Memang seronok kalau dapat geng-geng untuk travel yang sekepala. Baru senang nak teroka banyak tempat. Bercuti ke England dan Scotland selama hampir dua minggu satu detik menyeronokkan buat Nor Idayu Ayop dan teman-teman sepejabatnya.

Percutian yang tak dirancang hampir dua minggu itu berjalan dengan lancar. Dapat menjelajah ke beberapa bahagian di England dan Scotland sangat menyeronokkan. Dapat ber-OOTD bersama geng sekepala dan shopping di beberapa tempat yang menjadi wish list.

Pernah ke London sebelum ini namun menggunakan khidmat travel agent, kali ini mereka merancang meneroka sendiri dengan memandu ke semua tempat yang akan dilawati. Banyak tempat yang sempat diteroka sepanjang tempoh percutian mereka dan yang pastinya semua menikmati percutian ini dengan gembira.

Ikuti perkongsian wanita ini:

Trip Geng Sekepala, Teroka England & Scotland. Drive Sendiri Baru Seronok. Puas Ber-OOTD & Shopping! Trip Geng Sekepala, Teroka England & Scotland. Drive Sendiri Baru Seronok. Puas Ber-OOTD & Shopping! Trip Geng Sekepala, Teroka England & Scotland. Drive Sendiri Baru Seronok. Puas Ber-OOTD & Shopping!

Trip lepas gian katanya…England- Scotland

*20 june – 3 Julai 2022*

Perjalanan rakan sepejabat ini dirancang secara tak langsung sewaktu sedang menyelesaikan satu tugasan penting…penat sangat pada ketika itu sehinggakam terkeluar idea nak berjalan ke tempat sejuk…maka tercetus idea nak ke London…plan mengejut ni terus menjadi pemangkin semangat nak siapkan kerja dengan cepat supaya boleh buat itinary perjalanan yang dapat memuaskan hati…

Hati berdebar2 nak mengembara ke luar selepas dua tahun terkurung dalam Malaysia… ini kali kedua ke bumi London tetapi yang membezakannya ialah dahulu pergi dengan TA tetapi sekarang nak pergi sendiri…tak puas ikut TA ini..

IKLAN

Saya dan suami terbang dua hari lebih awal daripada rakan-rakan yang lain bagi membolehkan kami ronda beberapa tempat lain..

Sebaik sahaja sampai di London sy terus ke hotel di arae Hounslow…pilih area ni sebab tak mau masuk lagi dalam Kota London…keesokkannya selepas dapatkan kereta sewa kami terus pusing2 sampai ke Bicester Village…datang cuci mata aje

Hari berikutnya barulah perjalanan sebenar bermula selepas hilang rasa penat duduk dalam flight katanya..

22.06.2022 – Perjalanan diteruskan sehingga ke Bath dan Reading…perjalanan kami ikut rasa hati aje..maklumlah kali pertama memandu di UK dan bergantung kepada google maps aje… seronok dan menarik bila tengok kawasan di sekitar Bath ini kerana kawasannya tidak sibuk…tenang dan senibina yang menarik..

23.06.2022- Memulakan hari dengan menjemput rakan2 yang tiba di Heathrow T4 dan meneruskan perjalanan ke Manchaster…dalam perjalanan ke Manchaster kami singgah sekejap ke tempat idaman wanita iaitu di Stoke On Trent utk mencari tangkapan nak bawak ke Malaysia…selepas menyopink disitu kami meneruskan perjalanan ke Manchaster untuk melihat mercu tanda MU..selepas bergambar dan mendapatkan jersi yang diidam2kan oleh en suami kami berhenti mencari makan…seperti biasa makanan utama kalau ke negara mat saleh ini ialah kami cari kebab dan piza..alhamdulillah sedap sangat dan berbaloi dengan harganya…perjalanan diteruskan ke Edinburgh…perjalanan yang memakan masa melebihi 4 jam daripada Manchaster…ini adalah antara sebab kenapa kami suami isteri sampai lebih awal daripada rakan2 yang lain…

IKLAN

24.06.2022 – Edinburgh…satu nama bandar yang sentiasa menjadi sebutan saya sejak dahulu lagi…andai dapat sampai di bumi Scotland ibarat mimpi menjadi realiti…seawal pagi kami dah merayau di old town…keluar selepas subuh untuk elak bayar parking tau…sebab parking bermula jam 9 pagi baru dicaj…disebabkan kami bercuti semasa summer maka waktu siang lebih panjang…alhamdulillah..banyak tempat2 menarik dalam area bandar kami jelajahi untuk bergambar..

25.06.2022- Masih di Edinburgh dan menggoogle aje mana2 tempat menarik yang cantik untuk bergambar dengan free

26.06.2022- Fort William satu malam…kawasan ini ibarat syurga kepada pecinta alam…subhanAllah saya suka tempat ini..

27-29.06.2022 – Lake District….kami menginap di sebuah homestay yang berkonsepkan rumah Perancis..ada tiga tingkat dan sangat cantik dekorasinya..di sini berhampiran dengan kawasan pantai dan agak berangin..

30.06.2022 – Bicaster Village..bermalam dua malam di sini homestay orang Malaysia..@teratak inn…rumah yang sangat selesa dan sangat hampir dengan outlet kegilaan pelancong Malaysia..alhandulillah kami mendapat tambahan diskaun pembelian barangan di situ kerana menggunakan qr qode tuan rumah homestay…Sebelum sampai ke Bicaster Village kami memilih untuk ke Liverpool bagi melengkapkan misi mencari jersi…selepas puas bergambar di Liverpool perjalanan diteruskan ke sebuah outlet shopping yang wajib kena pergi ialah Cheshire Oak…jadi gila sekejap la tengok barangan yang dijual disin..

IKLAN

1-3 Julai…Kami bergerak ke Kota London dan bermalam di arae Marrylabone…hotel di kota London semasa summer semuanya mencanak naik harganya..jadi bermalamlah kami dihotel bajet aje..tetapi selesa..hanya untuk tidur je kan

Disebabkan saya sudah pernah ke London..jadi saya dan rakan2 yang lain berpecah itinary..saya dan suami serta seorang lagi sahabat membeli pakej untuk ke Leeds dan Dover…syukur kerana percaturan membeli pakej ini tidak rugi kerana banyak pengetahuan baharu yang diperolehi semasa trip ini…terutamanya mengenai ratu dan sistem beraja di England..

2-3 Julai…menghabiskan masa meronda-ronda di Kota London dengan menggunakan subway dan misi mencari handbag …ada hari kami memang rasa lembik sungguh apabila berjalan melebih 30 ribu langkah…hanya untuk mencari beg Radley yang tidak dibeli semasa di Liverpool…

Kenangan mengembara dengan rakan2 yang sekepala adalah satu nikmat…keluarlah mengembara kerana disitu kau akan kenali siapa sahabat dan siapakah kawanSutinah Yahaya susah senang kita bersama2…Hasanah Hamsawi penghibur dalam perjalanan..Hazizan Sello pemandu terbaik…Khalidah Adibah Zubir pengetua dalam trip ini

Saya kongsikan gambar geng mak cik nak belajar OOTD katanya…hahahha..

Kredit: Nor Idayu Ayop

Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR.
Berlibur dan download seeNI sekarang!