonan peruntukan kepada KPKT untuk menyediakan kawasan khas merokok dengan KPKT memperuntukkan setiap sebuah pembinaan kawasan merokok itu kira-kira RM5,000. KPKT sudah mempunyai satu model kawasan khas merokok dibina di Ampang yang mempunyai dua pondok kawasan merokok dengan kelengkapan bumbung, tempat duduk dan tempat membuang puntung rokok.
KPKT juga membenarkan pemilik restoran atau kedai makan, sama ada milik persendirian atau PBT, menyediakan kawasan khas merokok di luar premis, pada jarak sekurang-kurangnya tiga meter dari meja makan terdekat. Bagaimanapun kawasan khas merokok terbabit, yang disediakan tempat membuang puntung rokok itu, tidak boleh dijadikan ruang makan dan minum oleh perokok.
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Bulan April lalu tular gambar sut pakaian Peralatan Pelindung Peribadi (PPE) untuk anak kapal AirAsia diperkatakan ramai.
Namun, syarikat penerbangan tambang murah itu menjelaskan penularan foto sut pelindungan tersebut masih dalam peringkat kajian. Menurut satu kenyataan yang dikeluarkan oleh syarikat penerbangan itu, inisatif percubaan pemakaian PPE itu dilakukan oleh AirAsia Filipina untuk kru kabin mereka baru-baru ini.
“AirAsia Filipina telah melakukan inisiatif percubaan pemakaian PPE yang dibuat khusus untuk kru kabin mereka. Ia pertama kali digunakan untuk penerbangan penghantaran pulang (recovery flight). Penilaian lebih mendalam mengenai rekaan ini sedang dijalankan. Pihak kami tidak dapat memberikan penjelasan lanjut kerana PPE ini masih dalam peringkat kajian. Pihak kami akan memaklumkan jika ada sebarang perkembangan berkaitan perkara ini,” kata kenyataan itu.
AirAsia Filipina baru-baru ini mengambil inisiatif melancarkan PPE untuk kru kabin mereka semasa penerbangan penghantaran pulang dari Bangkok ke Manila. Anak kapal AirAsia Filipina memperagakan sut pakaian Peralatan Pelindung Peribadi (PPE). Inisiatif tersebut merupakan tanggungjawab AirAsia untuk membantu mencegah penularan COVID-19 dan bahan PPE yang digunakan itu telah diluluskan oleh Jabatan Kesihatan negara tersebut.
PPE yang dilancarkan itu bukan sahaja untuk menjaga keselamatan para penumpang dan kru, tetapi bagi memastikan keselesaan kru kabin yang perlu bergerak sepanjang penerbangan. Sut PPE ini direka oleh pereka Filipina yang berpangkalan di Los Angeles, Puey Quinones dan diperbuat daripada bahan yang berkualiti dan selesa namun masih mengekalkan warna identiti AirAsia.
Airasia.com menjalin kerjasama dengan Turkish Airlines bagi membolehkannya mengembangkan rangkaian penerbangan pan-Asia susulan jangkaan potensi peningkatan semula perjalanan udara antarabangsa.
Kerjasama itu juga membolehkan airasia.com memanfaatkan destinasi Turkish Airlines yang komprehensif dan mempunyai jaringan terbesar di dunia dari segi negara dan titik penerbangan antarabangsa oleh syarikat penerbangan global.
Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia Tan Sri Tony Fernandes berkata pihaknya mengalu-alukan peluang kerjasama itu termasuk mempromosi Turki sebagai pintu masuk utama ke Eropah apabila sempadan dibuka secara beransur-ansur pada tahun depan.
“Pada hari ini, airasia.com yang menawarkan produk perjalanan dan gaya hidup komprehensif juga merupakan platform terbaik untuk mempromosi tawaran pelancongan oleh Turki dan pasaran Eropah. Kami akan terus bekerjasama secara kreatif dengan pemain industri lain untuk menggalakkan permintaan perjalanan dan melengkapkan lagi tawaran produk kami untuk keperluan perjalanan dan gaya hidup dalam satu platform,” katanya.
Menerusi usaha memanfaatkan teknologi bersepadunya, airasia.com kini dapat menggabungkan inventori penerbangan Turkish Airlines dan penerbangan AirAsia serta menawarkan diskaun hebat.
Airasia berkata kerjasama itu dijangka dapat menghasilkan sinergi antara kedua-dua belah pihak melalui promosi destinasi secara bersama dengan matlamat untuk memanfaatkan pembukaan sekatan perjalanan antarabangsa akan datang. Para pelancong dan pengembara juga boleh menikmati kemudahan dan nilai hebat yang ditawarkan di seluruh ekosistem airasia.com seperti penerbangan, hotel dan aktiviti.
image via google | Sumber: Bernama
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
TV Sarawak (TVS) sekali lagi tampil dengan program baharu yang menjanjikan pengalaman penuh warna-warni dan sarat dengan elemen budaya serta keindahan alam semula jadi.‘Sumandak...