Perkara yang paling mahu dielakkan ketika travel tentulah kehilangan barang berharga, duit dan dokumen penting seperti pasport dan sebagainya. Tapi malang itu tak berbau, seperti apa yang dikongsikan oleh pengguna Facebook yang dikenali sebagai New Zoule di group Backpackers Buddies Malaysia tentang situasi cemas yang melanda dirinya.

Kehilangan telefon bimbit ketika travel ke Swiss baru-baru ini membuatkan New Zoule berkongsi apa yang terjadi dan juga turut memberikan beberapa tip untuk traveler lain.

Meskipun sudah berkali-kali travel, menurut lelaki ini nasibnya kurang baik dan berharap apa yang dikongsikan dapat membantu traveler lain membuat persediaan yang lebih baik bila nak bercuti kelak.

Handphone Jatuh Masa Travel, Semua Dokumen Tiada Salinan. Lelaki Kongsi Detik Cemas & Tip Bila Situasi Begini Terjadi

Ikuti perkongsian New Zoule:

Handphone Jatuh Dalam Tasik, Tiada Salinan Dokumen

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya nak share pengalaman telefon hilang di negara orang. Boleh dikatakan saya seorang kaki travel. Benda asas seperti Pasport, wallet dan telefon memang dijaga dengan baik. Lazimnya, persediaan saya mmg tiptop sebelum travel. Tapi kali ini nasib saya kurang baik atas kecuaian sendiri. Mungkin ada inti di dalam post saya ini boleh membantu korang membuat persediaan lebih baik. Saya juga akan share perkara yg boleh dilakukan jika flight anda reschedule saat akhir. Harap tiada kecaman kerana saya share sebagai pengajaran dan nasihat serta apa yang dilakukan jika berdepan dgn masalah sebegini.

Pada awal bulan Jun 2022, saya menaiki Saudi Airlines menuju ke Amsterdam. Alhamdulillah, saya dapat tiket berharga RM1750 return melalui traveloka. Saya beli pada bulan April tahun ini. Fokus utama saya pergi ke Switzerland. Urusan Imigresen di KLIA mahupun di Amsterdam Schiphol Airport dipermudah. di Amsterdam, Imigresen tak minta dan tak bertanya berkaitan Covid vaccine atau certificate. Mereka hanya melihat passport dan bertanya apa tujuan ke sana. Mereka minta bukti hotel. Saya tunjukkan tempahan di booking. com di dalam telefon.

Perjalanan saya lancar dari hari pertama sehingga sehari sebelum flight dijadualkan pulang ke Malaysia. Saya berpeluang menyaksikan keindahan Switzerland dan Netherlands. Alhamdulillah.

Tibalah hari terakhir di bumi Eropah. Flight saya dijadualkan pada 3.55 petang. Jadi, saya ambil peluang pergi ke beberapa attraction pada sebelah pagi. Saya keluar pada awal pagi. Tempat pertama yang ditujui ialah Zaanse Schaan. Tempat ni terletak kira-kira 40 – 50 minit dari Amsterdam Central Station dengan menaiki bas. Saya menggunakan 2 days Amsterdam & Region Travel Ticket yang berharga 28 euro. Boleh cover transportation dalam Amsterdam region.

Setelah tiba di sana, saya mengambil gambar. Kawasan ini masih ditutup (terutamanya kedai – kedai) sebab baru pukul 7.00 pagi namun kita masih boleh bebas masuk untuk bergambar. Tanpa diduga, telefon saya terlepas ke dalam tasik di situ semasa mengambil gambar. Saya mula tergamam dan panik. Saya buntu. Tiada orang langsung di situ. Saya berlari dan mencari orang berdekatan. Saya nampak seorang lelaki sedang berjalan dan memanggilnya. Dia menuju ke arah saya. Saya explain apa yg telah berlaku. Dia pun tak dapat tlg lebih2 lagi dia juga tourist dan tak dapat menduga kedalaman air tersebut.

Dah Cuba Selamatkan Tapi Tak Berjaya

Selepas itu, saya masih mencari orang berdekatan mana tahu ada yang dapat menolong. Saya terjumpa sebuah kedai yang baru hendak beroperasi. Saya berjumpa seorang perempuan. Saya terangkan apa yang berlaku. Dia mengikuti saya ke arah tasik di mana telefon saya telah terjatuh. Dia mengatakan bahawa telefon itu mungkin boleh dicari jika saya turun sebab kawasannya berdekatan dengan gigi air. Tanpa berfikir panjang, saya terus buka baju dan terjun. Memang dah tak hirau sejuk. Suhu sekitar belasan pada pagi itu. Saya cuba turun dengan berhati – hati. Saya memijak batu di gigi air. Saya cuba mencari menggunakan tangan dan kaki namun tak berjaya. Kalau menyelam pun, memang tak nampak sebab airnya berwarna coklat dan gelap ibarat air paya. Saya cuba bergerak sedikit dan menjulurkan kaki namun kaki saya tidak jejak. Ini menunjukkan air semakin dalam. Perasaan saya bercampur-baur lebih-lebih lagi saya tak pandai berenang.

gambar percutian ke Swiss

Wanita tersebut memberi saya semangat supaya terus mencari dan yakin ada di kawasan berdekatan saya. Dalam masa yang sama, lelaki tadi (warga Turki) turut berada di situ. Wanita tersebut menghulurkan saya penyodok. Saya cuba menggunakan penyodok tersebut untuk mengaut di dasar tasik namun sebenarnya penyodok tersebut tidak sampai ke dasar. Ini menunjukkan kawasan tersebut sebenarnya dalam! Tiba – tiba saya rasakan telefon tersebut tidak dapat diselamatkan dan saya menghentikan pencarian. Saya mula tenang dan redha. Dah give up. Saya memikirkan mungkin saya akan terjatuh ke kawasan dalam.

Tanpa disedari, tangan saya berdarah. Wanita tersebut membalutnya. Dia juga memberi tuala untuk mengelap badan. Lelaki Turki tersebut pula menawarkan saya roti untuk dimakan. Alhamdulilah, walau tak berjaya jumpa telefon tersebut, ada insan yang membantu.

Saya pulang ke hotel menaiki bas semula. Nasib saya baik sbb saya menggunakan kad fizikal untuk menaiki bas. Saya juga masih ingat cara kembali ke hotel. Sebelum tu, memang dah kaji. Saya cuma fikir nak packing barang lalu menuju ke airport.

Sebenarnya kenapa saya panik apabila hilang telefon?

1 – Saya tak print apa2. Ini silap saya. Sebelum ni saya travel, saya akan print benda penting. Mysejahtera, dokumen berkaitan covid dan vaksin, info tiket flight semua di dalam telefon. Saya menuju ke airport dalam keadaan yang berat hati sebab risau semua benda ni akan diminta. Namun, saya pergi juga.

IKLAN

2 – Gambar – gambar dan video travel saya. Tapi sebenarnya yg ni saya dah mula redha sejak dari tasik tadi. Tapi,saya memang menyesal atas kecuaian. Namun, syukur ada gambar saya post kt fb dan kawan – kawan semasa travel. Saya minta balik kat mereka. Bila balik Malaysia, saya cuba cari via google photo tapi tak save gambar latest. Gambar/video saya di Giethoorn dan Zaanse Schan antara tempat best kat Netherlands tiada langsung. Tiada rezeki. Its ok, yg penting kenangan tu kekal di ingatan. Kedua – dua tempat ini memang menarik. Mujurlah gambar/video dan Switzerland masih ada lagi.

Flight Balik Reschedule

Sekarang, saya akan sambung kisah di airport pula. Rupa- rupanya ada kisah lain yg menanti. Saya beratur untuk check in. Saya orang pertama di dalam barisan. Dalam kepala, kalau mereka tanya dokumen2 penting saya dh standby apa yg nak dicakap. Saya nak menuju ke negara asal, jadi benda tu tak diperlukan.haha. Kira tawakal lah.

12.55 tengahari sepatutnya check in tetapi tidak bermula. Pegawai mereka cakap ada masalah sistem. Saya dan penumpang lain terus menunggu. Akhirnya setelah 30 minit menunggu, pegawai mereka tampil dan memberitahu flight tersebut direschedule kepada 8.00 pagi esok. Saya bingung seketika sebab ada connecting flight. Mereka pula tak bagitahu detail, cuma minta check email sahaja. Airlines/ Agent ada bagitahu detail melalui email.

Sudahhhh. Dahlah xde telefon, camne nak check email. Saya cuba cari internet cafe di airport tapi tak jumpa. Memang buntu. Akhirnya, saya kembali ke kaunter check in. Saya nampak ada yg masih beratur. Mungkin ada harapan. Ada juga yg menunggu sebab nak hotel sebab ada yg flight direschedule selepas 2 hari. Saya pulak? masih tak tahu flight saya bila. Saya pun duduk je di situ sambil cuba berfikir.

Akhirnya, saya menebalkan muka meminta tolong orang Malaysia yang senasib dgn saya. Saya pinjam telefon mereka utk check email dan call traveloka. Dua – dua tak berjaya. Nak login email, sistem akan hantar code ke telefon. Telefon dahlah xde. Call Traveloka pula tak angkat telefon. Saya betul – betul buntu. Perkara ini jadi risau sebab ada yg dpt flight hari berlainan time berbual – bual. Selepas itu, saya berjumpa keluarga yang book flight guna traveloka. Mereka dapat email flight mereka dijadualkan semula 2 hari selepas itu. Saya terasa yakin flight saya juga sama seperti mereka.

IKLAN

Saya mula tenang sambil berfikir hal call traveloka/check email mungkin boleh dilakukan selepas dapat penginapan. Saya dan penumpang yg lain mostly org Malaysia terus berkumpul di kaunter check in untuk fight hotel,makan atau harapan dpt pulang awal. Ada juga yg dah balik selepas diberitahu flight kena reschedule. Alhamdulillah, akhirnya kami dapat hotel secara percuma selama 2 malam termasuk breakfast dan dinner. Dapat Hotel Ibis berdekatan airport. Ada free shuttle ke sana. Dalam masa yg sama, mereka bagi voucher makanan dan boleh dibeli di airport. Atleast lega, ada tempat nak tidur walau tiada telefon langsung.

Kami bergerak bersama – sama ke hotel. Saya bersama dengan keluarga yang terdiri daripada 9 orang. Ada juga keluarga lain bersama kami. Keluarga ini yang banyak membantu saya. Mereka meminjamkan telefon untuk call, check email mahupun facebook. Akhirnya saya berjaya call traveloka. Flight saya juga ditunda selepas 2 hari. Saya minta traveloka hantar email kepada salah seorang ahli keluarga yg menolong saya. Saya juga berjaya call kakak saya dan maklumkan kejadian yg berlaku. Hanya nombor dia sahaja saya ingat. Alhamdulillah. Saya juga berhubung dengan bos saya melalui fb messenger memaklumkan perihal saya di mana saya terpaksa bercuti selama 2 hari. Saya juga meminta pertolongan kerani di tempat kerja saya untuk menghantar gambar vaccine saya takut2 diminta semasa check in.

Selama 2 malam di hotel Ibis, saya tidak kemana – mana. Saya banyak duduk di hotel dan kawasan sekitar. Penyesalan masih dirasakan. Tiada telefon. Macam2 fikir sebab tak boleh whatsapp, telegram dsb esp hal kerja dan kerisauan family dan rakan-rakan. Makanan disediakan di hotel secara buffet tapi kena bijak pilih makanan dan yakin dimakan seperti ikan, roti, telur. Rajinkan bertanya sebab ada juga pekerja Islam di situ. Saya guna facebook pun tumpang orang. Dekat hotel ada dekstop dan internet tapi nak akses fb akaun bermasalah pula. haha.

