Terletak di sebelah utara negeri Sarawak, Taman Negara Gunung Mulu merupakan salah satu daripada destinasi pelancongan yang terkenal di Malaysia. Taman Negara Gunung Mulu di Sarawak juga adalah destinasi Tapak Warisan Dunia (UNESCO).

Mempunyai keluasan lebih 544 kilometer persegi, ia mula diwartakan sebagai taman negara pada 3 Oktober 1974. Dengan dikelilingi tiga buah gunung iaitu Gunung Mulu, Gunung Api dan Gunung Benarat, Taman Negara Mulu mempunyai kepelbagaian bio yang menakjubkan.

Kawasan hutan yang terdiri daripada jenis paya gambut, rawa, dipterokap, lumut serta tumbuhan gunung menempatkan ribuan spesies flora dan fauna. Puncak Pinnacles pula menjadi mercu tanda bagi Gunung Mulu. Bagi mereka yang sukakan cabaran, bolehlah cuba mendaki ke puncaknya yang dipenuhi bantuan yang terhasil secara semula jadi.

Teringin menjejak puncak Pinnacles? Baca pengalaman yang dikongsikan Bulma NK

Hari yang ditunggu-tungu telah pun tiba. Bangun pagi seawal jam 5. Kemas-kemas dan breakfast. Breakfast 5.30 pagi ya sebelum naik untuk benarkan makanan digest sepenuhnya ya.

Oh ya, masa bangun pagi, jangan terpedaya dengan bunyi air yang mengalir k.Haha. Boleh keliru tu, sebab fikirkan tengah hujan lebat. Sebab kalau hujan lebat dah tak dibenarkan untuk naik. Jom kita mulakan dengan pendakiana 900 meter pertama pada jam 6.40 pagi. Air bekalan mesti ada 3 liter untuk seorang.

IKLAN

Yeahoo.. MINI PINNACLES!! Jam 6.42 pagi kami mulakan perjalanan ke 900 meter.
Mini pinnacles adalah 1st station. Jarak 900m dari camp 5. Berada di 400m above sea level. Sini cut off time adalah 60 minit ya teman-teman. Dorang cakap la..

Guide boleh scan kau boleh atau tak untuk teruskan perjalanan dan kau pun boleh decide. Nak teruskan perjalanan atau tak. Kalau bagi runner 900m tu kacang, tapi untuk level ni. Ni bukan kacang, 900m pertama ni la aku rasa a bit susah sebab mencanak sangat Dan panas. Walaupun dlindungi pokok tebal tapi panas ya sebab tak ada angin.

So kita naik lerrr..Jam 7.24 pagi aku sampai laaa Mini Pinnacles!! Eyeayy.. Masa ni dah lencun baju, sebab memang berpeluh. Nanti aku upload dengan gambar yang ada jam sekali tu. Otey!! Ambik masa 42 minit untuk sampai mini pinnacles. Dah sampai mini pinnacles Abang Khai kena inform Uncle Ismail ya!

• Abg khai: helo uncle kami dah sampai mini pinnacles
  • Uncle smile: ui.. Laju juga kamu orang khai, semua nya baik2 saja ka. Hati2 ya.. Takut krem(kejang kaki) nanti..
  • Abg khai: eh.. Tak laju uncle.. Slow2 saja ni.
  • Uncle smile : okay bagus, Hati2 ya semua,, cuaca disini (camp 5) pun baik. Semoga cuaca camni sampai ptg k.
  • Abg khai :okay!

Setelah berehat sebentar, kami teruskan perjalanan ke Halfway (1.2km)!!! Here we go!!
Untuk sampai ke Halfway,dari 900m kita diberi masa 30minit.So kita teruskan perjalanan jam 7.30. Masa ni kita akan jumpa batu, disini daya kekuatan kaki tangan diperlukan. Dari 900 m ke 1.2 km,ada 300 m lagi ya. So jalan-jalan dan panjat sana sini sampai la halfway jam7.48 pagi. Ambil masa 18 minit untuk sampai ke Halfway!

Pengalaman Indah Jejak Mulu Pinnacles, Tapak Warisan Dunia Di Sarawak. Imej Duit Kertas RM100 Tu! Pengalaman Indah Jejak Mulu Pinnacles, Tapak Warisan Dunia Di Sarawak. Imej Duit Kertas RM100 Tu! Pengalaman Indah Jejak Mulu Pinnacles, Tapak Warisan Dunia Di Sarawak. Imej Duit Kertas RM100 Tu! Pengalaman Indah Jejak Mulu Pinnacles, Tapak Warisan Dunia Di Sarawak. Imej Duit Kertas RM100 Tu!

IKLAN

Kalau dah sampai halfway tu kena inform lagi kat uncle Ismail.

• Abg khai : uncle kami dah sampai halfway. (maksudnya anda dah berada di kilometer 1.2!!! Sikit lagi kena lagi semngat)
  • Uncle smile : wah.. Bagus.. Semua nya okay2 shaja ka?
  • Abg khai : kami okay uncle.
  • Uncle smile : okay bagus. Boleh la teruskan perjalanan ya. Cuaca pun semakin cerah.
  • Abg khai : orite

So disini rehat la sekejap. Halfway ni boleh simpan bekalan air 1 botol 1.5liter. Lagi satu botol,bawa la sampai puncak. For your information : activity pendakian akan dibatalkan serta merta kalau hujan turun, tak kira la dah nak sampai pinnacles beberapa ratus meter jak lagi.. Kalau Park ranger mengarahkan kita hentikan pendakian.. Anda kena akur ya. Keselamatan anda diutamakan. Usai berehat.. Pendakian diteruskan lagi!!! Perjuangan masih belum selesai.

