Malaysia kekal menduduki tempat pertama indeks pelancongan Islam global oleh MasterCard-CrescentRating Global Muslim Travel Index (GMTI) untuk tahun kesembilan berturut-turut, tetapi buat julung kalinya berkongsi kedudukan itu dengan Indonesia.
Laporan GMTI 2019 itu, yang menyenaraikan 130 destinasi di peringkat global, memberikan markah 78 kepada kedua-dua negara. Dalam kenyataan rasmi kemarin, MasterCard dan CrescentRating berkata, Indonesia meningkat daripada tempat kedua ke tempat teratas menerusi usaha berterusan Kementerian Pelancongan negara itu untuk melabur dalam industri pelancongan dan penggembaraannya dan membangunkan infrastruktur mesra pelancong Islam.
Negara lain dalam kalangan 10 negara teratas ialah Turki (75 markah), Arab Saudi (72), Emiriah Arab Bersatu (UAE) (71), Qatar (68), Maghribi (67), Bahrain (66), Oman (66) dan Brunei (65).
Pada 2018, Malaysia mendapat 80.6 markah manakala Indonesia terikat dengan UAE dengan 72.8 markah. Singapura kekal sebagai destinasi pelancongan mesra Islam perdana dalam kalangan destinasi bukan Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) pada tahun ini, diikuti Thailand, United Kingdom, Jepun dan Taiwan.
Indeks itu selari dengan kekukuhan dan pertumbuhan destinasi pelancongan mesra Islam dalam empat bidang strategik iaitu akses, komunikasi, persekitaran dan perkhidmatan.
Sumber: Bernama
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Arab Saudi Akan Lancarkan Visa Baharu Kepada Pelancong?
Arab Saudi dijangka akan melancarkan visa baharu kepada pelancong pada hujung bulan ini bagi membolehkan rakyat daripada 51 buah negara untuk melawat negara berkenaan termasuk pelancong dari Malaysia dengan yuran sebanyak SR300 (RM334) di mana pemohon perlu membuat bayaran tambahan sebanyak SR140 (RM155) bagu tujuan insurans perubatan.
Sumber dari Saudi Gazette mengatakan bahawa tempoh sah laku adalah setahun dari tarikh pengeluaran visa dan pemohon boleh tinggal di Arab Saudi selama tiga bulan untuk setiap lawatan dan tidak lebih 180 hari.
Proses permohonan visa melalui sistem elektronik akan megambil masa 30 minit atau pelancong boleh melalui proses permohonan visa semasa ketibaan apabila tiba di Arab Saudi. Tambahan yang lebih baik untuk pemohon adalah setiap permohonan tidak lagi memerlukan tiket balik ataupun bukti tempahan hotel tetapi memadai pemohon menyertakan alamat untuk permohonan visa tersebut.
Selain daripada itu, salinan visa tidak diperlukan tetapi mencukupi salinan digital selain dan pasport perlu sah sekurang-kurangnya untuk tempoh enam bulan.
Kelebihan pada visa baharu yang akan diperkenalkan ini adalah umat Islam yang menjalankan ibadat umrah diluar musim haji boleh memasuki Mekah, melawat Madinah serta bandar-bandar lain di Arab Saudi sebagai pelancong.
Dengan cara ini, kerajaan Arab Saudi membuka jalan untuk masyarakat dunia melihat keindahan Arab Saudi serta membolehkan negara tersebut meningkat sumber pendapatan selain hasil minyak dan bilangan negara mendapat faedah daripada visa ini dijangka meningkat pada suku pertama tahun hadapan di samping yang sedia ada seperti Amerika Syarikat, Korea Selatan, Perancis, United Kingdom, Croatia, Singapura, Malaysia dan China.
Jadi apa pendapat anda? Adakah pembaharuan ini bagus untuk pelancong atau akan memberikan sedikit tekanan kepada ejen umrah kerana lebih banyak Free & Independence Traveler (FIT) yang akan ke Arab Saudi tanpa melalui ejen?
