Ramai rindukan untuk menikmati suasana kampung yang aman damai dan jauh dari hiruk pikuk kenderaan. Namun tidak semua berpeluang menikmati suasana sebegini kerana lahir di kota metropolitan dan tinggal di rumah-rumah flat, apartment mahu pun kondo yang tiada ruang luar untuk bersantai-santai mengambil angin petang.
Bagi penduduk belah utara yang ingin bercuti menikmati suasana kampung sempena cuti Deepavali ini, bolehlah singgah di Homestay Bokbak Kupang yang terletak di Baling, Kedah ini.
Suasana kampung di sini memang tenang dan boleh santai-santai saja sambil buat BBQ dan borak-borak dengan ahli keluarga.
Air sungai yang di tepi homestay ini sangat sesuai untuk kanak-kanak mandi mandi dan ianya juga agak privasi tanpa bercampur dengan orang lain jika menginap di sini. Bahkan di sini ada petting zoo.
Lebih padu, harga penginapan juga boleh tahan murah iaitu RM100 semalam sahaja dan dapat ruang yang luas memuatkan seisi keluarga. Dan kalau buat family day memang sesuai kerana ia boleh memuatkan ramai ahli keluarga. Kawasan homestay ini juga dilengkapi pagar lengkap untuk keselamatan penghuni di malam hari.
Dipetik dari fb Homestay Bobbak Kupang dan Tourism Kedah, jom tengok apa yang menarik di sini.
Homestay dalam suasana kampung. Ada dua bilik lengkap dengan aircond. Sesuai untuk 8-10 orang. Kalau ramai hangpa boleh bawak khemah mai pasang kat situ. Nak pasang berapa biji khemah pon takpa. Harga? RM100 jaa semalam untuk sebiji homestay.
Sesuai lah nak kumpul-kumpul dengan keluarga. Masak sama-sama pastu pakat pi berkelah kat sungai. 80 meter jaa jarak sungai dengan homestay. Perkakas memasak pon siap disediakan. Mesin basuh, peti ais, periuk belanga semua ada. Siap dengan lesung batu tauu. Hangpa nak apa lagi? Malam-malam boleh BBQ kot kawasan rumah. Petang-petang bawak anak-anak pusing tengok suasana kampung.
Lebih best, dekat dengan homestay ini ada rawatan urut patah dan rawatan mata yang rabun oleh Haji Yusoff dan Haji Lah. Keduanya cukup terkenal ya. Di keliling kampung juga ada warung-warung menjual makanan yang padu rasanya.
Jadi kalau nak ke sini, waze saja Homestay BokBak, Lorong Che Dollah, Kampung Bok Bak, Kupang Kedah, gerenti jumpa.
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
BAKUN: EMPANGAN SELUAS SINGAPURA
Empangan Bakun ialah empangan hidroelektrik merentasi Sungai Balui di Sarawak, Malaysia. Empangan ini dapat menjana 2,400 MW tenaga elektrik. Dahulu mendapat tentangan hebat dari masyarakat tempatan di kawasan ditenggelami air.
Fakta menarik Empangan Bakun
- Bakun empangan terbesar di Malaysia, dan antara terbesar di Asia, selain beberapa empangan yang lebih besar di negara China.
- Empangan Bakun empangan jenis CFRD yang ke-4 tertinggi di dunia dengan ketinggian 205 m.
- Tasik Bakun menjadi tasik terbesar di Malaysia (mengikut isipadu dan juga luas permukaan).
- Kedalaman tasik sekitar 100-200 meter
- Stesen jana kuasa Bakun menjadi penjana elektrik terbesar di Malaysia, mengatasi Empangan Pergau.
- Talian penghantar bawah laut Bakun menjadi yang terpanjang di dunia, mengatasi talian penghantar dari Norway ke Belanda.
- Empangan Bakun yang ke 44 tertinggi didunia 205 m (673 kaki).
- Saiz Empangan Bakun lebih besar daripada Singapura.
- Empangan Bakun terhasil dari beberapa sistem sungai antaranya Sungai Majoh, Sungai Belepeh, dan Sungai Balui lalu menjadi Sungai Rajang.
- Sebelum aliran sampai Empangan Bakun, aliran lalui satu lagi empangan, iaitu Empangan Hidroelektrik Murum yang mengempang Sungai Luar serta Sungai Plieran. Jarak antara kedua-dua empangan sekitar 60-123km mengikut jalan dilalui.
- Empangan Bakun adalah hak milik mutlak Kerajaan Negeri Sarawak.
