Ramai yang telah merancang untuk bercuti pada tahun 2020 ini ke pelbagai destinasi di dunia.
Agensi Pelancongan Tak Mahu Pulang Duit Pelanggan Ketika COVID-19? Ini Kata Dua Daripada Menteri

Ada yang telah mendapatkan khidmat agensi pelancongan untuk memudahkan urusan percutian mereka. Namun, akibat penularan wabak COVID-19 diseluruh dunia, aktiviti pelancongan bukan sahaja dalam negara malah 'satu dunia' terpaksa dihentikan seketika.
Agensi Pelancongan Tak Mahu Pulang Duit Pelanggan Ketika COVID-19? Ini Kata Dua Daripada Menteri

Disebabkan itu, ada pelanggan yang kerugiaan ratusan ringgit hingga puluhan ribu ringgit kerana telah membuat bayaran penuh atau separuh kepada agensi pelancongan. Oleh itu ada yang meminta jasa baik agar wang tersebut dipulangkan kembali.

Ketika ditanya mengenai aduan terdapat agensi pelancongan yang tidak mahu memberi bayaran balik kepada pelanggan kerana perjalanan dibatalkan disebabkan PKP, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob meminta kedua-dua pihak duduk berbincang dalam mencapai situasi menang-menang.
Agensi Pelancongan Tak Mahu Pulang Duit Pelanggan Ketika COVID-19? Ini Kata Dua Daripada Menteri

“Sebenarnya hubungan kontrak atau perjanjian antara pelancong dan ejen tidak ada kena mengena dengan kerajaan, tetapi daripada segi kemanusian sepatutnya mereka (agensi) perlu pulangkan wang itu kerana mereka (pelanggan) bukan batalkan atas kehendak mereka tetapi terbatal kerana mereka tidak boleh keluar negara kerana polisi tidak membenarkan. Kalau tak terbang atau pulang duit mungkin boleh dibawa ke hadapan supaya mereka (pelanggan) tidak rugi dan agensi juga tidak rugi,” katanya yang turut memaklumkan telah meminta Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) membantu pelanggan yang mengalami masalah tersebut.

Agensi Pelancongan Diberi Kebenaran Beroperasi Ketika PKPB

IKLAN

Kerajaan juga telah bersetuju membenarkan pejabat agensi pelancongan seluruh negara beroperasi dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB). Bagaimanapun kebenaran pengoperasian hanya untuk tujuan pentadbiran, kewangan, pengurusan dan penjualan sahaja.
Agensi Pelancongan Tak Mahu Pulang Duit Pelanggan Ketika COVID-19? Ini Kata Dua Daripada Menteri

“Mereka juga boleh menyediakan pakej-pakej pelancongan sebagai persediaan pada masa hadapan sekiranya kerajaan membenarkan aktiviti pelancongan dimulakan. Setakat hari ini, aktiviti pelancongan masih dalam senarai terlarang,” katanya.

Ahli Program Malaysia Rumah Keduaku Dibenarkan Pulang Ke Negara

IKLAN

Sementara itu, Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Datuk Nancy Shukri dalam kenyataan memaklumkan terdapat 253 ahli MM2H termasuk tanggungan mereka terkandas di luar negara dan beliau berharap kesemua mereka dapat bersabar dan memahami cabaran yang dihadapi kerajaan dalam menangani COVID-19.

IKLAN

Mengulas mengenai perkara tersebut, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata kerajaan membenarkan ahli program Malaysia Rumah Keduaku (MM2H) yang terkandas di luar negara untuk kembali ke negara ini. Bagaimanapun setiap ahli program perlu membuat pemeriksaan kesihatan dan disahkan negatif COVID-19 terlebih dahulu sebelum dibenarkan berlepas pulang ke Malaysia. Setibanya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), mereka perlu mematuhi semua peraturan yang ditetapkan termasuk menjalani saringan kesihatan dan kuarantin wajib selama 14 hari dan kos kuarantin wajib perlu ditanggung sendiri oleh ahli program.

Sumber: Bernama

Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR.
Berlibur dan download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI