
Sekali dah pacak khemah, aktiviti tersebut seakan menjadi rutin buat camper seperti Sheila Marzuki dan keluarga. Merupakan kali keenam aktiviti tersebut dijalankan, kali ini Sheila memilih Campers Unite, Cherating sebagai lokasi tapak perkhemahan mereka.
Lokasi kali ini memang cantik dan terbaik selain turut mempunyai kemudahan asas untuk kegunaan camper. Cuaca juga baik sepanjang perkhemahan mereka malah waktu malam juga sejuk dan selesa. Paling best pemandangan laut yang cukup mendamaikan.
Sempat memasak pelbagai hidangan sepanjang camping di sini, susun atur dan juga deko khemah mereka memang sangat cantik. Pendek kata kalau pergi camping pun korang boleh berkarya seperti Shiela dengan menghias cantik khemah korang sendiri.
Jom tengok sendiri apa yang dikongsikan oleh Sheila Marzuki ini:
Camping Sebelum Sekolah dan Puasa di Campers Unite, Cherating
Assalammualaikum
This is our 6th camping and last b4 school and puasa
Lokasi: Campers Unite, Cherating
Date: 16-18 Mac 2023
Rate: RM 80/night
Tent: Family Village L 2.0 by Payung.camp and Shelter Arpenaz Base by Decathlon Malaysia
Alhamdulilah, cuaca selama 3 hari kami disini sangat cantik. Siang sangatlah berangin (boleh buat gaduh especially time nak naikkan tent). Sebab tau angin laut kuat, kita tak extend awning. Kita guna shelter terus. Malam pun sedikit windy, and surprisingly at night, cuaca sangat dingin and sejuk ya. Last camping tepi laut, malam dia panas. But not here. Sumpah sedap tido
- Tempat bersih.
- Tong sampah tak ada. Sila bawa balik sampah sendiri.
- Toilet banyak
- Tapak berpasir + rumput
- Pantai bersih, laut tak recommend mandi. Ombak ganas.
- Kawasan open, tidak berpagar tetapi berjaga
- Plug Point common area saja
- Surau tak ada, tapi ada pangkin boleh solat kt situ
- Sink dkt toilet
- Digi, Maxis & Celcom terbaik
Overall kami sekeluarga sangat puas hati InshaAllah, will be back again soon and CO super peramah ok. Terbaik Campers Unite
Kredit: Sheila Marzuki
‘Musim Sakura’ Di Alor Setar Kembali. Cantik Sangat Tau!

Walau pun Malaysia beriklim khatulistiwa, negara kita masih boleh memiliki pelbagai suasana yang menarik selepas atau sebelum musim tertentu.
Dikatakan disekitar negeri jelapang padi terutama di sekitar Alor Setar, Kedah ketika ini mengalami ‘musim bunga’ atau fenomena bunga tekoma. Kelihatan beberapa jenis pokok mengeluarkan bunga yang cantik umpama bunga sakura sudah tiba musimnya. Bunga tekoma ini mengeluarkan bunga berwarna merah jambu dan putih sejak awal minggu ini.
Biarpun negeri di utara tersebut dilanda cuaca panas, keadaan ‘musim sakura’ itu memberi sedikit kedamaian dan sejuk mata memandang sebaik melihat deretan bunga tersebut di sepanjang jalan.
Lokasi (Alor Setar):
- Jalan Langgar, Jalan Hospital Sultanah Bahiyah
- Kedai Alor Setar Breakfast Station
- traffic light Highway utara Alor Setar
- Masjid AlBukhary
- SMK Sultanah Asma
- Taman Jubli Emas
- Jalan Suka Menanti
- Depan Masjid AlBukhary
- Hospital lama Alor Setar
- Jalan ke Kuala Kedah
- Jalan Pegawai
- Maktab Mahmud Alor Setar
View this post on InstagramOuhhh bunga 🌸#sakura #sakurakedah #hanyadikedah
A post shared by FaiZaLiSmAiL 🇲🇾 (@rosfaizalismail) on
View this post on Instagram• Selamat Berpuasa Sunat Rejab & Selamat Berbuka ❤ 2|3|2020
A post shared by Nikon📷 iPhone🍎Note 10 plus🌶 (@c1k5hahn4f154h) on
View this post on InstagramA post shared by Kumaravell (@kumaravell_c) on
View this post on Instagram. Tecoma mekar lagi 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 . #terapilepaskeja #sakurakedah #indahnyaciptaanmu
A post shared by Siti Munira A Bakar (@ctmunira2884) on
Jika anda berada di sekitar lokasi itu jangan lepaskan peluang untuk merakamkan gambar yang indah ya. Untuk anda yang bercadang datang bersiar-siar melihat fenomena bunga ‘sakura’ ini, pastikan menjaga kebersihan lokasi tersebut ya. Sayang la, jika tempat dah cantik, tapi sampah pula menggunung.
