Sejak beberapa tahun yang lalu, teh Taiwan telah mendapat perhatian meluas di Malaysia. Kini, terdapat pesaing baru yang akan menggantikan tempatnya – Teh Ais Thai, minuman teh segar yang diperkaya dengan rasa teh Thai yang asli dan dibawakan oleh Chill Chill. Jenama ini diilhamkan oleh pemiliknya yang telah memperkenalkan Boat Noodle ke Malaysia.
Utara 5 F&B Sdn Bhd (U5FB) adalah satu jenama tempatan yang sedang berkembang maju dan bercita-cita untuk mewujudkan pelbagai konsep yang boleh dinikmati oleh semua rakyat Malaysia. Dalam tempoh 36 bulan, U5FB telah mengukuhkan lagi kedudukannya di Malaysia dengan pelancaran 55 cawangan di seluruh negara, menerusi jenama milik mereka iaitu Boat Noodle, Chill Chill, MKN dan C&C.
Chill Chill mempunyai sejarahnya tersendiri. Pada mulanya, Chill Chill diperkenalkan sebagai minuman teh Thai yang menjadi sebahagian daripada senarai menu di restoran Boat Noodle. Hasil sokongan kuat daripada peminat Boat Noodle, jenama Chill Chill kini semakin menyerlah dengan lebih lima juta cawan minuman berkenaan dijual. Pada akhir tahun lalu, Chill Chill telah memperkenalkan model kios. Langkah itu diambil bagi membolehkan rakyat Malaysia menikmati minuman Teh Thai kegemaran mereka di kios-kios, yang sebelum ini hanya boleh didapati di Boat Noodle. Dalam tempoh sembilan bulan sahaja, jenama yang diinspirasikan Thai ini telah beroperasi di lebih 17 lokasi di sekitar Lembah Klang dan Pulau Pinang.
Ads
“Saya tidak pernah lupa untuk memulakan hari saya dengan secawan teh tarik segar. Ketika beberapa lawatan pertama yang saya buat ke Thailand, saya telah merasa keenakan Teh Ais Thai (Cha Yen). Sejak daripada itu ia telah menjadi minuman pilihan saya jika tiada teh tarik. Keenakan itu membuatkan saya berfikir bahawa saya perlu memperkenalkan rasa nikmat Cha Yen ini kepada rakyat Malaysia.
Justeru itu, saya dan pasukan saya telah bekerja keras bersama-sama dengan sebuah syarikat Teh Thai bagi menghasilkan ramuan Cha Yen yang sempurna, iaitu versi yang lebih ‘kaw’, yang sesuai dengan citarasa peminat teh tempatan,” kata Pengasas Utara 5 F&B Sdn Bhd, Tony Lim.
Chill Chill hanya menggunakan bahan-bahan berkualiti tinggi yang diimport termasuklah campuran teh rahsia yang istimewa, bagi memastikan rakyat Malaysia dapat merasai pengalaman teh Thai yang terbaik. Chill Chill menawarkan lebih daripada 31 perisa minuman yang padat dengan rasa, semuanya diperbuat segar secara individu mengikut pesanan. Rasanya yang sedap, ditambah pula dengan pelbagai pilihan ‘topping’ yang unik, membolehkan semua orang menikmati Chill Chill yang sesuai dengan cita rasa masing-masing.
Ads
“Cara yang ideal untuk menikmati Chill Chill adalah goncang, minum, kemudian goncang lagi (shake, sip, shake) dan nikmati Chill Chill dalam tempoh 10 minit. Melalui cara ini anda akan dapat merasai pengalaman Chill Chill yang terbaik,” Tony mengesyorkan.
“Chill Chill bukan sekadar jenama, tetapi ianya adalah satu gaya hidup. Berpandukan kepada matlamat untuk membantu orang ramai Malaysia bersantai, kumpulkan semula tenaga dan meraikan kehidupan, kami mahu anda #chillchilllah,” tambah beliau lagi.
Berazam membawakan rasa Teh Thai yang sebenar untuk dinikmati oleh lebih ramai lagi rakyat Malaysia, Chill Chill telah merancang untuk membina 100 kios di seluruh negara menjelang penghujung 2018, dengan 50 kios beroperasi menjelang akhir 2017. Sementara itu, Chill Chill juga telah berjaya menembusi pasaran Indonesia serta Brunei, mengikuti jejak Boat Noodle ke luar negara. Kejayaan ini selari dengan rancangan perniagaan Chill Chill untuk memasuki pasaran Asia Tenggara secara lebih aggresif lagi.
Ads
Terdapat pelbagai pilihan minuman yang ditawarkan di Chill Chill pada harga berpatutan antara RM6.90 hingga RM12.90. Anda boleh memilih beraneka jenis ‘topping’ mengikut kegemaran anda seperti – serbuk Oreo, jeli kopi, krim putar, jeli ‘blue pea’ serta susu dan puding mangga. Antara minuman istimewa Chill Chill termasuklah Cha Yen (Teh Thai), Kaffe Yen (Kopi Thai), Cha Keow Yen (Teh Hijau Thai) dan Cha Manao Yen (Teh Lemon Thai).
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Pada awal bulan lepas, Arab Saudi menghentikan kemasukan jemaah haji atau umrah secara drastik ekoran kebimbangan terhadap penularan COVID-19 ke bandar-bandar suci Islam.
Ia satu langkah yang julung kali terjadi, sekali gus menimbulkan ketidakpastian berhubung ibadat haji untuk tahun ini.
Banyak persoalan umat Islam di seluruh dunia yang masih belum dapat dijawab secara rasmi oleh kerajaan Arab Saudi. Terutamanya persoalan adakah tahun ini ibadat haji boleh dilakukan seperti kebiasaan. Atau adakah umrah pada bulan Ramadhan ini dibenarkan?
Menerusi Menteri Haji dan Umrah, Mohammed Saleh Benten kepada stesen televisyen Al-Ekhbariya, Arab Saudi meminta umat Islam untuk menangguhkan sebarang rancangan untuk menunaikan haji dan umrah sebelum sebarang perkembangan mengenai COVID-19 diketahui.
“Arab Saudi bersedia sepenuhnya untuk menerima jemaah haji dan umrah. Tetapi keadaan semasa ketika kita bercakap mengenai pandemik global, kerajaan mahu melindungi kesihatan umat Islam serta rakyat. Oleh itu, kita meminta umat Islam di semua negara untuk menunggu sebelum melakukan haji sehingga keadaannya jelas,” katanya.
Selain menangguhkan haji dan umrah, Arab Saudi juga menghentikan semua penerbangan antarabangsa dan menyekat masuk dan serta keluar pergerakan ke beberapa bandar raya, termasuk Mekah dan Madinah. Pembatalan musim haji tidak pernah berlaku sebelum ini, namun langkah mengehadkan kehadiran dari kawasan berisiko tinggi pernah dilaksana ketika wabak Ebola menyerang wilayah itu.
Kira-kira 2.5 juta jemaah haji dari seluruh dunia biasanya berkumpul di Mekah dan Madinah untuk ibadat yang dijadualkan bermula pada akhir bulan Julai. Haji ialah sumber pendapatan yang besar bagi kerajaan Arab Saudi.
Yeahh.. Buat kipas-susah-mati durian di luar sana, bergembiralah anda di selepas ini sebab satu inisiatif berupa ‘Durian Tourism’ bakal diperkenalkan dalam industri pelancongan tanah air.
Inisiatif daripada Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA) dan akan menjalinkan kerjasama dengan Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya ini pasti mampu menggalakkan lagi sektor agropelancongan lagi-lagi menjelang Tahun Melawat Malaysia 2020.
Malah bukan sahaja menggalakkan pelancong domestik tapi pelancong luar negara juga akan berpusu-pusu untuk datang ke negara ini sebab peminat ‘Raja Segala Buah’ ni ada di merata-rata tempat. Jangkaan pelancong luar negara yang akan datang nanti adalah daripada China, Hong Kong, Australia, Singapura dan Amerika Syarikat. Jangan ingat mat salleh tak ada yang suka makan durian tau.
Menurut Timbalan Menteri MOA, Sim Tze Tzin, inisiatif ini juga akan meningkatkan sumber kekayaan yang baru demi semua rakyat Malaysia seperti pemandu Grab atau teksi, pengusaha rumah inap dan sebagainya. Jadi ‘Durian Tourism’ ini lebih menguntungkan rakyat Malaysia.
Betul apa yang diucapkan oleh beliau. Inisiatif ni akan menggerakkan macro dan micro ekonomi untuk negara dan penduduk setempat. Tak sabar rasanya nak makan durian puas-puas! Yeay!
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!