Video pelepasan air di Empangan Bakun
Sejarah projek
Cubaan pertama
Kerja ukur tanah dimulakan pada tahun 1960-an dan kajian diteruskan pada tahun 1980-an. Kajian merangkumi pelan induk dan upaya bina, kajian batuan dan tanah, kajian janaan hidro, reka bentuk empangan, kajian alam sekitar dan sosioekonomi dan kajian talian penghantar.
Projek ini telah dimulakan pada 1986, tetapi dihentikan pada 1990 berdasarkan unjuran merosot kegunaan elektrik disebabkan kemelut ekonomi 1985 dan keputusan membangunkan dahulu industri gas asli.
Cubaan kedua
Projek ini diteruskan semula oleh YAB Mahathir Mohamad pada 1993. Pada Januari 1994, projek ini diswastakan kepada Bakun Hydroelectric Corporation, iaitu syarikat usahasama Ekran Berhad, Tenaga Nasional Berhad, Kerajaan Sarawak, Syarikat SESCO Berhad dan Malaysia Mining Corporation Berhad. Bakun Hydroelectric Corporation telah memberi kontrak elektrikal, mekanikal dan penghantaran kepada ABB. Beberapa pakar runding yang terlibat ialah Snowy Mountain Engineering Corporation, TNB Hydro (anak syarikat Tenaga Nasional Berhad) dan KLIA Consult.
Projek terhenti akibat kemelut ekonomi 1997.
Cubaan ketiga
Pada Mei 2000, Kerajaan Malaysia telah mengambil alih projek dengan membeli kepentingan Bakun Hydroelectric Corporation, dan meneruskan projek melalui syarikat milik kerajaan, Sarawak Hidro Sdn Bhd. Hanya pembinaan Empangan Bakun diteruskan dan kerja pembinaan ditawarkan melalui kontrak “turnkey”. Pembinaan talian penghantar bawah laut tidak akan dilaksanakan.
Kontraktor baru ialah Malaysia-China Hydro JV Consortium, iaitu syarikat usahasama Sime Engineering Berhad, iaitu anak syarikat Sime Darby Berhad dan Sino-Hydro Corporation dari China. Rakan kongsi kecil yang lain ialah WCT Berhad, MTD Capital Berhad, Ahmad Zaki Resources Berhad, Syarikat Ismail Berhad dan Edwards & Sons Berhad. Tarikh siap ditetapkan pada September 2007. Harga kontrak sivil ialah RM 1.8 bilion. Kerja elekromekanikal diberi pada satu kontrak kepada IMPSA dari Argentina dan satu kontrak lagi kepada Alstom dari Perancis.
Pada 2004, pakar runding JW Knowles telah diupah untuk mengkaji sebab kelewatan projek. Jururunding lain yang terlibat ialah Snowy Mountain Engineering Corporation dan OPUS International Malaysia.
Perkembangan terkini semasa cubaan ketiga
Pada tahun 2003, Gulf International Investment Group (GIIG) telah meletak wang pertaruhan sebanyak RM500 juta, sebagai permulaan ingin membeli 60% projek Empangan Bakun. GIIG ialah syarikat usaha sama antara Syed Mokhtar Al-Bukhary, orang kaya dari Malaysia dan Mohamad Ali Al-Abbar, orang kaya dari Dubai. Tujuan pembelian ialah sebagai sumber tenaga elektrik untuk sebuah lagi pelaburan mereka iaitu kilang pelebur aluminium yang akan dibina di Similajau, Sarawak. Rancangan ini tidak diteruskan akibat kelewatan pembinaan Empangan Bakun.
Di tahun 2006, berikutan kenaikan bahan api seperti gas asli dan minyak, talian penghantar bawah laut yang yang dahulunya tidak berdaya maju, kini telah dikaji semula untuk dilaksanakan. Tenaga Nasional Berhad telah menyatakan hasrat ingin menggunakan sumber hidroelektrik dari Sarawak menjelang 2012. Berikutan itu, beberapa syarikat telah menunjuk minat dan Sime Darby ialah yang terkehadapan dalam usaha mendapatkan kontrak melaksanakan talian penghantar bawah laut ini.
Pada November 2006, berita tersebar mengenai penggabungan Sime Darby Berhad, Golden Hope Plantations Berhad dan Kumpulan Guthrie Berhad menjadi sebuah syarikat baru dengan modal berbayar RM 31 bilion. Serentak dengan penggabungan tersebut, anak syarikat Sime Darby iaitu Sime Engineering Sdn Bhd akan mengambil alih sebahagian kepentingan kerajaan dalam Sarawak Hidro Sdn Bhd.
