Di negeri Perak, lokasi Batu Kurau sememangnya terkenal sebagai lubuk durian terbaik dalam kalangan peminat `raja buah’ itu. Baru-baru ini kampung ini telah mengadakan Program Jom Makan Durian, Makan Sampai Pengsan di Kampung Sempeneh. Ia kali kedua dianjurkan sejak mula diperkenalkan tahun lalu, khusus apabila tibanya musim durian.

Keseluruhannya, 10,000 kilogram durian disediakan di kawasan perkarangan Masjid Kampung Sempeneh bersempena program itu bermula jam 10.30 pagi. Bagaimanapun, peminat durian yang kebanyakannya datang dari seluruh pelusuk negara, selain penduduk setempat mula memenuhi kawasan berkenaan seawal jam 7 pagi.

Namun ada cerita yang kurang enak didengari dan diluahkan oleh penduduk kampung tersebut ketika program ini berlangsung.


Setiap tahun ketika musim durian, bagi peminat raja buah musim ini sangat ditunggu-tunggu.

Dah buat jamuan, tapi tak bersyukur. Terkejut kami tadi melihat sikap orang Malaysia datang tadi. Orang kampung dah cuba beramal, orang luar pula yang biadap dan tidak bersyukur.

Berikut adalah apa yang kami nampak:

  • Datang 1 keluarga tangan kosong, patutnya makan disitu tapi balik tapau 1 keluarga berbiji-biji bawak balik tak ingat orang belakang.
  • Benda free, tapi datang harapan ingat orang kampung nak bagi layanan vip sudah tentu beresak-esak korang selambe je maki hamun bodoh bagai pada orang yang memberi.
  • Typical malaysia, menteliti sampah sama macam orangnya yang berotak tong sampah, lepas makan korang buang sampah di merata-rata di kampung orang.
  • Dah tau satu dunia datang, sudah tentu jalan jem, korang selambe bawak laju kemudian terkandas hon kuat-kuat mengganggu orang kampung takde adab biadap macam orang tak pernah sekolah dan takde sivik.
  • Ada juga jenis yang tak sabar bawak kete sampai langgar kenderaan lain. Lapar benar durian free tu…
  • Yang membantu memberi menjamu ada yang mengandung korang selambe je tolak perut ibu mengandung tu.
  • Pihak pengurusan dah suruh beratur, tapi korang tetap buat cara macam orang kebulur dan tak nak beratur macam tak pernah langsung makan durian.
  • ada sebijik kereta suv pada awal jam 10.45pm mungkin dia frust sebab lambat di hidang pastu bengang belah balik bawak kete laju macam pelesit dalam kampung. Kete besar otak kat punggung.

Penat lah nak taip banyak-banyak. Bleh kata min gerenti hat biadap ni adalah geng boikot muka tak malu tapi nak datang makan percuma mengalahkan vip. Patutnya korang datang dengan beradab tak kira siapa pun.

Min pun harap lepas ni orang kampung tak perlu lah buat lagi, biar diorang beli je lah sebab perangai buruk sangat dan memalukan.

Patut lah Malaysia tak maju. Patut lah Malaysia menerima sebahgian pemimpin low class. Rupanya rakyat dia lagi low class level sampah macam dalam gambar yang min post ni!

Semoga korang berbahgia dengan sikap sampah ni sehingga 7 generasi! Terima kasih kerana datang walaupun korang tak pernah bersyukur dan berterima kasih kepada orang kampung!

Semoga yang mana perangai busuk jenis boikot jualan durian, korang boikot lah sekali jamuan macam ni takut tuhan tak redho makanan masuk dalam perut tu.

Sekian!


Selepas post tersebut di muat naik, ramai netizen yang yang bersimpati dengan kejadian yang berlaku di program makan durian tersebut. Rata-rata mengutuk perangai masyarakat yang jenis tidak ‘bersyukur’ ini.

Harap-harap lepas ini kalau ada lagi program sebegini diharap masyarakat kita dapat mengubah sikap ke arah lebih positif.

Sumber: FB Taiping Zone

Tinggalkan Komen