
Sarawak sememangnya cukup dikenali antara destinasi pelancongan popular dan sering menjadi pilihan orang ramai berkunjung ke bumi kenyalang ini
Etnik Orang Ulu merupakan Etnik minoriti di Sarawak. Etnik Orang Ulu terdiri daripada lebih kurang 27 suku kaum kecil yang dijadikan satu dan digelar sebagai Orang Ulu.
Antara Etnik Orang Ulu terdiri daripada suku kaum Kayan, Kenyah, Lun Bawang, Kelabit, Bisaya, Kiput, Tagal, Sa’ban, Penan, Berawan, Sekapan, Lahanan, Kejaman, Punan, Sihan, Beketan, Tanjung, Tabun- Tring, Punan Busang, Tatu dan Bemali.
Majoriti etnik Orang Ulu berada di Belaga, Tubau, Baram, Lawas dan Limbang.
Orang ulu terkenal kerana mempunyai raut wajah yang cantik dan tampan dan setiap suku kaum mempunyai identiti budaya, bahasa, adat dan pakaian tradisi yang penuh warna-warni dan dapat dilihat perbezaannya melalui gambar2 di bawah.
Pesanan ikhlas kepada generasi masa kini untuk mempertahankan dan meneruskan tradisi,budaya, adat dan bahasa Orang Ulu supaya tidak hilang ditelan zaman.
Bagi Etnik Orang Ulu tiada isu adat, budaya, tradisi dan bahasa di kalangan suku kaumnya kerana mereka hidup dengan mengamalkan sikap toleransi, hormat-menghormati antara kaum2 lain dan tiada istilah siapa tiru siapa kerana setiap suku kaumnya mempunyai keistimewaannya yang tersendiri.
Sesungguhnya kita harus memartabatkan dan bangga kerana dilahirkan sebagai Orang Ulu kerana Etnik ini tidak terdapat dimana-mana kecuali di Borneo!
KENAPA JENTERA MOTO GP RM8.5 JUTA SEBUAH?

DIBINA TANGAN (HAND MADE)
Kasut kulit dibuat guna tangan pun dah mahal, inikan motor….
Semua motor Moto GP adalah prototaip yang di tahap tertinggi (high end). Segala jenis teknologi terbaru dalam industri motor, Moto GP akan menggunakannya dahulu. Setiap enjin dibina secara individual dan enjin ini dikunci dalam semasa musim perlumbaan, maka mana-mana pasukan tak boleh buka enjin untuk ubahsuai.
Enjin baru ditala mengikut spesifikasi input diberi penunggang; contoh Rossi inginkan lebih torque di Litar Sepang, maka talaan lain dibuat dengan cepat. Jika Zarco mahu top-end power, talaan lain juga dibuat…
Enjin hanya tujuh dibina untuk setiap pasukan bagi keseluruhan musim perlumbaan.
ALAT GANTI HANYA UNTUK MOTOR MOTO GP
Pengeluar hanya menghasilkan beberapa jumlah bahagian alat ganti maka kos penghasilan tinggi. Kalau motor produksi contohnya ; Yamaha hasilkan Yamaha R1 sebanyak 30,000 unit, maka kos bahagian seperti piston atau bahagian gear jadi murah.
Suspensi Ohlins contohnya; perlu ditala ikut spesifikasi penunggang. Sebagai contoh mungkin Rossi mahu lebih lembut, Marquez sedikit keras, Dovioso neutral. Kos suspensi depan Team Factory Yamaha sahaja bernilai lebih kurang RM420,000 untuk satu motor.
Bahagian enjin paling mahal; +- RM932,910.00 (hampir RM sejuta)! juga untuk sebuah enjin!
Sehingga kini ada tiga jenis enjin di Moto GP; V4 Honda, KTM, Aprilia, in-line 4 Suzuki, Yamaha, dan L4 90 V Ducati

PENGGUNAAN MATERIAL YANG MAHAL
Setiap motor perlu dibina ringan namun kuat; maka titanium, magnesium, karbon fiber atau karbon kevlar digunakan di enjin, casis dan fairings. Bahan ini biasanya diguna pakai tentera bagi jet pejuang atau NASA bagi projek angkasa lepas.
Harga karbon fiber: 0.5kilogram= RM42
Harga besi: 0.5kg = kurang dari RM42
Plastik: 0.5kg = RM0.42
(nilai matawang semasa)
Brek: Karbon komposit
Brek pad: Karbon komposit
Casis: Karbon fiber
Ekzos: Titanium
Enjin: Titanium, magnesium, besi,
Rim: Magnesium padu, walaupun rim karbon fiber lebih ringan, namun magnesium lebih diyakini pelumba
TEKNOLOGI
Teknologi Moto GP seperti jet pejuang baru. Enjin moto GP menggunakan injap pneumatik berbanding injap spring untuk motor produksi. Bahagian gear pula dengan seamless transmissions membenarkan penukaran gear clutchless shifting.
Motor juga dilengkapi sehingga 40 sensor bagi mengumpul data suspensi, enjin, suhu brek, tayar, ekzos, casis dan lain-lain.
Data ini pula dimuat turun dan dianalisa bagi memperbaharui kelemahan dan meningkatkan prestasi motor mengikut litar dan gaya tunggangan.
JANGKA HAYAT BARANG
Setiap item motor tidak dicipta menahan kondisi melampau seperti suhu panas. Walau bahagian ini dibuat dari teknologi terbaik, ketahanan hanya dalam masa singkat kerana penggunaan di tahap ekstreme.
Tayar: Tukar setiap kali sekali praktis, catatan masa, dan perlumbaan
Cakera brek: Karbon komposit hanya boleh diguna sehingga 1000km
Brek pad: Karbon komposit tahan sehingga 900km
Lain-lain seperti piston, blok bergantung kepada keadaan. Namun setiap kali lepas race, enjin akan dibuka, dibersihkan dan diteliti penggunaan.
Harga RM8.5juta untuk sebuah motor Moto GP tidak termasuk kos penyelidikan dan pembinaan.
Selepas Nadia, 4 Harimau & 3 Singa Di Bronx Zoo New York Turut Positif COVID-19

Tujuh lagi haiwan di Bronx Zoo, New York dilaporkan positif COVID-19 selepas tular seekor Harimau Malaya bernama Nadia dijangkiti wabak tersebut bulan lalu.
Nadia yang dikesan mengalami simptom batuk dan kurang selera makan dipercayai kes haiwan pertama yang jatuh sakit akibat dijangkiti COVID-19 daripada manusia.
Baca: https://www.libur.com.my/nadia-si-harimau-malaya-di-new-york-positif-covid-19/
Empat harimau dan tiga singa Afrika di zoo tersebut mula menunjukkan simptom jangkitan sejak awal April. Ujian ke atas kesemua haiwan berkenaan mengesahkan ia memang dijangkiti virus tersebut.

Menurut Wildlife Conservation Society yang menguruskan zoo tersebut, ini menjadikan jumlah haiwan daripada keluarga kucing disitu yang dijangkiti kepada lapan ekor. Kelapan-lapan haiwan itu berada dalam keadaan normal dan tidak menghadapi masalah makan.
Haiwan-haiwan itu dipercayai dijangkiti pekerja zoo, namun tidak diketahui bagaimana jangkitan itu berlaku. Selain Bronx Zoo, langkah pencegahan sedang dijalankan ke atas semua zoo di bawah kendalian Wildlife Conservation Society di New York termasuk Central Park Zoo di Manhattan, Prospect Park Zoo di Brooklyn dan Queens Zoo.
The Wildlife Conservation Society is temporarily closing the Bronx Zoo, Central Park Zoo, Prospect Park Zoo, Queens Zoo, and New York Aquarium effective March 16, 2020. Please visit our website for details. https://t.co/gaMwdNMnmv pic.twitter.com/CV2LbOQNsO
— Bronx Zoo (@BronxZoo) March 15, 2020
Sumber: Astroawani
Bukan Senang-Senang Beri Nama Kepada Negara. Kenali Maksud Disebalik Nama Sesebuah Negara

Nama negara sangat penting untuk peradaban sesuatu lokasi dan bangsa untuk dikenali. Pernah terfikir atau tidak bagaimana sesebuah negara mendapat nama? Nama-nama yang kita kenali wujud dari zaman dahulu hingga hari ini kebanyakkannya mempunyai maksud tersendiri yang melambangkan negara tersebut pada ketika itu.
Perkongsian daripada sumber Facebook The Nusantara ini memang menarik untuk pengetahuan ramai mengenai maksud disebalik nama negara.
Dari nama sesebuah negara pun kita boleh tahu maksud serta identiti untuk sesebuah negara. Ianya umum dan jelas lagi tidak boleh dipertikaikan. Kongsikan fakta ini pada mereka yang mempertikaikan.
Fahamkah anda dengan nama negara anda?
Nama Malaysia ini sebenarnya telah digunakan sejak tahun 1800an lagi dan ianya merujuk kepada Semenanjung Melayu dan kepulauan Melayu.
Kepulauan Melayu merujuk kepada kawasan Sumatra, Tanah Java, Tanah Melayu, Pulau Pinang, Singapura, Kemboja, Siam, Burma, Brunei, Timor dan Filipina. Kepulauan Melayu dikatakan mencecah 2 juta Kilometer persegi dengan lebih daripada 25,000 pulau-pulau didalamnya.
Ini dibuktikan dengan merujuk kepada peta yang dibuat oleh Alexander Keith Johnston F.R.G.S (AK Johnston) pada tahun 1845. Beliau memberi tajuk ‘South Eastern Peninsula and Malaysia’ kepada peta tersebut dan dimuatkan didalam bukunya “National Atlas of Historical, Commercial and Political Geography”.
Malaysia juga merujuk kepada kaum Melayu di Kepulauan tersebut yang mempunyai kuasa dominan pada ketika itu dan juga peneroka pertama di tanah melayu. Ini berdasarkan kepada nota didalam peta tersebut; “….the group (the malay peninsula and the malay archipelago ) has been named Malaysia from the Malays who are the dominant race in the archipelago….”
(Petikan sumber dari Akhbar Kosmo)
Bilakah nama Malaysia secara rasminya digunakan? Adakah selepas merdeka atau sebelum? Pada tahun 2009, seorang pensyarah Universiti Teknologi Mara Sabah, Prof. Madya Mat Zin Mat Kib telah memperbetulkan kenyataan Arkib Negeri Sabah. Mat Zin berkata, penggunaan nama Malaysia telah mula digunakan sejak tahun 1889 bukannya pada tahun 1929 seperti yang direkodkan oleh Arkib Negeri Sabah. Kenyataan itu adalah bersandarkan sebuah artikel dalam akhbar The British North Borneo Herald bertarikh 1 Januari 1889.
Artikel yang bertajuk Geographical Notes in Malaysia and Asia yang ditulis J.E Tenison Woods memberi maklumat ringkas mengenai catatan perjalanannya ke Semenanjung Tanah Melayu, Labuan, Brunei, Sandakan dan Sulu pada tahun 1883 hingga 1886. Penemuan itu, ujar Mat Zin telah membuktikan nama Malaysia digunakan lebih awal daripada tarikh kemerdekaan dan pembentukan Malaysia.
“Ia turut menunjukkan (nama Malaysia) telah digunakan secara meluas oleh orientalis Barat bagi merujuk kawasan Semenanjung Tanah Melayu,” katanya.
Sekiranya kajian Mat Zin diiktiraf, ini menunjukkan nama Malaysia telah digunakan sejak 130 tahun lalu!