
Tourism Selangor memaklumkan pejabat urusannya, program Royal Klang Heritage Walk Tour, Taman Eko Rimba Kanching dan Taman Eko Rimba Chongkak Park and Resort dihentikan operasi untuk sementara hingga 31 Mac ini.
Tourism Selangor dalam satu kenyataan berkata penutupan itu selaras dengan Perintah Kawalan Pergerakan yang diumumkan kerajaan pada Isnin lepas bagi mengekang penularan wabak COVID-19.
Segala aktiviti promosi pelancongan untuk Negeri Selangor selama tempoh tersebut masih diteruskan melalui saluran dalam talian dan digital. Kesemua lokasi pelancongan itu termasuk pejabat urusan akan dibuka seperti biasa pada 1 April ini.
Tourism Selangor turut berterima kasih kepada semua pihak atas kerjasama mengekang penularan wabak berkenaan.
Sumber: Bernama
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Bangunan Ikonik Berusia 850 Tahun ‘Katedral Notre Dame’ Di Paris Terbakar

Penduduk dan pelancong di Paris petang semalam dikejutkan dengan kejadian kebakaran di bangunan bersejarah yang wujud sejak Zaman Pertengahan, Katedral Notre Dame.
Punca insiden itu masih belum jelas, namun beberapa sumber rasmi memberitahu ia ada kaitan dengan kerja-kerja pemuliharaan bangunan yang sedang dijalankan di situ.
Pada tahun lalu, badan penjaga gereja Katolik di Perancis pernah melancarkan rayuan dana untuk menyelamatkan katedral tersebut yang banyak mengalami kerosakan. Pihak berkuasa sedang giat menjalankan usaha untuk menangani kebakaran tersebut, sementara laluan di sekitar bangunan itu sudah ditutup dan dikawal.
Media sosial mula dibanjiri imej dan video yang menunjukkan asap berkepul naik ke udara dari bangunan dengan seni bina berciri Gothic berusia 850 tahun itu.
A combination photo shows the steeple of the Notre-Dame Cathedral in Paris in June 2018 (L) and as it collapses during a fire April 15, 2019 (R)#NotreDame #Paris pic.twitter.com/nk9MpUYJEX
— Notre-Dame Cathedral (@CathedraleNotre) April 15, 2019
Heartbreaking , Notre Dame de Paris . Tragic pic.twitter.com/J7APssftod
— Nathalie Motayo N (@Natmo183) April 15, 2019
Sincerely hope that everyone in Paris is safely evacuated from the area around Notre Dame and that the historic building can be saved. Terrible tragedy unfurling https://t.co/9IJm04Z9JB pic.twitter.com/VZXFgcJ0uH
— Joshua Lindsey (@JoshuaTLindsey) April 15, 2019
Presiden Perancis Emmanuel Macron mengumumkan satu kutipan dana antarabangsa esok bagi membina semula Katedral Notre Dame yang terbakar awal pagi tadi.
“Insiden terburuk berjaya dielak.Kita akan bina semula Notre Dame,” kata Macron.
Siasatan awal mendapati kebakaran tercetus secara tidak sengaja. Sementara itu, rektor Notre-Dame, Patrick Jacquin, dilapor berkata relik Crown of Thorns dan Tunic of St Louis berjaya diselamatkan. Namun, difahamkan banyak lagi karya seni dan artifak tidak ternilai masih berada di dalam katedral itu.
Sumber: Astro Awani
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
10 KAPAL PELAYARAN TERBESAR DUNIA

Pelayaran telah menjadi sebahagian besar daripada industri pelancongan. pada 2011 sahaja ia menyumbang USD29.4 bilion dengan lebih daripada 19 juta penumpang di seluruh dunia. Pertumbuhan pesat industri telah menyaksikan sembilan atau lebih kapal baru yang dibina untuk pelanggan Amerika Utara ditambah setiap tahun sejak tahun 2001, serta yang lain bagi pelanggan Eropah.

