![Untitled design (7)](https://cdn.libur.com.my/2021/02/339496-696x350.jpeg)
Bila sebut gurun, terlintas di fikiran kita mengenai Gurun Sahara. Ia gurun panas terbesar di dunia selain gurun kedua terbesar selepas Antartika. Namun ketika sebahagian kawasan Gurun Sahara diliputi salji, ia menjadi berita utama di dunia kerana hal ini jarang berlaku.
Selain gurun Sahara, antara yang menarik ialah Gurun Gobi yang terletak di sempadan dua buah negara iaitu China dan Mongolia.
Berikut adalah perkongsian dari penulis John Mohamed di fbnya mengenai keunikan Gurun Gobi.
Gurun Gobi merupakan satu kawasan gurun yang dikongsi oleh dua buah negara, iaitu China dan Mongolia. Gurun ni merupakan gurun yang terbesar di Asia dan kelima di dunia.
Gurun yang berkeluasan 1.2 juta kilometer persegi ini dikenali sebagai kawasan fosil dinosaur. Dekat sini banyak fosil yang hampir lengkap ditemui oleh para pengkaji yang datang.
Malah ada yang menjumpai fosil telur dinosaur serta spesies baru di kawasan gurun tersebut. Selalunya orang akan fikir bila sebut gurun mesti akan ingat keadaan panas.
Tapi dekat gurun Gobi ni musim sejuk kat sini boleh suhunya boleh jatuh di bawah paras beku, iaitu sekitar -40 manakala bila tiba musim panas suhu di kawasan gurun ni boleh cecah sehingga 45 darjah celcius.
Perkataan Gobi diambil dari perkataan orang Mongolia yang bermaksud tempat tiada air. Kawasan gurun ni sebenarnya tidak lah berpasir seperti gurun lain, keadaan dekat sini lebih kepada permukaan yang berbatu.
Bukit pasir yang terkenal di sini dikenali sebagai Khingor, menganjur sejauh 180 kilometer dan ada sesetengah kawasan yang mencapai ketinggian 30 meter. Jadi kalau ada kesempatan melancong, masukkan Gurun Gobi ini sebagai destinasi pelancongan korang.
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
5 Port Wajib Bersiar-Siar Di Pontian. Dari Hutan Hijau, Ladang Nanas & Boleh Terus Mandi Laut
![5 Port Wajib Bersiar-Siar Di Pontian. Dari Hutan Hijau, Ladang Nanas & Boleh Terus Mandi Laut](https://cdn.libur.com.my/2020/10/283544-07_53_050363.jpeg)
Pontian merupakan daerah di negeri Johor terletak di lokasi paling selatan dalam Malaysia. Menariknya Pontian ini mempunyai banyak destinasi alam yang menarik bermula dengan tarikan semulajadi, lokasi gunung-ganag, ladang menghijau dan pantai yang menarik.
Jom cuti-cuti Malaysia ke Pontian, Johor. Antara lokasi wajib singgah seperti:
- Penghujung Benua Asia adalah gelaran kepada Taman Negara Tanjung Piai yang terletak di Pontian.
- Bersiar-siar di Laman Diraja Pontian, Pusat Perdagangan Pontian, dan Taman Rekreasi Sungai Rambah.
- Bersiar-siar di hutan paya bakau di Taman Negara Tanjung Piai dan Taman Negara Pulau Kukup.
- Mandi-manda di Gunung Pulai.
- Melawat Ladang Nanas dan Rumah Bugis.
Tanjung Piai
Di Johor pula ada destinasi paling hujung di Asia yang popular sebagai Tip of Asia iaitu Tanjung Piai, Johor. Kalau ada yang belum tahu, 'Tip of Asia' ini berada dalam kawasan hutan paya bakau berkeluasan 900 hektar yang digazetkan sebagai Taman Negara. Taman ini dibuka setiap hari bermula jam 8.30 pagi hingga 6 petang pada Jumaat hingga Ahad dan cuti umum. Bagi Isnin hingga Khamis, operasi bermula jam 9 pagi hingga 5.30 petang. Ada harga tiket akan dikenakan untuk pengunjung dewasa kanak-kanak.
Rumah Bugis
Mereka yang hendak ke Tanjung Piai akan melalui mukim Kukup, pastikan anda singgah ke rumah tradisional Bugis yang berdiri gah. Rumah ini dikenali sebagai Seri Salewangeng menelan kos pembinaan jutaan ringgit. Keseluruhan pembinaan rumah agam ini mirip rumah asal yang dibina hampir 80 tahun dahulu menggunakan kayu belian dari Jambi dan Kalimantan, Indonesia. Jangan lupa singga, memang cantik seni bina Rumah Bugis ini.
Muzium Nanas
Pekan Nanas yang terletak di Pontian dikenali kerana sumbangannya sebagai pengeluar nanas di Malaysia. Lokasi ini juga telah dibuka untuk tujuan Agro pelancongan memberi pendedahan kepada pengunjung untuk melawat dan menyaksikan sendiri proses ladang ini beroperasi. Terdapat sebuah Muzium Nenas yang didedikasikan kepada buah tropika ini. Di dalam muzium ini terdapat pameran yang menarik mengenai nenas, artifak, penerbitan dan informasi mengenai industri nenas di Malaysia. Pelbagai variasi nenas turut ditanam di kawasan muzium ini untuk memberi peluang kepada pengunjung mengenali variasi tanaman nenas di Malaysia. Selepas puas bergambar di sini jangan lupa untuk membawa pulang ole-ole berupa buah nanas.
Taman Negara Pulau Kukup
Keindahan biodiversiti menjadi tarikan utama di Taman Negara Johor Pulau Kukup yang merupakan satu pulau paya bakau terbesar di dunia yang tidak didiami. Tarikannya biodiversitinya antara lain ialah 27 spesies bakau asli yang popular iaitu bakau kurap dan bakau minyak selain spesies mamalia, reptilia, dan spesies ikan yang terdapat di taman negara itu. Antara aktiviti menarik yang boleh dilakukan di sini ialah mengelilingi hutan paya bakau, menyusuri Sungai Ular dengan menaiki bot, dan menyaksikan pemandangan pulau dari menara tinjau.
Air Terjun Gunung Pulai
Walaupun ia dipanggil sebagai gunung, namun ketinggiannya hanyalah 654 meter sahaja. Hutan Lipur Gunung Pulai menang pada sisi hutan dan panorama indah di puncak. Kepelbagaian flora dan fauna menjadi daya tarikan kepada pengunjung untuk beriadah di gunung ini. Hasil pendakian anda sangat mengujakan dengan pemandangan yang sangat indah. Jika pendakian bukan pilihan, anda boleh memilih untuk bersantai atau berkelah sahaja di kawasan air terjun berdekatan.
image via google
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Anjung Tinjau KLIA Kini Dibuka, Lokasi Terbaik Jurufoto Kapal Terbang!
![Anjung Tinjau KLIA Kini Dibuka, Lokasi Terbaik Jurufoto Kapal Terbang!](https://cdn.libur.com.my/2019/06/untitled-design-2-18_50_489785.jpg)
Anjung Tinjau Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) atau turut dikenali sebagai Anjung Spotter kini dibuka kepada orang ramai terutamanya peminat kapal terbang untuk melihat dan merakam gambar pesawat yang berlepas atau mendarat di lapangan terbang itu.
Manakan tidak, Anjung Spotter ini terletak bersebelahan dengan Runway 32L, bermakna ianya betul-betul bersebelahan dengan landasan tempat turun naik pesawat. Bawa satu kamera DSLR dengan lens 70-200mm, nah anda jadi ‘sniper’ di atas Anjung Spotter ini merakam gambar-gambar terbaik kapal terbang yang berlepas dan mendarat di landasan tersebut.
Libur rasa, lokasi ini amat bersesuaian untuk orang yang ingin belajar teknik panning dalam fotografi. Selama ni kalau nak belajar, kita hanya menggunakan subjek seperti motorsikal, kereta, bas atau lori di atas jalan raya sahaja kan? Okay, kali ini kita tukar subjek, kita gunakan kapal terbang pula untuk praktis panning. Macam mana? Menarikkan idea kalau nak datang ke Anjung Spotter ni?
Sekiranya anda ingin datang ke sini, jangan main terjah sahaja tau. Untuk nigh photograpy, adalah tidak digalakkan kerana Anjung Spotter ini hanya dibuka dari pukul 7 pagi hingga 7 malam sahaja. Ini bermakna, waktu golden hour pada sebelah pagi dan petang adalah waktu yang sangat bersesuai untuk anda datang merakam gambar-gambar pesawat.
Kenapa waktu golden hour pada waktu pagi dan petang adalah waktu yang Libur cadangkan terbaik untuk anda? Sebab pada kedua-dua waktu ni adalah waktu di mana nature light adalah sangat baik, berwarna kuning keemasan dan ianya akan menjadi satu lighting yang cantik untuk gambar anda.
Untuk anda datang ke Anjung Spotter ni, anda boleh menggunakan aplikasi Google Maps – cari sahaja Anjung Spotter KLIA dan anda akan dibawa terus ke lokasi yang terletak di Jalan Pekeliling, KLIA. Anjung Spotter berkapasiti 40 pengunjung siap menanti anda di sana!
![Anjung Tinjau KLIA Kini Dibuka, Lokasi Terbaik Jurufoto Kapal Terbang!](https://cdn.libur.com.my/2019/06/untitled-design-3-18_51_211517.jpg)
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
BAKUN: EMPANGAN SELUAS SINGAPURA
![BAKUN: EMPANGAN SELUAS SINGAPURA](https://cdn.libur.com.my/libur/Cover-insta-artivle_bakun.png)
Empangan Bakun ialah empangan hidroelektrik merentasi Sungai Balui di Sarawak, Malaysia. Empangan ini dapat menjana 2,400 MW tenaga elektrik. Dahulu mendapat tentangan hebat dari masyarakat tempatan di kawasan ditenggelami air.
![BAKUN: EMPANGAN SELUAS SINGAPURA](https://bakunparadise.files.wordpress.com/2014/01/20110525_bakun_0107.jpg)
Fakta menarik Empangan Bakun
- Bakun empangan terbesar di Malaysia, dan antara terbesar di Asia, selain beberapa empangan yang lebih besar di negara China.
- Empangan Bakun empangan jenis CFRD yang ke-4 tertinggi di dunia dengan ketinggian 205 m.
- Tasik Bakun menjadi tasik terbesar di Malaysia (mengikut isipadu dan juga luas permukaan).
- Kedalaman tasik sekitar 100-200 meter
- Stesen jana kuasa Bakun menjadi penjana elektrik terbesar di Malaysia, mengatasi Empangan Pergau.
- Talian penghantar bawah laut Bakun menjadi yang terpanjang di dunia, mengatasi talian penghantar dari Norway ke Belanda.
- Empangan Bakun yang ke 44 tertinggi didunia 205 m (673 kaki).
- Saiz Empangan Bakun lebih besar daripada Singapura.
- Empangan Bakun terhasil dari beberapa sistem sungai antaranya Sungai Majoh, Sungai Belepeh, dan Sungai Balui lalu menjadi Sungai Rajang.
- Sebelum aliran sampai Empangan Bakun, aliran lalui satu lagi empangan, iaitu Empangan Hidroelektrik Murum yang mengempang Sungai Luar serta Sungai Plieran. Jarak antara kedua-dua empangan sekitar 60-123km mengikut jalan dilalui.
- Empangan Bakun adalah hak milik mutlak Kerajaan Negeri Sarawak.
Video pelepasan air di Empangan Bakun
Sejarah projek
Cubaan pertama
Kerja ukur tanah dimulakan pada tahun 1960-an dan kajian diteruskan pada tahun 1980-an. Kajian merangkumi pelan induk dan upaya bina, kajian batuan dan tanah, kajian janaan hidro, reka bentuk empangan, kajian alam sekitar dan sosioekonomi dan kajian talian penghantar.
Projek ini telah dimulakan pada 1986, tetapi dihentikan pada 1990 berdasarkan unjuran merosot kegunaan elektrik disebabkan kemelut ekonomi 1985 dan keputusan membangunkan dahulu industri gas asli.
Cubaan kedua
Projek ini diteruskan semula oleh YAB Mahathir Mohamad pada 1993. Pada Januari 1994, projek ini diswastakan kepada Bakun Hydroelectric Corporation, iaitu syarikat usahasama Ekran Berhad, Tenaga Nasional Berhad, Kerajaan Sarawak, Syarikat SESCO Berhad dan Malaysia Mining Corporation Berhad. Bakun Hydroelectric Corporation telah memberi kontrak elektrikal, mekanikal dan penghantaran kepada ABB. Beberapa pakar runding yang terlibat ialah Snowy Mountain Engineering Corporation, TNB Hydro (anak syarikat Tenaga Nasional Berhad) dan KLIA Consult.
Projek terhenti akibat kemelut ekonomi 1997.
Cubaan ketiga
Pada Mei 2000, Kerajaan Malaysia telah mengambil alih projek dengan membeli kepentingan Bakun Hydroelectric Corporation, dan meneruskan projek melalui syarikat milik kerajaan, Sarawak Hidro Sdn Bhd. Hanya pembinaan Empangan Bakun diteruskan dan kerja pembinaan ditawarkan melalui kontrak “turnkey”. Pembinaan talian penghantar bawah laut tidak akan dilaksanakan.
Kontraktor baru ialah Malaysia-China Hydro JV Consortium, iaitu syarikat usahasama Sime Engineering Berhad, iaitu anak syarikat Sime Darby Berhad dan Sino-Hydro Corporation dari China. Rakan kongsi kecil yang lain ialah WCT Berhad, MTD Capital Berhad, Ahmad Zaki Resources Berhad, Syarikat Ismail Berhad dan Edwards & Sons Berhad. Tarikh siap ditetapkan pada September 2007. Harga kontrak sivil ialah RM 1.8 bilion. Kerja elekromekanikal diberi pada satu kontrak kepada IMPSA dari Argentina dan satu kontrak lagi kepada Alstom dari Perancis.
Pada 2004, pakar runding JW Knowles telah diupah untuk mengkaji sebab kelewatan projek. Jururunding lain yang terlibat ialah Snowy Mountain Engineering Corporation dan OPUS International Malaysia.
![BAKUN: EMPANGAN SELUAS SINGAPURA](https://cdn.libur.com.my/libur/bakunsss.png)
Perkembangan terkini semasa cubaan ketiga
Pada tahun 2003, Gulf International Investment Group (GIIG) telah meletak wang pertaruhan sebanyak RM500 juta, sebagai permulaan ingin membeli 60% projek Empangan Bakun. GIIG ialah syarikat usaha sama antara Syed Mokhtar Al-Bukhary, orang kaya dari Malaysia dan Mohamad Ali Al-Abbar, orang kaya dari Dubai. Tujuan pembelian ialah sebagai sumber tenaga elektrik untuk sebuah lagi pelaburan mereka iaitu kilang pelebur aluminium yang akan dibina di Similajau, Sarawak. Rancangan ini tidak diteruskan akibat kelewatan pembinaan Empangan Bakun.
Di tahun 2006, berikutan kenaikan bahan api seperti gas asli dan minyak, talian penghantar bawah laut yang yang dahulunya tidak berdaya maju, kini telah dikaji semula untuk dilaksanakan. Tenaga Nasional Berhad telah menyatakan hasrat ingin menggunakan sumber hidroelektrik dari Sarawak menjelang 2012. Berikutan itu, beberapa syarikat telah menunjuk minat dan Sime Darby ialah yang terkehadapan dalam usaha mendapatkan kontrak melaksanakan talian penghantar bawah laut ini.