Wanita Kongsi Tip & Trick Bercuti Ke Semporna, Bajet Seorang Tak Sampai RM1K. Enjoy Seafood & View Cantik!

Bila bercuti perkara paling penting adalah bajet yang nak dikeluarkan. Kalau salah perkiraan boleh jadi over bajet, jadi tip dan trick yang dikongsikan oleh pengembara yang pernah bercuti memang sangat berguna.
Kesempatan bercuti ke Semporna, Sabah selama 4 hari 3 malam bersama keluarga meninggalkan kenangan manis buat Adawiyah Abdullah.
Membawa adik istimewa dan ibu bersama selain kakak dan anak-anak buah, Adawiyah berkongsi itinerari lengkap berserta tip dan trick yang dipost ke group Facebook Backpackers Buddies Malaysia (BBM).
Bijak dalam menguruskan percutian keluarga, kos yang dibelanjakan untuk perjalanan mereka tak sampai RM1 ribu seorang. Jom baca apa yang dikongsikan oleh Adawiyah!
Alhamdulillah, selesai misi trip holiday tahun ni ke Semporna, Sabah selama 4H3M.
Memandangkan ramai yang tanya berapa kos, itineri, tips dan trick ke sana, saya tulis kat sini aje lah ya.
Disclaimer :
Trip ni pergi 6 orang, tapi memandangkan saya bawa ibu dan adik ‘istimewa’, saya cuma bentangkan kos kami bertiga saja.
Kakak saya dan anak-anaknya lain bajet.
===================================
𝗞𝗼𝘀 𝗙𝗹𝗶𝗴𝗵𝘁 : 𝗔𝗶𝗿 𝗔𝘀𝗶𝗮
KL – TWU RM122 / TWU – KL RM122
Total return = RM244
Tambah insurans Tune = RM28
(tak tambah pun takpa)
Total kami bertiga = RM816
(tanpa insurans = RM732)
𝐓𝐢𝐩𝐬 𝐝𝐚𝐧 𝐓𝐫𝐢𝐜𝐤 𝐅𝐥𝐢𝐠𝐡𝐭 :
- Harga one way kalau dapat RM150 ke bawah dah kira murah.
- Booking awal. Saya booking bulan Jan haritu grab promo AirAsia. Pergi bulan Mei. So ada masa 5 bulan lagi untuk kumpul duit untuk kos lain.
- Cari tarikh weekdays atau pergi hari Ahad tiket lagi murah.
===================================
𝗞𝗼𝘀 𝗛𝗼𝘁𝗲𝗹 : 𝗦𝗶𝗽𝗮𝗱𝗮𝗻 𝗜𝗻𝗻 𝟮
Family room with sea view.
Queen bed + single bed. Muat untuk 3 orang.
Total 3 malam kami bertiga = RM552
(Nak murah lagi, ambil yang takda seaview. Tak silap dalam RM300 je check haritu.
Saya ambil sebab saja nak bagi mak santai tengok air laut pepagi. Dan juga untuk keselesaan mereka.)
Total 3 malam seorang = RM184
* Saya tak ambil pakej tidur di pulau.
𝐓𝐢𝐩𝐬 𝐝𝐚𝐧 𝐓𝐫𝐢𝐜𝐤 𝐇𝐨𝐭𝐞𝐥 :
- Booking awal juga.
- Pilih hotel yang boleh free cancellation dan bayar masa dah sampai.
- Nak murah lagi, ambil yang takda seaview.
- Kalau single atau berdua je dan nak bajet, cari dorm atau capsule yang harga RM30 – RM50 / malam. Dulu pergi sendiri tak bawa family pun saya tidur dorm begini je asing lelaki perempuan, cuma akan bercampur dengan org lain la.
- Kalau rajin masak sendiri, cari homestay.