Pengalaman belayar ke destinasi jauh merupakan sebab utama tarikan industri ini.Kapal pelayaran besar ini seperti hotel, malah lengkap dengan taman tema, kolam mandi, restoran, dan sebagainya. Ada yang setinggi bangunan 7 tingkat. Berikut adalah 10 kapal pelayaran terbesar dunia sehingga 2017…
1. Harmony of the Seas
Nama | Harmony of the Seas |
Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
Pengendali | Royal Caribbean International |
Pelabuhan didaftarkan | Nassau, ![]() |
Perjalanan | Caribbean |
Mula ditempah | 27 Disember 2012 |
Pembina | STX France SA |
Kos | US$1.35 bilion (2015) |
Mula dilepas ke laut | 9 May 2014 |
Dilancarkan | 19 June 2015 (terapung) |
Diperolehi | 12 May 2016 |
Pelayaran pertama | 29 May 2016 |
Mula digunakan | 15 May 2016 |
Status: | Dalam perkhidmatan |
Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Oasis-class |
Berat | Sekitar 132,000 tan |
Panjang | 362.12 meter |
Lebar | 66 m |
Draf kedalaman | 9.322 m |
Kedalaman minimum diperlukan | 22.6 m |
Jumlah Tingkat | 18; 16 dek penumpang |
Krew | 2,300 |
Enjin |
|
Janaan kipas |
|
Kelajuan |
|
Kapasiti |
|
2. Allure of the Seas
Nama | Allure of the Seas |
Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
Pengendali | Royal Caribbean International |
Pelabuhan didaftarkan | Nassau, ![]() |
Perjalanan | Caribbean |
Mula ditempah | 31 Mac 2007 |
Pembina | STX Europe Turku Shipyard, Finland |
Kos | US$1.2 bilion (2006) |
Mula dilepas ke laut | 2 Disember 2008 |
Dilancarkan | 20 November 2009 |
Pelayaran pertama | 1 Disember 2010 |
Status: | Dalam perkhidmatan |
Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Oasis-class |
Berat | Sekitar 100,000 tan |
Panjang | 362 meter |
Lebar | 47 m |
Draf kedalaman | 9.322 m |
Kedalaman minimum diperlukan | 22.5 m |
Jumlah Tingkat | 16 dek penumpang |
Krew | 2,384 |
Enjin |
|
Janaan kipas |
|
Kelajuan |
|
Kapasiti |
|
3. Oasis of the Seas
Nama | Oasis of the Seas |
Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
Pengendali | Royal Caribbean International |
Pelabuhan didaftarkan | Nassau, ![]() |
Perjalanan | Caribbean |
Mula ditempah | Februari 2006 |
Pembina | STX Europe Turku Shipyard, Finland |
Kos | US$1.4 bilion (2006) |
Mula dilepas ke laut | 12 November 2007 |
Dilancarkan | 21 November 2008 |
Pelayaran pertama | 5 Disember 2009 |
Status: | Dalam perkhidmatan |
Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Oasis-class |
Berat | Sekitar 100,000 tan |
Panjang | 361.6 meter |
Lebar | 60.5 m |
Draf kedalaman | 9.322 m |
Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
Jumlah Tingkat | 16 dek penumpang |
Krew | 2,394 |
Enjin |
|
Janaan kipas |
|
Kelajuan | 22.6 knots |
Kapasiti | 5,400 penumpang |
4. Quantum of the Seas
Nama | Quantum of the Seas |
Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
Pengendali | Royal Caribbean International |
Pelabuhan didaftarkan | Nassau, ![]() |
Mula ditempah | 11 Februari 2011 |
Pembina | Meyer Werft, Papenburg, Germany |
Kos | US$935 juta |
Mula dilepas ke laut | 2 Ogos 2013 |
Dilancarkan | 9 Ogos 2014 |
Pelayaran pertama | 2 November 2014 |
Status: | Dalam perkhidmatan |
Jenis dan kelas | Kapal layar Quantum-class |
Berat | Sekitar 168,666 tan |
Panjang | 347.08 meter |
Lebar | 49.47 m |
Draf kedalaman | 8.8 m |
Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
Jumlah Tingkat | 18, 16 dek penumpang |
Enjin |
|
Janaan kipas |
|
Kelajuan | 22 knot (41km/h) |
Kapasiti | 4,905 penumpang maksimum |
5. Anthem of the Seas
Nama | Anthem of the Seas |
Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
Pengendali | Royal Caribbean International |
Pelabuhan didaftarkan | Nassau, ![]() |
Pembina | Meyer Werft, Papenburg, Germany |
Kos | US$940 juta |
Mula dilepas ke laut | 20 November 2013 |
Dilancarkan | 20 Februari 2015 |
Pelayaran pertama | 22 April 2015 |
Status: | Dalam perkhidmatan |
Penaja | Emma Wilby |
Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Quantum-class |
Berat | Sekitar 168,666 tan |
Panjang | 348 meter |
Lebar | 49.4 m |
Draf kedalaman | 8.8 m |
Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
Jumlah Tingkat | 18, 16 dek penumpang |
Enjin |
|
Janaan kipas |
|
Kelajuan | 22 knot (41km/h) |
Kapasiti | 4,905 penumpang maksimum |
6. Ovation of the Seas
Nama | Oviation of the Seas |
Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
Pengendali | Royal Caribbean International |
Pelabuhan didaftarkan | Nassau, ![]() |
Pembina | Meyer Werft, Papenburg, Germany |
Ditempah | 13 September 2013 |
Siap | 8 April 2016 |
Mula dilepas ke laut | 5 Mac 2015 |
Dilancarkan | 18 Februari 2016 |
Pelayaran pertama | 14 April 2016 |
Status: | Dalam perkhidmatan |
Penaja | Emma Wilby |
Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Quantum-class |
Berat | Sekitar 168,666 tan |
Panjang | 348 meter |
Lebar | 48.9 m |
Draf kedalaman | 8.5 m |
Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
Jumlah Tingkat | 18, 16 dek penumpang |
Enjin |
|
Janaan kipas |
|
Kelajuan | 22 knot (41km/h) |
Kapasiti | 4,905 penumpang maksimum |
7. Norwegian Joy
Nama | Norwegian Joy |
Pemilik | Breakaway Four |
Pengendali | Norwegian Cruise Line |
Pembina | Meyer Werft, Papenburg, Germany |
Ditempah | 17 Oktober 2012 |
Mula dilepas ke laut | 14 Ogos 2013 |
Dilancarkan | 4 Mac 2017 |
Pelayaran pertama | 27 April 2017 |
Status: | Dalam perkhidmatan |
Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Breakaway-class |
Berat | Sekitar 167,725 tan |
Panjang | 333.46 meter |
Lebar | 41.4 m |
Draf kedalaman | 8.722 m |
Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
Jumlah Tingkat | 20 dek penumpang |
Enjin |
|
Janaan kipas |
|
Kelajuan | 25 knots (46 km/h) maksimum |
Kapasiti | 3,883 penumpang |
Krew | 1700 |
8. Norwegian Escape
Nama | Norwegian Escape |
Pemilik | Norwegian Cruise Line |
Pengendali | Norwegian Cruise Line |
Pembina | Meyer Werft, Papenburg, Germany |
Kos | USD1.4 bilion (termasuk Norwegian Joy) |
Mula dilepas ke laut | 19 September 2014 |
Dilancarkan | 15 Ogos 2015 |
Pelayaran pertama | 9 November 2015 |
Status: | Dalam perkhidmatan |
Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Breakaway-class |
Berat | Sekitar 165,300 tan |
Panjang | 325.9 meter |
Lebar | 46.5 m |
Draf kedalaman | 8.622 m |
Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
Jumlah Tingkat | 20 dek penumpang |
Enjin |
|
Janaan kipas |
|
Kelajuan | 25 knots (46 km/h) maksimum |
Kapasiti | 4,266 penumpang |
Krew | 1733 |
9. Liberty of the Seas
Nama | Liberty of the Seas |
Pemilik | Royal Caribbean Cruises Ltd. |
Pengendali | Royal Caribbean International |
Pelabuhan didaftarkan | Nassau, ![]() |
Pembina | Aker Yards Turku Shipyard, Finland |
Kos | USD800 juta |
Pelayaran pertama | 19 Mei 2007 |
Status: | Dalam perkhidmatan |
Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Freedom-class |
Berat | Sekitar 155,889 tan |
Panjang | 338.92 meter |
Lebar | 39.034 m |
Draf kedalaman | 9.026 m |
Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
Jumlah Tingkat | 18, 15 dek penumpang |
Enjin |
|
Janaan kipas |
|
Kelajuan | 21.6 knot (40km/h) |
Kapasiti | 4,960 penumpang maksimum |
10. Norwegian Epic
Nama | Norwegian Epic |
Pemilik | Norwegian Cruise Line |
Pengendali | Norwegian Cruise Line |
Pelabuhan didaftarkan | Nassau, ![]() |
Laluan | Eropah |
Mula dilepas ke laut | 19 Jun 2008 |
Dilancarkan | 10 Julai 2009 |
Status: | Dalam perkhidmatan |
Jenis dan kelas | Kapal pelayaran Epic-class |
Panjang | 329.45 meter |
Lebar | 40.64 m |
Draf kedalaman | 8.7 m |
Kedalaman minimum diperlukan | 22.55 m |
Jumlah Tingkat | 19 dek |
Enjin |
|
Janaan kipas |
|
Kelajuan | 22 knots (41 km/h) maksimum |
Kapasiti | 4,100 penumpang |
Krew | 1724 |
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Perigi ‘Terbaru’ Hang Tuah Ditemui Di Kelantan. Tak Pernah Kering Walaupun Musim Kemarau Sejak Abad Ke-15

Buat anda peminat kisah lagenda pahlawan Laksamana Hang Tuah, sebuah perigi dilaporkan tidak pernah kering dijumpai di negeri Kelantan, walaupun pada musim kemarau yang menyamai dengan Perigi Hang Tuah di Melaka.
Sepasukan penyelidik daripada Universiti Malaysia Kelantan mendakwa menemui sebuah telaga di Kampung Meranti, Kelantan yang didakwa telah wujud pada abad ke-15 dan dipercayai mempunyai kaitan dengan kedatangan Laksamana Hang Tuah.
Kewujudan telaga sedalam lebih 8 meter itu dipercayai dibina oleh Hang Tuah, pada lebih 500 tahun lampau ketika dalam pelayarannya ke Siam pada ketika itu. Penduduk mendakwa telaga berkenaan yang dinamakan mereka sebagai Telaga Pancur itu, dipercayai telah wujud lebih awal daripada pembukaan kampung itu sekitar pada tahun 1850 dan pernah tertimbus akibat banjir dan ditemui semula pada dua tahun lepas. Sebelah telaga ini pada zaman ketika itu terdapat sebatang sungai yang digunakan pedagang untuk mendapatkan air bersih dan sungai tersebut boleh sampai ke Patani ketika itu.
Menurut hikayat, Hang Tuah yang telah diutuskan Sultan Melaka untuk ke Siam untuk membeli enam ekor gajah daripada Raja Siam Phra Chau, dipercayai telah singgah ke kampung itu untuk berehat. Ketika itulah Hang Tuah telah mengarahkan pengikutnya untuk sama-sama membina telaga selepas melihat kebersihan air mata air dan kemudiannya telah meneruskan pelayaran ke Siam. Sampai ke Krisek, Patani, pahlawan itu telah berehat di sana dan kemudiannya telah membina perigi yang terkenal oleh penduduk di situ dengan nama perigi Hang Tuah.
Pihak Universiti Malaysia Kelantan akan meneruskan lagi kajian mendalam mengenai telaga berkenaan yang dan perlu mendapatkan lagi maklumat-maklumat yang tepat untuk dijadikan satu lagi bahan sejarah terpenting negara, untuk melengkapkan sejarah Laksamana Hang Tuah.
Melalui kajian Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia atau SIRIM Berhad, mendapati air daripada telaga itu adalah bersih dan boleh diminum, kerana kaitan punca airnya di bawahnya melalui lapisan batu. Air daripada telaga itu yang dahulunya boleh diguna oleh seluruh penduduk kampung, kini hanya digunakan oleh penduduk sekitarnya termasuk sebuah maahad tahfiz. Demi keselamatan penduduk dan juga mengelak telaga itu daripada tertimbus lagi akibat banjir, telaga itu telah dibina dengan kedudukan yang lebih tinggi dan ditutup kawasan sekeliling dengan binaan zink dan air kini dijanakan dengan menggunakan pam elektrik.
Sumber: Bernama
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI