
Selalunya jika kita bercuti ke Melaka, tempat wajib singgar semestinya Bandar Hilir. Terasa tindak lengkap percutian jika tidak menjejakkan kaki terlebih dahulu di sekitar lokasi bersejarah tersebut.
Namun, akan datang, Ayer Keroh dikenal pasti sebagai destinasi wajib persinggahan pengunjung ke Melaka menerusi Kajian Rancangan Kawasan Khas Pelancongan yang dilaksanakan bagi tempoh 10 tahun akan datang.
Ramai pelancong lebih gemar untuk datang ke Ayer Keroh bagi menikmati hidangan asam pedas yang sinonim dengan Melaka yang banyak ditawarkan di restoran dalam kawasan berkenaan selain memilih untuk bermalam di kawasan itu untuk mengelakkan kesesakan di bandar utama.
Pelbagai usaha dirangka bagi memastikan kawasan tersebut terus menjadi tumpuan di samping mengekalkan kebersihan dan keindahan. Antara usaha yang diambil bagi mencapai sasaran berkenan ialah meningkatkan kerja-kerja pengindahan landskap di samping pelaksanaan projek pencahayaan di kawasan sekitar Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), Ayer Keroh serta memastikan kemudahan di situ diselenggara dengan baik.
Pihak berkuasa tempatan perlu mempelbagaikan aktiviti termasuk pada sebelah malam, selain memastikan penginapan, tempat makan bagi kemudahan pelancong mencukupi serta memastikan keadaan di kawasan ini kekal bersih dan indah.
Menerusi Kajian Rancangan Kawasan Khas Pelancongan itu, satu Jawatankuasa Koridor Ayer Keroh turut diwujudkan dengan mengadakan perbincangan dengan semua operator pelancongan untuk mengenal pasti permasalahan dan menambah baik mutu perkhidmatan. Antara usaha lain dilakukan ialah menggiatkan promosi pelancongan ke Zoo Melaka yang merupakan tumpuan utama pengunjung ke Ayer Keroh dengan memperkenalkan Dinosour World dan International Bird Show dengan kerjasama daripada syarikat swasta pada awal tahun hadapan.
Image via google | Sumber: Bernama
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
10 JET PEJUANG TERBAIK DUNIA

Terdapat banyak jet pejuang telah dihasilkan oleh negara-negara berkuasa namun mana yang paling pantas, canggih, berbahaya dan berkuasa. Russia dan Amerika Syarikat punya sejarah persaingan senjata yang hebat. Namun kini kuasa-kuasa besar Asia lain seperti China dan India juga mula melabur jumlah puluhan bilion dalam aset perang termasuklah pesawat tempur. Berikut adalah 10 jet terbaik dunia sehingga 2017…
Sukhoi Su-57
Peranan | Pesawat tempur serang hendap |
Negara pengeluar | Russia |
Pengeluar | Sukhoi |
Penerbangan pertama | 29 January 2010 |
Pengenalan | 2019 (dijangka) |
Status | Peringkat akhir ujian penerbangan |
Klien utama | Tentera Udara Rusia |
Tahun pengeluaran | 2009–sekarang |
Jumlah pengeluaran | 9 prototaip boleh terbang |
Kos program | US$8–10 bilion |
Kos seunit | T-50: US$50 juta |
Variasi | Sukhoi/HAL FGFA |
Lockheed Martin F-22 Raptor
Peranan | Pesawat tempur serang hendap |
Negara pengeluar | Amerika Syarikat |
Pengeluar | Lockheed Martin Aeronautics |
Penerbangan pertama | 7 September 1997 |
Pengenalan | 15 December 2005 |
Status | Dalam perkhidmatan |
Klien utama | Tentera Udara |
Tahun pengeluaran | 1996–2011 |
Jumlah pengeluaran | 195 (8 ujian dan 187 pesawat sebenar) |
Kos program | US$66.7 bilion sehingga 2011 |
Kos seunit | US$150 juta |
Versi asal | Lockheed YF-22 |
Variasi | Lockheed Martin X-44 MANTA |
Chengdu J-20
Peranan | Pesawat tempur serang hendap pelbagai tugas |
Negara pengeluar | China |
Pengeluar | Chengdu Aerospace Corporation |
Penerbangan pertama | 11 Januari 2011 |
Pengenalan | Mac 2017 |
Status | Dalam perkhidmatan |
Klien utama | Tentera Udara China |
Tahun pengeluaran | 2009–sekarang |
Jumlah pengeluaran | 8 prototaip dan |
Kos program | US$110 juta sehingga 2011 |
Dibangunkan dari model | J-XX |
Lockheed Martin F-35 Lightning II
Peranan | Pesawat tempur serang hendap pelbagai tugas |
Negara pengeluar | Amerika Syarikat |
Pengeluar | Lockheed Martin Aeronautics |
Penerbangan pertama | 15 Disember 2006 (F-35A) |
Pengenalan | F-35B: 31 July 2015 (USMC) |
Status | Dalam perkhidmatan |
Klien utama | Tentera Udara |
Tahun pengeluaran | 2006–sekarang |
Jumlah pengeluaran | 231sehingga Mac 2017 |
Kos program | US$1.508 trilion |
Kos seunit | F-35A: $94.6 juta F-35B: US$122.8 juta |
Versi asal | Lockheed Martin X-35 |
Mikoyan MiG-35
Peranan | Pesawat tempur |
Negara pengeluar | Russia |
Pengeluar | Mikoyan |
Penerbangan pertama | 2007 |
Pengenalan | 2018 (dijangka) |
Status | Ujian penerbangan / fasa pengeluaran |
Klien utama | Tentera Udara Rusia |
Jumlah pengeluaran | 3 sehingga Jun 2010and dan 2 sehingga 2016 |
Kos seunit | US$40 juta |
Versi asal | Mikoyan MiG-29M |
Sukhoi Su-35
Peranan | Pesawat tempur pelbagai tugas |
Negara pengeluar | Russia |
Pengeluar | Sukhoi Design Bureau |
Dibangunkan oleh | Komsomolsk-on-Amur Aircraft Production Association |
Penerbangan pertama | 19 Februari 2008 |
Pengenalan | Februari 2014 |
Status | Dalam perkhidmatan |
Klien utama | Tentera Udara Rusia |
Tahun pengeluaran | 2007–sekarang |
Jumlah pengeluaran | Su-35S: 68 (64 untuk Russia, 4 untuk eksport) |
Kos seunit | US$40–65 juta |
Versi asal | Sukhoi Su-27 |
Variasi | Sukhoi Su-37 |
Shenyang FC-31
Peranan | Pesawat tempur serang hendap pelbagai tugas |
Negara pengeluar | China |
Pengeluar | |
Penerbangan pertama | 31 October 2012 |
Pengenalan | 2018 – 2019 (jangkaan) |
Status | Ujian penerbangan
|
Jumlah pengeluaran | 2 prototaip |
Chengdu J-10
Peranan | Pesawat tempur pelbagai tugas |
Negara pengeluar | China |
Pengeluar | Chengdu Aircraft Industry Group |
Pereka bentuk | Chengdu Aircraft Design Institute |
Pengenalan | 23 Mac 1998 |
Penerbangan pertama | 2006 |
Status | Dalam perkhidmatan |
Klien utama | Tentera Udara China |
Tahun pengeluaran | 2002 – sekarang |
Jumlah pengeluaran | +-400 buah |
Kos program | 500 juta RMB pada 1982 |
Kos seunit | 190 juta RMB (27.84 juta USD; 2010) |
Variasi | Chengdu J-9 |
French Rafale
Peranan | Pesawat tempur pelbagai tugas |
Negara pengeluar | Perancis |
Pengeluar | Dassault Aviation |
Penerbangan pertama | Rafale A demo: 4 Julai 1986 |
Pengenalan | 18 Mei 2001 |
Status | Dalam perkhidmatan |
Klien utama | Tentera Udara Perancis |
Tahun pengeluaran | 1986–sekarang |
Jumlah pengeluaran | 160 (sehingga Julai 2017) |
Kos program | US$62.7 bilion |
Kos seunit | Rafale B: €74 juta |
Saab JAS 39 Gripen
Peranan | Pesawat tempur dan peninjau |
Negara pengeluar | Sweden |
Pengeluar | Saab Group |
Pereka bentuk | Industrigruppen JAS, FMV |
Pengenalan | 9 December 1988 |
Penerbangan pertama | 1 November 1997 |
Status | Dalam perkhidmatan |
Klien utama | Tentera Udara Sweden |
Tahun pengeluaran | 1987–sekarang |
Jumlah pengeluaran | +-247 buah |
Kos program | US$ 13.54 bilion (2006) |
Kos seunit | US$ 30–60 juta bagi model JAS 39C |
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
‘Olympic Victory Bouquet’ , Bukan Sebarang Bunga. Ditanam & Diambil Dari Wilayah Terjejas Tsunami Sebagai Simbol Kenangan!

Isi Kandungan
ToggleJika sebelum ini viral kisah bagaimana pingat yang dihasilkan di Sukan Olimpik Tokyo 2020.
Kesemua pingat kali ini dihasilkan melalui gajet recycle menggunakan green technology untuk menjimatkan sumber alam Jepun.
Rupanya jambangan bunga yang diberikan kepada atlet juga mempunyai kisah yang tersendiri.
Perkongsian thread di laman twitter oleh wanita ini Zunita Ramli yang tinggal di Jepun memberitahu kisah di sebaliknya.
Saya pasti semua orang tahu pingat Olimpik sangat bermakna, tapi mungkin ramai tak tahu jambangan bunga yang diberi kepada atlet bersama pingat juga ada makna yang tersendiri.
THREAD
#CatatanZunitaDiJepun
1. Jambangan bunga Olimpik untuk edisi Tokyo 2020 juga dikenali sebagai “Olympic victory bouquet” terdiri daripada bunga matahari, bunga gentians, bunga eustomas dan Solomon’s seals.
2. Bunga ni tak dipilih secara rawak, setiap satu bunga membawa maksud tersendiri.
3. Bunga-bunga ni ditanam di wilayah yang terjejas teruk dalam kejadian tsunami dasyat 10 tahun lepas iaitu di wilayah Fukushima, Miyagi dan Iwate.

4. Dalam kejadian tsunami dan nuklear dasyat tahun 2011, dianggarkan seramai 18,000 orang kehilangan nyawa.
5. Wilayah-wilayah ini masih dalam proses pemulihan sehingga ke hari ini dan jambangan bunga ni simbolik kepada “pemulihan dari tsunami 2011 yang dahsyat.”
6. Bunga matahari dalam jambangan bunga Olimpik adalah simbol kepada kenangan dan ingatan kepada anak-anak yang terkorban dalam kejadian dasyat tersebut.
7. Bunga ini ditanam oleh penjaga yang kehilangan anak mereka semasa kejadian tsunami 2011 di wilayah Miyagi.
8. Fukushima mengalami bencana nuklear yang sangat dasyat di mana penduduk Jepun terpaksa berpindah.
9. Mungkin bunga tak dapat berkembang lagi di situ tapi penanaman eustomas dan Solomon’s seals memberi sinar baru kepada pemulihan agrikultur di wilayah itu.
10. Bunga gentians yang juga berwarna biru ditanam di Iwate, iaitu kawasan yang turut terjejas akibat kejadian tsunami.
11. Warna biru bunga gentians ini sama seperti warna biru logo Tokyo Olimpik, di mana ia juga mewakili tuan rumah sukan Olimpik 2020, iaitu Tokyo.
12. Nampak simple, tapi jambangan bunga ni sarat dengan maksud secara keseluruhannya memberi gambaran “ketahanan dan ketekunan” Jepun dalam kisah silam mereka tapi mereka tetap terus berjuang demi masa depan lebih gemilang.

Ganbare, Nippon.
#CatatanZunitaDiJepun
Tambahan:
Yang belah kanan tu, bouquet untuk Paralympic .
Rose adalah dari Miyagi, dan jumlah rose untuk satu bouquet hanya 1 kuntum sahaja, simbol kehadiran atlet paralimpik adalah unik dalam temasya Olimpik.
Artikel Berkaitan:
400,000 Sokong Jepun Batalkan Sukan Olimpik Tokyo, Risiko Penularan Wabak Lebih Tinggi
Menariknya Muzium Cup Noodles, Apresiasi Jepun Terhadap Mi Segera!
Lokasi ‘Musim Sakura’ Di Alor Star, Cantik Macam Negara Jepun!
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Batal Prasyarat COVID-19, Pelancong Tiada Vaksin & Tak Lengkap 2 Dos Dibenarkan Melawat Thailand

Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI