Siapa tidak kenal dengan bandar metropolitan Bangkok yang merupakan ibu negara bagi Thailand. Selain menjadi kegemaran rakyat Malaysia untuk membeli-belah, Bangkok juga merupakan kota unik untuk mereka yang suka akan kesenian dan budayanya. Tidak mustahil, Thailand dipilih menjadi negara paling banyak pelancong dunia kunjungi pada tahun lalu.

Di Bangkok terdapat banyak lagi lokasi 'rare' untuk dikunjungi, antaranya sebuah perkampungan kaum jawa yang kurang diketahui ramai. Sekumpulan rakyat Malaysia yang berkunjung ke sana, sempat singgah dan kongsikan lokasi menarik ini dilaman sosial mereka.

Menarik perkongsian ini..

Lepas makan tengahari di kedai muslim, kami tanya orang kedai tu ada dak surau kami nak tumpang solat. Dia cakap di belakang kedai ada masjid, boleh solat di situ.

Bila tengok masjid tu nama dia Jawa Mosque, rasa macam unik. Lepas solat terus explore, laluan area tu sebiji macam laluan celah celah rumah di Jogja, rupanya tu perkampungan jawa. Masa di Jogja pun ada jalan kaki juga untuk cari kedai makan. Laluan sempit yang berpagar tinggi kat Kg Jawa Bangkok ni sebiji macam di Jogja sana.

Rupanya penduduk Kampung Jawa Bangkok ni memang asal dia dari keturunan Jawa Indonesia. Ada kisah juga masa pemerintahan raja Thailand dedulu yang minta bantuan raja raja Jawa untuk kirim pekerja dia nak bangunkan kerajaan baru.

Lepas dah selesai, raja Thailand terus bagi orang Jawa tu duduk ja dekat kampung ni. Sampai la sekarang ni Kampung Jawa ni dah ada 3/4 generasi depa kt sini. Yang di fahamkan cuma generasi 1 dan 2 ja boleh lagi berbahasa Jawa. Generasi yang bawah bawah ni dah pekat bebahasa Siam.












Sumber: FB Muliati Ashikin