Sampai sahaja ke Thailand, rugi kalau tak singgah 9 tempat makanan halal di Hatyai yang popular.
Seperti perkongsian Khairul Aming di laman media sosialnya, dia menyatakan kesemua tempat makan tersebut memang sedap dan puas hati.
Makanan Halal Di Hatyai
Nak tahu apa? Jom baca sampai habis.
1. Kaitod MEENA
Buka setiap hari jam 10 pagi hingga 6 petang. Tarikan di sini adalah ayam goreng Thai dipadankan dengan nasi kuning dan sos homemade.
Pedas berempah nasi digandingkan bersama ayam goreng rangup memang sedap dan confirm tak puas kalau order sepinggan sahaja.
Bukan hanya nasi kuning, di sini ada juga menjual pulut ayam, green tea Thai dan teh ais kaw. Wow!
2. Khlong Hae Floating Market
Kalau nak pergi sini pastikan anda rancang perjalanan terlebih dahulu kerana hanya beroperasi pada Jumaat, Sabtu dan Ahad termasuk cuti umum.
Ads
Waktu operasi Khlong Hae Floating Market bermula jam 2 petang sehingga 9 malam. Lebih menarik lagi, pelbagai jenis makanan dan minuman halal ada jual di sini menggunakan sampan.
Selain itu, terdapat beberapa gerai turut menjual cenderahati dan barangan tradisional Thailand dengan harga yang berpatutan.
3. Lee Garden Night Market
Untuk waktu malam pula, anda boleh singgah ke Lee Garden Night Market yang terletak di Chotevittayakul. Di sini kedai lebih teratur dan pelbagai pilihan makanan boleh dibeli.
Antara makanan halal di Hatyai yang popular adalah pancake. Walaupun namanya pancake tetapi ia dibuat daripada roti canai dan dipadankan dengan pelbagai pilihan seperti pisang, coklat, susu dan lain-lain. Memang wajib cuba!
Beroperasi setiap hari Rabu hingga Ahad, bermula jam 5 petang hingga 10 malam. Tutup pada hari Isnin dan selasa sahaja.
4. Kai-Tod Decha
Ads
Kai-tod Decha merupakan antara tempat popular untuk makanan halal di Hatyai. Rugi kalau tak singgah makan tengah hari di sini kerana pelbagai pilihan menu disediakan seperti tomyam, siakap 3 rasa, ayam goreng Thai dan macam-macam lagi.
5. Nimby coffeehouse
Kalau dah bosan minum teh ais di Hatyai, boleh cuba minum kopi di Nimby Coffeehouse.
6. Central Hatyai
Central Hatyai merupakan pusat membeli belah yang menarik dan patut untuk dikunjungi. Di tingkat paling bawah, ada menjual pelbagai jenis makanan dan minuman halal.
7. Khlong Hae Buffet Seafood Halal
Ads
Dibuka setiap hari jam 2 petang hingga 10 malam. Harga sangat berpatutan dengan juadah yang disediakan. Ada ayam, daging, seafood, ikan, dan macam-macam lagi.
8. ASEAN Night Bazaar Hatyai
Asean Night Bazaar merupakan salah satu tempat tarikan pelancong kerana ada menjual pelbagai jenis makanan, minuman dan barangan menarik. Pulut mangga jangan lupa cuba ya!
Dibuka setiap hari kecuali hari Isnin jam 4.30 petang hingga 10 malam.
9. Food Villa – Hatyai Village
Akhir sekali adalah Food Villa Hatyai Village. Ini merupakan tarikan terbaharu di sini. Bersih dan seronok!
Jadi, jangan lupa singgah semua 9 makanan halal di Hatyai ini seperti yang dikongsikan.
Jualan Mega Malaysia merupakan inisiatif oleh The Melium Group dengan kerjasama Malaysia Sekretariat Shopping yang bertujuan untuk menarik pelancong luar Negara untuk membeli-belah barangan berjenama mewah di Kuala Lumpur.
Ia melambangkan komitmen pengusaha jualan sektor swasta bagi menyokong usaha kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai syurga membeli-belah,terutamanya bagi barangan gaya hidup berjenama mewah.
Beberapa tahun kebelakangan ini,terdapat perkembangan yang besar dalam sektor retail dan ia telah memberi impak yang positif dalam industri pelancongan. Pada tahun 2015,buat pertama kali,membeli-belah menjadi penyumbang perbelanjaan pelancong utama iaitu 31.1%,menjadikannya perbelanjaan yang lebih tinggi daripada kos perbelanjaan penginapan.
Trend berterusan sehingga 2016 dengan peningkatan perbelanjaan pelancong untuk membeli-belah sebanyak 31.7%.Kami juga melihat peningkatan dalam jumlah yang dibelanjakan oleh pelancong untuk membeli-belah.
Pada 2016,pelancong membelanjakan RM26.03 bilion untuk membeli-belah sahaja,meningkat sehingga 20.3% daripada RM21.63 bilion pada tahun sebelumnya.
Sementara itu,perbelanjaan kapita juga meningkat daripada RM841.1 pada tahun 2015 kepada RM972.2 pada 2016,” menurut YBhg.Datuk Hj.Ab Ghaffar B. A Thambi,Ketua Setiausaha,Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan ketika berucap pada majlis pelancaran di Pavilion Kuala Lumpur.
Kini terdapat perubahan dalam perniagaan runcit mewah di seluruh dunia,di mana aktiviti membeli-belah menjadi daya penggerak yang kuat dalam perancangan percutian. Jika pada masa lalu,masa lapang menjadi motivasi utama untuk percutian,hari ini percutian untuk membeli-belah telah menjadi trend dan penentu dalam menentukan destinasi untuk bercuti. Pelancong juga semakin minat untuk memilih destinasi mereka berdasarkan di mana mereka boleh turut membeli-belah dan trend ini mempunyai kesan yang besar untuk jenama mewah dan fesyen.
Terdapat banyak pusat membeli-belah di seluruh dunia serta zon membeli-belah seperti Oxford Street di London, Aveneu des Champ Elysees di Paris yang telah berjaya menjadi destinasi membeli-belah yang perlu dilawati tarikan pelancong.
The Melium Group ialah kumpulan jualan terkemuka di Malaysia dalam bidang fesyen dan gaya hidup mewah jenama antarabangsa yang menawarkan pelbagai jenama antarabangsa termasuk Givenchy, Lanvin,Roger Vivier,TOD’S,Hackett London,Max Mara,MCM,Stuart Weitzman,Emilio Pucci,Aigner dan label Farah Khan yang dijual di peringkat antara bangsa.
Bagi terus mempromosikan aktiviti membeli-belah sebagai salah satu dari pelbagai produk pelancongan sedia ada,Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan bersama-sama dengan Tourisn Malaysia telah mencipta slogan baru bagi tujuan penjenamaan Shopping Malaysia iaitu”tawaran dan pengalaman hebat.”Tourism Malaysia juga akan memperkenalkan inisiatif pemasaran dan promosi usaha dalam talian.
Manakala ikon membeli-belah,Miss SHOPhia bertindak sebagai “sahabat membeli-belah”di semua platform media sosial. “Tourism Malaysia akan turut memberi tumpuan lebih dalam menganjurkan kempen taktikal di luar negara dengan pasaran Indonesia,Vietnam,Brunei,Singapura,Thailand,China,Hong Kong,India dan Bangladesh,” kata Manoharan Periasamy,Pengarah Pembangunan Pakej Tourism Malaysia.
Kempen akan memberi penekanan kepada penyampaian mesej bahawa pengalaman membeli-belah di Malaysia kepada pelancong adalah menarik,menyeronokkan,menghiburkan dan dengan harga yang menakjubkan.
TV Sarawak (TVS) sekali lagi tampil dengan program baharu yang menjanjikan pengalaman penuh warna-warni dan sarat dengan elemen budaya serta keindahan alam semula jadi.‘Sumandak...