Bergerak dari km 1.2 ke km 2 pada jam 7.55 pagi. Perjalanan ni mengambil masa selama 1 jam ya. Sini start dah jumpa persembahan batu-batu tinggi tajam dan licin. Kaki kena panjang,tangan dan jari kena bijak cari tempat berpaut, kaki kena cari tempat landing. Di sini kekuatan mental dah sikit tergugat. Haha.

Masa ni dah fikir, kalau aku tak sampai aku dah buang duit, aku tinggalkan mak aku yang tak sihat, rugi la aku dari segala segi. Ni Mohamad Azlan Omar yang ajar, kalau rasa nak give up. fikkir kau dah buang duit bayar mahal. Okay.. Cara ni berkesan.

Ketika ini juga akan banyak berjalan di lereng gunung kena hati-hati, jangan kejar masa kena hati-hati! Ingat tu. Di km 1.9 sempat laaa dapat view awan kepul-kepul. SubhanAllah!! Indah ciptaan Allah. Alhamdulillah dapat peluang tengok view cantik.

IKLAN

Tepat jam 8.53 pagi.. Eyeayyy!!! Jumpa 1st ladder untuk climbing up!!! Yahh… Kita jumpa 17 ladder ya kawan-kawan. Hahaha.Oh ya, ada juga bantuan tali k. Jangan risau. Ladder semua okay dan tali masih kukuh.

Dah sampai sini, kena inform lagi uncle smile, dan perjalanan diteruskan ke puncak mulu setinggi 2.4km. Tepat jam 9.32 pagi aku sampai laaaa Mulu Pinnacles!!! Oh ya.. Aku sampai awal berapa minit laa. Alhamdulillah. Rezeki Allah bagi tak sangka kan.. Niat nak naik dari tahun 2017 tapi rezeki dapat naik 2020, dapat tahu Mulu dari member, booking dan teruskan misi. Kita manusia hanya merancang tapi Allah yang menentukan.

Aku pun buat perkara wajib bila dah sampai mercu tanda Rm100 ni.. Hahaha.. Masa untuk mengabadikan memori di dalam Ingatan Dan gambar aku. Hehe.. Dah siap gambar aku makan dahulu, untuk buat tenaga menuruni perjalan yang dilalui tadi.

• makanan ni abg khai dh siap masak k.. Kita cuma tinggal bawa dalam beg jak, ada buah apple sekli.
  • hanya dibenarkan berada di puncak selama 30 hingga 60min k untuk duduk di viewpoint*

Hari tu aku layan view lebih lama skit sebab awal sampai kan. Dah selesai kita teruskan dengan perjalanan balik yang curam!
10.53 pagi kita start turun, turun kena hati-hati, Kalau yang gayat kena fikir banyak kali nak mari pinnacles. Soft reminder jak. Turun kena membelakang. Tak boleh jalan macam biasa tu. Haha. Tak tahu nak bina ayat. Sebb memang curam. Kena lebih berhati-hati, batu sini betul setajam pisau! Jam 139pm aku pun sampai camp 5. Turun aku tak banyak tangkap gambar sebab focus turun jak, sebab laluan turun lagi bahaya,laluan sama sahaja tapi keadaan yang berbeza.

• naik pinnacles ni sangat enjoy bagi yang memang suka nature.
  • training k, sapa2 yang plan nak naik.
  • Never underestimate the power of yourself.

Aku memang xda training untuk turun naik bukit ni, bak kata Marina Azalia Addendy II aku mmg redah jak mission ni tanpa training. Running pun mcm biasa, cuma untuk isi masa lapang Dan tolong tambah mileage team. Alhdulillah. Allah mudah kan urusan aku turun naik pinnacles ni dah bersyukur.

Untuk tahap kesukaran menawan Mulu Pinnacles ni.. Nak cakap susah.. Tidak la sesukar Gunung Kinabalu, nak cakap mudah pun x la aku punya karangan sellu kluarkan fakta berulang. Hahahhaa.. So dia mcm Tengah2 la.. So nasihat aku.. Nak naik mulu pinnacles, training la k.. Untuk bina muscle n cardio. Mental aku x tahu la.. Sebab mental aku x ganggu lagi. Ganggu time nak give up tu jak la.. Sekejap.

Balik dari pinnacles aku enjoy mandi di air sungai depan camp 5 k. Air sejuk tenang jak, bagi relax kaki and buang rasa letih. Petang tu aku borak2 dgn aunty and uncle sambil layan view Benarat Hill dan jam 430pm..hujan renyai pun turun.

• aku guna running shoe naik ni k. Tapi aku suggest guna la proper kasut untuk elak kecederaan yang tak di ingini. Azlan cakap guna kasut hiking. K noktah.
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR.
Berlibur dan download seeNI sekarang!