Jepun memang dah terkenal dalam menghasilkan mesin layan diri yang pelik, unik dan menakjubkan. Macam-macam yang orang Jepun jual di sana daripada jual buah-buahan sampai la ada mesin yang jual seluar dalam!

Kalau nak tahu apa lagi jenis mesin layan diri di sana, entri ini akan memberikan anda kompilasi beberapa mesin layan diri yang pelik, unik dan menakjubkan yang ada di negara matahari terbit itu!

1. Mesin air Coca-Cola Ais segera

Ini bukan air Coca-Cola yang biasa tu tau. Ini air Coca-Cola yang istimewa sikit sebab anda hanya perlu menterbalikkan botol air Coca-Cola itu untuk menukarkan ia daripada air biasa kepada ais. Bestkan? Macam minum Slurpee dekat 7-Eleven.

2. Mesin jual air penambah tenaga dan kondom

Waktu berkerja di Jepun sangat lama dan kadang-kala mereka kesuntukan waktu untuk menghabiskan ‘masa-masa berkualiti’ bersama. Jadi ada mesin yang menjual air penambah tenaga dan kondom bersama untuk tujuan tersebut. On-the-go. Jepun apa ada hal.

3. Mesin jual penutup mulut untuk elakkan anda dijangkiti kuman dan bakteria

Jepun juga negara yang terkenal dengan sikap lemah-lembut dan pembersih rakyat mereka dan tidak manis disana sekiranya anda bersin dan menggunakan tisu atau sapu tangan lalu disimpan kembali ke dalam poket. Jadi untuk memudahkan urusan itu, jalan-jalan di sana ada terdapat mesin layan diri yang menjual penutup mulut supaya anda bebas menggunakan kenderaan awan dan ke mana sahaja tanpa risau mengganggu orang lain ketika menghadapi selesema.

4. Mesin jual binatang peliharaan

Mesin macam ni pun ada dekat Jepun tau. Mesin ni membolehkan anda mendapatkan binatang peliharaan kesayangan dalam masa beberapa saat sahaja. Haiwan tersebut akan diletakkan didalam kotak kaca dan mempunyai pintu di depannya. Jangan risau kerana air, makanan dan udara ada disalurkan ke setiap bekas. Jadi haiwan-haiwan itu selamat di situ. Ada tanda harga di depannya dan anda boleh pilih binatang kesayangan anda.

5. Mesin jual arak di stesen keretapi

Arak atau sake diperbuat daripada beras ini sangat popular di Jepun dan ianya boleh didapati daripada mesin layan diri di Stesen Kereta Api Niigata. Jadi kalau anda terasa nak minum sake, jangan khuatir. Ada mesin layan diri di sana yang membolehkan anda dapatkan satu shot sake dengan segera. Mesin layan diri ini juga memberikan pilihan kekuatan alkohol kepada anda.

6. Mesin jual buah epal

Di negara yang mana semua rakyat yang bergerak dengan laju dan sentiasa sibuk, agak masuk akal sekiranya anda boleh memberi beberapa barang-barang basah di mesin layan diri, lebih-lebih lagi makanan yang memberikan faedah kesihatan kepada anda. Sebagia contoh mesin layan diri yang menjual epal ini. Selain daripada buah epal, ada juga buah-buahan lain yang dijual seperti pisang, jambu, beras dan sebagainya. Apa yang menariknya adalah mesin-mesin ini dengan mudah boleh didapati di stesen-stesen kereta api di sana.

7. Mesin layan diri jual t-shirt

On the way nak pergi dating tapi baju pulak tertumpah kuah? Jangan risau, sebab ada mesin layan diri yang menjual baju! Ya, jual baju. Jadi jangan risau kalau anda ingin segera pulang sebab pergi sahaja cari mesin layan diri ini, dan anda akan dapat satu baju baharu.

8. Mesin jual sos kicap untuk masakan

Kalau anda ke Jepun, jangan salah beli ya. Kot ada yang ingat ini adalah air minum pula. Tak, ini sebenarnya sos soya yang selalu digunakan dalam masakan orang Jepun. Orang Jepun panggil benda ini sebagai dashi stock.

9. Mesin jual burger segera

Kalau benda ni ada berleluasa, maka habis la McDonald. Ini baru betul-betul fast food. Masukkan sahaja duit dan pilih, burger apa yang anda mahukan. Pop! Burger akan keluar dari lubang mesin terus kepada anda.

10. Mesin layan diri jual seluar dalam

Sama saja macam konsep baju tu tadi tap kali ni dia jual seluar dalam pulak. Ada pelbagai pilihan saiz dan warna untuk anda. Mudahkan membeli-belah di Jepun?

Nak apa lagi? Ada beratus macam benda yang di jual menggunakan mesin layan diri di Jepun. Alangkah bagusnya kalau Malaysia juga menggunakan teknologi yang sama. Tapi tak boleh, rakyat Malaysia ni tak boleh tengok benda-benda macam ni. Mesin ATM dalam bank tu pun diorang boleh angkut guna 4X4, inikan pulak mesin layan diri macam ni. Pasang hari ni, esok hilang barangkali. Huhuhu.