KUALA LUMPUR, 1 Jan -- Surahhanna Abdullah, 23 yang merupakan salah seorang pekerja Dego di mana
Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman telah merasmikan Pejabat Urusan Dego Ride hari ini.
--fotoBERNAMA (2020) HAK CIPTA TERPELIHARA
Perkhidmatan teksi motosikal tempatan, Dego Ride beroperasi hari ini di Lembah Klang setelah mendapat kelulusan khas daripada Kabinet. Akan datang Dego Ride akan meluaskan kawasan perkhidmatan ke negeri-negeri lain secara berperingkat.
Dego Ride yang buat masa kini terhad perkhidmatannya di Lembah Klang, boleh diakses melalui aplikasi telefon pintar dan menawarkan perkhidmatan pengangkutan, penghantaran makanan dan dokumen.
Sehingga kini terdapat hampir 4,000 orang yang telah berdaftar sebagai ‘rider’ dan sebagai permulaan hanya 700 permohonan yang diluluskan. Untuk mendaftar atau menggunakan khidmat teksi motorsikal ini layari dego.my
Syarat-syarat untuk menjadi rider Dego Ride:
Ads
Berumur 18 tahun ke atas
Mempunyai lesen penuh B2
Mempunyai perlindungan insurans
Semua jenis motosikal berkapasiti 150cc dibenarkan kecuali motosikal yang telah diubah suai bagi memastikan keselamatan penumpang.
Sebelum ini pekhidmatan teksi motosikal itu memulakan perkhidmatan pada November 2016 dengan kadar tambang serendah RM2.50 dan terhad kepada perjalanan sejauh tiga kilometer di sekitar Lembah Klang. Bagaimanapun pada Januari 2017, perkhidmatan itu mendapat bantahan daripada kerajaan terdahulu dan diharamkan atas alasan keselamatan selain dilaporkan bersalahan dengan lesen kenderaan persendirian, serta melanggar Akta Pengangkutan Jalan Raya (APJ) 1987.
Ads
Menurut Bernama, Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata perkhidmatan itu dijangka mampu menawarkan 5,000 peluang pekerjaan kepada golongan belia yang memiliki motosikal, khususnya kalangan berpendapatan rendah (B40) dengan pendapatan bulanan sekitar RM1,500 hingga RM3,500.
"Walaupun ini bukan pekerjaan jangka masa panjang, segelintir mungkin, tetapi setidak-tidaknya ia dapat dijadikan sebagai batu loncatan (untuk mencari rezeki) jika hendak dibandingkan sebelum ini kerana kerajaan ingin pastikan nasib anak muda sentiasa terbela,” katanya selepas merasmikan pejabat urusan Dego Ride.
Berikut antara hak penumpang yang anda perlu tahu sebelum menempah dan menaiki pesawat bagi syarikat penerbangan yang beroperasi sama ada di dalam atau luar negara.
Tambang penerbangan
Pelanggan mempunyai hak penuh untuk mengetahui kos keseluruhan tiket penerbangan termasuk tambang asas penerbangan, cukai, sebarang caj seperti bahan api dan lapangan terbang, bayaran tambahan dan yuran seperti bagasi dan keselamatan serta bayaran perkhidmatan penumpang. Pastikan segala maklumat pembayaran dicatat secara terperinci dan tiada caj tersembunyi.
Larangan menaikkan harga tiket selepas pembelian
Syarikat penerbangan dilarang menaikkan harga tiket selepas bayaran dibuat kecuali kenaikan itu berdasarkan dua perkara iaitu caj atau cukai kerajaan atau bayaran dikenakan Suruhanjaya. Kenaikan caj juga dibenarkan jika penumpang diberi notis kemungkinan kenaikan harga dan bersetuju secara bertulis sebelum menyempurnakan pembelian.
Perubahan status penerbangan
Penumpang perlu dimaklumkan status penerbangan mereka termasuk penundaan, pembatalan dan penukaran laluan secepat mungkin. Penumpang boleh diberitahu sama ada melalui mesej pesanan ringkas, panggilan telefon atau e-mel.
Tidak dibenarkan menaiki pesawat
Penumpang yang tidak dibenarkan menaiki pesawat perlu menerima penjagaan atau pampasan minimum seperti makanan, panggilan telefon terhad dan akses kepada Internet sekiranya ada. Penumpang juga boleh menerima penginapan jika perlu dan pengangkutan dari lapangan terbang ke lokasi penginapan. Paling penting, penumpang perlu diberi pilihan sama ada pembayaran balik atau perubahan laluan.
Pembatalan penerbangan
Bagi pembatalan penerbangan, penyedia penerbangan perlu menawarkan pampasan minimum seperti pilihan untuk pembayaran balik atau perubahan laluan.
Kehilangan, kerosakan atau kelewatan bagasi
Jika bagasi tidak sampai dalam penerbangan sama, sama ada disebabkan hilang atau rosak, penumpang boleh membuat tuntutan pampasan daripada syarikat penerbangan. Penumpang layak menerima tuntutan sehingga SDR1,131 (nilai SDR berdasarkan empat mata wang utama iaitu Dolar Amerika Syarikat, Euro, Yen Jepun, dan Pound Sterling) dianggarkan sekitar RM6,200.
Penundaan penerbangan
Penumpang perlu diberi pampasan jika penerbangan ditunda lebih dua jam. Jika melebihi dua jam, penumpang boleh menerima perkhidmatan minimum seperti makanan, panggilan telefon terhad dan akses Internet jika ada. Jika penangguhan berlarutan sehingga lima jam, penumpang seharusnya menerima penginapan hotel jika perlu dan pengangkutan pergi dan balik antara lapangan terbang ke hotel.
Tuntutan dan pampasan bagi Orang Kurang Upaya (OKU)
Kehilangan atau kerosakan peralatan pengangkutan atau kerusi roda penumpang warga OKU membolehkan tuntutan pampasan mengikut harga pasaran alatan berkenaan. Penafian untuk mendarat bagi warga OKU pula membolehkan mereka menerima pilihan sama ada menerima pembayaran balik, penerbangan pulang atau perubahan laluan.
Tidak kira ke mana sahaja kita pergi, kalau sudah masuk ke kedai, pasaraya atau pusat membeli-belah ada sahaja barang yang ingin dibeli. Semua kita nampak menarik lagi-lagi jika premis jualan tersebut menawarkan harga serendah RM2 atau pusat membeli-belah sedang mengadakan jualan murah.
Begitu juga ketika travel ke luar negara, rambang mata rasa semua benda nak dibeli untuk dijadikan ‘ole-ole’. Kononnya nak dapat di negara sendiri susah. Ini haa, ada tip berguna buat anda yang suka berbelanja kemudian menyesal kerana wang semakin berkurang.
Ada punca dan sebab dikatakan kita terpengaruh untuk membeli sesuatu barangan walaupun kita tidak memerlukannya. Antaranya adalah mainan psikologi. Baca tip menarik yang dikongsikan seorang lelaki ini di sosial medianya.
ECO, DAISO, MR DIY : Masuk Nak Beli Bateri 2 Biki, Keluar Dengan 30 Barang. Pernah Berlaku? Kedai Ni Tak ‘Berhantu’, Tetapi Mereka Bijak Trigger Psikologi Manusia Yang Masuk Ke Kedai Untuk Beli Banyak Barang. Ramai yang melabelkan kedai Mr DIY, Daiso, Eco dan sebagainya sebagai berhantu kerana akan habiskan banyak duit bila dah masuk.
Siap lari dari tujuan asal, nak beli bateri tapi keluar beli langsir rumah, mentol, wayar, lantai vinil dan sebagainya. Itu ialah psychology effect yang berlaku apabila kedai-kedai ni menggunakan strategi psikologi dalam pelbagai aspek. Ini ialah apa yang mereka guna di dalam kedai & tips ringkas untuk atasinya.
1. TROLI & BAKUL
Penggunaan troli & bakul sangat bahaya di kedai seperti ini. Troli yang kosong akan memberi isyarat kepada otak bahawa anda masih mempunyai banyak ruang untuk meletakkan banyak barang. Kalau anda beli barang besar, troli cepat penuh, anda akan terus pulang. Barang yang dibeli sedikit sahaja.
Kalau anda beli barang kecil, troli lambat penuh. Anda akan habiskan banyak masa di kedai dan membeli lebih banyak barang. Sebab tu apabila keluar dari kedai sebegini akan berakhir dengan banyak barang.
TIPS : Bila anda masuk kedai sebegini, jangan pegang troli atau bakul. Jalan dengan tangan kosong sahaja, insyaallah barang sedikit sahaja yang mampu dipegang di tangan.
2. HARGA & PROMO
Ini benda klasik, semua kedai dan bisnes gunakan untuk tarik minat pembeli. Tambahan pula harga di kedai sebegini sememangnya murah dan berkualiti. Promo akan membuatkan anda rasa tak puas membeli. Rasa nak beli lagi dan lagi. Promo kan?
TIPS : Jangan masuk kedai kalau anda nampak poster promosi. Harganya sama sahaja, cuma mereka bermain dengan psikologi anda untuk tarik masuk ke kedai.
3. SUSUNAN PRODUK
Mereka menyusun produk harian & keperluan pada aras mata (eye level). Sebab tu bila lihat kiri, rasa nak ambil barang masuk troli. Lihat kanan, ambil barang masuk troli. Walaupun anda tak memerlukannya, namun otak anda berjaya stimulate barang tersebut dengan bayangan suasana di rumah.
Bukan tu je, otak anda juga akan membuat simulasi bayangan suatu produk akan rosak, kemudian anda perlukannya sebagai bahan spare part contohnya mentol lampu, wayat HDMI dan sebagainya. Akhirnya, anda membeli penuh stau troli barangan yang tidak digunakan.
TIPS: Jika anda masuk ke kedai, selalunya berjalan mendongak & menunduk. Jumlah barang boleh dikurangkan apabila otak kurang membuat stimulasi.
4. WARNA PRODUK
Warna produk yang ceria memainkan peranan dalam mempengaruhi pemikiran manusia. Sebab itulah semua produk yang wujud dalam pasaran memilih warna yang ceria. Kadang-kadang anda tak perlukan produk tersebut, tetapi anda tetap membelinya kerana dipengaruhi oleh warna.
Jika bakul yang anda pegang berwarna kuning, otak anda akan cepat terpengaruh untuk membeli produk berwarna kuning. Jika pemegang troli berwarna merah, anda cenderung membeli produk berwarna merah. Ini juga menjadi sebab mereka menyusun produk di kaunter pembayaran mengikut warna troli & bakul.
TIPS : Masuk kedai, pakai spek hitam supaya anda kurang tertarik dengan warna yang ceria. Unless anda buta warna, ini tidak akan mempungaruhi anda.
Nanti nak shopping raya, shopping mall pun pakai trick psikologi yang sama. Sebarkan supaya ramai orang boleh berjimat raya tahun ni.
Sejak berlakunya penularan wabnak COVID-19, industri pelancongan merupakan yang paking teruk terjejas. Dengan Perintah Kawalan Pergerakan yang menyaksikan keterbatasan pergerakan rakyat Malaysia, industri ini terjejas teruk.
Ramai yang terpaksa gulung tikar dan tidak kurang juga bergelut untuk terus gagah mengekalkan perniagaan mereka. Melihatkan perkara ini yang masih tiada penghujungnya, kerajaan negeri Selangor memperuntukkan sebanyak RM 551.56 juta menerusi Pakej Kita Selangor 2.0 dalam usaha membantu rakyat di Negeri Selangor yang terkesan dengan pandemik Covid-19.
Penjelasan tentang peruntukan ini dinyatakan kepada pihak media oleh Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan dan Alam Sekitar Negeri Selangor, YB Tuan Hee Loy Sian. Jelasnya, Y.A.B. Dato’ Seri Amirudin Shari, Dato’ Menteri Besar Selangor, telah membuat pengumuman Pakej Kita Selangor 2.0 yang bertemakan ‘Bersama Menuju Kejayaan’ pada 9 Jun 2021 yangmemperuntukkan sebanyak RM 2.55 juta bantuan kewangan kepada penggiat industri pelancongan di Negeri Selangor mengikut pecahan inisiatif seperti berikut:-
Geran Bantuan Kewangan Program / Aktiviti Pelancongan Negeri Selangor
Baucar Pelancongan Negeri Selangor 2.0
Program Latihan Pembelajaran Pendigitalan Pelancongan Negeri Selangor
Bantuan Kewangan “One-Off” kepada 16 Persatuan Pelancongan di Negeri Selangor
Pakej Ransangan dan bantuan kewangan bagi menangani kesan pandemik Covid-19 kepada industri pelancongan Negeri Selangor ini dilaksanakan bagi membantu mengalakkan penggiat industri untuk meneruskan aktiviti pelancongan di Negeri Selangor. Di samping itu, ianya diharap mampu mengembalikan semula hasil pendapatan pemain industri pelancongan secara amnya dan meningkatkan ekonomi Negeri Selangor secara khususnya. Selain itu, pelaksanaan bantuan ini mampu mempergiat pelaksanaan program promosi dan pemasaran industri pelancongan Negeri Selangor dalam menjadikan Negeri ini sebagai destinasi pilihan utama pelancong dalam tempoh pasca Covid-19.
Perincian bantuan kewangan, Pakej Kita Selangor 2.0 untuk penggiat industri dalam sektor pelancongan adalah seperti berikut:-
Geran Bantuan Kewangan Program / Aktiviti Pelancongan Negeri Selangor
Geran bantuan kewangan berjumlah RM1,000,000.00 (RM1 juta) ini akan diberikan bagi memulih dan menggalakkan semula sektor pelancongan di Negeri Selangor dengan memberikan insentif kewangan secara pengembalian kewangan (reimbursable financial assistance) kepada penggiat industri pelancongan Negeri Selangor yang melaksanakan aktiviti promosi bagi menarik dan merancakkan semula industri pelancongan di Negeri ini. Amaun yang boleh dituntut adalah berdasarkan satu (1) penyertaan / pelaksanaan, iaitu 50% daripada jumlah perbelanjaan sebenar ATAU mengikut kelayakan maksimum RM 20,000.00; yang mana yang lebih rendah.
Baucar pelancongan Negeri Selangor 2.0
Program pemberian baucar pelancongan 2.0 ini meliputi pemberian sebanyak 20,000 unit baucar (RM50 untuk setiap 1 unit baucar) yang memperuntukkan sebanyak RM1,000,000.00 (RM1 juta). Pengagihan baucar pelancongan Selangor 2.0 ini akan dilaksanakan menggunakan kaedah e-wallet dan e-baucar bagi tujuan memastikan semua pihak berpeluang menikmati subsidi yang diberikan.
Program Latihan Pembelajaran Pendigitalan Pelancongan Negeri Selangor
Kerajaan Negeri melalui Tourism Selangor akan bekerjasama dengan pihakSelangor Information Technology & Digital Economy Corporation (SIDEC) dalam menganjurkan program latihan pendigitalan dan perniagaan atas talian. Latihan Pendigitalan Pembelajaran Pelancongan Negeri Selangor ini merupakan usaha Tourism Selangor untuk membantu meningkatkan kesedaran, pengetahuan, produktiviti dan pemasaran produk pelancongan secara atas talian dalam kalangan penggiat industri pelancongan. Jumlah keseluruhan bagi Program Latihan kepada penggiat industri ini berjumlah hampir RM 300,000.00.
Bantuan Kewangan “One-Off” kepada 16 Persatuan Pelancongan di Negeri Selangor
Fungsi dan tanggungjawab Persatuan-persatuan ini bagi menyokong dan membantu ahli-ahli dibawah naungannya untuk mengharungi tempoh pandemik Covid-19 ini adalah sukar dan mencabar tanpa bantuan dan sokongan tambahan dari pihak Kerajaan Negeri Selangor. Justeru, bantuan kewangan secara “one-off” dengan jumlah peruntukan sebanyak RM 240,000.00 akan diberikan kepada 16 Persatuan Pelancongan di Negeri Selangor sebanyak RM15,000.00 setiap Persatuan bagi melaksanakan aktiviti atau program pelancongan dan merancakkan industri pelancongan di Negeri Selangor.
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
TV Sarawak (TVS) sekali lagi tampil dengan program baharu yang menjanjikan pengalaman penuh warna-warni dan sarat dengan elemen budaya serta keindahan alam semula jadi.‘Sumandak...