
Angka 2020 merupakan tahun yang sangat sukar dan tidak mudah buat sektor ekonomi. Penularan pandemik COVID-19 telah memberi impak yang sangat besar kepada ekonomi negara dan juga dunia. Kesannya, ramai pekerja yang kehilangan kerja.
Malindo Air mengumumkan bakal memberhentikan sekitar 2,200 kakitangan atau lebih separuh daripada 3,200 tenaga kerjanya. Proses pemberhentian kerja melibatkan kakitangan yang terlibat dijangka selesai pada 30 November depan manakala kakitangan yang tidak terjejas diperlukan melakukan tugasan yang pelbagai. Langkah pemberhentian kerja itu harus dilakukan memandangkan realiti sektor penerbangan yang menghadapi kesukaran untuk pulih dalam masa terdekat.
Hujung minggu yang baru sahaja berlalu, syarikat penerbangan Malindo Air menjadi trending di laman sosial apabila menyaksikan krew syarikat penerbangan itu saling mengucapkan selamat tinggal dengan kata kunci Signing Off sebagai tanda telah tamat perkhidmatan secara rasmi.
Ini antara perkongsian daripada bekas krew penerbangan Malindo Air. Ramai daripada bekas kakitangan syarikat penerbangan itu meluahkan rasa sedih mereka selepas perkhidmatan mereka berakhir secara rasmi.
Semoga kalian tabah!
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Perkasakan Bahasa Kebangsaan Di Kawasan Tumpuan Pelancong Terutama Lapangan Terbang

Libur terbaca satu hantaran facebook daripada seorang wargamaya yang bernama Khalid Pattali, dan perkongsian beliau itu menarik perhatian Libur untuk dibaca.
Intipati hantaran tersebut adalah luahan hati beliau terhadap penggunaan bahasa inggeris yang terlalu meluas, melebihi bahasa kebangsaan. Seakan-akan membuatkan bahasa kebangsaan menjadi bahasa kelas kedua di tanah air sendiri.
Contoh yang diambil oleh Khalid ini adalah di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan nak tahu lagi apa yang ditulis oleh beliau, jom kita baca hantaran tersebut.
“Setiap kali nak keluar/balik Malaysia inilah pemandangan yang buat aku rasa sedih. Aku tahu bahasa inggeris penting, tapi janganlah kau jadikan bahasa melayu kelas kedua di pintu masuk Malaysia.
Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur adalah pintu masuk utama orang luar ke Malaysia. Tunjukkanlah jati diri Malaysia iaitu bahasa Melayu. Biar orang kenal. Cuba kau pergi lapangan terbang Istanbul, Zurich, Athen, Tokyo, Jeddah, Paris. Tengok bagaimana mereka bangga letakkan bahasa mereka sendiri.
Pengurusan Malaysia Airports boleh pergi ke IKEA. Tengok bagaimana syarikat luar ini menitik beratkan bahasa Melayu. Setiap papan tanda mesti bahasa melayu disusuli terjemahan bahasa inggeris.
Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur adalah sebahagian identiti Malaysia. Membawa nama Malaysia di mana semua rakyat Malaysia mestilah tahu berbahasa melayu. Jika kita sendiri segan berbahasa melayu siapa yang nak angkat bahasa kita.
Aku sedar ramai yang lebih selesa berbahasa inggeris atau bahasa rojak. Aku pun kadang2 rasa janggal sebut sesuatu perkataan dalam bahasa melayu.Tapi tolong jaga bahasa melayu kita sama ya. Biar zaman & teknologi berubah, tetapi adat, budaya & bahasa kita cuba pertahankan.”
Hantaran tersebut mendapat banyak perkongsian dan rata-rata komen wargamaya yang lain turut bersetuju dengan apa yang disampaikan oleh Khalid.
Malah tak kurang juga yang tidak bersetuju dengan hantaran Khalid tersebut kerana dikatakan tidak menunjukkan sisi lain di lapangan terbang yang ada menggunakan bahasa kebangsaan dalam papan tanda mereka.
Daripada pendapat Libur sendiri, ada benarnya juga kerana inilah peluang terbaik untuk kita memertabatkan dan memperkenalkan bahasa ibunda kita kepada masyarakat luar. Dalam masa sama, mungkin penggunaan bahasa inggeris itu bertujuan untuk memudahkan pelancong mencari arah tujuan mereka.
Jadi apa pendapat anda semua? Adakah perlu kita menggunakan bahasa kebangsaan atau bahasa inggeris? Atau adakah setiap papan tanda perlu menggunakan dwi bahasa? Jom kongsikan kepada Libur du ruangan komen facebook.
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Jom Lihat 150 Kartun Unik Di Pameran Kartun Antarabangsa Malaysia 2020, Balai Seni Lukis Kelantan

Sebanyak 150 kartun unik bertemakan ‘Cintai Warisan Kita’ hasil karya pelukis dari pelbagai negara dipamerkan di Pameran Kartun Antarabangsa Malaysia 2020 yang sedang berlangsung di Balai Seni Lukis Kelantan.
Kartun yang dipamerkan itu merupakan karya terpilih daripada 400 karya yang dihantar oleh kartunis dari 44 negara dalam pertandingan menerusi laman web sebelum ini. Karya seni kartun dilihat mampu menaikkan imej Kelantan di mata dunia apabila kartunis dapat menterjemahkan warisan dan budaya negeri itu dengan unik selain menepati hasrat kerajaan negeri dalam memelihara warisan dan budaya Kelantan.
Setiap peserta mengirim penyertaan melalui laman web pertandingan, dan para pemenang sudah diputuskan oleh juri pada Julai lepas. Daripada jumlah itu hanya 150 karya yang dipilih untuk dipamerkan di Balai Seni Kelantan sehingga akhir bulan ini.
Tempat pertama dimenangi oleh peserta dari Indonesia Iaitu Jilet Kustana, 53, peserta kedua dari China iaitu Liang Weichi, 46, dan tempat ketiga dimenangi oleh Makhmudjon Eshonqulov, 62, dari Uzbekistan.
Jika berkelapangan, ambil masa untuk melawat dan melihat sendiri hasil kreatif ini. Pameran ini sedang berlangsung dari 1 Ogos sehingga 30 September 2020. Program pameran ini merupakan hasil usahasama Perbadanan Muzium Negeri Kelantan dan Balai Kartun Rossem.
image via FB Balai Seni Lukis Kelantan | sumber: Bernama
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
6 Darurat Yang Pernah Diisytiharkan Di Negara. Ini Rakyat Malaysia Perlu Tahu

Darurat bermaksud suatu keadaan berkaitan keselamatan, ekonomi dan ketenteraman awam yang tidak dapat dikawal melalui sistem pentadbiran biasa. Pengisytiharan darurat adalah suatu pemasyhuran yang dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong melalui suatu pewartaan bahawa keadaan tersebut telah wujud atau hampir berlaku.
Kesan umum pengisytiharan darurat ialah, Perlembagaan digantung dan pentadbiran negara adalah ditentukan oleh pihak eksekutif. Tentera juga boleh mengambil alih teraju dalam hal berkaitan keselamatan sekiranya keadaan memerlukan, lebih-lebih lagi apabila darurat diisytiharkan kerana berlakunya ancaman kepada keselamatan negara. Parlimen masih boleh bersidang sekiranya tidak dibubarkan. Berdasarkan sejarah, negara kita pernah beberapa kali melalui keadaan darurat.
Darurat Tanah Melayu
Darurat Tanah Melayu merupakan darurat yang diisytiharkan oleh kerajaan British di Tanah Melayu dari tahun 1948 hingga tahun 1960. Semuanya bermula selepas pendudukan Jepun 1942-1945. Selepas tentera Jepun menyerah kalah kepada British pada 15 Ogos 1945, anggota-anggota Parti Komunis Malaya (PKM) mengambil kesempatan keluar dari hutan dan bertindak ganas. Ramai orang telah dibunuh dengan kejam oleh mereka terutama dalam tempoh seminggu ‘kekosongan kuasa’ disebabkan pasukan tentera Brisih belum tiba di Tanah Melayu. Pembunuhan tiga orang pengurus ladang berbangsa Eropah di Sungai Siput, Perak pada tahun 1948 telah menyebabkan kerajaan Persekutuan mengisytiharkan darurat di seluruh Tanah Melayu.
Darurat konfrontasi
Tunku Abdul Rahman pernah mengisytiharkan darurat selepas pencerobohan tentera Indonesia pada September 1964.Parlimen kemudiannya meluluskan Akta Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) 1964 yang antara lain memberi kuasa kepada Yang di-Pertuan Agong untuk menggubal peraturan-peraturan darurat.
Darurat Sarawak
Sarawak pernah diletakkan dalam keadaan darurat pada 14 September 1966. Ini susulan 21 daripada 42 Ahli Dewan Undangan Negeri Sarawak mengisytiharkan mereka tidak mempunyai keyakinan terhadap Tan Sri Stephen Kalong Ningkan, sebagai Ketua Menteri Sarawak.
Darurat rusuhan kaum
Antara yang paling diingati tentunya darurat pada Mei 1969 berikutan tragedi rusuhan kaum yang mempunyai kaitan dengan Pilihan Raya Umum pada 10 Mei 1969. Tragedi berdarah 13 Mei 1969 membawa kepada darurat yang diisytiharkan pada 16 Mei 1969. Perlembagaan Persekutuan telah digantung dan negara diperintah secara terus oleh Yang di-Pertuan Agong di bawah undang-undang tentera.
Darurat Kelantan
Pada 8 November 1977, Yang di-Pertuan Agong ketika itu, Almarhum Sultan Yahya Petra ibni al-Marhum Sultan Ibrahim, telah mengisytiharkan darurat di Kelantan susulan krisis politik di negeri itu. Parlimen meluluskan Akta Kuasa Darurat (Kelantan) 1977 yang memberikan kuasa eksekutif negeri berkenaan kepada pengarah kerajaan yang dilantik oleh Perdana Menteri, manakala sultan, yang juga Yang di-Pertuan Agong pada masa itu, memegang kuasa perundangan.
Darurat jerebu
Darurat jerebu pernah diisytiharkan pada 1997, 2005 dan 2013. Ia hanya membabitkan beberapa kawasan di Sarawak, Selangor dan Johor susulan paras pencemaran udara yang sangat teruk ketika itu.
image via google | Sumber: Astroawani
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI