
Tarikan paling terkenal di Pulau Langkawi iaitu kereta kabel SkyCab akan menutup sementara operasi kereta kabel mereka kepada orang awam selama 14 hari bermula pada 1 hingga 14 April 2019.
Penutupan ini adalah bersifat sementara ini dipercayai bertujuan untuk melaksanakan kerja-kerja penyelenggaraan dan selain SkyCab, penutupan ini turut membabitkan SkyBridge dan SkyGlide.
Oleh yang demikian, sekiranya anda merancang untuk pergi ke SkyCab, SkyBridge dan SkyGlide pada tarikh tersebut, adalah dinasihatkan untuk mengubah itinerari percutian anda atau datang sebelum atau selepas tempoh penutupan itu selesai.
Walau bagaimanapun, perkhidmatan lain yang terdapat sekitar lokasi itu seperti SkyDome, 6D Cenimotion, SkyBoutique, 3S Art Langkawi, Time Travel, SkyAdventure Park dan One Stop Center masih beroperasi seperti biasa dan tidak terlibat dengan penutupan operasi seperti di atas.
Logo Finalis ‘Visit Malaysia Year 2020’ Didedahkan Kepada Warganet. Ramai Yang Suka Logo Terakhir

Pelancaran logo kempen Melawat Malaysia 2020 telah pun dirasmikan oleh Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bulan lalu. Logo itu merupakan usaha pemasaran dan promosi kempen dengan menampilkan ikon Malaysia yang cukup dikenali seperti burung kenyalang, bunga raya, paku pakis liar dan warna-warna bendera Malaysia.Secara keseluruhannya, logo berkenaan menggambarkan kepelbagaian yang terdapat dalam budaya, warisan, flora dan fauna serta pengalaman yang ditawarkan oleh Malaysia sebagai sebuah destinasi percutian.
Logo ciptaan pereka grafik, Alfred Phua Hong Fook itu telah berjaya mengenetepikan beratus-ratus logo yang diterima dari seluruh negara sepanjang tempoh pertandingan yang berlangsung pada awal tahun ini.
Walaupun pemenang telah pun dipilih dan promosi menggunakan logo baru giat dijalankan, sehingga hari ini cakap-cakap mengenai logo baru itu masih diperkatakan.
Minggu lalu tular dibeberapa akaun media sosial popular, foto-foto logo finalis yang turut sama dalam pemilihan terakhir. Masing-masing memberikan maklum balas yang pelbagai.
(1)
(4)
(6)
(9)
Dalam beberapa keping foto finalis yang didedahkan termasuk pemenang yang sudah dipilih bulan lalu, logo finalis Visit Malaysia 2020 yang terakhir ini menjadi pilihan ramai warganet. Rata-rata memberi komen yang positif dan ada yang ‘jatuh cinta’ dengan logo ini.
Walau bagaimanapun diharap kempen Tahun Melawat Malaysia 2020 akan berjaya mencapai sasaran untuk menarik kehadiran 30 juta pelancong serta mencapai RM100 bilion perbelajaan pelancong. Jom melancong dalam Malaysia.
Sumber: FB Rizal Hakimm
Tarikan Kampung Budaya Terengganu Tak Sampai Sebulan Beroperasi, Ditutup Sementara Ekoran Gelombang Ketiga COVID-19

Kerajaan negeri menutup sementara Kampung Budaya Terengganu bagi mengekang penularan wabak COVID-19.
Lokasi tarikan baharu pelancong yang berkonsepkan muzium hidup itu, menjadi pusat sehenti yang menghimpunkan pelbagai seni budaya warisan dari seluruh daerah di Terengganu.
Menerusi kenyataan dikeluarkan Jabatan Pelancongan Negeri Terengganu, penutupan tersebut dilakukan serta merta sehingga 31 Oktober 2020 selaras dengan pandangan dan nasihat daripada Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).
Arahan penutupan melibatkan keseluruhan operasi serta pengisian program dan aktiviti di Kampung Budaya Terengganu kecuali kakitangan dalam perkhidmatan perlu seperti keselamatan dan penyelenggaraan yang tertakluk kepada kelulusan Pengarah Jabatan Pelancongan Negeri Terengganu
Kampung Budaya Terengganu yang diadakan sekitar Kompleks Muzium Negeri itu telah bermula pada 3 September 2020 lepas dan menurut jabatan berkenaan sepanjang beroperasi, pihak pengurusan sentiasa memastikan kakitangan dan pengunjung mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) yang ditetapkan.
image via google | Sumber: Bernama
Hari Bersejarah: Ini Enam Acara Utama Sempena Istiadat Pertabalan Agong

Sebanyak enam acara utama telah disusun atur sempena Istiadat Pertabalan Yang di-Pertuan Agong ke-16, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bermula esok.
Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan) Jabatan Perdana Menteri (JPM) Roziah Abudin berkata kesemua acara itu ditentukan melalui Jawatankuasa Khas Istiadat Pertabalan yang dipengerusikan Menteri di JPM Datuk Seri Mujahid Yusof Rawa.
Acara itu akan dimulakan dengan:
- Majlis Bacaan Yasin, Doa Selamat dan Solat Hajat pada 25 Julai di Masjid Negara.
- Istiadat Pertabalan pada 30 Julai di Balairung Seri Istana Negara.
- Diikuti Majlis Santapan Diraja pada 31 JuLai di Dewan Santapan Utama Istana Negara.
Tiga lagi acara lain ialah:
- Lawatan Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah ke Hospital Rehabilitasi Cheras (1 Ogos)
- Khutbah Khas dan Solat Jumaat di Masjid Putra, Putrajaya pada 2 Ogos.
- Pameran Raja Kita di Muzium Diraja di sini (5 Ogos hingga 5 Nov).
Rakyat jelata dialu-alukan untuk melibatkan diri dalam beberapa acara terbuka seperti Majlis Bacaan Yasin dan Solat Hajat serta Khutbah Khas dan Solat Jumaat, sekali gus memberi peluang kepada rakyat untuk mendekati dan melahirkan tanda menjunjung kasih kepada Seri Paduka berdua.
Bagi Istiadat Pertabalan yang merupakan acara utama, akan disiarkan secara langsung menerusi Radio Televisyen Malaysia (RTM) dan rakyat boleh memanfaatkan hari kelepasan am pada hari itu untuk menyaksikan istiadat bersejarah itu.
Institusi Yang di-Pertuan Agong ini merupakan payung kedaulatan negara dan merupakan simbol perpaduan, lambang kestabilan dan kemegahan negara, oleh kerana itu kerajaan amat berharap supaya seluruh rakyat bersama-sama menghayati istiadat ini.
Kerajaan juga menggalakkan semua pihak termasuk kementerian, agensi dan organisasi swasta menyemarakkan istiadat pertabalan itu dengan menganjurkan aktiviti yang menjunjung sistem raja berperlembagaan dan institusi Yang di-Pertuan Agong.
Sumber: Bernama