Selepas 2 hari, saya dan rakan-rakan lain menuju ke aiport. Alhamdulilah flight mengikut jadual. Tapi ada satu lagi kerisauan muncul. Rupa-rupanya, email flight yg direschedule (yang diberi kepada salah seorang ahli keluarga semalam) tidak mengandungi nombor booking, cuma bagitahu nama dan tarikh reschedule. Sudahh. Saya ingat nombor booking dan minta tlg rakan malaysia yg lain semakkan melalui website saudia. Xwujud.hahahaha. Bercampur baur fikiran betul. Saya terus je check in, Alhamdulillah berjaya. Sebenarnya, saya yg tersilap hafal satu huruf nombor booking thats why tak naik dalam saudia website.haha.

Selamat Tiba Di Malaysia

Syukur Alhamdulillah. dapat naik flight. Flight baru yg diberi terpaksa transit 11 jam di Jeddah Airport. Ada beberapa keluarga Malaysia yg cuba fight dapatkan penginapan or tempat selesa sebab ada yg bawa anak kecil untuk bermalam. Saya pun bersama mereka. Alhamdulillah, kami dapat duduk lounge Al-fursan sehingga naik flight selepas berjumpa dengan orang tertentu.Tupun kejap yg A kata jumpa B yg B kata jumpa yg A dan macam2 lagi. Boleh makan/minum sepanjang di dalam itu. Ada sofa – sofa dan boleh melelapkan mata seketika. Syukur.

Syukur Alhamdulillah, kami tiba Malaysia akhirnya cuma lewat sekitar 30 minit. Terima kasih kepada KELUARGA MALAYSIA yg membantu. Saya bersyukur berjumpa dgn orang yg baik – baik. KITA JAGA KITA. Pengalaman yg memang saya tak dapat lupakan. Jika nampak kincir angin, pasti memori jatuh telefon berputar kembali.

Akhir kata, nasihat saya:

1. Jaga barang berharga sebaiknya di negara orang.
  2. Sila print segala dokumen, tiket penting. Jangan terlalu bergantung dengan telefon. Semua perjalanan saya terutamanya di Switzerland memang menggunakan telefon. Takdir kejadian berlaku pada hari terakhir di mana saya guna kad fizikal utk transportation. Sebelum ni saya simpan barcode di telefon seperti Swiss Saver Day Pass, Night train between Switzerland – Netherlands, point to point transportation dan info – info hotel. Kalau ada yg nak tanya pasal pass – pass ini, dipersilakan.
  3. Bila berlaku hal mcm saya, panik memang tak dapat dielakkan. Bergantung pada orang. Tapi cuba berfikiran positif dan fikirkan nyawa. Selepas masuk air, saya baru terfikir nyawa saya esp bila rasa air tu makin dalam.
  4. Dalam dunia travel, mungkin ada masalah yg akan berlaku. Mungkin hal seperti saya, mungkin hal lain. Jangan patah semangat. Jadikan pengajaran utk travel akan datang. Lepas ni saya akan lebih berhati – hati apabila berdekatan dgn air.
  5. Saya doakan supaya rakan – rakan dipermudah dalam travel. Apapun, Malaysian terbaik. Terima kasih sekali lagi Malaysia yg membantu. Moga Tuhan membalas dengan kebaikan. Terima kasih juga kepada Nasi Lemak Amsterdam yang bagi nasi lauk ayam kurma secara percuma di hotel (makan tengahari semasa 11 Jun). Moga rezeki terus bertambah.
  6. Saya hanya share satu gambar. Ini gambar di Switzerland. Saya sangat suka tempat ini. Namanya Staublifall. Kalau ada rezeki pergi Switzerland, letakkan kawasan ini dalam itinerary korg. memang berbaloi dan cantik. Time sy pegi mendung dan hujan renyai. redah hujan tapi bila sampai subhanallah memang cantik. kalau cuaca panas, mesti lagi best.kena hiking (easy) dalam 40 – 50 minit ke sini.  Tak ramai tourist

Taknak pakai Hphone ambil gambar masa travel, CAMERA ni pun cantik!

Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR.
Berlibur dan download seeNI sekarang!