Lebuh raya di Malaysia antara rangkaian menghubungkan jalan darat yang sering digunakan kita seharian untuk ke pelbagai destinasi di dalam negara. Tanpa jalan raya yang sempurna pasti pergerakkan kita dan ekonomi negara tidak akan cekap.
Dalam banyak-banyak lebuh raya yang ada di Malaysia, laluan mana satu anda suka guna? Senarai jawapan anda mungkin menjadi pilihan antara lebuh raya terbaik di negara. Sebanyak 10 lebuh raya disenaraikan dalam kedudukan berprestasi baik berdasarkan jumlah kemalangan maut dan kecederaan parah dilaporkan di situ. Lebuh raya-lebuh raya tersebut dibahagikan kepada dua kategori iaitu jenis sistem tol tertutup dan sistem tol terbuka.
Menurut Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), langkah menyenaraikan lebuh-lebuh raya tersebut membolehkan pengguna lebih peka terhadap risiko keselamatan masing-masing. Selain itu, ketetapan kedudukan ini diharap dapat mewujudkan persaingan sihat dikalangan konsesi lebuh raya untuk memperbaiki mutu jalan raya di bawah seliaan mereka dari semasa ke semasa.
Ads
Bagi menyenaraikan lebuh raya mengikut kedudukan terbaik, mata kedudukan akan dijumlahkan untuk setiap lebuh raya berdasarkan pemberat sebanyak 70 peratus untuk indeks kematian dan 30 peratus untuk peratusan segmen jalan yang bertaraf tiga bintang dan ke atas. Langkah itu selaras dengan usaha mengurangkan kadar kemalangan maut dan kecederaan parah di lebuh raya. Memandangkan statistik kemalangan dan keadaan sedia ada persekitaran jalan akan berubah dari masa ke masa, penetapan kedudukan lebuh raya berprestasi baik ini akan dilakukan secara berkala
Lima lebuh raya jenis sistem tol tertutup berprestasi baik:
1. Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS)
2. Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah (ELITE)
3. Lebuhraya Kajang-Seremban (LEKAS)
4. Lebuhraya Pantai Timur 1 (LPT 1)
5. Lebuhraya Lembah Kelang Selatan (SKVE)
Ads
Lima lebuh raya jenis sistem tol terbuka berprestasi baik:
1. Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) (LITRAK)
2. Lebuhraya Skim Penyuraian Trafik Kuala Lumpur Barat (SPRINT)
3. Jambatan Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah (JSAHMS)
4. Lebuhraya Sistem Lingkaran Kajang (SILK)
5. Lebuhraya Kemuning-Shah Alam (LKSA)
Sesiapa yang pernah ke Pulau Perhantian mesti tahu kewujudan dua kincir angin yang ada di sana kan? Pemandangan menarik yang boleh dinikmati di atas puncak bukit itu menjadikan kawasan tersebut sebagai tarikan pelancong untuk menikmati panorama Pulau Perhentian dan mengambil gambar.
Untuk pengetahuan anda, kewujudan kincir angin yang terletak di puncak bukit yang bertujuan untuk memberikan bekalan tenaga elektrik kepada penduduk setempat itu tidak dibenarkan masuk dan ianya digazetkan sebagai kawasan larangan kepada pelancong.
Memetik laporan daripada Harian Metro, Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Teknologi Maklumat negeri, Ariffin Deraman berkata bahawa kerajaan negeri tidak akan bertanggungjawab sekiranya berlaku kemalangan kepada pelancong yang mengunjungi kawasan berkenaan.
Sekalipun ada tangga disediakan untuk ke puncak bukit berkenaan, Atiffin menjelaskan bahawa tangga tersebut sebenarnya dibina untuk kemudahan staf Tenaga Nasional Berhad melakukan pemantauan dan penyelenggaraan terhadap kincir angin tersebut.
Difahamkan juga papan tanda larangan dan pagar sudah dipasang bagi menghalang pelancong daripada memasuki kawasan berkenaan tetapi telah dirosakkan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab.
