Inisiatif Gelembung Perjalanan Domestik Zon Hijau yang bermula 23 November 2020 merupakan usaha kerajaan dalam memastikan sektor pelancongan negara kembali pulih dan aktif.
Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Datuk Seri Nancy Shukri berkata inisiatif itu selaras dengan tiga strategi utama di bawah Pelan Pemulihan Pelancongan iaitu mengembalikan semula keyakinan rakyat untuk kembali melancong, pemfokusan untuk menyemarakkan pelancongan domestik serta mengenal pasti segala produk dan meningkatkan penawaran yang lebih kreatif dengan memaksimumkan sumber sedia ada.
“Bermula 23 November 2020 prosedur operasi standard (SOP) Gelembung Perjalanan Domestik telah pun diluluskan. Inisiatif ini memberi kebenaran untuk pergerakan antara zon hijau dengan negeri dan seterusnya pintu sempadan negara kelak, insya-Allah. Sumbangan yang diberikan oleh industri pelancongan domestik adalah besar.
Data Akaun Satelit Pelancongan daripada Jabatan Perangkaan menunjukkan rekod perbelanjaan sebanyak RM92.6 bilion oleh sektor pelancongan domestik pada tahun 2019. Selaras dengan keputusan kerajaan itu, kementerian tersebut turut menyediakan beberapa inisiatif meliputi penginapan, pengangkutan dan diskaun pembelian produk kraf di outlet Karyaneka. Kempen ini menyasarkan warganegara Malaysia dan tempoh kempen ini ialah dari Disember 2020 sehingga Februari 2021.
Di bawah inisiatif penginapan, pelbagai pakej ditawarkan dengan kerjasama Persatuan Hotel Malaysia (MAH) dan platform e-dagang Shopee dengan pengguna perlu membeli pakej penginapan minimum tiga hari dua malam bagi menebus rebat baucer sebanyak RM100 dan RM50 berdasarkan kategori hotel. Bagi yang menyempurnakan pembayaran akan menikmati e-baucer tunai sebanyak RM20 yang boleh digunakan untuk pembelian barangan lain di aplikasi Shopee bagi merancakkan ekonomi membeli-belah di Malaysia secara dalam talian.
Melalui dua kempen Persatuan Hotel Bajet Malaysia (MyBHA) bagi hotel tiga bintang ke bawah terpilih iaitu ‘Jom Nginap’ dan ‘Malaysia Welcomes You,’ ada tawaran tunai kembali serta rebat sebanyak RM20 dalam bentuk Touch n’Go yang terhad kepada 62,500 tempahaN bagi setiap transaksi minimum RM50. Tawaran ini bermula 31 Dis 2020 hingga Mac 2021. Bagi kempen Malaysia Welcomes You, juga dengan kerjasama Touch n’Go, menawarkan rebat sebanyak RM20 bagi tempoh tempahan dari April hingga Jun 2021.
Inisiatif pengangkutan, kempen ‘Cuti-Cuti Malaysia’ dengan kerjasama syarikat penerbangan Malaysia Airlines Berhad (MAB), Air Asia, Firefly dan Malindo Air turut menawarkan potongan diskaun sebanyak RM50. Sebagai contoh, Malaysia Airlines termasuk Firefly menawarkan potongan diskaun sebanyak RM50 atau potongan RM100 untuk tiket penerbangan pergi dan balik bagi pembelian tiket untuk kelas ekonomi dan kelas perniagaan. Keseluruhan tawaran adalah sebanyak 9,000 tempat duduk. AirAsia juga menawarkan rebat baucer sebanyak RM50 bagi pembelian tiket dan menyasarkan 24,000 orang maksimum. Malindo Air pula memberi tawaran pemberian diskaun sebanyak RM50 terhad kepada 6,000 pengguna dengan pendaftaran terawal.
Inisiatif dalam segmen perkhidmatan, pengangkutan dan syarikat swasta dengan kerjasama Prasarana melalui kempen MY30 Pass (Beli Satu Percuma Satu) ditawarkan kepada 5,000 pengguna pertama dan pengguna boleh menikmati perjalanan tanpa had Rapid KL Rail (LRT/MRT/Monorail), bas dan Rangkaian BRT untuk 30 hari.
Selain program yang dirangka di bawah pelan pemulihan pelancongan, Tourism Malaysia melancarkan pakej istimewa sempena kempen Cuti-Cuti Malaysia khas untuk penjawat awam pada 3 September lepas. Sehingga bulan Oktober 2020, sejumlah RM115,549 nilai jualan pakej berjaya direkodkan menerusi Kempen Pakej Penjawat Awam ini.