Rujukan: Saudi Gazette
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Desaru Coast Tawar Pakej Percutian Potongan 60 Peratus Untuk Penginapan & Aktiviti Menarik
Pusat peranginan Desaru Coast yakin dan sudah bersedia untuk menerima kehadiran pelancong pasca-COVID-19 dengan menawarkan pelbagai pakej percutian dan perkhidmatan terbaik kepada pelanggannya.
Dua pakej istimewa ditawarkan kepada pengunjung sempena kempen ‘Don’t Join The Crowd’ iaitu Sun-tastic Getaway dan Golf Galore @ Desaru Coast. Promosi ini menawarkan penjimatan sehingga 60 peratus. Tawaran pakej Sun-tastic Getaway yang berharga dari RM689 untuk percutian selama dua hari satu malam bagi dua orang dewasa dan dua kanak-kanak, menawarkan pelbagai aktiviti menarik di sekitar Desaru dan ia boleh digunakan di tiga hotel berstatus premium iaitu Hard Rock Hotel Desaru Coast, The Westin Desaru Coast Resort dan Anantara Desaru Coast Resort & Villas.
Sementara itu, pakej Golf Galore @ Desaru Coast yang berharga dari RM799 pula menawarkan percutian selama dua hari satu malam. Pakej itu termasuk penginapan di hotel dan akses tanpa had untuk bermain golf di The Els Club Desaru Coast – Ocean Course. Tempoh pembelian untuk kedua-dua pakej ini adalah sah sehingga 30 September 2020 dan tempoh percutian adalah sehingga 23 Disember 2020.
Di pusat peranginan Desaru Coast ini juga menyediakan aktiviti sukan tidak membabitkan sentuhan dan program pendidikan berbentuk hiburan. Antaranya ialah program pendidikan mengenai alam semulajadi melibatkan lawatan ke kebun buah, pengalaman memandu kenderaan lasak pelbagai bentuk permukaan (ATV) dan meneroka kawasan paya bakau di Hutan Simpan Panti.
Pengunjung tidak perlu risau untuk bercuti ke destinasi ini kerana pengurusan Desaru Coast telah melaksanaan prosedur operasi standard (SOP) berkaitan aspek kesihatan, keselamatan, kawalan dan persekitaran ketat yang dilakukan oleh pihak pengurusan, selaras dengan arahan kerajaan. Antara SOP itu ialah mengawal kemasukan tetamu dengan melakukan pemeriksaan suhu badan, mewajibkan pemakaian pelitup muka, penggunaan cecair pembasmi kuman serta mengamalkan penjarakan sosial. Pihak pengurusan Desaru Coast mengutamakan kesihatan, keselamatan tetamu, pekerja dan pelbagai perkara lain. Justeru, jika wujud kes COVID-19, kami akan melaporkan kes tersebut kepada pihak berwajib untuk tindakan selanjutnya.
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Nikmati Teh Ais Thai Dengan Rasa Teh Sebenar
Sejak beberapa tahun yang lalu, teh Taiwan telah mendapat perhatian meluas di Malaysia. Kini, terdapat pesaing baru yang akan menggantikan tempatnya – Teh Ais Thai, minuman teh segar yang diperkaya dengan rasa teh Thai yang asli dan dibawakan oleh Chill Chill. Jenama ini diilhamkan oleh pemiliknya yang telah memperkenalkan Boat Noodle ke Malaysia.
Utara 5 F&B Sdn Bhd (U5FB) adalah satu jenama tempatan yang sedang berkembang maju dan bercita-cita untuk mewujudkan pelbagai konsep yang boleh dinikmati oleh semua rakyat Malaysia. Dalam tempoh 36 bulan, U5FB telah mengukuhkan lagi kedudukannya di Malaysia dengan pelancaran 55 cawangan di seluruh negara, menerusi jenama milik mereka iaitu Boat Noodle, Chill Chill, MKN dan C&C.