===================================
𝗞𝗼𝘀 𝗗𝗮𝘆 𝗧𝗿𝗶𝗽 𝗸𝗲 𝗣𝘂𝗹𝗮𝘂 : 𝗛𝗮𝗹𝗼 𝗛𝗮𝗹𝗼 𝗦𝗲𝗺𝗽𝗼𝗿𝗻𝗮
- Pakej A RM60 all-in
Bohey Dulang, Mantabuan, Sibuan
- Pakej C RM60 all-in
Mabul, Kapalai
(cuma nak masuk Mabul tu kena tambah RM30 seorang)
Kos seorang = RM150
Kos kami bertiga = RM450
*harga kanak-kanak RM50
𝐓𝐢𝐩𝐬 𝐝𝐚𝐧 𝐓𝐫𝐢𝐜𝐤 𝐏𝐚𝐤𝐞𝐣 𝐏𝐮𝐥𝐚𝐮 :
- Ambil day trip. Tidur di tanah besar Semporna.
- Ambil la Halo Semporna ni, saya rasa yang termurah dah lepas survey.
- Tour guide pun best. Merangkap photographer dan videographer. Nanti saya buat next posting pasal Halo Semporna ni.
- Dah include lunch. Berbaloi. Kita cuma fikir makan malam je.
===================================
𝗞𝗼𝘀 𝗔𝗶𝗿𝗽𝗼𝗿𝘁 𝗧𝗿𝗮𝗻𝘀𝗳𝗲𝗿 : 𝗠𝗮𝘅𝗶𝗺 𝗱𝗮𝗻 𝗦𝗲𝘄𝗮 𝗞𝗲𝗿𝗲𝘁𝗮
Tawau – Semporna RM132 Maxim
MPV Alza 6 seater
(lebih selesa dan tak bercampur dengan orang lain, plus beg banyak)
Kos seorang = RM22 seorang
(bahagi 6 orang sebab ada kakak dan anak)
Kos kami bertiga = RM66
————————————————————————-
Semporna – Tawau RM300
Bezza sewa 1 hari.
Kalau ikutkan plan asal, nak naik Maxim juga. Tapi sebab Air Asia reschedule flight balik tu pukul 9 malam, jadi kami terpaksa sewa kereta 1 hari atas sebab tertentu.
Kenapa harga RM300?
Sewa Bezza 1 hari = RM150
(boleh murah lagi RM120, tp saya malas fikir sebab dah last minute)
Saya minta ambil kereta tu di Semporna dan pulangkan kereta tu di Tawau airport, jadi mereka caj RM150 untuk dorang pergi ambil semula kereta tu.
Lagipun syarikat ni je yang saya tanya boleh pickup kereta di Semporna dan drop di Tawau.
Part ni lari bajet. Tapi takpa, saya tak kisah bayar untuk keselesaan ibu dan adik saya.
Kos seorang = RM50 (bahagi 6)
Kos kami bertiga = RM150
𝐓𝐢𝐩𝐬 𝐝𝐚𝐧 𝐓𝐫𝐢𝐜𝐤 𝐀𝐢𝐫𝐩𝐨𝐫𝐭 𝐓𝐫𝐚𝐧𝐬𝐟𝐞𝐫 :
- Kalau pergi seorang, berdua atau bertiga, naik van sapu je. RM30 seorang biasanya, kalau dapat lagi murah lagi bagus. One way.
- Kalau pergi berempat, naik Maxim lebih murah. 4 seater bawah RM100. 6 seater standby RM150. One way.
===================================
𝗞𝗼𝘀 𝗦𝗲𝗮𝗳𝗼𝗼𝗱 𝗗𝗶𝗻𝗻𝗲𝗿 𝗱𝗮𝗻 𝗟𝗮𝗶𝗻-𝗹𝗮𝗶𝗻
Bila dah berjalan jauh, saya memang dah tetapkan maksimum RM100/seorang/malam. Tambah pula sini kawasan seafood.
Jadi kos dinner kami bertiga ialah
RM300 untuk 1 malam
RM900 untuk 3 malam
Ini saya punya bajet tau.
Kalau nak jimat lagi korang kurangkan lah jumlah tu.
𝐓𝐢𝐩𝐬 𝐝𝐚𝐧 𝐓𝐫𝐢𝐜𝐤 𝐒𝐞𝐚𝐟𝐨𝐨𝐝 𝐃𝐢𝐧𝐧𝐞𝐫 :
- Beli seafood di bawah Sipadan Inn 2 atau Mabul. Survey dulu mana lagi murah.
- Upah masak seafood fresh di Seaview Seafood. Orang Melayu masak. Restoran bawah Sipadan Inn 2.