Diharap program serta inisiatif yang dirangka dapat membantu merancakkan semula sektor pelancongan domestik dengan kerjasama daripada setiap pihak industri pelancongan tempatan ke arah pemulihan dan kemajuan ekonomi negara. Semua pemain industri diseru agar sentiasa menampilkan tawaran pakej menarik selain menjaga SOP dengan norma baharu bagi memastikan kelestarian ekonomi sektor pelancongan.
Orang ramai boleh merujuk laman sesawang Tourism Malaysia untuk mendapatkan inspirasi trip pelancongan serta pakej menarik domestik di www.malaysia.travel
Hotel Keio Plaza Tokyo, satu daripada hotel antarabangsa yang paling berprestij di Jepun yang terletak di Shinjuku, Tokyo, menjadi tuan rumah “Pameran Porselin Arita dan Imari ke-37” dari 1 Julai hingga 2 Ogos 2017, memperkenalkan kepada tetamu porselin Arita/Imari, seramik pertama dibuat di Jepun.
Tema pameran tahun ini adalah “porselin antik dalam kehidupan kontemporari” dan pelbagai produk porselin “Ko Imari (Arita Antik)” dipaparkan untuk dijual kepada pengunjung bersama-sama dengan barang-barang lain. Sebagai sebahagian daripada pameran ini, makanan khas menggunakan pinggan mangkuk porselin Arita akan dihidangkan di restoran dan bilik istirehat di dalam hotel ini.
Dengan kerjasama Galeri Maesaka Seitendo dan Tasaburo, dua peniaga seni antik yang terkenal di Tokyo, barang-barang seni yang mewakili gaya porselin Ko Imari akan dipaparkan dan tersedia untuk dijual. Juga, pengeluar ruang dan Pengerusi Persatuan Perancang Parti Jepun Yoko Maruyama akan membuat tetapan meja makan khas menggunakan hidangan porselin gaya Ko Imari untuk dinikmati oleh para peserta pameran.
Makanan khas menggunakan barang-barang porselin Arita akan dihidangkan di sembilan restoran dan ruang istirehat hotel. Selain itu, sarapan khas Jepun yang dihidangkan atas porselin Arita terhad kepada 20 tetamu menggunakan Lantai Kelab “Grand Premium”. Pihak hotel berusaha untuk menyediakan pelawat luar negara ke hotel ini dengan rasa “layanan Jepun” melalui sarapan gaya Jepun yang disediakan dengan teliti yang dicipta oleh Chef Eksekutif, Hiroshi Ichikawa dengan kerjasama pakar makanan Mackey Makimoto.
Pameran Porselin Arita dan Imari tahun ini merupakan tahun ke-37 ia dianjurkan, dan direka bentuk untuk menunjukkan bagaimana bentuk seni tradisional ini digunakan dalam gaya hidup Jepun. Tambahan pula, acara ini adalah sebahagian daripada program acara-acara pengalaman budaya Jepun Hotel Keio Plaza, yang direka untuk memenuhi minat yang semakin meningkat dalam budaya Jepun di kalangan tetamu dari luar negara, yang merupakan lebih 75% daripada jumlah tetamu hotel ini.
Siapa yang ada bela haiwan kesayangan macam kucing di rumah mesti, risaukan nak keluar bercuti lama-lama? Risau takut nanti kucing tu nak makan apa, kucing tu boring ke tak, selamat ke kucing tu dan macam-macam lagi.
Kalau anda nak tahu, itu semua adalah separation anxiety dissorder (SAD) – anda tak boleh nak berpisah dengan sesuatu yang anda sayang dan dalam konteks cerita ini, haiwan kesayangan. Kalau berpisah, lagi-lagi untuk jarak waktu yang lama, anda akan mula resah, gelisah.
Bila dah resah, gelisah dan bermacam-macam lagi hal yang timbul dalam kepala otak tu, macam mana nak enjoy percutian kan? Anda bercuti nak enjoy, bukan nak fikir masalah dekat rumah. Tinggalkan semua benda dekat rumah, fokus dengan trip anda dan havefun.
Jadi, Libur nak share kepada pembaca especially yang bela haiwan kesayangan di rumah seperti kucing, macam mana nak tinggalkan haiwan kesayangan anda dengan selamat dan anda boleh menikmati saat-saat indah matahari terbenam di ufuk pantai dengan tenang.
Tinggalkan haiwan kesayangan anda kepada pet hotel
Hubungi mana-mana pet hotel yang available untuk jaga haiwan kesayangan anda sepanjang masa ketiadaan anda di rumah. Pet hotel ni profesional dalam hal-hal menjaga haiwan kesayangan ni. Makan minum dia terjaga, mandi dia ada orang uruskan dan anda pun tak pening kepala nak memikirkan pasal haiwan kesayangan anda tu. Dalam pet hotel ada ruang tempat untuk haiwan anda bermain dan sebagainya. Tapi kekurangan bila anda hantar haiwan kesayangan ke pet hotel adalah kosnya. Siap sediakan wang secukupnya untuk bayar bil pet hotel bila anda dah balik daripada bercuti nanti.
Tinggalkan haiwan kesayangan anda pada keluarga atau kawan-kawan
Anda juga boleh tinggalkan haiwan kesayangan anda tu pada familymembers atau kawan-kawan anda untuk sementara sehingga anda balik daripada bercuti. Tinggalkan pada familymembers atau kawan-kawan ni mudah tapi mereka ni bukan profesional dalam bab-bab menjaga haiwan ni dan ofcourse mereka pun ada hal lain yang perlu diuruskan seharian. So mungkin haiwan kesayangan anda tidak mendapat perhatian sepenuhnya comparedtopet hotel. Kelebihannya, anda tak adalah perlu keluarkan belanja yang besar, cukup bawa bekal makanan haiwan kesayangan anda itu dari rumah dan tinggalkan di rumah familymembers atau kawan-kawan anda tadi.
Kalau nak tinggal dekat rumah juga, pakai food dispenser
Itu antara dua pilihan yang ada tapi Libur terfikir satu cara lagi kalau anda tak nak tinggalkan haiwan kesayangan anda di pet hotel atau di rumah familymembers atau kawan-kawan. Ideanya adalah pakai fooddispenser dan set kan timing makan haiwan kesayangan anda siap-siap mengikut kesesuaian.
Jadi bila tiba waktu makan, haiwan kesayangan anda boleh makan tepat pada waktunya. Cuma.. Standby bekas najis siap-siap untuk haiwan kesayangan anda membuang. Ada banyak petua daripada geng-geng pencinta kucing tapi yang terbaik kalau kita dapat train haiwan kesayangan kita cara-cara untuk membuang najis supaya taklah bersepah-sepah bila kita balik nanti. Haha.
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Projek Sistem Transit Rapid (RTS) yang menghubungkan Malaysia dari stesen Bukit Chagar, Johor Bahru dengan Woodlands North, Singapura, bakal memendekkan tempoh perjalanan kepada 30 minit, berbanding lebih sejam ketika ini.
Tempoh singkat itu juga merangkumi proses pemeriksaan imigresen dan kastam oleh kedua-dua negara. RTS itu mampu membawa sehingga 10,000 penumpang sejam sehala atau 72,000 penumpang sehari setelah 5 tahun beroperasi, yang jauh lebih tinggi berbanding 300 penumpang sejam oleh perkhidmatan Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) Tebrau Shuttle. Jarak perjalanan RTS itu adalah sejauh empat kilometer dengan kekerapan tren setiap empat minit ketika waktu puncak dan enam minit pada waktu biasa.
Projek stesen Sistem Transit Rapid (RTS) di Bukit Chagar,bakal dilancarkan pada 22 Nov ini bersempena Ulang Tahun Hari Keputeraan Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.
Pengumuman berkenaan dibuat menerusi hantaran terbaharu yang dimuat naik dalam Facebook Sultan Ibrahim Sultan Iskandar, dengan disertakan beberapa gambar baginda menerima menghadap Ketua Pegawai Eksekutif Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp) Datuk Mohd Zarif Hashim di Pejabat Mados, Istana Bukit Pelangi.
Pada pertemuan itu, Mohd Zarif mempersembahkan kepada Sultan Ibrahim perkembangan projek berkenaan, sebagai kesinambungan kepada pembentangan Belanjawan 2021, baru-baru ini. Antara perkara yang disentuh ialah pelancaran projek stesen RTS secara maya serta draf reka bentuk stesen berkenaan dengan kerja-kerja akan dimulakan sekitar hujung bulan ini selepas pelancaran. Menurut hantaran itu, Sultan Ibrahim turut berkenaan untuk dianjurkan sebuah pertandingan bagi hiasan fasad stesen berkenaan. Turut sama pada pertemuan itu, Pengarah Tanah dan Galian Johor Datuk Mohammed Ridha Abd Kadir dan Datuk Bandar Johor Bahru Datuk Adib Azhari Daud.
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!