Chill Chill mempunyai sejarahnya tersendiri. Pada mulanya, Chill Chill diperkenalkan sebagai minuman teh Thai yang menjadi sebahagian daripada senarai menu di restoran Boat Noodle. Hasil sokongan kuat daripada peminat Boat Noodle, jenama Chill Chill kini semakin menyerlah dengan lebih lima juta cawan minuman berkenaan dijual. Pada akhir tahun lalu, Chill Chill telah memperkenalkan model kios. Langkah itu diambil bagi membolehkan rakyat Malaysia menikmati minuman Teh Thai kegemaran mereka di kios-kios, yang sebelum ini hanya boleh didapati di Boat Noodle. Dalam tempoh sembilan bulan sahaja, jenama yang diinspirasikan Thai ini telah beroperasi di lebih 17 lokasi di sekitar Lembah Klang dan Pulau Pinang.
“Saya tidak pernah lupa untuk memulakan hari saya dengan secawan teh tarik segar. Ketika beberapa lawatan pertama yang saya buat ke Thailand, saya telah merasa keenakan Teh Ais Thai (Cha Yen). Sejak daripada itu ia telah menjadi minuman pilihan saya jika tiada teh tarik. Keenakan itu membuatkan saya berfikir bahawa saya perlu memperkenalkan rasa nikmat Cha Yen ini kepada rakyat Malaysia.
Justeru itu, saya dan pasukan saya telah bekerja keras bersama-sama dengan sebuah syarikat Teh Thai bagi menghasilkan ramuan Cha Yen yang sempurna, iaitu versi yang lebih ‘kaw’, yang sesuai dengan citarasa peminat teh tempatan,” kata Pengasas Utara 5 F&B Sdn Bhd, Tony Lim.
Chill Chill hanya menggunakan bahan-bahan berkualiti tinggi yang diimport termasuklah campuran teh rahsia yang istimewa, bagi memastikan rakyat Malaysia dapat merasai pengalaman teh Thai yang terbaik. Chill Chill menawarkan lebih daripada 31 perisa minuman yang padat dengan rasa, semuanya diperbuat segar secara individu mengikut pesanan. Rasanya yang sedap, ditambah pula dengan pelbagai pilihan ‘topping’ yang unik, membolehkan semua orang menikmati Chill Chill yang sesuai dengan cita rasa masing-masing.
“Cara yang ideal untuk menikmati Chill Chill adalah goncang, minum, kemudian goncang lagi (shake, sip, shake) dan nikmati Chill Chill dalam tempoh 10 minit. Melalui cara ini anda akan dapat merasai pengalaman Chill Chill yang terbaik,” Tony mengesyorkan.
“Chill Chill bukan sekadar jenama, tetapi ianya adalah satu gaya hidup. Berpandukan kepada matlamat untuk membantu orang ramai Malaysia bersantai, kumpulkan semula tenaga dan meraikan kehidupan, kami mahu anda #chillchilllah,” tambah beliau lagi.
Berazam membawakan rasa Teh Thai yang sebenar untuk dinikmati oleh lebih ramai lagi rakyat Malaysia, Chill Chill telah merancang untuk membina 100 kios di seluruh negara menjelang penghujung 2018, dengan 50 kios beroperasi menjelang akhir 2017. Sementara itu, Chill Chill juga telah berjaya menembusi pasaran Indonesia serta Brunei, mengikuti jejak Boat Noodle ke luar negara. Kejayaan ini selari dengan rancangan perniagaan Chill Chill untuk memasuki pasaran Asia Tenggara secara lebih aggresif lagi.
Terdapat pelbagai pilihan minuman yang ditawarkan di Chill Chill pada harga berpatutan antara RM6.90 hingga RM12.90. Anda boleh memilih beraneka jenis ‘topping’ mengikut kegemaran anda seperti – serbuk Oreo, jeli kopi, krim putar, jeli ‘blue pea’ serta susu dan puding mangga. Antara minuman istimewa Chill Chill termasuklah Cha Yen (Teh Thai), Kaffe Yen (Kopi Thai), Cha Keow Yen (Teh Hijau Thai) dan Cha Manao Yen (Teh Lemon Thai).
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI