Dapat bawa isteri dan anak-anak bercuti memang best, tambah pula holiday kat tempat cantik di luar negara. Switzerland dan juga Italy antara negara Eropah yang selalu menjadi pilihan ramai pelancong termasuk dari Malaysia.

Fakhruddin Mansor baru-baru ini telah membawa keluarganya bercuti ke Switzerland dan juga Italy. Membawa dua orang anak yang masih kecil, masing-masing berumur tiga dan satu tahun tidak membataskan keseronokkan mereka bercuti walaupun dalam cuaca yang sejuk.

Persediaan rapi dan juga perancangan yang dibuat sepanjang 11 hari 10 Malam ke luar negara berjalan lancar. Berkongsi tip, itinerari dan juga bajet sepanjang percutian mereka, lelaki ini berharap apa yang dikongsikan dapat memberi manfaat kepada keluarga lain yang ingin bercuti ke Swiss dan Italy seperti mereka.

Trip Family Bawa Anak Kecil Ke Switzerland & Italy. Lelaki Ini Kongsi Tip, Itinerari & Bajet. Tempat Cantik, Anak-anak Pun Enjoy!
Puncak Mount Titlis
Naik Cruise di Lake Luzern

Memang teruja melihat gambar-gambar keluarga mereka bercuti, jom ikuti perkongsian Fakhruddin Mansor:

Trip ke Switzerland & Milan, Italy.

Seperti yg kami janjikan, kami ingin kongsi itinerary, kos, dan tips sepanjang trip kami sekeluarga (2 dewasa & 2 kanak2 (3 & 1 tahun) dr 9 Oct – 21 Oct 2022 ke Switzerland dan Milan, Italy.

Boleh share kepada sesiapa yg dlm perancangan ke sana.

Hari Pertama

– Flight kami pukul 9.20mlm (9 Oct) dr KUL – DOHA (7jam 30minit), DOH – Zurich (6jam 15minit)

o Transit di DOHA selama 7jam, transit agak lama sebab kami ambil flight tiket yang murah, transit akan jadi panjang. (nanti kat bawah akan share tips beli tiket flight)

o Touch down Zurich Airport pukul 1.45 ptg (10 Oct)

o Kami trus ke train station dalam airport untuk ke Luzern pakai Swiss Travel Pass (STP)

o STP ni kami beli via Klook, if korang rely on pakai public transport, STP memang pilihan yang terbaik sebab tiket ni da cover untuk semua train, bus, tram dan cruise kat seluruh Switzerland.

o Dan entitled few discounts untuk ride cable car ke mountain.

o Terus check in Ibis Hotel Luzern untuk 2 malam.

o Plan asal drop barang dan berehat sekejap terus keluar. Tapi disebabkan kepenatan jalan jauh dengan 2 kids lagi kite continue berehat smpai esok pagi.

Hari Kedua

o Kami gerak awal pagi untuk ke Mount Titlis, dah check weather forecast memang pagi tu Titlis clear. Bile nak naik gunung ni disarankan untuk selalu check whether forecast sebab bile da bayar mahal tak dapat view best, rugi juga

o Stay di Titlis sampai tenghari dan lunch bawa packed food, Kembara.

o Otw balik tu kami singgah di Mount Rigi naik cruise Lake Lucern dalam pukul 4 ptg.

o Kami naik mount rigi sebab STP cover FOC tu yang just naik tanpa pikir keadaan cuaca.

o Malangnye memang berkabus bile dah petang, so tak nampak clear view Luzern dari Mount Rigi.

o Balik dari Mount Rigi, kami jalan-jalan di Luzern ke Chapel Bridge.

o Pulang ke hotel pukul 7 malam.

Kandersteg
Permandangan-Luzern-dr-Mount-Rigi
Jungfraujoch

Hari Ketiga

o Early check out awal pagi dalam pukul 7 sebab nak ke Interlaken.

o Kami pilih Interlaken sebagai base kami yang paling lama selama 4 malam sebab kat sini main station train yang dekat untuk ke Jungfrau region. Bila decide pilih base, korang jangan stay terlalu jauh dengan public transport.

o Di Interlaken, ade 2 station, Main station adalah Interlaken OST, other station Interlaken West.

o Hotel kami 5 minit je ke Interlaken West, 450m.

o Drop luggage kat hotel then trus keluar ke Isetwald, satu perkampungan yang cantik dan tenteram. Ini pun tempat famous CLOY main piano.

o Kat sini kami continue naik cruise untuk pusing Lake Brienz. Interlaken ni antara dua tasik, Lake Brienz dan Lake Thun.

o Lake yang cantik adalah Lake Brienz sebab color tasik biru turquoise.