Pemeliharaan alam sekitar
Pembinaan Empangan Bakun ini mengakibatkan 9,000 penduduk sekitar dipindahkan dari kawasan yang akan ditenggelamkan, Mereka telah ditempatkan semula di kampung rumah panjang Sungai Asap berhampiran Bakun.
Laporan Penilai Kesan Alam Sekitar atau secara ringkasnya EIA bagi projek Empangan Bakun menyatakan bahawa paras air tasik Bakun ialah 195 meter dan 228 meter yang telah membentuk 18 buah pulau. Namun begitu, sehingga Februari 2010 paras air Empangan Bakun telah mencecah 228 meter dan menyebabkan ladang-ladang baru, kawasan perkuburan baru dan rumah panjang baru tenggelam.
Spesifikasi Empangan Bakun
Bahagian kekal empangan adalah seperti berikut:
Empangan utama
Tinggi 205 m dari tapak ke puncak. Panjang 750 m dari hujung ke hujung. Isipadu 16.71 juta meter padu.
Aras puncak ialah 235 m atas aras laut. Aras air maksimum ialah 232 m. Aras operasi ialah 228 m maksimum dan 195 m minimum.
Takungan – luas permukaan ialah 695 km persegi, dan kawasan tadahan ialah 14,750 km persegi. Isipadu takungan ialah 43,800 juta meter padu.
Tandop – 8 petak dengan 2 pintu tandop setiap petak.
Alur limpah – luahan 15,000 meter padu sesaat.
Terowong jana – 8 terowong dengan 8.5 m bukaan rentang, dan panjang 760 m setiap satu.
Rumah janakuasa- Di atas tanah, 4 tingkat berukuran 250 m panjang x 48 m lebar x 48 m tinggi.
8 set jana kuasa merangkumi 8 turbin jenis Francis dengan bersaiz 300 MW sebuah, 8 jana kuasa bersaiz 360 MVA sebuah dan 8 pemboleh ubah bersaiz 360 MVA sebuah.
Talian penghantar
Terdapat tiga bahagian utama talian penghantar:
Pertama, talian AC voltan tinggi dari Bakun ke Bintulu sepanjang 160 km. Talian 275 kV ini akan mengalirkan tenaga dari Empangan Bakun ke sebuah stesen pencawang di Bintulu, dan seterusnya ke grid elektrik Sarawak yang dikendalikan oleh Syarikat SESCO Berhad.
Kedua, talian DC voltan tinggi dari Bakun ke Tanjung Parih, Sarawak sepanjang 660 km. Talian ini pada voltan 500 kV jenis dwikutub (dua kutub; positif dan negatif).
Ketiga, talian DC voltan tinggi dari Tanjung Parih, Sarawak ke Tanjung Tenggara, Johor sepanjang 670 km. Talian ini berada di bawah lautan pada voltan 500 kV dengan 3 atau 4 kabel dengan keupayaan 700 MW seutas.
Sebagai sebahagian sistem talian penghantar ini, 2 stesen pengubah akan dibina di Bakun dan Tanjung Tenggara. Talian DC voltan tinggi ini akan disambung ke Grid Nasional yang dikendalikan oleh Tenaga Nasional Berhad.
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Rumah No 2 UM! Bas Usang Ditukar Jadi Kabin Penginapan, Dari Luar Nampak Buruk Tapi Dalaman Cantik
Mencipta kelainan ketika bercuti antara pilihan individu yang sukakan cabaran. Jika sebahagian dari kita sudah terbiasa menginap di hotel, apa kata untuk mencipta kelainan boleh mencuba Bus Home Universiti Malaya. Jangan sangka tak banyak aktiviti boleh boleh sebaliknya boleh buat BBQ, membaca dan anak-anak juga boleh bermain di halamannya.
Dikongsi dari page We Go Travel yang berkongsi pengalaman mereka menginap di No 2 UM. Dari luar nampak bas usang ya tapi dalamannya cantik.
Sebuah bas Universiti Malaya yang terbiar di sebuah rumah yang dipanggil Rumah No.2, Universiti Malaya telah diubah suai menjadi penginapan yang unik dan cantik.
Idea asal unik ini datang dari bekas Timbalan Naib Canselor UM, maka terhasillah idea yang sangat WOW ini.
Kebersihan dan kemudahan di dalam bas seperti ruangan membaca, peti ais, katil, sinki, penghawa dingin dan meja makan pasti menjaminkan keselesaan maksima penginapan anda disini.
Rumah tersebut juga mempunyai taman yang menempatkan beberapa ekor arnab serta ayam yang jinak. Bagi kami sangat santai bila berada di situ
Bagaimanapun, tandas tidak diletakkan di dalam bas. Anda perlu keluar dari bas dan menggunakan tandas yang dikhaskan untuk pelanggan sahaja. ianya hanya beberapa langkah saja daripada bas berkenaan.
