Pulau Jerejak yang terletak di Pulau Pinang dikenali sebagai ‘Alcatraz Malaysia’ kerana ia pernah menempatkan tahanan perang selain banduan suatu ketika dulu. Ada yang menganggap Pulau Jerejak adalah pulau yang menyeramkan kerana pernah dihuni oleh banduan yang dibuang negeri sebelum pusat berkenaan ditutup pada Ogos 1993.

Pulau ini juga pernah dijadikan pangkalan tentera laut British pada 1797 bertujuan melindungi bandar baharu Pulau Pinang, ‘Jamestown’ yang kini dikenali sebagai Bayan Lepas sebelum dijadikan tempat menyaring pendatang yang datang ke tanah besar.

Tidak hairanlah sebahagian besar ramai yang masih ragu-ragu untuk ke sini meski pun telah digazetkan sebagai destinasi pelancongan. Penduduk tempatan Pulau Pinang juga ramai yang tidak pernah menjejakkan kaki ke destinasi itu meskipun hanya mengambil masa 10 minit dengan menaiki bot dari jeti di tanah besar.

Nah! Sekarang ini tidak perlu ragu-ragu lagi untuk ke sini, kerana pelbagai tarikan menarik tersedia di sini. Lebih-lebih lagi buat anda yang gemar merakam gambar kreatif atau berswafoto. Port-port ambil gambar seperti berada di luar negara.

Ini, antara individu yang telah menjejakkan kaki di sini. Jom lihat gambar yang dikongsikan mereka.

1. Sumber daripada Zaza Sugarz

Tak boleh move on.. Lawa-lawa tempat di Pulau Jerejak Penang ni, port brgambar!

Masa: 6.30 pagi hingga 12malam
Lokasi: Jeti Pulau Jerejak Island Resort, Penang
Harga tiket feri: RM 20 seorang (pergi & balik)
Harga bilik: RM264 hingga RM4++

Dah sampai sini pastikan korang claim tiket feri tu untuk tebus air minuman kat sane. Air yg diberi pilihan hanya sirap ais & teh o ais sahaja (jadila tu basah tekak) Untuk ke sane, pastikan bawa makan, atau bekalan minuman. Harga disana mencekik darah skit woi. Yg penting pastikn bateri telefon korang penuh sebab sini top tempat bergambar lawa-lawa taw.

2. Sumber daripada Wildani Qaisara

Naik bot laju di Jeti Pulau Jerejak 10 minit ja lebih kurang sampai sana dah, ada bot terus naik tak perlu tunggu lama-lama (masa nak keluar dari Jambatan Pulau Pinang , ambik lorong kiri, dalam 2/3 minit ada signboard Pulau Jerejak , masuk lorong kiri, jumpa trafficlight tu ambik kanan, lokasi jeti di sebelah kiri) berdekatan Queensbay Mall.

Harga tiket RM20 per person, (pergi dan balik)

Banyak tempat cantik nak bergambar:

  • Ladder To Heaven
  • Love Swing

Boleh tengok matahari terbenam, boleh dok sini sampai malam taw..nak bermalam pn boleh ada resort kt sini,kolam pn ada, bot last pukul 11 malam dari Pulau Jerejak ke jeti. Tempat luas , cantik dan menarik, boleh la nk jalan-jalan tu.

Jom cuti-cuti Malaysia Pulau Jerejak!