Hari ini mencatatkan hari yang dinanti-nantikan oleh rakyat Malaysia apabila Perdana Menteri Malaysia, Yang Amat Berbahagia Tun Dr. Mahathir Mohamad melancarkan logo kempen Tahun Melawat Malaysia 2020 (TMM2020) yang baharu menggantikan logo lama yang sebelumnya dikritik hebat wargamaya di laman-laman media sosial.

Logo baharu yang dilancarkan dalam Majlis Pelancaran Logo Kempen Tahun Melawat Malaysia 2020 di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur itu dipilih melalui satu pertandingan mencipta logo kempen TMM2020 dan logo ciptaan pereka grafik kelahiran Melaka, Alfred Phua Hong Fook itu berjaya menyingkirkan ratusan rekaan logo yang diterima dari seluruh negara sepanjang tempoh pertandingan itu berlangsung sejak awal tahun ini.

 

Logo yang akan menjadi imej TMM2020 terkini itu menampilkan corak rekaan yang lebih menyerlah dengan pelbagai ciri-ciri ikonik yang sinonim di Malaysia ditampilkan dalam rekaan tersebut seperti burung kenyalang, bunga raya, paku pakis liar dan warna-warni Jalur Gemilang, secara langsung menggambarkan kepelbagaian budaya, warisan, flora dan fauna yang terdapat di negara ini.

IKLAN

Lebih membanggakan apabila beberapa syarikat penerbangan yang beroperasi dalam negara dan syarikat swasta seperti Malaysia Airlines, AirAsia, Firefly, Malindo Air, Malaysia Airport Holdings Berhad, dan Sharp (M) Electronic Sdn. Bhd., menandatangani memorandum persefahaman bersama bagi mempromosikan Tahun Melawat Malaysia 2020.

 

Syarikat-syarikat penerbangan tersebut juga bersama-sama melancarkan ‘livery’ khas pesawat yang tertera logo Visit Malaysia 2020 di badan pesawat.

Sedikit info untuk anda, Tahun 2020 hadapan telah ditetapkan sebagai tahun kempen Melawat Malaysia 2020 dan memfokuskan kelestarian pelancongan, seni dan kebudayaan dengan sasaran ketibaan pelancong antarabangsa seramai 30 juta dengan pendapatan sektor pelancongan sebanyak RM100 billion.

 

Menurut Tun Dr. Mahathir, TMM 2020 adalah kempen kelima Melawat Malaysia dengan empat kempen sebelum ini mencatatkan peningkatan ketara dalam ketibaan pelancong dan beliau turut berkata bahawa kejayaan kempen tahun Melawat Malaysia 2020 bergantung kepada keberkesanan promosi dan transformasi sektor pelancongan dalam memanfaatkan platform digital dan media sosial.

“Untuk menjadikan Tahun Melawat Malaysia 2020 menjadi satu kejayaan, kita perlu menjadikan ianya satu misi kebangsaan buat semua. Jadi, saya menyeru kepada semua, rakyat dan rakan-rakan kita untuk sama-sama membantu menjayakan kempen ini dengan memberitahu dan menyampaikan kepada semua bertapa indah, tenang dan menyeronokkan untuk berada di Malaysia”, ujar beliau.

 

Dalam pada itu, Tun Dr. Mahathir juga menambah bahawa melalui kempen seumpama ini, kita mengalu-alukan semua pelancong dari serata dunia untuk merasai keunikkan dan keindahan eko-pelancongan yang terdapat di Malaysia seperti hutan hujan, gunung-ganang, pulau-pulau dan pantai-pantainya.

Pada tahun 2018, Malaysia menerima 25.8 juta pelancong antarabangsa dengan pertumbuhan sebanyak 4.8 peratus bagi tempoh 5 bulan pertama.