- Upah masak dia minimum RM20 untuk satu lauk. Minimum tau. Bergantung pada jumlah seafood korang. So agak keras sikit.
(Bab ni saya akan buat posting lain, itu pun kalau banyak permintaan dan ramai yang sudi baca.)
- Kalau sesiapa nak bajet dan pandai masak sendiri carilah homestay yang ada dapur complete.
- Ada banyak lagi kedai lain tapi kitorang pergi Seaview Seafood tu je, maleh cari kedai lain. Fikir keselesaan ibu dan adik istimewa.
Next posting saya akan buat tentang seafood dan packaging untuk bawa naik flight. (kalau banyak permintaan dan request)
Kos Shopping dan duit emergency tak termasuk sebab sendiri-sendiri lah kan suka shopping ke tak.
𝐓𝐎𝐓𝐀𝐋 𝐀𝐋𝐋 𝐈𝐍 𝐊𝐎𝐒 𝐒𝐀𝐘𝐀 𝐇𝐀𝐁𝐈𝐒 𝐔𝐍𝐓𝐔𝐊 𝐊𝐀𝐌𝐈 𝐁𝐄𝐑𝐓𝐈𝐆𝐀 𝐈𝐀𝐋𝐀𝐇
𝐑𝐌𝟐,𝟗𝟑𝟒 𝐒𝐄𝐋𝐀𝐌𝐀 𝟒 𝐇𝐀𝐑𝐈 𝟑 𝐌𝐀𝐋𝐀𝐌.
Kalau ikut tips dan trick tu dan kurangkan bajet part makan, hotel dan kereta sewa tu boleh murah lagi.
===================================
𝗜𝘁𝗶𝗻𝗲𝗿𝗶
𝐀𝐡𝐚𝐝 𝟐𝟐 𝐌𝐞𝐢 𝟐𝟎𝟐𝟐
7:00 pagi KUL – TWU Depart
10:00 pagi Touch down TWU
12:00 tghari Sampai Semporna dan lunch
2:00 ptg Check In Sipadan Inn 2 dan rehat
5:00 ptg Jalan-jalan sekitar Dragon Inn
𝐈𝐬𝐧𝐢𝐧 𝟐𝟑 𝐌𝐞𝐢 𝟐𝟎𝟐𝟐
9:00 pagi Hiking Bohey Dulang
12:00 tghari Lunch di Mantabuan
1:00 ptg Snorkelling di Sibuan
3:00 ptg Gerak balik Sipadan Inn 2
𝐒𝐞𝐥𝐚𝐬𝐚 𝟐𝟒 𝐌𝐞𝐢 𝟐𝟎𝟐𝟐
9:00 pagi Masuk Mabul Water Bungalow
12:00 tghari Lunch
1:00 ptg Snorkelling di Mabul dan Kapalai
3:00 ptg Gerak balik Sipadan Inn 2
7:00 mlm Dinner di Terowong Street
𝐑𝐚𝐛𝐮 𝟐𝟓 𝐌𝐞𝐢 𝟐𝟎𝟐𝟐
9:00 pagi Breakfast
12:00 tghari Checkout Sipadan Inn 2
2:00 ptg Shopping Pasar Tanjung Tawau
4:00 ptg Shopping Pasar Ikan Tawau dan packing seafood.
6:00 ptg Gerak ke Tawau airport
7:00 mlm Check in flight
9:00 malam TWU – KUL Depart
12:00 tgh malam Touch Down KL
Nak cari sandal selesa pakai time bercuti, tengok kat sini https://invol.co/clb18th
Kredit: Adawiyah Abdullah
BAKUN: EMPANGAN SELUAS SINGAPURA

Empangan Bakun ialah empangan hidroelektrik merentasi Sungai Balui di Sarawak, Malaysia. Empangan ini dapat menjana 2,400 MW tenaga elektrik. Dahulu mendapat tentangan hebat dari masyarakat tempatan di kawasan ditenggelami air.

Fakta menarik Empangan Bakun
- Bakun empangan terbesar di Malaysia, dan antara terbesar di Asia, selain beberapa empangan yang lebih besar di negara China.
- Empangan Bakun empangan jenis CFRD yang ke-4 tertinggi di dunia dengan ketinggian 205 m.
- Tasik Bakun menjadi tasik terbesar di Malaysia (mengikut isipadu dan juga luas permukaan).
- Kedalaman tasik sekitar 100-200 meter
- Stesen jana kuasa Bakun menjadi penjana elektrik terbesar di Malaysia, mengatasi Empangan Pergau.
- Talian penghantar bawah laut Bakun menjadi yang terpanjang di dunia, mengatasi talian penghantar dari Norway ke Belanda.
- Empangan Bakun yang ke 44 tertinggi didunia 205 m (673 kaki).
- Saiz Empangan Bakun lebih besar daripada Singapura.
- Empangan Bakun terhasil dari beberapa sistem sungai antaranya Sungai Majoh, Sungai Belepeh, dan Sungai Balui lalu menjadi Sungai Rajang.
- Sebelum aliran sampai Empangan Bakun, aliran lalui satu lagi empangan, iaitu Empangan Hidroelektrik Murum yang mengempang Sungai Luar serta Sungai Plieran. Jarak antara kedua-dua empangan sekitar 60-123km mengikut jalan dilalui.
- Empangan Bakun adalah hak milik mutlak Kerajaan Negeri Sarawak.
Video pelepasan air di Empangan Bakun
Sejarah projek
Cubaan pertama
Kerja ukur tanah dimulakan pada tahun 1960-an dan kajian diteruskan pada tahun 1980-an. Kajian merangkumi pelan induk dan upaya bina, kajian batuan dan tanah, kajian janaan hidro, reka bentuk empangan, kajian alam sekitar dan sosioekonomi dan kajian talian penghantar.
Projek ini telah dimulakan pada 1986, tetapi dihentikan pada 1990 berdasarkan unjuran merosot kegunaan elektrik disebabkan kemelut ekonomi 1985 dan keputusan membangunkan dahulu industri gas asli.
Cubaan kedua
Projek ini diteruskan semula oleh YAB Mahathir Mohamad pada 1993. Pada Januari 1994, projek ini diswastakan kepada Bakun Hydroelectric Corporation, iaitu syarikat usahasama Ekran Berhad, Tenaga Nasional Berhad, Kerajaan Sarawak, Syarikat SESCO Berhad dan Malaysia Mining Corporation Berhad. Bakun Hydroelectric Corporation telah memberi kontrak elektrikal, mekanikal dan penghantaran kepada ABB. Beberapa pakar runding yang terlibat ialah Snowy Mountain Engineering Corporation, TNB Hydro (anak syarikat Tenaga Nasional Berhad) dan KLIA Consult.
Projek terhenti akibat kemelut ekonomi 1997.
Cubaan ketiga
Pada Mei 2000, Kerajaan Malaysia telah mengambil alih projek dengan membeli kepentingan Bakun Hydroelectric Corporation, dan meneruskan projek melalui syarikat milik kerajaan, Sarawak Hidro Sdn Bhd. Hanya pembinaan Empangan Bakun diteruskan dan kerja pembinaan ditawarkan melalui kontrak “turnkey”. Pembinaan talian penghantar bawah laut tidak akan dilaksanakan.
Kontraktor baru ialah Malaysia-China Hydro JV Consortium, iaitu syarikat usahasama Sime Engineering Berhad, iaitu anak syarikat Sime Darby Berhad dan Sino-Hydro Corporation dari China. Rakan kongsi kecil yang lain ialah WCT Berhad, MTD Capital Berhad, Ahmad Zaki Resources Berhad, Syarikat Ismail Berhad dan Edwards & Sons Berhad. Tarikh siap ditetapkan pada September 2007. Harga kontrak sivil ialah RM 1.8 bilion. Kerja elekromekanikal diberi pada satu kontrak kepada IMPSA dari Argentina dan satu kontrak lagi kepada Alstom dari Perancis.
Pada 2004, pakar runding JW Knowles telah diupah untuk mengkaji sebab kelewatan projek. Jururunding lain yang terlibat ialah Snowy Mountain Engineering Corporation dan OPUS International Malaysia.

Perkembangan terkini semasa cubaan ketiga
Pada tahun 2003, Gulf International Investment Group (GIIG) telah meletak wang pertaruhan sebanyak RM500 juta, sebagai permulaan ingin membeli 60% projek Empangan Bakun. GIIG ialah syarikat usaha sama antara Syed Mokhtar Al-Bukhary, orang kaya dari Malaysia dan Mohamad Ali Al-Abbar, orang kaya dari Dubai. Tujuan pembelian ialah sebagai sumber tenaga elektrik untuk sebuah lagi pelaburan mereka iaitu kilang pelebur aluminium yang akan dibina di Similajau, Sarawak. Rancangan ini tidak diteruskan akibat kelewatan pembinaan Empangan Bakun.
Di tahun 2006, berikutan kenaikan bahan api seperti gas asli dan minyak, talian penghantar bawah laut yang yang dahulunya tidak berdaya maju, kini telah dikaji semula untuk dilaksanakan. Tenaga Nasional Berhad telah menyatakan hasrat ingin menggunakan sumber hidroelektrik dari Sarawak menjelang 2012. Berikutan itu, beberapa syarikat telah menunjuk minat dan Sime Darby ialah yang terkehadapan dalam usaha mendapatkan kontrak melaksanakan talian penghantar bawah laut ini.
Pada November 2006, berita tersebar mengenai penggabungan Sime Darby Berhad, Golden Hope Plantations Berhad dan Kumpulan Guthrie Berhad menjadi sebuah syarikat baru dengan modal berbayar RM 31 bilion. Serentak dengan penggabungan tersebut, anak syarikat Sime Darby iaitu Sime Engineering Sdn Bhd akan mengambil alih sebahagian kepentingan kerajaan dalam Sarawak Hidro Sdn Bhd.

Pemeliharaan alam sekitar
Pembinaan Empangan Bakun ini mengakibatkan 9,000 penduduk sekitar dipindahkan dari kawasan yang akan ditenggelamkan, Mereka telah ditempatkan semula di kampung rumah panjang Sungai Asap berhampiran Bakun.
Laporan Penilai Kesan Alam Sekitar atau secara ringkasnya EIA bagi projek Empangan Bakun menyatakan bahawa paras air tasik Bakun ialah 195 meter dan 228 meter yang telah membentuk 18 buah pulau. Namun begitu, sehingga Februari 2010 paras air Empangan Bakun telah mencecah 228 meter dan menyebabkan ladang-ladang baru, kawasan perkuburan baru dan rumah panjang baru tenggelam.

Spesifikasi Empangan Bakun
Bahagian kekal empangan adalah seperti berikut:
Empangan utama
Tinggi 205 m dari tapak ke puncak. Panjang 750 m dari hujung ke hujung. Isipadu 16.71 juta meter padu.
Aras puncak ialah 235 m atas aras laut. Aras air maksimum ialah 232 m. Aras operasi ialah 228 m maksimum dan 195 m minimum.
Takungan – luas permukaan ialah 695 km persegi, dan kawasan tadahan ialah 14,750 km persegi. Isipadu takungan ialah 43,800 juta meter padu.
Tandop – 8 petak dengan 2 pintu tandop setiap petak.
Alur limpah – luahan 15,000 meter padu sesaat.
Terowong jana – 8 terowong dengan 8.5 m bukaan rentang, dan panjang 760 m setiap satu.
Rumah janakuasa- Di atas tanah, 4 tingkat berukuran 250 m panjang x 48 m lebar x 48 m tinggi.
8 set jana kuasa merangkumi 8 turbin jenis Francis dengan bersaiz 300 MW sebuah, 8 jana kuasa bersaiz 360 MVA sebuah dan 8 pemboleh ubah bersaiz 360 MVA sebuah.
Talian penghantar
Terdapat tiga bahagian utama talian penghantar:
Pertama, talian AC voltan tinggi dari Bakun ke Bintulu sepanjang 160 km. Talian 275 kV ini akan mengalirkan tenaga dari Empangan Bakun ke sebuah stesen pencawang di Bintulu, dan seterusnya ke grid elektrik Sarawak yang dikendalikan oleh Syarikat SESCO Berhad.
Kedua, talian DC voltan tinggi dari Bakun ke Tanjung Parih, Sarawak sepanjang 660 km. Talian ini pada voltan 500 kV jenis dwikutub (dua kutub; positif dan negatif).
Ketiga, talian DC voltan tinggi dari Tanjung Parih, Sarawak ke Tanjung Tenggara, Johor sepanjang 670 km. Talian ini berada di bawah lautan pada voltan 500 kV dengan 3 atau 4 kabel dengan keupayaan 700 MW seutas.
Sebagai sebahagian sistem talian penghantar ini, 2 stesen pengubah akan dibina di Bakun dan Tanjung Tenggara. Talian DC voltan tinggi ini akan disambung ke Grid Nasional yang dikendalikan oleh Tenaga Nasional Berhad.