Jika anda bercadang untuk melakukan aktiviti perkhemahan, pendakian atau memancing di dalam hutan, 'ilmu hutan' sangat memainkan peranan penting terutama berkaitan kemahiran untuk kelangsungan hidup sekiranya berlaku tragedi 'kecemasan' berdepan dengan haiwan liar, sesat atau sebagainya kepada diri sendiri.

Ini perkongsian sumber daripada Segamat Outdoor World beberapa ilmu asas hutan untuk semua wajib tahu.

1. Lumut Taik Kera. Kalau kita jalan diwaktu malam, terutama di hutan padat dekat dengan air terjun atau sungai (seperti kes saya di Janda Baik), bila kita jalan dalam gelap, kita akan nampak ada benda-benda bercahaya warna hijau..ala-ala benda yang pendarcahaya. Benda yang bercahaya itu ialah lumut taik kera, bila siang tak nampak apa-apa, bila malam dia akan keluarkan cahaya walaupun dengan sikit bantuan cahaya dari bulan bintang. Yang bestnya, lumut ini hanya tumbuh di denai (laluan binatang atau orang), so kalau sesat..ikut je laluan ini diwaktu malam, insyaAllah..tak langgar pokok.

2. Ular tedung. Kalau terserempak dengan ular masa dalam hutan, jangan buat gerakan mengejut..stay still dan undur balik. Ular tedung tak mematuk bila kepala dia tengah kembang penuh, sebaliknya akan mematuk bila kepala dia kembang separuh je. Oleh tu, kita acahacah bagi ular tu kembang penuh dengan ranting kayu dan berundur perlahan-lahan. Tip belajar daripada orang asli.

3. Kera / lutong dan spesis yang sama. Spesis kera tak akan lari bila kita libas dengan sebatang ranting kayu, in fact dia lebih lincah dari gerakan ranting kita. Untuk halau kera, patahkan pokok renek dgn daun dan ranting yg mengembang dan hayunkan pada kera tersebut baru lari (rasionalnya, ranting + daun yang kembang itu nampak lagi besar dari sebatang ranting) – Tip belajar daripada askar.

4. Harimau. Kalau ingin memancing dalam hutan,sedang dalam hutan itu bunyi penuh dengan unggas serangga, tiba-tiba hutan itu jadi sunyi sepi, biasanya ada haiwan tengah menghendap, terutamanya harimau, harimau akar dan beruang. Selepas hutan jadi 'diam', kemudian disusuli dgn bau hamis, confirm harimau. Apa lagi, bagi letup satu mercun bola la. – Tip belajar daripada orang asli.

5. Beruang madu. Hutan paya di Malaysia banyak beruang madu (yang kecik itu, sekerat pinggan dengan dada warna oren),kalau terserempak, kita yang perlu menjerit dan buat seperti mahu kejar beruang tersebut, automatik beruang itu akan lari. – Tip belajar daripada orang asli.

6. Kepala air. Kalau ingin lakukan aktiviti berkhemah di tepi sungai, jangan buat khemah di tepi air. Buat dibahagian /kawasan yang pokoknya besar. Tandakan satu batu yang besar, kalau tengah malam batu itu hilang, maknanya air tengah naik la..- Tip belajar dengan kaki pancing.

7. Tanda-tanda kepala air. Kalau hujan kat hulu, biasanya akan ada kepala air (air naik dari dalam perbezaan paras 5 kaki tak sampai 10 minit). Tanda-tanda lain yang kita perlu tengok ialah kehadiran buih-buih putih di tempat tak berbuih (kalau kat tempat air jatuh for sure ada buih)..maksud saya kat tempat air mengalir biasa, tiba-tiba ada buih-buih halus timbul. Itu tandanya arus bawah lagi laju dari arus atas. Kemudiaan akan ada daun basah hanyut, then barulah ada perubahan warna air, dari jernih ke warna oren, coklat dan lain-lain. Biasanya perubahan ini sekejap saja, dalam 5-6 minit sebelum arus besar datang (kepala air)..sama kes kat Dam Chamang, Bentong..saya dah kena. Tambah sikit, kalau kepala air datang, bunyi air lebih kuat daripada biasa, dari kejauhan sudah dengar.

IKLAN

8. Nak masak air. Jangan amik air di tepi sungai, amik di tengah sungai atau tempat yang mengalir deras. Rationalnya, tikus, rusa, kancil, babi kencing kat tepi sungai, arus akan tolak air kencing itu ke tebing. So, amik yang tengah-tengah. – Tip belajar daripada askar.

9. Binatang besar. Kera atau monyet akan lari dan buat bising bila ada bahaya i.e harimau, gajah, badak, seladang dan lain-lain. Kalau dari jauh dengar bunyi kera dulu buat bising..tentu ada binatang besar tengah lalu. – Tip belajar dengan orang asli.

10. Makan makanan yang dimasak cotoh ikan bakar dan lain-lain. Semasa kat hutan, kami mesti makan sampai habis dan hanyutkan / tanam lebihan makanan sebab bau makanan ini akan menarik perhatian beruang, kera, gajah utk datang bertandang. – Ini belajar dengan kaki pancing lain.

11. Buat semua perkara sebelum jam 5.00 petang. Biasanya, abila kami kat hutan, kami akan selesaikan semua urusan (masak, mandi, basuh dan lain-lain) sebelum jam 5.00 petang. Sebab, dalam pukul 5.00 lebih, hutan dah gelap disebabkan oleh kanopi pokok dan kecondongan matahari. – Tip daripada pengalaman sendiri.

12. Hutan yang bising dengan bunyi unggas lebih baik di waktu malam dariapda hutan yang sunyi sepi. Apabila suasana hutan tersebut sepi, mesti ada sesuatu yang tidak kena. – Tip daripada orang asli.

Ok, masuk bab amalan buka khemah (Rule & system)

1. Cari kanopi yang masih hijau. Bila dah tentukan nak berkhemah, dongak ke atas, cari pokok muda dan kanopi (rimbunan daun) yang masih hijau. Risiko kena hempap ranting dahan abila angin kuat rendah.

2. Ketinggian dari paras air. Bila dah tentukan mana bahagian yang lapang nak dibuat, tentukan ketinggian khemah sekurang-kurangnya 4 kaki dari aras air sungai, kalau landai..jangan buat khemah di situ, biasanya kawasan landai, akan ada banyak pokok-pokok rendah dan renek macam pokok senduduk, itu tandanya air selalu naik kat kawasan tu. Cari kawasan yang pokoknya besar-besar.

3. Tentukan laluan / denai didalam radius kawasan 20 meter dari khemah. Jangan buat khemah di dalam laluan denai, sebab laluan denai bukan untuk manusia sahaja, ianya adalah laluan binatang lain jugak. Nanti ada seladang tumpang tidur sekali.

4. Bersihkan lantai tapak perkhemahan daripada daun dan pokok-pokok renek. Pakai ranting pokok, sapu sampai nampak tanah dan takdak daun, maka risiko terkena sengat lipan, kala jengking dan lain-lain akan berkurang.

5. Dah ready, baru tabur karbaid kaler kuning.

6. Kalau pakai khemah jenis igloo atau T shape, pasang khemah secara menghadap /berhadapan dan unggun api berada di tengah.

7. Dalam nyalaan unggun api itu, standby dengan beberapa batang kayu panjang. Kalau boleh, sesuai dengan jumlah orang yang ikut camping tersebut. Apabila ada bahaya, perimeter diceroboh, apa lagi..capai la kayu yang ada api ini sebagai senjata, parang pisau..binatang tak takut. Api? confirm lari..

8. Kalau ikut pengalaman saya, kami memang buat perimeter, risau juga takut-takut ada binatang datang (beruang terutamanya) datang ke khemah sebab bau masakan kami. Kami suka buat pagar dengan tali tangsi disambung dengan loceng. Apabila ada yang terlanggar je tali tu, loceng akan berbunyi.