o Smpai di Brienz, kami terus naik train ke Kandersteg untuk main toboggan run sampai kol 4 ptg. Tak sempat ke Lake Oeschinen sebab kami diberitahu nak ke lake tu ambil mase sejam pergi dan balik. Cable terakhir turun adalah 5 ptg. Hahaha

Hari Keempat

o Kami pergi naik gunung lagi, kali ni gunung yang tertinggi di Eropah, Jungfrau. Ade few ways nak smpai ke gunung ni sama ade via cable car or train.

o Di Jungfrau, kami main sledging and snowboarding. Yusof anak kami yang pertama tu boleh tahan even suhu da -5C.

o Kami pilih untuk pergi naik cable car, Eiger Express dan turun via train ke Kleine Scheidegg

o Kleine Scheidegg ni antara must visit place sebab view kat sini cantik antara gunung-gunung kat Bernese Oberland bertemu. (Tempat CLOY)

o Bernese Oberland ni adalah Kawasan pergunungan yang tercantik di Switzerland. Kire datang Swiss kene sampai sini.

o Kami sambung ke Wengen, untuk lalu Kawasan kampung yang tak de pakai kereta. Car free village dan terus pulang ke hotel untuk berehat.

Menaiki Eiger Cable Car Express ke Jungfraujoch
Permandangan Di Grindelwald First
Dlm Bernina Express dr Chur ke Tirano, Italy

Hari Kelima

IKLAN

o Kami pergi ke Grindelwald First, top of hiking trail Europe. Tempat favorite kami di Switzerland.

(Tempat CLOY)

o Ini lokasi yang kami sangat suke datang sebab suhu yang normal around 5-10C, sambil tengok view gunung-gunung.

o Petang kami turun ke Lauterbrunnen, untuk enjoy Staubbach Falls, air terjun yang tertinggi.

Hari Keenam

o Sambung main snow lagi hari ni, kali ni di gunung chocolate Toblerone, Matterhorn.

o Zermatt ni antara car free village di sini. Memang boleh rase fresh air kat sini.

o Di Zermatt, tempat geng-geng T20 Europe shopping sebab kat sini banyak barang-barang luxury brand

o Then, kite terus ke Sigriswil Bridge, boleh tengok view Lake Thun dari atas jambatan tergantung. (Tempat CLOY)

Gunung Choc Toblerone, Matterhorn
Dlm rotating Cable ke Mount Titlis
Münsterbrücke bridge di Zürich

Hari Ketujuh

o Kami naik Bernina Express dari Chur ke Tirano, Italy. Perjalanan ambil mase 4 jam dan langsung tidak membosankan sebab view dari dalam train memang mengujakan.

o Plan tidur 2 malam di Milan sebab dah alang-alang dekat dengan Switzerland.

o Smpai di Milan, Italy pukul 8.30 malam dan naik Taxi ke Airbnb pukul 10 mlm.

o Untuk beli tiket tren di Italy boleh guna apps Trainline.

Hari Kelapan

o Pergi ke Duomo , salah satu landmark di Milano.

o Sebelah Duomo ialah shopping mall paling lama iaitu Galleria Vittorio Emanuale II

o Visit tugu Leonardo Davinci. Asalnya nak pergi National Museum Science and Technology Leonardo da Vinci tapi hari isnin tutup. Jadi kami pergi Leonardo Da Vinci Milan Museum.

o Lepas tu kami pergi Sforzesco Castle. Takde apa sangat dekat sini tempat untuk lepak-lepak saja

o Petang sikit kami jalan-jalan ke Naviglio. Tempat lepak-lepak minum.

Panoramic train, Bernina Express
Berlatar belakang Mountain Eiger Di Grindelwald
Main sledge 🛷 Di Jungfrau

Hari Kesembilan

o Kami patah balik ke Switzerland sebab flight balik kami dari Zurich. Then naik Euro train dari Milan ke Zurich.

o Kami singgah di Interlaken untuk naik cruise Brienz lagi sebab tak puas. Cruise kami naik dari pukul 1 smpai pukul 4 petang.

o Lewat petang trus ke Zurich untuk check in hotel final 2 nights.

o Asalnye kami book hotel 3 star, tapi disebabkan hotel tu penuh, hotel tu offer sister hotel dia yang berdekatan. Yang bestnye dapat upgrade 4 star hotel sekali dengan bath tub dalam bilik air. Happy la our kids!

