Melakukan penerbangan jarak jauh boeh menyebabkan kita berasa jet lag. Iyalajh, zon masa berubah dan perjalanan cukup panjang pastinya memberikan kesan kepada kita. Namun ada beberapa tip yang boleh anda amalkan untuk elak ia menjadi lebih teruk.

1. Laraskan tidur anda ke zon masa yang anda memasuki.

2. Apabila membuat perjalanan dengan si kecil, membawa banyak hiburan. “Apabila saya bersama anak saya, saya akan membawa buku dan permainan. Kami akan bermain sehingga dia tidur,”

IKLAN

3. Untuk mengelakkan jet lag, elakkan alkohol.

4. Minum banyak air untuk membantu badan anda kekal terhidrat

IKLAN

5. Pakai pakaian yang selesa apabila anda terbang. “Saya lebih suka T-shirt dan seluar jeans.”

6. Ambil masa untuk menikmati penerbangan anda dengan membaca buku, menonton filem, periksa e-mel dan tidur

IKLAN

7. Makan dengan teratur.

Mungkin anda juga boleh cuba persiapkan badan dan minda anda untuk perubahan zon masa. Apa yang boleh anda lakukan ialah anda kena tahu bila berangkat dan setiap minggu anda cuba menolak satu jam (ke belakang atau ke hadapan) bergantung pada destinasi.