Hari ini mencatatkan hari yang dinanti-nantikan oleh rakyat Malaysia apabila Perdana Menteri Malaysia, Yang Amat Berbahagia Tun Dr. Mahathir Mohamad melancarkan logo kempen Tahun Melawat Malaysia 2020 (TMM2020) yang baharu menggantikan logo lama yang sebelumnya dikritik hebat wargamaya di laman-laman media sosial.
Logo baharu yang dilancarkan dalam Majlis Pelancaran Logo Kempen Tahun Melawat Malaysia 2020 di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur itu dipilih melalui satu pertandingan mencipta logo kempen TMM2020 dan logo ciptaan pereka grafik kelahiran Melaka, Alfred Phua Hong Fook itu berjaya menyingkirkan ratusan rekaan logo yang diterima dari seluruh negara sepanjang tempoh pertandingan itu berlangsung sejak awal tahun ini.
Logo yang akan menjadi imej TMM2020 terkini itu menampilkan corak rekaan yang lebih menyerlah dengan pelbagai ciri-ciri ikonik yang sinonim di Malaysia ditampilkan dalam rekaan tersebut seperti burung kenyalang, bunga raya, paku pakis liar dan warna-warni Jalur Gemilang, secara langsung menggambarkan kepelbagaian budaya, warisan, flora dan fauna yang terdapat di negara ini.
Ads
Lebih membanggakan apabila beberapa syarikat penerbangan yang beroperasi dalam negara dan syarikat swasta seperti Malaysia Airlines, AirAsia, Firefly, Malindo Air, Malaysia Airport Holdings Berhad, dan Sharp (M) Electronic Sdn. Bhd., menandatangani memorandum persefahaman bersama bagi mempromosikan Tahun Melawat Malaysia 2020.
Syarikat-syarikat penerbangan tersebut juga bersama-sama melancarkan ‘livery’ khas pesawat yang tertera logo Visit Malaysia 2020 di badan pesawat.
Sedikit info untuk anda, Tahun 2020 hadapan telah ditetapkan sebagai tahun kempen Melawat Malaysia 2020 dan memfokuskan kelestarian pelancongan, seni dan kebudayaan dengan sasaran ketibaan pelancong antarabangsa seramai 30 juta dengan pendapatan sektor pelancongan sebanyak RM100 billion.
Ads
Menurut Tun Dr. Mahathir, TMM 2020 adalah kempen kelima Melawat Malaysia dengan empat kempen sebelum ini mencatatkan peningkatan ketara dalam ketibaan pelancong dan beliau turut berkata bahawa kejayaan kempen tahun Melawat Malaysia 2020 bergantung kepada keberkesanan promosi dan transformasi sektor pelancongan dalam memanfaatkan platform digital dan media sosial.
Ads
“Untuk menjadikan Tahun Melawat Malaysia 2020 menjadi satu kejayaan, kita perlu menjadikan ianya satu misi kebangsaan buat semua. Jadi, saya menyeru kepada semua, rakyat dan rakan-rakan kita untuk sama-sama membantu menjayakan kempen ini dengan memberitahu dan menyampaikan kepada semua bertapa indah, tenang dan menyeronokkan untuk berada di Malaysia”, ujar beliau.
Dalam pada itu, Tun Dr. Mahathir juga menambah bahawa melalui kempen seumpama ini, kita mengalu-alukan semua pelancong dari serata dunia untuk merasai keunikkan dan keindahan eko-pelancongan yang terdapat di Malaysia seperti hutan hujan, gunung-ganang, pulau-pulau dan pantai-pantainya.
Pada tahun 2018, Malaysia menerima 25.8 juta pelancong antarabangsa dengan pertumbuhan sebanyak 4.8 peratus bagi tempoh 5 bulan pertama.
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Seramai lebih 70 sukarelawan yang terdiri daripada pelbagai organisasi dan lapisan masyarakat berjaya melaksanakan Hari Konservasi Pulau Redang 2019 (RICD2019) bertempat di Pulau Redang pada 3 hingga 5 Mei yang lalu.
RICD2019 yang dianjurkan oleh The Taaras Beach & Spa Resort (TTBSR) itu bertujuan untuk memulihara dan memelihara alam sekitar yang terdapat di Pulau Redang selain mendidik dan memberikan kesedaran kepada masyarakat akan pentingnya kebersihan laut kepada ekosistem semulajadi.
Persekitaran laut dan kawasan terumbu karang yang bersih serta bebas daripada sampah boleh menjadi persekitaran yang baik kepada hidupan laut seperti ikan dan tumbuh-tumbuhan, selain menjana ekonomi setempat dengan menjadi tempat pelancongan dan percutian yang cantik dan menarik.
Selain daripada itu, persekitaran laut yang bersih dapat menghasilkan terumbu karang yang sihat dan memangkin pelindungan terhadap bencana alam yang mungkin terjadi di persekitaran kawasan pantai seperti tsunami ataupun ribut monsun.
Proses konservasi selama tiga hari itu dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan pertama akan membersihkan bahagian bawah permukaan laut dan kumpulan kedua akan membersih permukaan pantai. Kumpulan pertama terdiri daripada penyelam-penyelam skuba yang membersihkan tiga bahagian di bawah permukaan laut iaitu dua di TTBSR dan satu lagi di tukun yang berhampiran.
Selain daripada mengeluarkan sampah sarap yang terdapat di sekitar Pulau Redang, kerja-kerja pembersihan juga melibatkan proses membuang pukat terbiar yang boleh mengganggu dan membahayakan hidupan laut.
Pengarah Urusan TTBSR, Pravir Mishra berkata usaha untuk melindungi dan menjaga persekitaran alam sekitar terutamanya laut sangat penting dan perlu dilaksanakan secara berterusan supaya keindahan laut dan pantai terutamanya Pulau Redang dapat dinikmati oleh generasi yang akan datang.
“Dengan melindungi habitat hidupan laut yang ada di sini akan memastikan bukan sahaja orang tempatan malah orang daripada luar negara juga dapat menikmati keindahan alam semulajadi yang indah di Malaysia,” katanya.
RICD2019 yang dilaksanakan itu juga mendapat kerjasama NGO Trash Hero Malaysia dan berjaya menghimpunkan sukarelawan daripada media, orang awam, Berjaya Tioman Resort, Jabatan Taman Laut Malaysia dan Polis Diraja Malaysia.
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Syarikat penerbangan tambang rendah AirAsia akan memansuhkan bayaran pemprosesan bagi pelanggan yang membuat bayaran sama ada menerusi perbankan dalam talian dan kad kredit mulai Oktober ini.
“Kami (akan) masih mempunyai beberapa caj untuk memacu trafik kepada kaedah lebih murah, lebih selamat dan kurang penipuan. Tetapi akan terdapat juga kaedah tanpa sebarang bayaran,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Tan Sri Tony Fernandes.
I’m pleased to announce that @Airasia is removing processing fee from October. We still still have some charges to drive traffic to cheaper , safer and less fraudless methods. But there Will be methods with no fees. no more process#technologyrules #makingairfaresaffordable
Beliau mengumumkan perkara itu dalam catatan di twitter menerusi dua hashtag, iaitu #technologyrules dan #makingairfaresaffordable.
Bayaran pemprosesan AirAsia bermula pada kadar RM4 jika anda menggunakan debit terus dan boleh meningkat sehingga RM16 dengan UnionPay.
Bagaimanapun, jika pelanggan memilih untuk membuat pembayaran menggunakan aplikasi e-dompet AirAsia iaitu BigPay, tiada bayaran pemprosesan yang terlibat.
Bagi yang mempunyai perancangan untuk berkunjung ke Kuching, inilah masa terbaik buat anda mengabadikan kenangan di Kampung Budaya Sarawak (SCV).
Kampung Budaya Sarawak menempatkan replika banyak rumah kaum etnik Sarawak di dalam satu kawasan rekreasi. Kalau ke sini, anda boleh merasai sendiri pelbagai kebudayaan Sarawak seperti pemakaian kostum, membuat juadah tradisi di samping mencuba permainan sumpitan, gasing atau menari bersama kumpulan kebudayaan yang membuat persembahan setiap hari.
Potongan harga menarik sebanyak 33 peratus dilaksanakan serta-merta dalam usaha merancakkan lagi industri pelancongan negara selepas bergerak perlahan akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilaksanakan pada Mac lalu. Langkah yang diambil itu juga dapat meransang pertumbuhan sektor pelancongan tempatan khasnya di Bumi Kenyalang. Strategi ini dipercayai dapat melonjakkan semula ekonomi negara yang terjejas sejak kebelakangan ini.
Harga baharu bayaran masuk ke SCV ialah RM20 dikenakan bagi dewasa rakyat Sarawak dan RM10 bagi kanak-kanak.
Bagi bukan rakyat Sarawak, bayaran masuk dikurangkan dari RM95 kepada RM60 bagi dewasa dan RM30 untuk kanak-kanak.
TV Sarawak (TVS) sekali lagi tampil dengan program baharu yang menjanjikan pengalaman penuh warna-warni dan sarat dengan elemen budaya serta keindahan alam semula jadi.‘Sumandak...