Pada November 2006, berita tersebar mengenai penggabungan Sime Darby Berhad, Golden Hope Plantations Berhad dan Kumpulan Guthrie Berhad menjadi sebuah syarikat baru dengan modal berbayar RM 31 bilion. Serentak dengan penggabungan tersebut, anak syarikat Sime Darby iaitu Sime Engineering Sdn Bhd akan mengambil alih sebahagian kepentingan kerajaan dalam Sarawak Hidro Sdn Bhd.
![BAKUN: EMPANGAN SELUAS SINGAPURA](https://assets.nst.com.my/images/articles/09BT03bak_1489028412.jpg)
Pemeliharaan alam sekitar
Pembinaan Empangan Bakun ini mengakibatkan 9,000 penduduk sekitar dipindahkan dari kawasan yang akan ditenggelamkan, Mereka telah ditempatkan semula di kampung rumah panjang Sungai Asap berhampiran Bakun.
Laporan Penilai Kesan Alam Sekitar atau secara ringkasnya EIA bagi projek Empangan Bakun menyatakan bahawa paras air tasik Bakun ialah 195 meter dan 228 meter yang telah membentuk 18 buah pulau. Namun begitu, sehingga Februari 2010 paras air Empangan Bakun telah mencecah 228 meter dan menyebabkan ladang-ladang baru, kawasan perkuburan baru dan rumah panjang baru tenggelam.
![BAKUN: EMPANGAN SELUAS SINGAPURA](http://www.christopherteh.com/blog/wp-content/uploads/2010/08/dams-900x454.png)
Spesifikasi Empangan Bakun
Bahagian kekal empangan adalah seperti berikut:
Empangan utama
Tinggi 205 m dari tapak ke puncak. Panjang 750 m dari hujung ke hujung. Isipadu 16.71 juta meter padu.
Aras puncak ialah 235 m atas aras laut. Aras air maksimum ialah 232 m. Aras operasi ialah 228 m maksimum dan 195 m minimum.
Takungan – luas permukaan ialah 695 km persegi, dan kawasan tadahan ialah 14,750 km persegi. Isipadu takungan ialah 43,800 juta meter padu.
Tandop – 8 petak dengan 2 pintu tandop setiap petak.
Alur limpah – luahan 15,000 meter padu sesaat.
Terowong jana – 8 terowong dengan 8.5 m bukaan rentang, dan panjang 760 m setiap satu.
Rumah janakuasa- Di atas tanah, 4 tingkat berukuran 250 m panjang x 48 m lebar x 48 m tinggi.
8 set jana kuasa merangkumi 8 turbin jenis Francis dengan bersaiz 300 MW sebuah, 8 jana kuasa bersaiz 360 MVA sebuah dan 8 pemboleh ubah bersaiz 360 MVA sebuah.
Talian penghantar
Terdapat tiga bahagian utama talian penghantar:
Pertama, talian AC voltan tinggi dari Bakun ke Bintulu sepanjang 160 km. Talian 275 kV ini akan mengalirkan tenaga dari Empangan Bakun ke sebuah stesen pencawang di Bintulu, dan seterusnya ke grid elektrik Sarawak yang dikendalikan oleh Syarikat SESCO Berhad.
Kedua, talian DC voltan tinggi dari Bakun ke Tanjung Parih, Sarawak sepanjang 660 km. Talian ini pada voltan 500 kV jenis dwikutub (dua kutub; positif dan negatif).
Ketiga, talian DC voltan tinggi dari Tanjung Parih, Sarawak ke Tanjung Tenggara, Johor sepanjang 670 km. Talian ini berada di bawah lautan pada voltan 500 kV dengan 3 atau 4 kabel dengan keupayaan 700 MW seutas.
Sebagai sebahagian sistem talian penghantar ini, 2 stesen pengubah akan dibina di Bakun dan Tanjung Tenggara. Talian DC voltan tinggi ini akan disambung ke Grid Nasional yang dikendalikan oleh Tenaga Nasional Berhad.
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI