Pelajar dan kakitangan perpustakaan Universiti Canberra Australia berdepan situasi panik apabila diarahkan keluar akibat ‘kebocoran gas’.
Namun pemeriksaan oleh pasukan bomba mendapati bau kurang menyenangkan itu datang daripada buah durian, lapor CNN. Seramai 550 orang diarahkan mengosongkan bangunan itu dalam masa kurang daripada enam minit, sebelum sepasukan bomba tiba untuk membuat pemeriksaan.
Durian atau popular digelar sebagai raja buah nampaknya hanya mendapat tempat di hati masyarakat di Asia. Keunikan rasanya yang manis dan berlemak serta bau yang harum membuatkannya menjadi buah kegemaran rakyat Malaysia. Kalau di Malaysia, apabila bau durian rasa ramai yang datang serbu, bukan larikan diri.
IKLAN
“Mujurlah ia bukan kebocoran gas, hanya bau daripada buah durian,” itu yang ditulis dalam kenyataan pihak perpustakaan di Facebook.
IKLAN
“Pasukan bomba telah selesai membuat pemeriksaan dan berjaya mengesan sumber bau.Kami telah membuat pemantauan dan kawasan itu disahkan selamat,” kata kenyataan dari Australian Capital Territory Emergency Services Agency, yang menambah sebiji buah durian ditemui dalam salah sebuah almari dalam perpustakaan itu.
IKLAN
Ini bukan kali pertama kejadian seumpama ini berlaku.Tahun lalu, perpustakaan di sebuah universiti di Melbourne juga terpaksa dikosongkan akibat bau daripada buah durian yang disangka kebocoran gas. Disebabkan itu, buah durian sudah diharamkan dibawa masuk ke universiti ini melalui kenyataan di laman sosial perpusatakaan ini.
Seorang kakitangan Rapid Rail Sdn Bhd yang mengendalikan operasi MRT Laluan Kajang disahkan positif Covid-19.
Rapid Rail menerusi kenyataan di laman rasmi Facebooknya berkata, pengendali tren itu kali terakhir bertugas pada 21 Oktober lalu dan kini dirawat di Hospital Sungai Buloh (HSB).
Rapid Rail yang menjadi operator untuk MRT Laluan Kajang melaksanakan kerja disinfektasi dan pembersihan tempat kerja kakitangan berkenaan berpandukan garis panduan ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Tren pula sememangnya ditetapkan untuk menjalani kerja pembasmian kuman dan pembersihan setiap malam selepas operasi pada hari berkenaan.
Menurut kenyataan itu lagi, semua kakitangan lain yang mempunyai kontak rapat dengan pesakit itu diminta menjalani ujian saringan dan kuarantin kendiri selama 14 hari.
Rapid Rail juga sudah memaklumkan semua langkah diambil itu kepada agensi berwajib termasuk Majlis Keselamatan Negara (MKN), Kementerian Pengangkutan dan Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD).
Buat pengguna, tidak perlu risau kerana perkhidmatan MRT Laluan Kajang dan semua perkhidmatan pengangkutan awam lain kendalian Prasarana seperti LRT, monorel, Bas Rapid Transit dan bas henti-henti adalah selamat digunakan.
Pengguna diingatkan supaya mematuhi SOP ditetapkan khususnya pemakaian pelitup muka sepanjang masa, mencuci tangan dengan cecair pembasmi kuman, mengambil suhu badan dan mendaftar di aplikasi MySejahtera atau buku log disediakan sebelum memasuki tren.
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Semalam tular di sosial media apabila syarikat penerbangan tambang murah, AirAsia Berhad mengeluarkan kenyataan bakal menamatkan perkhidmatan 111 kru kabin daripada 1,900 kru, 172 juruterbang dan 50 jurutera dalam usaha pengecilan operasi.
Rata-rata pemain industri pelancongan dan pengguna AirAsia bersimpati dengan nasib yang dialami semua kakitangan yang terlibat ketika ini. Semoga kalian tabah!
Pengumuman pemberhentian itu difahamkan dimaklumkan oleh Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Berhad, Riad Asmat dalam sesi taklimat bersama kakitangan syarikat berkenaan. Kesemua yang terlibat dalam skim pemberhentian itu akan dimaklumkan menerusi e-mel dalam tempoh 24 jam. AirAsia Berhad juga menjanjikan pampasan kepada semua yang terlibat.
Situasi yang dihadapi AirAsia Berhad kini adalah amat sukar dan semua langkah mengurangkan, memantau faktor dalaman dan luaran adalah tidak mencukupi. AirAsia turut memohon maaf kepada kakitangan yang terlibat dan menegaskan, syarikat tiada pilihan lain yang boleh diambil buat masa ini selain melakukan penstrukturan semula organisasi.
Pemberhentian tenaga kerja itu tidak hanya dilaksanakan oleh AirAsia Berhad malah di semua bahagian di bawah Kumpulan AirAsia. Dalam perkembangan berasingan, AirAsia X (AAX) turut mengumumkan pengurangan tenaga kerja melibatkan tenaga kerja Malaysia dan asing, namun jumlah sebenar tidak diumumkan di dalam sesi taklimat yang diketuai Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia X, Benyamin Ismail.
Pemberhentian itu dijangka melibatkan tenaga kerja setiap sektor termasuk operasi, pengurusan, kru dan juruterbang. Menurut sumber yang menyertai sesi berkenaan, AAX akan beroperasi menggunakan sekitar 15 ke 16 pesawat apabila sektor antarabangsa dibuka semula. Ia berbanding 32 pesawat yang dimilik AAX pada ketika ini. Sesi tersebut turut menjelaskan bayaran bonus dan insentif akan dimansuhkan namun bayaran gaji pokok akan dikekalkan termasuk elaun penerbangan,sektor dan bermalam.
Kerajaan Negeri Selangor menerusi Pakej Kita Selangor 2.0 yang telah diumumkan oleh Y.A.B. Dato’ Seri Amirudin Shari, Dato’ Menteri Besar Selangor pada 9 Jun lalu memperuntukkan sebanyak RM 2.55 juta untuk industri pelancongan Negeri ini, khusus bagi menangani impak pandemik Covid-19.
Antara insentif yang terkandung dalam Pakej ini termasuk Geran Bantuan Kewangan Program / Aktiviti Pelancongan Negeri Selangor dengan jumlah peruntukan RM 1 juta, Baucar Pelancongan Negeri Selangor 2.0 dengan jumlah peruntukan RM 1 juta, Program
Latihan Pembelajaran Pendigitalan Pelancongan Negeri Selangor berjumlah RM 300,000.00, dan Bantuan Kewangan “One-Off” yang telah disalurkan secara maya kepada 17 Persatuan Pelancongan di Negeri Selangor pada 9 September lalu.
Berita baik buat semua; permohonan untuk Geran Bantuan Kewangan Program / Aktiviti Pelancongan Negeri Selangor akan mula dibuka bermula 23 September hingga 31 Disember ini menerusi pautan Google Form yang boleh diakses melalui imbasan kod QR yang tertera.
Inisiatif ini bertujuan untuk memulih dan menggalakkan program pelancongan bagi mempromosikan industri pelancongan Negeri Selangor di ambang pandemik Covid-19 yang semakin menghampiri ke fasa endemik.
Inisiatif ini dibuka kepada penggiat industri pelancongan yang layak di Negeri Selangor yang ingin menganjurkan, atau menyertai program atau aktiviti pelancongan yang mempromosikan industri pelancongan Negeri.
Geran Bantuan Kewangan ini akan dilaksanakan melalui kaedah pengembalian kewangan (reimbursable financial assistance), dan jumlah permohonan adalah berdasarkan kepada satu (1) penyertaan atau pelaksanaan, iaitu 50% daripada jumlah perbelanjaan sebenar ATAU mengikut kelayakan maksimum RM20,000.00 — yang mana lebih rendah.
Pelaksanaan segala inisiatif yang terkandung dalam Permohonan Geran Bantuan Kewangan yang telah diluluskan pula perlu diselesaikan dalam tempoh dari 1 Oktober 2021 sehingga 30 Jun 2022. Ianya boleh dilaksanakan menerusi Program Familiarization (FAM) Trip, Misi Jualan, Pameran Pelancongan, Acara Pelancongan MICE, atau sebarang pengisian lain yang bersesuaian bagi merancakkan semula sektor pelancongan Negeri Selangor.
Inisiatif ini dijangka akan menarik minat dan penyertaan dari Persatuan Pelancongan di Negeri Selangor yang berdaftar dan diiktiraf di Malaysia, Syarikat Agensi Pelancongan dan Pengembaraan di Negeri Selangor yang berdaftar dan dilesenkan di bawah Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia (MOTAC), Pengusaha Homestay di Negeri Selangor yang berlesen dan berdaftar di bawah pihak MOTAC, pengusaha dalam sektor pelancongan MICE yang berdaftar dan berlesen di Negeri Selangor, para Hos Komuniti yang berdaftar dan berlesen di Negeri Selangor, serta Persatuan Komuniti atau Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) yang berdaftar di Negeri ini.
Usah lepaskan peluang ini, dan bersama berganding baru dengan pihak Tourism Selangor ke arah melestarikan industri pelancongan Negeri.
Semak syarat kelayakan untuk memohon dengan mengimbas kod QR yang tertera atau untuk sebarang informasi lanjut, sila layari laman sesawang rasmi Tourism Selangor di www.selangor.travel. Anda juga boleh menghantar e-mel ke geranbantuankitaselangor@tourismselangor.org untuk sebarang pertanyaan.
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!