Tidak banyak aktiviti yang disediakan. Aktiviti yang ada seperti memberi makan haiwan di situ membaca buku & ber-BBQ
Macam kami, kami bawa permainan untuk Adam & Aydan. Kami juga bawa dapur kami sendiri dan makanan untuk makan malam. Tujuan kami pun cuma chill² rilex² selain untuk merasa keunikan bermalam di rumah bas ini.
(BOLEH TONTON VIDEO KAMI)
Rumah tersebut tidak kosong, ia dijadikan tempat pembelajaran dan ofis. Pada waktu malam ada juga staff yang tinggal di situ.
Makanan anda tidak perlu risau. Grabfood & foodpanda masih cover area situ Ada je kedai makan yang berdekatan.
Keseluruhannya memang best. Rasa tenang je. Tempat bersih dan selesa. Puas hati
Untuk gambaran yang lebih jelas. Boleh tonton video kami (link YouTube di bawah) di sana dan apa aktiviti kami lakukan.
Max 4pax
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Kucing Bantu Stesen Kereta Api Mundur & Hampir Ditutup Jadi Terkenal
Seekor kucing menjadi wira apabila membantu menaikkan semula keuntungan sebuah stesen kereta api daripada hampir jatuh muflis dan ditutup buat selama-lamanya. Selepas pekerja terakhir berhenti kerja pada tahun 2006, kucing jalanan yang diberi nama Tama merupakan satu-satunya yang masih tinggal di Stesen Kishi di Bandar Kinokawa, Jepun iaitu hentikan terakhir Landasan Eletrik Wakayama.
Tama dilahirkan di bandar itu pada asalnya dan membesar sebagai seekor kucing jalanan serta sering ditemui berlegar-legar di antara Stesen Kishi dan kedai runcit berhampiran. Apabila orang ramai mendengar kisah kucing itu tinggal sendirian, penjual tiket kereta api kembali menunjukkan peningkatan yang mendadak sehingga ia digelar ‘Kesan Tama’.
Pada tahun 2007, Tama terus dijaga di stesen kereta api tersebut dan diberi gelaran ‘Train Master’ sehingga berjaya meningkatkan kadar penggunaan kereta api secara drastik. Tama diberi tugasan untuk menyambut kedatangan pelancong selain diberikan sebuah pejabat kecil dan pakaian seragam yang dipakainya setiap hari. Tama menerima gaji dalam bentuk makanan selain mempunyai blognya sendiri.
Selepas Tama menjadi ‘selebriti’ utama di Stesen Kishi, semakin ramai orang datang kerana mahu membeli tiket daripada kucing comel itu. Jika sebelum ini landasan kereta api itu merupakan pengangkutan asas ia kini menjadi destinasi utama pelancongan di Bandar Kinokawa.
Bukan itu sahaja, terdapat kedai cederamata yang menjual pelbagai jenis berkaitan dengan Tama termasuk baju mahupun patung di Stesen Kishi. Pada tahun 2009, Tama menjadi begitu popular sehingga syarikat kereta api itu melancarkan kereta api khas versi kartun Train Master berkaki empat dan diberi nama Tama Densha. Stesen itu juga membina sebuah satu struktur pintu masuk utama baru yang menyerupai kepala Tama pada tahun 2010 dan ia menyebabkan peminat kucing itu semakin teruja.
Pada Januari 2010, Tama secara rasminya dinamakan sebagai Pegawai Operasi Stesen Kishi dan menjadikan haiwan itu kucing pertama dilantik sebagai eksekutif di sebuah syarikat perkhidmatan kereta api. Tama yang ‘bertugas’ sebagai Pegawai Operasi Stesen Kishi turut dibantu dua kakitangan baru sebagai pembantunya yang juga kucing diberi nama Chibi dan Miiko dalam melakukan tugas seharian.
Pada tahun 2012, Tama meninggal dunia kerana sakit tua. Hampir 3,000 orang yang menghadiri upacara pengebumian Tama yang menghembuskan nafasnya yang terakhir pada pada usia 16 tahun.
Tama disemadikan di tapak perkuburan kucing berhampiran dan haiwan itu juga memperolehi status dewi Shinto kerana sikap dedikasinya untuk memastikan perkhidmatan kereta api terus maju ke hadapan.
Kini, jawatan Tama sebagai Train Master di Stesen Kishi itu digantikan dengan pekerja baharu, Nitama yang mempunyai wajah dan warna bulu mirip dengan Tama.
Sumber: Kampusuols
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI