Habis la kalau anda jenis yang suka lewat-lewat atau batalkan trip secara tiba-tiba sebab polisi terbaharu Grab akan mengenakan cas kepada anda yang berbuat demikian.

Polisi Pembatalan Penumpang itu akan berkuatkuasa bermula 25 Mac ini dan penumpang yang membatalkan trip selepas 5 minit mendapat pemandu akan dikenakan denda daripada RM3 hingga RM5 bergantung kepada jenis kenderaan dan servis yang dipesan oleh penumpang.

Denda sebanyak RM3 dikenakan bagi perkhidmatan seperti GrabCar, GrabTaxi (bermeter atau eksekutif) dan JustGrab untuk lapangan terbang dan untuk GrabCar enam tempat duduk atau JustGrab 10 tempat duduk, denda yang dikenakan adalah sebanyak RM6. Perkhidmatan mewah yang dibatalkan seperti GrabCar Premium atau GrabCar Luxe pula akan didenda sebanyak RM5.

Grab juga akan mengenakan denda sebanyak RM5 kepada penumpang sekiranya pemandu membatalkan trip selepas menunggu di lokasi lebih daripada 5 minit.

Untuk perkhidmatan GrabShare pula, penumpang mesti berada di lokasi dalam masa 3 minit sebelum pemandu mempunyai hak untuk membatalkan trip anda.

Sekalipun polisi baharu ini akan mengenakan denda diantara RM3 hingga RM5 kepada penumpang yang membatalkan trip dan RM5 untuk penumpang yang tiba lewat lebih 5 minit di lokasi, Grab tidak akan mengenakan kedua-dua denda itu secara serentak kepada penumpang.

Selain itu, fi pembatalan akan dikecualikan jika pemandu tidak tiba dalam masa 10 minit selepas jangkaan masa ketibaan yang pertama kali ditunjukkan. Contohnya, telah menunggu lebih dari 13 minit, yuran pembatalan tidak akan dikenakan.

100% daripada cas denda ini akan diberikan kepada pemandu sebagai pampasan masa mereka memandu di atas jalan raya.