Kerajaan negeri juga sudah memaklumkan kepada semua pengusaha bot yang membawa pelancong di Pulau Perhentian untuk menasihatkan mereka agar tidak pergi ke tempat tersebut.
Tahun lepas, pernah viral gambar yang menunjukkan keadaan sebenar tangga-tangga yang menuju ke kawasan kincir angin itu rosak teruk. Jadi kepada anda yang masih ingin ke sana, tanggung sendiri risiko ya. Tapi sebaiknya, jangan la pergi, bahaya.
Umum mengetahui Sukan Olimpik 2020 bakal diadakan di negara Jepun tahun hadapan. Akibat kekurangan tenaga kerja manusia disebabkan kadar kelahiran yang rendah, kepimpinan negara matahari terbit telah sebulat suara untuk menggunakan khidmat robot. Ia berfungsi bagi membantu mengendalikan jutaan pengunjung ketika penganjur sukan terbesar di dunia ini.
Pada tarikh detik permulaan Olimpik Tokyo 2020 nanti ahli sukan, pengujung dan pelancong akan disambut dengan deretan robot yang sentiasa berkeliaran sama ada di stesen-stesen kereta api atau di lapangan terbang seperti Lapangan Terbang Antarabangsa Haneda, Tokyo. Ramai berpendapat lebih ramai pelancong dan peminat sukan akan berkomunikasi dengan mesin berbanding dengan manusia.
Arisa Si Pembantu Arah
Di stesen kereta api bawah tanah, robot bernama Arisa akan membantu pelancong asing dan pengguna kereta api mendapatkan arah yang betul dan tandas di sekitar kawasan stesen itu semasa berlangsungnya sukan berkenaan.
Robot wanita bermata besar dengan ketinggian 182.8 sentimeter dilengkapi monitor skrin sentuh bukan sahaja boleh bertutur dalam bahasa Jepun malah bahasa Inggeris, Korea dan Cina. Selain memberitahu lokasi tarikan pelancongan di ibu kota itu, Arisa yang peramah tidak keberatan untuk berswafoto jika diminta oleh pelancong.
Perseusbot Robot Pengesan Bahaya
Terdapat juga robot bernama, Perseusbot digunakan. Fungsi Perseusbot mampu mengesan dan membuat laporan tentang individu dan objek yang mencurigakan di stesen-stesen kereta api selain mengurangkan bebanan tugas kakitangan stesen terlibat.
Robot berketinggian 167.5 sentimeter itu mampu mengelak sebarang halangan semasa meronda menggunakan jubin braille dan memberi amaran terus kepada telefon bimbit kakitangan stesen jika mengesan sebarang objek terbiar dalam tempoh yang lama. Perseusbot juga boleh mengesan pergerakan penumpang yang berpotensi melakukan tindakan agresif seperti menggenggam tangan seperti hendak memulakan pergaduhan.
Bestkan? Jom la book tiket ke Tokyo tahun hadapan 🙂
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Pantai Maho telah lama menjadi tarikan popular di Pulau St. Maarten. Ia bukan sekadar pantai cantik yang biasa-biasa, malah satu-satunya pantai di dunia di mana pesawat saiz jet jumbo terbang hanya puluhan meter sahaja di atas pengunjung. Lapangan terbang Princess Juliana yang terletak hanya sebelah Pantai Maho merupakan laluan berlepas serta mendarat pesawat ke pulau ini dan landasan ini antara yang menakutkan di dunia.
Salah satu pesawat saiz jet jumbo yang mendarat di sini ialah penerbangan Belanda Boeing 747 KLM.
Namun, Jumaat lepas merupakan pendaratan terakhir Boeing 747 KLM di lapangan terbang Princess Juliana. KLM akan bertukar ke pesawat Airbus 330.
TV Sarawak (TVS) sekali lagi tampil dengan program baharu yang menjanjikan pengalaman penuh warna-warni dan sarat dengan elemen budaya serta keindahan alam semula jadi.‘Sumandak...