Hari Kesepuluh

IKLAN

o Pagi kami terus pergi ke kilang Chocolate Lindt di Zurich.

o Lepas lunch, kami ke Rhine falls (largest waterfall kat Europe). Dapat naik boat untuk tengok dari dekat waterfalls.

o Kami jalan-jalan dekat bridge Munsterbrucke (Tempat CLOY)

o Beli souvenir kat bandar Zurich – Teddy Sourvenier depan bridge Munsterbrucke

o First makan kat restoran, kami pilih McD sebab packed food semua dah habis.

Hari Kesebelas (Last Day)

o Kami pusing-pusing town Zurich naik tram then sambung naik cruise

o Naik cruise kat Lake Zurich untuk yang short distance spent dalam 1 jam setengah

o Then, collect luggage kat hotel then naik tram ke Zurich airport

o Smpai airport pukul 2 petang dan flight kami pukul 4.10 petang.

Train Bernina Express stop di Alps Grüm
Duomo, Milano
Naik bot utk tgk dr dekat Rhein Falls

Okay, ni part paling tunggu nak share cost!

Transportation

Flight MAS – Qatar Airways – RM8,900 (4paxs) including Chubb travel Insurance

STP Pass 8 Days – RM 3,600 / 2 paxs. Bdk2 bawah 16 tahun FOC travel with parents

Bernina Express (Reservation Seat) – RM 345/ 3 seats. Including anak kami yg 3 tahun.

Train Tirano to Milano – RM 124/ 2 paxs

Taxi train station to AirBnB – RM 112, swipe dlm taxi je, setiap taxi ade machine

Euro train Milan to Brig (Switzerland) – RM 275/ 2paxs

Since kami banyak bawa packed food around RM 1,000

TOTAL: RM 22,088/4 paxs

TIPS & TRICKS

o Selalu survey pakai Skyscanner, tengik trend harga tiket. Harga tiket ni bersifat dynamic, selalu berubah-ubah. Selalunye if below RM3K KL-Zurich tu kire rezeki, if bawah RM2.5K bonus.

o Flight depart hari Ahad dari KLIA selalunye akan murah compare hari lain.

o Make sure beli tiket STP Flexible kalau itinerary macam kami masuk milan 2 hari lepas tu patah balik Swiss

o Harga hotel include dengan tak includes kids jadi berbeza. Jadi pilih Airbnb atau hotel yang betul-betul review ok

o Banyak hotel dekat Interlaken tandas di luar, dinding pula nipis

o Makan beli pack food -Kembara (recommended dan sedap) sekali dengan food warmer. Senang tak perlu cari air panas. Selain Kembara, Ezeefood dan MudahMakan pun sedap.

o Air paip dekat Swiss semua boleh minum

o Bawa mainan lebih untuk anak-anak main dalam flight.

o Train sangat kids friendly. Pilih coach yang khas untuk stroller/wheelchair.

o Dekat Milan banyak pickpocket nak offer tangkap gambar dan sebagainya. Jangan layan dan sentiasa berhati-hati.

o Di Switzerland wajib singgah Coop. Must try food ialah tomato cherry dengan Nutella. Rotinya pun sedap-sedap.

o Bila di gunung pastikan pakai heatech. Waktu naik gunung kami akan pastikan anak pakai baju 3 lapis, seluar 2 lapis, stokin tebal selapis, snow cap dan penutup telinga.

o Untuk main ledge dan snowboarding di Jungfrau pastikan ada cash. Kalau tak perlu naik atas semula dan bayar guna kad dan turun semula bawa resit

o Tandas-tandas kat overseas ni memang takde hos air. So sediakan air botol kosong.

o Naik gunung kalau boleh pakai snow boot sebab jalan licin

o Switzerland lambat 6 jam dari Malaysia. Hari pertama touchdown mesti akan jetlag. Banyakkan rehat dan jangan trlalu rush nanti badan akan penat.

o Bawa extension, universal adaptor, tripod, powerbank, wayar usb caj sebab ada sesetengah train boleh caj guna usb

o Act the best season kat Switzerland ni takde, semuanye best sebab ade keistimewaan tersendiri. Tapi elakan untuk pergi in between season macam dari summer ke autumn, autumn ke winter. Sebab peralihan musim tu selalunye akan hujan dan membataskan aktiviti kite di sana.

o Kami selalu pakai Google Maps untuk tengok mase train, tram and cruise. More user friendly to us. Compare SBB apps.

o Bawa ubat-ubatan standby in case of emergency. Everyday ambil multivitamin, dan anak-anak bagi Vitamin C.

Sigriswil Panorama Bridge

Overall, kami sgt berpuas hati dgn trip kami ini, dan InsyaAllah ade rezeki kami dtg lg ke sini. Aamiin.

#fardiniaroundtheworld

#beautifulswitzerland

Kredit: Fakhruddin Mansor Via BBM

Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR.
Berlibur dan download seeNI sekarang!